Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teddy
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 120
    • Espoo

    Tuossa mietin tätä imusarjan läppäongelmaa ja tuli sellainen mieleen, että ei tuossa vain olisi kyse oikeasti siitä, että tuo auto kun on läppien kanssa tyyppihyväksytetty Euro4 tai 5 päästöille ja jos BMW itse ohjeistaisi poistattamaan ne läpät autosta, niin tällöin kyseinen automalli ei olisi enää tyyppihyväksynnältään sama auto ja vielä todennäköisesti, ilman muita muutostyötä, ei menisi myöskään enää läpi päästörajoituksista.

    Tästä johtuen BMW:llä olisi ainoa mahdollisuus ottaa ne pois tyyppihyväksyttämällä koko dieselmallisto uudestaan ja kuristamalla päästöjä toisella tapaa ja ovat laskeneet, että imagotappio+muut kulut ko. asiassa ovat pienempiä kuin uusi läpätön tyyppihyväksyntä ja muutostyöt. Nyt kun yksityinen käyttäjä haluaa ottaa läpät autostaan pois, on se hänen oma valintasa ja se ei tyyppihyväksyntöihin tai katsastuksien läpimenoon vaikuta. Tämän takia BMW voi myös antaa epävirallisia suosituksia imusarjan vaihtoon tai epävirallisia suosituksia läppien poistoon, mutta ei mitään virallista.

    Ja onhan se tietenkin niinkin, että niin kauan kuin BMW laskuttaa asiakkaalla kulut, on tämä heille vielä varsin kannattavaa toimintaa. Ja kun ei jenkkilässä olla, niin viimeistään asian myöntäessä BMW tulisi maksimissaan korvaamaan aiheutuneet kulut, mutta ei tietenkään mitään ylimääräisiä korvauksia tulisi asiasta antamaan.

    Comment

    • jussi_r
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1655
      • Nurmijärvi

      -----
      Last edited by jussi_r; 31-12-2009, 00:42.
      M3 Cabrio Individual
      530d GT xDrive
      GL420 CDI
      ZX-12R

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        Originally posted by jussi_r View Post
        Näin ollen pienimmän riesan tie oli repiä läpät vek, ja unohtaa omalta kohdalta koko aihe.
        Juurikin näin.

        Ymmärrän kyllä niiden halukkuutta vaatia jonkinlaista korvausta BMW:ltä, joiden moottori on rikkoontunut noiden imusarjan läppien irtoamisen takia. Ja toivottavasti saattekin jotain korvauksia. Ylimääräinen 12teur korjaamolasku ei varmaan naurata ketään. Varsinkin jos on omaa autoansa huollattanut ja ylläpitänyt parhaansa mukaan, uskoen että muita ylimääräisiä toimenpiteitä ei tarvita. Eihän tuosta imusarjan läppien irtoamisesta kaikki ole todellakaan tienneet.

        Mutta niille muille, joilla ei ole vielä sattunut tuota vahinkoa, on varmaan helpointa poistaa itse tai poistattaa ne imusarjan läpät. Ja jatkaa elämää niinkuin ennenkin. Paitsi ilman pelkoa siitä, että kone on joku päivä palasina noiden läppien irtoamisen takia.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • mikkoman72
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 93
          • Helsinki

          Originally posted by teddy View Post
          Mun autossa hajos takapenkin keskikyynärnojan lukko. Ei sitäkään ole huolto-ohjelmassa tai ei ole annettu vaihtosuositusta, niin onkohan sekin nyt sitten niiden korvattava?

          Eipä tietenkään, mutta otinpahan esimerkin vain...

          Imusarjan läpät ovat täysin rinnastettavissa jakohihnaan/-ketjuun - kummassakin tulee isoa tuhoa, eikä kumpaakaan pysty havainnoimaan itse, jne :



          "Kyseessä on virhe, jos auto ei vastaa kyseiseltä automallilta yleisesti odotettavaa tavanomaista laatua. Virhe ei välttämättä koske vain yksittäistä autoa, vaan se voi esiintyä myös kokonaisessa sarjassa autoja. Tällaisessa tapauksessa kaikki autot voivat olla virheellisiä".

          1) kyseiseltä automallilta
          2) yleisesti odotettavaa
          3) tavanomaista laatua

          Olen kysynyt BMW:ltä: "onko mielestänne normaalia, odotettavaa ja hyväksyttävää, että BMW:n koneet kestävät satunnaisesti 30-200tkm, minkä jälkeen ne ovat tuhoutuneet".

