Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne[l
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 861
    • Ylöjärvi

    en jaksa koko topikkia lukea läpi, joten jos joku viittii sanoa miten nään inpalla noi dpf:n vastapaineet, niin näkee missä kunnossa se on ? Auton juuri hommasin ja myyjä ainakin sanoi että pönttö on uusittu jossainkohtaa. Autolla ajettu 200tkm.
    Ja mistä sen huomaa kun auto laittaa ton polton päälle ?
    e46 330i cabriolet
    e91 320d
    e36 328 törpö

    Comment

    • 03R6
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 153
      • Kotka

      Originally posted by Tommix View Post
      Itsehän tuohon kysymykseen jo vastaatkin:

      Ei noita kannata itse alkaa rukkaamaan. Valmiita customoituja softia + OBD adaptereita myydään myös netissä.
      Ja jos kerran moottorin vikavalo ei ole syttyny mittaristoon niin miksi tehdä yhtään mitään softalle?
      Lähinnä meinasin, että jos auto kuitenkin tekee polttoa, vaikka dpf on poistettu, niin siitä voisi olla autolle esim turbolle haittaa?. Siksi oli ajatus jos sitä polttotapahtumaa estäisi (en tosin ole polttoa huomannut tapahtuvankaan). Minulle ei mitään vikavaloja syttynyt vaikka korvausputki tuli tilalle. Vaan enpä ole mitään erikoista huomannut, joten hanaa vaan

      Comment

      • Mikhou
        BTCF Member
        • May 2009
        • 327
        • Lahti

        Viime talvena e87 120d:stä (2006vm) DPF tyhjennetty, ja ohjelmoitu ettei poltto lähde päälle sekä piristetty koodaamalla.

        Tällä viikoilla sain penkkiin, tulokset;
        199,6HP / 454,8N.

        Riittääkö tämä ?
        E53 X3 3.0sd -07

        ex:
        E87 120d -06
        E46 m3 -01
        E39 535i -98
        E36 318 cabriolet -96

        Comment

        • korpis
          Bimmer Rookie
          • Mar 2009
          • 115
          • Kemijärvi/Kittilä/Pyhätunturi

          Originally posted by tuumas View Post
          Ok, kiitos tästä. Pitäisi siis alkaa dpf poistelemaan tai laittaa orkkis ohjelmaa tilalle. Vasta kuulin että uudessa ohjelmassa poltot poistettu
          Dpf tukkeentuu varmasti ja nopeaa, mikähän ajatus siinä on ollu?
          MB C S204
          BMW e30 cabriolet
          Lynx 3500 gls - 93

          Comment

          • janne[l
            BTCF Member
            • Apr 2011
            • 861
            • Ylöjärvi

            Originally posted by janne[l View Post
            en jaksa koko topikkia lukea läpi, joten jos joku viittii sanoa miten nään inpalla noi dpf:n vastapaineet, niin näkee missä kunnossa se on ? Auton juuri hommasin ja myyjä ainakin sanoi että pönttö on uusittu jossainkohtaa. Autolla ajettu 200tkm.
            Ja mistä sen huomaa kun auto laittaa ton polton päälle ?
            tietoa kaivataan..
            e46 330i cabriolet
            e91 320d
            e36 328 törpö

            Comment

            • Nettipepe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1341
              • Kajaani

              Tuo inpalla vastapaineen luku kiinnostaisi myös.
              Onnisttuko edes inpalla vai pitääkö olla DIS?

              Mutta DPF:n regeneroinnin parhaiten huomaa joskus parkkiin ajaessa hirveästä pistävästä kärystä auton ympärillä.
              Manuaalilaatikkoisissa ja uudemmissa autoissa ei taida ajossa huomata...
              Vanhemmissa kuului hurina putkesta... automaateissa huomaa nykivämmästä vaihtologiikasta.
              F30 320xia
              Ex E90 325da
              Ex E90 320da
              Ex E46 330D

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5425
                • S:t Karins

