Kuin paljon pitäis jäähdyttimen ja letkujen läpi huuhdella uutta öljyä ennen kiinnilaittoa?
Olisit vaan ostanu sen jäähdyttimenkin uuden.. parhaimmillaan/pahimmillaan on jääny uudella lootalla alle1000km ajomatka kun sieltä jäähdyttimestä on lähteny rautasilppua liikenteeseen... Tai ota ainakin käteen se jäädytin ja päästä paineilmalla ja seuraa tuleeko sieltä rautaa.. yleensä on kyllä ollu täynä rautaa 530d:n laatikkorikoissa
Kuin paljon pitäis jäähdyttimen ja letkujen läpi huuhdella uutta öljyä ennen kiinnilaittoa?
Siitä 20 litran tonkasta voisi varmaan uhrata jäähdyttimen huuhteluun jonkun 3-4 litraa, sen verran jäi omassa huuhteluvaihdossakin tähteiksi. Pumpulla öljyä vastakarvaan, kuristaen samalla tyhjennyspuolta ja välillä vapauttaen. Näin siihen saa pieniä paineiskuja, joilla mahdollinen kuona lähtee paremmin liikkeelle. Kuten Särki jo kommentoi, kurkkaa huuhtelun jälkeen sitä öljyä. Jos on kovasti tavaraa matkassa, uusi jäähdytin vakavaan harkintaan.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Valaiskaapa minua vielä kuinka tuo öljynsuodatus näissä toimii kun äärikommentti on se että "yksi liikeelle lähtevä partikkeli tukkii magneettiventtiilit..."
Valaiskaapa minua vielä kuinka tuo öljynsuodatus näissä toimii kun äärikommentti on se että "yksi liikeelle lähtevä partikkeli tukkii magneettiventtiilit..."
Tuo minuakin kiinnostaa, varsinkin kun BMW:n dokumenttien mukaan öljynsuodatus toimii noin kuin tuossa liitteen kuvassa. Rautasilppu lienee eri juttu, sehän voi mennä läpi suodattimesta.
Juuri niin toimii kuin TJJ:n kuvassa on. Rautasilppu ei mene läpi suodattimesta, eikä sitä myöskään synny käytännössä muusta kuin hajonneesta laakerista, joko suoranaisesti tai välillisesti.
Olisit vaan ostanu sen jäähdyttimenkin uuden.. parhaimmillaan/pahimmillaan on jääny uudella lootalla alle1000km ajomatka kun sieltä jäähdyttimestä on lähteny rautasilppua liikenteeseen... Tai ota ainakin käteen se jäädytin ja päästä paineilmalla ja seuraa tuleeko sieltä rautaa.. yleensä on kyllä ollu täynä rautaa 530d:n laatikkorikoissa
Älä nyt hyvä mies säikyttele. Pitänee kait hyvin tarkkaan ja hartaasti yrittää siivota tuo jäähy. Ei millään viittisi 400e laittaa ylimääräistä, mut onhan tämä ehkä hiukan riskaabeli säästökohde. Katsotaan...
Siitä 20 litran tonkasta voisi varmaan uhrata jäähdyttimen huuhteluun jonkun 3-4 litraa, sen verran jäi omassa huuhteluvaihdossakin tähteiksi. Pumpulla öljyä vastakarvaan, kuristaen samalla tyhjennyspuolta ja välillä vapauttaen. Näin siihen saa pieniä paineiskuja, joilla mahdollinen kuona lähtee paremmin liikkeelle. Kuten Särki jo kommentoi, kurkkaa huuhtelun jälkeen sitä öljyä. Jos on kovasti tavaraa matkassa, uusi jäähdytin vakavaan harkintaan.
Näin pitää tehdä.
Onkohan tuo jäähdytin kuinka hankala irrottaa? Jos sitä vaikka samalla kääntelis ylösalaisin kun kierrättää siinä öljyä. Tuon kuvan mukaan siinä olis pari kohtaa johon metallihippu saattaa laskeutua ja kerääntyä (päätypystyputkien alaosat). Keskiviikkona pitäis laatikon asennus saada suoritettua.
Älä nyt hyvä mies säikyttele. Pitänee kait hyvin tarkkaan ja hartaasti yrittää siivota tuo jäähy. Ei millään viittisi 400e laittaa ylimääräistä, mut onhan tämä ehkä hiukan riskaabeli säästökohde. Katsotaan...
Näin pitää tehdä.