          En ole saanut vastausta.

          Lisäksi: kyseessä ei ole mikään kulumisen aiheuttama vika eli auton ikä, olosuhteet, ajotyyli, tmv ei vaikuta asiaan.

          Keskikyynärnojan lukko taas rikkoutuu todennäköisemmin kulumisen tai väärän käytön johdosta. Jos väärää käyttöä ei ole ja kuluneisuuskaan ei ole kyseessä, niin tällöin kyseisessä kyynärnojassa voi hyvinkin olla virhevastuun tarkoittama virhe. Mutta sen lukon hajoaminen ei aiheuta 4-20k vahinkoa, vaan ainoastaan sen lukon hinnan suuruisen vahingon.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            Originally posted by teddy View Post
            Tuossa mietin tätä imusarjan läppäongelmaa ja tuli sellainen mieleen, että ei tuossa vain olisi kyse oikeasti siitä, että tuo auto kun on läppien kanssa tyyppihyväksytetty Euro4 tai 5 päästöille ja jos BMW itse ohjeistaisi poistattamaan ne läpät autosta, niin tällöin kyseinen automalli ei olisi enää tyyppihyväksynnältään sama auto ja vielä todennäköisesti, ilman muita muutostyötä, ei menisi myöskään enää läpi päästörajoituksista.

            Tästä johtuen BMW:llä olisi ainoa mahdollisuus ottaa ne pois tyyppihyväksyttämällä koko dieselmallisto uudestaan ja kuristamalla päästöjä toisella tapaa ja ovat laskeneet, että imagotappio+muut kulut ko. asiassa ovat pienempiä kuin uusi läpätön tyyppihyväksyntä ja muutostyöt. Nyt kun yksityinen käyttäjä haluaa ottaa läpät autostaan pois, on se hänen oma valintasa ja se ei tyyppihyväksyntöihin tai katsastuksien läpimenoon vaikuta. Tämän takia BMW voi myös antaa epävirallisia suosituksia imusarjan vaihtoon tai epävirallisia suosituksia läppien poistoon, mutta ei mitään virallista.
            Tuossahan on juurikin mainittuna syyt minkä takia valmistajan edustaja ei voi lähteä läppiä noinvain poistelemaan.
            Toki valmistajalla olisi halutessaan mahdollisuus suunnitella sellainen imusarja misä kyseiset läpät 100% varmuudella kestävät koko auton käyttöiän, ja järjestää takaisinkutsukampanja missä tällainen imusarja vaihdetaan entisen tilalle. Luonnollisesti tämäkään ratkaisu ei ole halpa, ja ehkä valmistajan kannalta pienemmillä kustannuksilla ehkä vielä mennään nykymallilla. Mikäli kyseisenlainen takaisinkutsukampanjakin järjestettäisiin se tuskin tulisi koskemaan kovinkaan vanhoja autoja koska kyse ei ole turvallisuuteen vaikuttavasta asiasta.

            Comment

            • teddy
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 120
              • Espoo

              Originally posted by WSE1 View Post
              Tuossahan on juurikin mainittuna syyt minkä takia valmistajan edustaja ei voi lähteä läppiä noinvain poistelemaan.
              Toki valmistajalla olisi halutessaan mahdollisuus suunnitella sellainen imusarja misä kyseiset läpät 100% varmuudella kestävät koko auton käyttöiän, ja järjestää takaisinkutsukampanja missä tällainen imusarja vaihdetaan entisen tilalle. Luonnollisesti tämäkään ratkaisu ei ole halpa, ja ehkä valmistajan kannalta pienemmillä kustannuksilla ehkä vielä mennään nykymallilla. Mikäli kyseisenlainen takaisinkutsukampanjakin järjestettäisiin se tuskin tulisi koskemaan kovinkaan vanhoja autoja koska kyse ei ole turvallisuuteen vaikuttavasta asiasta.
              Juurikin näin.

