Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Furior
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 177
    • Laukaa

    Itsellä 206tkm ajettu E46 320d (10/04) ollut nyt reilun kuukauden ja eilen loman kunniaksi aloin siihen perushuoltoa tekemään ja samalla lähti läpät. Täytyy sanoa, että meinasi löysät lirahtaa uikkariin, paikallaan oli nimittäin vain 3 läppää! Endoskooppia jo kyselemään lainaan, kunnes vilasin imusarjan sisään ja sieltä löytyi puuttuva läppä takertuneena karstaan (Kiitos EGR! ). Täytyy vielä putsata imusarja, EGR:n sainkin jo kohtuu puhtaaksi.
    Last edited by Furior; 22-07-2013, 00:37.
    -14 F34 320d GT xDrive M-Sport
    ex: -05 E46 320d Touring Edition 33
    ex: -05 E87 120d

    Comment

    • KariFi
      Newbiemmer
      • Dec 2012
      • 29
      • Janakkala

      Sittenpä aletaan jännittämään miten läpät kestää M550d koneessa. Vahvistettuhan tuo pitäisi olla monilta osiltaan, miten lienee läppien laita.

      Ei nyt ainakaan takuuaikana kehtaa lähteä irti repimään, mutta heti sen jälkeen varmaan mikäli tästäkin mallista alkaa kauhukertomuksia kuulua.
      F11 M550d -13

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3446
        • Janakkala

        Originally posted by KariFi View Post
        Sittenpä aletaan jännittämään miten läpät kestää M550d koneessa. Vahvistettuhan tuo pitäisi olla monilta osiltaan, miten lienee läppien laita.

        Ei nyt ainakaan takuuaikana kehtaa lähteä irti repimään, mutta heti sen jälkeen varmaan mikäli tästäkin mallista alkaa kauhukertomuksia kuulua.
        Tulevaisuushan sen näyttää, onhan tuon imusarja jo ihan erilainen kuin vanhemmissa dieseleissä. Ja sen myötä myös läppärakenteet täysin erilaiset.
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • JML
          Bimmer Rookie
          • Dec 2009
          • 112
          • Jämsä

          Originally posted by TseiTsei View Post
          Paljonkohan korjaamolla veloittavat läppien poistosta(e46 330d xi -04)?

          Tai monenko tunnin urakka ensikertalaiselle?
          Ei se ainakaan e39ssä ollut kuin tunnin-parin homma rauhassa tehtynä. e46 saattaa kutoskoneella tosin olla vaikeampi, koska moottorin takaosa menee piiloon sinne kehyksen alle. Ei kokemuksia.

          Comment

          • code
            Bimmer Rookie
            • Oct 2012
            • 30
            • Espoo

            Originally posted by TseiTsei View Post
            Paljonkohan korjaamolla veloittavat läppien poistosta(e46 330d xi -04)?

            Tai monenko tunnin urakka ensikertalaiselle?
            Itselle kustansi 240e korjaamolla asioiden.

            Comment

            • code
              Bimmer Rookie
              • Oct 2012
              • 30
              • Espoo

              Originally posted by code View Post
              Tänään tuli ainakin lisäapuja kun imusarja avattiin, 3/6 peiteläppää vuotivat. Nyt sitten uudella yrityksellä kohti auringonlaskua.
              Itseäni lainaten, auto muuttui lähes entiseksi viimeisimmän korjauksen jälkeen. Tuntuma on, että koneessa on puhtia, mutta kun tuppaa kaasua, niin hetken mietinnän jälkeen auto pykältää pienemmän vaihteen, vaikka kuskista tuntuisi että pelkällä väännöllä olisi pärjätty.
              Veikkaan, että ekalla kertaa oli jäänyt joku piuha irti...

              Comment

              • skoob
                Newbiemmer
                • Sep 2013
                • 4
                • Helsinki

                Mulla olis ylimääräsenä 4kpl tulppaamiseen tarvittavia palikoita tuolla myyntipuolella jos joku sattuu tarvitsemaan, http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=284951

                Comment

                • r.w.
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2007
                  • 2510
                  • Länsirannikko

                  Originally posted by KariFi View Post
                  Sittenpä aletaan jännittämään miten läpät kestää M550d koneessa. Vahvistettuhan tuo pitäisi olla monilta osiltaan, miten lienee läppien laita.

                  Ei nyt ainakaan takuuaikana kehtaa lähteä irti repimään, mutta heti sen jälkeen varmaan mikäli tästäkin mallista alkaa kauhukertomuksia kuulua.
                  Sinuna unohtaisin ne läpät ja jättäisin asian seuraavan, tai kolmannen, tai neljännen, tai ehkä viidennen omistajan huoleksi.
                  1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by r.w. View Post
                    Sinuna unohtaisin ne läpät ja jättäisin asian seuraavan, tai kolmannen, tai neljännen, tai ehkä viidennen omistajan huoleksi.
                    Näin.
                    Eli näissä uudemmissa läpät kyllä alkavat kestämään jo joka tapauksessa niin pitkään että ihan lähivuosiin niiden poistoa ei tarvitse murehtia.

