Tuossa mietin tätä imusarjan läppäongelmaa ja tuli sellainen mieleen, että ei tuossa vain olisi kyse oikeasti siitä, että tuo auto kun on läppien kanssa tyyppihyväksytetty Euro4 tai 5 päästöille ja jos BMW itse ohjeistaisi poistattamaan ne läpät autosta, niin tällöin kyseinen automalli ei olisi enää tyyppihyväksynnältään sama auto ja vielä todennäköisesti, ilman muita muutostyötä, ei menisi myöskään enää läpi päästörajoituksista.
Tästä johtuen BMW:llä olisi ainoa mahdollisuus ottaa ne pois tyyppihyväksyttämällä koko dieselmallisto uudestaan ja kuristamalla päästöjä toisella tapaa ja ovat laskeneet, että imagotappio+muut kulut ko. asiassa ovat pienempiä kuin uusi läpätön tyyppihyväksyntä ja muutostyöt. Nyt kun yksityinen käyttäjä haluaa ottaa läpät autostaan pois, on se hänen oma valintasa ja se ei tyyppihyväksyntöihin tai katsastuksien läpimenoon vaikuta. Tämän takia BMW voi myös antaa epävirallisia suosituksia imusarjan vaihtoon tai epävirallisia suosituksia läppien poistoon, mutta ei mitään virallista.
Ja onhan se tietenkin niinkin, että niin kauan kuin BMW laskuttaa asiakkaalla kulut, on tämä heille vielä varsin kannattavaa toimintaa. Ja kun ei jenkkilässä olla, niin viimeistään asian myöntäessä BMW tulisi maksimissaan korvaamaan aiheutuneet kulut, mutta ei tietenkään mitään ylimääräisiä korvauksia tulisi asiasta antamaan.
Tästä johtuen BMW:llä olisi ainoa mahdollisuus ottaa ne pois tyyppihyväksyttämällä koko dieselmallisto uudestaan ja kuristamalla päästöjä toisella tapaa ja ovat laskeneet, että imagotappio+muut kulut ko. asiassa ovat pienempiä kuin uusi läpätön tyyppihyväksyntä ja muutostyöt. Nyt kun yksityinen käyttäjä haluaa ottaa läpät autostaan pois, on se hänen oma valintasa ja se ei tyyppihyväksyntöihin tai katsastuksien läpimenoon vaikuta. Tämän takia BMW voi myös antaa epävirallisia suosituksia imusarjan vaihtoon tai epävirallisia suosituksia läppien poistoon, mutta ei mitään virallista.
Ja onhan se tietenkin niinkin, että niin kauan kuin BMW laskuttaa asiakkaalla kulut, on tämä heille vielä varsin kannattavaa toimintaa. Ja kun ei jenkkilässä olla, niin viimeistään asian myöntäessä BMW tulisi maksimissaan korvaamaan aiheutuneet kulut, mutta ei tietenkään mitään ylimääräisiä korvauksia tulisi asiasta antamaan.
Comment