Onkohan tuo jäähdytin kuinka hankala irrottaa? Jos sitä vaikka samalla kääntelis ylösalaisin kun kierrättää siinä öljyä. Tuon kuvan mukaan siinä olis pari kohtaa johon metallihippu saattaa laskeutua ja kerääntyä (päätypystyputkien alaosat). Keskiviikkona pitäis laatikon asennus saada suoritettua.
Jos päätät tuon irroittaa niin pese se vaikka moottorinpesuaineella tai vastaavalla niin ei tarvitse miettiä että onko siellä likaa, turhaan ei tullaista kannata lähteä ostamaan.
Jäähdyttimessä on PALJON pintaa johon lika pääsee kiinnittymään. Jokaisen vaakaputken reunat toimivat suodattimena kun öljy jäähtyy liikkuessaan ja putken reunalla oleva hitaampi virtaus pysäyttää partikkeleita.
Suodatin tuossa(kin) tapauksessa toimii poliisina sille että kierrossa olevaa mujua saadaan talteen pikkuhiljaa ja estetään kertahajoamisen aiheuttama ketjureaktio. Suodattimen suodatuskykyä kuvaa mikronimäärän lisäksi (tässä tapauksessa suodatusaste on jotain 6 ja 10 mikronin välillä) beta-arvo joka kertoo montako partikkelia tietystä määrästä pysähtyy suodattimeen testiolosuhteissa. Tämän suodattimen suodatusaste on ehkä beta800, jolloin 1 partikkeli 800:sta pääsee keskimäärin läpi ja 799 jää suodattimeen. Tämähän näyttää tähän asti hyvältä, mutta kun muistaa että tomaatin öljyssä, jonka puhtausaste noin 120 tkm ajetussa 530d:ssa on ISO4406 -/20/17, on siis jokaisessa 100 millilitrassa alle 5 mikronin partikkeleita 890 000 kpl ja alle 15 mikronin partikkeleitakin 100 000 kpl. Tällöin koko öljytilavuudessa on alle 15 mikronin partikkeleita noin kymmenen miljoonaa plus ne jotka ovat jo jääneet jäähdyttimeen (yli 10 milj.). Tämä öljy kun juoksee suodattimen läpi, suodatin ottaa jokaisella läpimenokerralla ison määrän partikkeleita kiinni mutta joka ikisellä läpimenokerralla myös 12 500 yksittäistä partikkelia pääsee pumpulle ja sitä kautta koko hydrauliohjaukseen.
Ja kaiken muun hyvän lisäksi uutta partikkelia irtoaa järjestelmästä jatkuvasti eli tuo 12500 kpl ei edes vähene vaan pikemminkin lisääntyy koko ajan.
Hikistä kesän jatkoa niille jotka jännittävät tomaattinsa puolesta
Joo-oh, täältä päin hajos faijan 330dA:sta (260tkm) laatikko.
Ikaalisten kohdalla jysähti oikeen kunnolla .
Öljyt palanu ja metallimoskaa seassa reilusti.
Hikistä kesän jatkoa niille jotka jännittävät tomaattinsa puolesta
Kannattaa kerralla ostaa automaattivaihteinen jenkkiauto kesäautoksi, niin voi jättää hikoilut BMW kuskeille! Meinaan kestää polttaa kumia ja antaa leipää niin vitusti nuo Corveten laatikot, eikä taatusti antaudu.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Kannattaa kerralla ostaa automaattivaihteinen jenkkiauto kesäautoksi, niin voi jättää hikoilut BMW kuskeille! Meinaan kestää polttaa kumia ja antaa leipää niin vitusti nuo Corveten laatikot, eikä taatusti antaudu.
Menee niitä laatikkoja muiltakin merkeiltä. Yhdeltä tutulta hajos hiljakkoin Audin laatikko ja vähän aiemmin oli juuri menny Trans Am:in loota. Toiselta tutulta hajos Volvon S80 laatikko muutama vuosi sitten. Kyllähän nämä automaatit on vikaherkkiä jos niitä ei huolleta ja hoideta (ja säälitä).
Joo menee kyllä, tosin tuollaisella BMW:n automaattilaatikolla viimeinen virhe mitä voi tehdä, on yrittää polttaa kumia. Nuo 530D:n laatikot kun ei tahdo kestää edes normaalia ajoa..
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Onko bensa ja diisseli vehkeissä sama loota sekä onko bensakoneissa vielä eri laatikot riippuen koneen koosta vai mitenkä noi automaatti laatikot noissa e39.seissä menee?
Comment