                    Comment

                    • janne[l
                      BTCF Member
                      • Apr 2011
                      • 861
                      • Ylöjärvi

                      Pitäs nyt parin kuukauden omistuksen jälkeen omasta ottaa työlle toi imusarja ja egr. Elikkä oon käsittäny et noita läppien poistoja tehään kahella tapaa. Joko laittamalla peitepalat läppien kehikoiden tilalle tai dremelillä akselit poikko ja läpät irti kehikosta ja akselin reikä tukitaan ruuvilla+silikoonilla kuten tässä ohjeessa http://forums.5series.net/diy-do-you...-engine-70452/
                      Kummalla tapaa täälä porukka tuon tekee ?
                      Ja sitten tosta egr:n tulppaamisesta, miten se käytännössä tapahtuu ? putsasin tossa viikoloppuna kaasuläpän joka oli aivan karstassa ja hiukan öljyä myös, samalla näin kuinka paskan peitossa egr:kin oli ja luultavasti imusarja myös. Auto on käsittääkseni euro 3 mukanen eli egr poisto onnistuu ?
                      Auto on e91 320d -06
                      e46 330i cabriolet
                      e91 320d
                      e36 328 törpö

                      Comment

                      • Benzi87
                        BTCF Member
                        • Feb 2011
                        • 1106
                        • Oulu

                        Originally posted by janne[l View Post
                        Pitäs nyt parin kuukauden omistuksen jälkeen omasta ottaa työlle toi imusarja ja egr. Elikkä oon käsittäny et noita läppien poistoja tehään kahella tapaa. Joko laittamalla peitepalat läppien kehikoiden tilalle tai dremelillä akselit poikko ja läpät irti kehikosta ja akselin reikä tukitaan ruuvilla+silikoonilla kuten tässä ohjeessa http://forums.5series.net/diy-do-you...-engine-70452/
                        Kummalla tapaa täälä porukka tuon tekee ?
                        Ja sitten tosta egr:n tulppaamisesta, miten se käytännössä tapahtuu ? putsasin tossa viikoloppuna kaasuläpän joka oli aivan karstassa ja hiukan öljyä myös, samalla näin kuinka paskan peitossa egr:kin oli ja luultavasti imusarja myös. Auto on käsittääkseni euro 3 mukanen eli egr poisto onnistuu ?
                        Auto on e91 320dA -06
                        Omani on e90 320dA vm.2007.
                        Pari viikkoa sitten tuli tehtyä kyseinen operaatio.
                        Samanlain myös aikasempaan e46 320dA vm.2002 ja e61 530dA vm. 2004.
                        Eli akselit pois, "runkojen" putsaus jarru kliinerillä, poranterällä syvennykset uppokantaisille ruuveille, ruuvin alle tiivisteliima, lukkomutteri kiinni, toinen lukkomutteri päälle lukitteen kans ja tiivisteliima ulkopuolelle.
                        Tuli myös samalla vaihdettua hehkut varmuuden vuoksi ja tottakai imusarjaan uudet tiivisteet.
                        Aikaa meni kaiken kaikkiaan koko operaatioon n.4tuntia.

                        Pari kuvaa...





                        Last edited by Benzi87; 30-09-2013, 20:02.

                        Comment

                        • janne[l
                          BTCF Member
                          • Apr 2011
                          • 861
                          • Ylöjärvi

                          siis laitoitko kaks lukkomutteria päällekkäin ? alimmassa kuvassa en nää kuin yhden. vai onko se toinen tuon oranssin liiman alla ?
                          Hehkut aion samalla myös vaihtaa, kun siinä esillä ovat.
                          e46 330i cabriolet
                          e91 320d
                          e36 328 törpö

                          Comment

                          • Benzi87
                            BTCF Member
                            • Feb 2011
                            • 1106
                            • Oulu

                            Originally posted by janne[l View Post
                            siis laitoitko kaks lukkomutteria päällekkäin ?vai onko se toinen tuon oranssin liiman alla ?
                            Kyllä vaan...

                            Comment

                            • janne[l
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 861
                              • Ylöjärvi

                              Originally posted by Benzi87 View Post
                              Kyllä vaan...
                              Selvä homma, kiitos hyvistä ohjeista ! Taidan viikoloppuna tempasta läpät mäjelle.
                              e46 330i cabriolet
                              e91 320d
                              e36 328 törpö

                              Comment

                              • bmwvm
                                Newbiemmer
                                • Sep 2013
                                • 11
                                • FIN

                                Itse vainoharhaisena avasin imusarjan, mutta ei löytynyt läppiä. Oikeasti tuli vaan katsottua missä kunnossa imusarja ja egr on. Imusarja oli todella paljon puhtaampi mitä näissä kuvissa kun imusarjassa on ollut läpät niin ja egr:ää ei ole tulpattu. Ilmeisesti läpätön imusarja pysyy myös puhtaampana sen lisäksi ettei tarvitse pelätä läpän joutumista palotilaan.

                                Oma 530DA on rullannut ulos tehtaasta 12/1999, eli tuo 3/2000 on ilmeisesti aika paikkaansa pitävä läppien ilmestymisen suhteen. :think
                                BMW E39 530DA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