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                Originally posted by WSE1 View Post
                kyse ei ole turvallisuuteen vaikuttavasta asiasta.
                Ai ei turvallisuuteen vaikuttava asia? No kuvitellaan tilanne että ajetaan 120km/h motarilla ja kone hajoaa lukiten edes hetkeksi vaihteiston, mitä käy takavetoiselle autolle?
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • Phaedrus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1888
                  • Helsinki

                  Originally posted by WSE1 View Post
                  Mikäli kyseisenlainen takaisinkutsukampanjakin järjestettäisiin se tuskin tulisi koskemaan kovinkaan vanhoja autoja koska kyse ei ole turvallisuuteen vaikuttavasta asiasta.
                  En tiedä miten laajasti turvaallisuus tässä yhteydessä määritellään, mutta liikenteessä tapahtuva moottoririkko voi, tilanteesta riippuen, johtaa fataaliin onnettomuuteen. Moottoririkko vaikuttaa aktiiviseen turvallisuuteen, kun taas turvatyynyviat - jotka ovat johtaneet takaisinkutsuihin - vaikuttavat passiiviseen turvallisuuteen.

                  Comment

                  • Sammyt
                    Newbiemmer
                    • Jan 2009
                    • 19
                    • Helsinki

                    Originally posted by Anzafin View Post
                    Ei tullut mitään. Olen aiemminkin kaksi kertaa irrottanut imusarjan ja kerran tuli "Increased Emissions" -ilmoitus. Tarkastin kaikki liittimet ja letkut ja olikin käynyt niin että EGR:n päällä oleva liitin ei ollut pohjassa.

                    Eli veikkaan kyllä että joku liitin tai letku on irti. Muistithan laittaa EGR:n alla olevan pienen letkun takaisin kiinni myös.

                    Joo kiitti vinkistä. pitää tarkastaa, että liitin on pohjassa, koska tuli myös sama ilmoitus.
                    E60 530D -04

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      Originally posted by Dunky View Post
                      Ai ei turvallisuuteen vaikuttava asia? No kuvitellaan tilanne että ajetaan 120km/h motarilla ja kone hajoaa lukiten edes hetkeksi vaihteiston, mitä käy takavetoiselle autolle?
                      Tämä alkaa mennä jo melkoiseksi jeesusteluksi. Jos ajetaan 120km/h motarilla ja rengas puhkeaa, niin huonolla tuurilla voi auto lähteä lapasesta ja sattua onnettomuus. Pitäisikö autojen renkaat siis kieltää? Vai vaihtaa varmuuden vuoksi esim. 5000km välein uusiin valmistajan piikkiin, ettei vaan sattuisi mitään vahinkoja?

                      Moottoririkko tai rengasrikko ei muuten automaattisesti tarkoita sitä, että takapyörät lukittuu ja auto lähtee lapasesta. Itselläni on kokemusta siitä, kun M3:n kiertokanki päätti morjestaa lohkon kyljestä noin 200km/h nopeudessa. Tai siitä kun M5:n takarengas hajosi 250km/h vauhdissa. Molemmilla kerroilla pysyttiin tiellä.

                      Nämä on vaan esimerkkejä siitä, että ei moottorin tai muun osan rikkoutuminen tarkoita automaattisesti sitä, että auto pyörii 15 kertaa katon kautta ympäri ja kaikki 5km säteellä kuolee. Toisaalta vaikkapa muutaman kymmenen euron hintainen osa voi huonolla tuurilla aiheuttaa isonkin vahingon esim. kiinnileikkaava pyöränlaakeri ja sitä kautta auton hallinnan menetys. Mutta näitä asioita on hankala ennustaa etukäteen.
                      Last edited by Juhis; 09-02-2009, 13:57.
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        Originally posted by mikkoman72 View Post
                        Olen kysynyt BMW:ltä: "onko mielestänne normaalia, odotettavaa ja hyväksyttävää, että BMW:n koneet kestävät satunnaisesti 30-200tkm, minkä jälkeen ne ovat tuhoutuneet".
                        No en nyt sanoisi, että 200tkm on mikään maksimi ajomäärä näille laitteille.

                        438tkm

                        340tkm

                        310tkm

                        308tkm

                        309tkm

                        305tkm

                        371tkm

                        340tkm

                        335tkm

                        Muutamia esimerkkejä mainitakseni. Tuskin noihin kaikkiin on moottoria vaihdettu.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • Izzman
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2008
                          • 97

                          Sopisko millään että ei lähdetä tolle linjalle tässä threadissa, muuten on kohta 60 sivua ja alkuperäinen sisältö hukassa.
                          BMW 135is Coupe manuaali

                          Comment

                          • Dunky
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 4929
                            • Kotka