                Originally posted by janne[l View Post
                tietoa kaivataan..
                Vaatii INPA EA-90X + :
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Menet sinne DDE6:een (tai siihen versioon mikä autoasi vastaa),
                sen alta status valikkoon, josta pitäisi löytyä shift+F6 alta...
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • janne[l
                  BTCF Member
                  • Apr 2011
                  • 861
                  • Ylöjärvi

                  kiitos ! tarvii tarkistaa mikä versio omassa koneessa on. En oo tossa manuaalissa kyllä huomannut joo mistään, milloin poltto alkaisi ja loppuisi, mutta ilmeisesti kyllä toimii niinkuin kuuluukin..
                  e46 330i cabriolet
                  e91 320d
                  e36 328 törpö

                  Comment

                  • opa320
                    Newbiemmer
                    • Aug 2013
                    • 1
                    • Lahti

                    Tukkeutunut DPF ja miten se minun autossani korjattiin

                    Hei

                    Minulla on 200tkm ajettu 320d e91. Elokuussa 2013 iDriveen syttyi DPF-huoltoilmaisimen valo, eli kehoitus vaihtaa tukossa oleva hiukkassuodatin.

                    Kun vaihdolle hintaa olisi tullut parin tonnin luokkaa, niin päätin ottaa asiasta selvää vähän tarkemmin.

                    Löysin tieni tälle palstalle, ja vaihtoehtoisia huoltotoimenpiteitä esitettiin runsaasti. Olin jo varaamassa aikaa suodattimen pesuun, kunnes törmäsin tämän ketjun aloittajan, nimimerkki JKK:n postaukseen. JKK kirjoitti, että hänen kokemuksensa mukaan kannattaa ensin tarkastaa se, että termostaatit ovat kunnossa. Kuten tässäkin ketjussa on moneen kertaan todettu, vialliset termostaatit voivat estää lämpöjen nousun yli kriittisen, polton käynnistymiseen vaadittavan 75 asteen.

                    Lähdin samana iltana ajolenkille, ja salavalikon kautta ajotietokoneeseen lämmöt näkyviin. Lämmöt nousivat maksimissaan 70 asteeseen (ulkona oli +20 astetta), eli kyse oli juurikin siitä, että termostaatit olivat hiipuneet, ja sen seurauksena poltto ei enää käynnistynyt, joka taas aiheutti dpf-huoltoilmaisimen syttymisen.

                    Kiitos JKK:n ja muiden palstalaisten, minun tapauksessa termariongelmaan puututn tarpeeksi ajoissa, ja suodatin ei ollut ehtinyt tukkeutua pahasti. Pajalla vaihdettiin molemmat termarit ja ajettiin kaksi kertaa pakkopoltto, joka onnistui hyvin. Operaatiolle tuli kaiken kaikkiaan hintaa noi 300 euroa.

                    Minun tapauksessa suodattimen vaihto tai pesu ei olisi ongelmaa ratkaissut, ainoastaan siirtänyt sitä hieman eteenpäin. Suosittelen lämpimästi tarkastamaan termostaattien kunnon (mielellään jo ennen kuin ajotietokone alkaa ilmoitella ongelmista). Parhaassa tapauksessa säästät paljon rahaa ja autosi pysyy lämpimänä talvellakin. Huonoimmassakin tapauksessa (eli jos vika ei olekaan termareissa) saat ainakin varmuuden siitä, että vikaa voi keskittyä etsimään jostain muualta.

                    Montakohan sellaista diesel-bemari tälläkin hetkellä liikkuu Suomen teillä, joissa termostaatit ovat hiipuneet ja on vain ajan kysymys, että dpf alkaa ilmoitella tukkeutumisesta? Huonoimmassa tapauksessa omistaja teetättää iDriven suosituksen mukaan tuhansien eurojen hintaisen suodattimen vaihdon, ja kaiken huipuksi tämä ei ole edes oikea huoltotoimenpide.

                    Comment

                    • timber^^
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 109
                      • Kemijärvi

                      particle filter failure

                      Elikkä potilas 530d pönttö heti turbon jälkeen. Alko vilkutteleee particle filter failure ilmotusta i-driveen n.10km ajon jälkeen toistuvasti, . Pönttö vaihtoon, mutta uudella pöntöllä ilmaantu sama ilmotus. Vedot autossa muuttu kyllä huomattavasti parempaan suuntaan.

                      Onko näistä menny niitä antureita jotka mittaa painetta? ilmeisesti ne kaks pienempää anturia pöntön kyljessä?