                            Originally posted by Juhis View Post
                            Tämä alkaa mennä jo melkoiseksi jeesusteluksi. Jos ajetaan 120km/h motarilla ja rengas puhkeaa, niin huonolla tuurilla voi auto lähteä lapasesta ja sattua onnettomuus. Pitäisikö autojen renkaat siis kieltää? Vai vaihtaa varmuuden vuoksi esim. 5000km välein uusiin valmistajan piikkiin, ettei vaan sattuisi mitään vahinkoja?
                            No nyt kyllä puhutaan ihan eri asiasta. Tämä sinun rengas viittaus on aika kaukana topicin aiheesta, eikö?
                            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              Originally posted by Dunky View Post
                              No nyt kyllä puhutaan ihan eri asiasta. Tämä sinun rengas viittaus on aika kaukana topicin aiheesta, eikö?
                              Toisessa esimerkissä kerroin oman kokemukseni moottoririkosta. Tämä tapahtui takavetoisella autolla n. 200km/h nopeudessa ja ainakaan minulla ei takarenkaat lukittuneet ja auton hallittavuus säilyi edelleen.
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • mikkoman72
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2006
                                • 93
                                • Helsinki

                                Originally posted by Juhis View Post
                                No en nyt sanoisi, että 200tkm on mikään maksimi ajomäärä näille laitteille.

                                438tkm

                                340tkm

                                310tkm

                                308tkm

                                309tkm

                                305tkm

                                371tkm

                                340tkm

                                335tkm

                                Muutamia esimerkkejä mainitakseni. Tuskin noihin kaikkiin on moottoria vaihdettu.
                                Tiedän tuon ja väitän, että BMW:n koneelta voi perustellusti odottaa enemmän ikää kuin 200tkm,koska 200tkm ajaa jo käytännössä minkä tahansa nipponkipon koneella. Sanoisin, että 500tkm on ikä, jonka jälkeen BMW:n kone "saa" hajota. Myös kuluttajaviranomaisen kannanotoissa on todettu, että eri autoilta voidaan odottaa eri kestävyyttä/ikää. BMW:lle esittämäni kysymys "onko ok, että koneenne elää vain 30-200tkm" onkin heidän kannaltaan ikävä:

                                a) "on ok" -> BMW myöntäisi, että koneiden on ok kestää vain 30-200tkm -> eivät tule myöntämään, menee maine
                                b) "ei ole ok" -> BMW myöntää, että on virhe -> eivät tule vapaaehtoisesti myöntämään

                                Mutta asia etenee: kaksi tapausta on vienyt asian kuluttajariitalautakuntaan ja minulle on ilmoittautunut viisi moottoririkon kokenutta tapausta (ilman "markkinointia" muualla kuin täällä). KRLTK ratkaisuihin menee kokemuksen mukaan 1-1,5 vuotta (!), joten niiden osalta ei kannata pidätellä hengitystään.

                                Pelkään vain, että tuona aikana tapahtuu näitä moottoririkkoja lisääntyvissä määrin...

                                Yhä vain jaksan ihmetellä sitä, että BMW on kalkyloinut maineen menemisen edullisemmaksi kuin korjaukset. Esim. minun kauttani jo viisi taloutta on luopunut BMW:stä/sen ostamisesta, kaksi erimerkkisen omistajaa ja kolme bemaristia. Plus nämä moottoririkkotapukset, joiden osalta en ole varma, haluavatko he jatkaa BMW:n käyttäjinä.

                                Mikä on BMW:n tappio katteen osalta esim. näiden viiden osalta, jotka jättävät jo aiemmin seuraavaksi autoksi päätetyn BMW:n ostamatta? Tämän tietänee vain BMW. Mutta se, että ovat kalkyloineet edullisemmaksi menettää maine osoittanee sen, että ongelma on *laaja*.

                                Totta sekin, että päästövaatimukset täyttävä keino on hankala ja/tai kallis. Mutta käyttäjän kannalta: mitä sitten? Sittenpä on, ei ole käyttäjän ongelma. Ei se ole peruste sille, etteikö olisi korvausvelvollisuutta.

                                Vaihtoehtoinahan BMW:llä on:

                                a) ei tehdä mitään, maine menee, saa tapella korvausvaatimusten kanssa
                                b) korvata vain vauriot, antaa kunnon ohje vaihtosuosituksesta ja toivoa parasta
                                c) vaihtaa kaikki imusarjat kestävämpiin

                                Aika näyttää, miten BMW:n tämän kanssa käy.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