                      Vai voiko vielä johtua siitä että autoa ei oo käytetty vikakoodien nollauksessa vaihdon jälkeen.

                      Comment

                      • Fabsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1754

                        Originally posted by timber^^ View Post
                        Elikkä potilas 530d pönttö heti turbon jälkeen. Alko vilkutteleee particle filter failure ilmotusta i-driveen n.10km ajon jälkeen toistuvasti, . Pönttö vaihtoon, mutta uudella pöntöllä ilmaantu sama ilmotus. Vedot autossa muuttu kyllä huomattavasti parempaan suuntaan.

                        Onko näistä menny niitä antureita jotka mittaa painetta? ilmeisesti ne kaks pienempää anturia pöntön kyljessä?

                        Vai voiko vielä johtua siitä että autoa ei oo käytetty vikakoodien nollauksessa vaihdon jälkeen.
                        Nostaakos se vehje lämpöjä normaalisti? Joo ja pitää ne viat poistaa sieltä. Villi veikkaus: Se entinenkin pönttö olisi varmaan ollut ihan toimiva... Ootko haulla koittanut etsiä tietoa aiheesta?
                        AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                        ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                        e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                        e30 318i -88

                        Comment

                        • timber^^
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2010
                          • 109
                          • Kemijärvi

                          Elikkä alkuperänen vika oli varmaan, juurikin vialliset termarit, termarit vaihdoin ja pöntön pesin, tällä mentii n3000km ilman mitään ilmotuksia, jonka jälkeen alkoi sama herja.

                          Nyt vaihdoin uuden pöntön ja herja tuli parikertaa vaihdon jälkeen kuten sillon pesunki jälkeen.

                          Tänään kävin n20km lenkin eikä tullu ilmotusta. Täytyy käydä ajamalla pitempi lenkki ku töiltä kerkeän.

                          Comment

                          • Fabsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1754

                            Originally posted by timber^^ View Post
                            Elikkä alkuperänen vika oli varmaan, juurikin vialliset termarit, termarit vaihdoin ja pöntön pesin, tällä mentii n3000km ilman mitään ilmotuksia, jonka jälkeen alkoi sama herja.

                            Nyt vaihdoin uuden pöntön ja herja tuli parikertaa vaihdon jälkeen kuten sillon pesunki jälkeen.

                            Tänään kävin n20km lenkin eikä tullu ilmotusta. Täytyy käydä ajamalla pitempi lenkki ku töiltä kerkeän.
                            Mielestäni ne dpf vikakoodit pitää saada pois sieltä, että se auto osaa tehdä polttoa. Muuten tehdään turhaa työtä, kun ei se koskaan aloita sitä polttoa, kun se dpf vikakoodi estää sen polton. Tässä vielä tapa jolla saatiin omassa toimimaan ilman pesuja tai dpf:än vaihtoja > http://www.btcf.fi/forum/showthread....84#post2815684
                            Last edited by Fabsu; 30-09-2013, 21:43.
                            AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                            ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                            e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                            e30 318i -88

                            Comment

                            • hj325hml
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 729
                              • Pirkanmaa

                              Minä vuonna hiukkasloukku oikein tuli pakolliseksi?
                              Googlella löytyy 07,08 ja 09 vasta. Kellään varmaa tietoa?
                              F16 M-Sport

                              Comment

                              • Tourister
                                BTCF Member
                                • Jul 2012
                                • 834
                                • Kotka

                                Omasta tyhjennetty dpf ja auto ohjelmoitu uudelleen. Tuossa rupesi vaan epäilyttämään, että auto polttaisi välillä tyhjää pönttöä.. ja myöskin tuollainen vikakoodi ilmestyy välillä -->

                                4166 Hiukkassuodatinjärjestelmä: epäloog. pakokaasun tilavuusvirta

                                Soitin asiasta firmaan joka auton ohjelmoi ja sanoi että ei haittaa tuollainen vikakoodi :think kysyin myös Karalalta tästä ja sanoivat että heidän ohjelmoinnin yhteydessä ei jää, eikä tule jatkossakaan mitään vikakoodeja.

                                Eli onko muilla ollut vastaavaa vikakoodia? auto on e91 320d m47
                                e30 328i Alpinweiss 2
                                e46 330i M-sport2

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