Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2323
    • Uusimaa

    BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

    Haluaisin herättää tällaisen yleisen keskustelun liittyen noihin hiukkassuodattimiin. Varmaan täällä foorumillakin alkaa olla jo muutamia tuollaisen suodattimen autoonsa "voittaneita". Tiedossahan on, että monilla merkeillä tuo suodatin tuottaa suuremmilla kilometreillä vähemmän iloa ja enemmän harmaita hiuksia. Täällä kuitenkin asia on toistaiseksi vähemmän keskustelua herättänyt. Toimiiko ne bemareissa paremmin, vai valvotaanko niitä OBD:n puolesta väljemmin? Ikääntyessäänhän suodatin alkaa tukkeutua, ja automaattinen puhtaaksipoltto ei enää riitä pitämään suodatinta virtaavana, josta seuraa monilla merkeillä moottoriin erilaisia vikatiloja.

    Kiikarissa on nimittäin tuollainen 150tkm ajettu 320dA E91, jossa tuo DPF on. Jos tuollaisista kilometreistä on kokemuksia E90/E60 -sarjalaisten kanssa, niin oletteko saavuttaneet kilometrinne ilman suurempia huolia?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Olsberg
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 349
    • Jyväskylä

    #2
    Itsellänihän on tuo kapistus e46:ssa. Ilmeisesti lisää vähän kulutusta, sillä parhaimmillaankin 100km on mennyt pihistelemällä 5,1 litralla. Mitään erityisiä ongelmia ei ole ollut 25tkm aikana. Nyt on mittarissa 128tkm. En oikein tiedä, miten ja milloin se karstanpoltto tapahtuu. Koskaan en ole huomannut ajon aikana mitään ihmeellistä.

    Silloin tällöin ajelen maantiellä pykälää pienemmällä vaihteella, jotta lämpötila vähän nousisi. En sitten tiedä, onko siitä mitään hyötyä ainakaan. Enemmän luottaisin näiden uusimpien mallien suodattimiin. Tekniikka on varmasti kehittynyt koko ajan ja auton suunnittelussa otettu ehkä paremmin tuo asia huomioon. Melkoista mutu-tietoa koko postaus täynnä.
    Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by Olsberg View Post
      Silloin tällöin ajelen maantiellä pykälää pienemmällä vaihteella, jotta lämpötila vähän nousisi. En sitten tiedä, onko siitä mitään hyötyä ainakaan. Enemmän luottaisin näiden uusimpien mallien suodattimiin. Tekniikka on varmasti kehittynyt koko ajan ja auton suunnittelussa otettu ehkä paremmin tuo asia huomioon. Melkoista mutu-tietoa koko postaus täynnä.
      Eräs toinen saksalaismerkki ainakin regeneroi hiukkassuodatinta kahdella suurimmalla vaihteella ajettaessa kun on riittävän suuret kierrokset (eli tarpeeksi kuormaa koneella)
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7527
        • Jyväshyvä

        #4
        Ainakin E61:ssä iDrive ilmoittaa että illoin se koko suodatin pitää vaihtaa, hintaa kuulemma joku 1700 euroa. Mulla on matkaa 28 tkm, muttarissa nyt 156 tkm.

        Jos tuo minun aikanani tulee eteen, täytynee käydä Karalan juttusilla, josko poistais koko suodattimen ja samalla ottais vähän lisää jengaa...

        Kyseessä 535DTA -05
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Olsberg
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 349
          • Jyväskylä

          #5
          Pitääkö auto muutoskatsastaa, jos DPF otetaan pois? Itsekin olen harkinnut Karalalla käyntiä, mutta se pönttö olisi hyvä saada pois ahdistamasta.
          Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2323
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Jos tuo minun aikanani tulee eteen, täytynee käydä Karalan juttusilla, josko poistais koko suodattimen ja samalla ottais vähän lisää jengaa...
            Kyseessä 535DTA -05
            Se ei välttämättä ole aivan helppo juttu tämän suodattimen poistaminen ammatimiehelläkään, vaikka näin voisi kuvitella. Syy miksi tämän asian otin esille, on edellinen E-mallin mersuni, jossa tämä suodatin oli. Tuli vähän niinkuin pakon sanelemana tutustuttua tähän DPF-tekniikkaan enemmän kuin halusinkaan; Mersusta DPF-pönttö tyhjennettiin, ja sitä yritettiin poistaa myös softasta. ECU ei kuitenkaan pitänyt siitä, että pakolämmöt oli jatkuvasti liian alhaiset regeneroinnin aloittamiseksi, ja vikatila napsahti säännölisesti. Eli ECU kuitenkin vaati sen suodattimen sinne pönttöön, koska sitä valvotaan (mersussa) paine-eron ja kahden lämpöanturin avulla. Nämä jos ei mene spekseihin = EU4-normit ei täyty, ja moottorin merkkivalo syttyy (=tehot putoavat n.70 heppaan). Tällä omistaja pakotetaan viemään auto huoltoon, vaikka kaikki toimisi hyvin, ja jopa paremmin kuin tehtaalla on suunniteltu

            BMW:ssä valvonta tapahtuu ilmeisesti hieman eritavalla, jossa mitatataan ilmeisesti vain pakopaineiden muutoksia, jonka perusteella (+ajotyylin seurannan) regenerointi tehdään. Saattaa olla siis koodarille helpompi nakki, ehkä? Siitä vain haluan varoittaa, että DPF:n poisto saattaa helposti muuttua aikaa ja tiloja vaativaksi harrastukseksi...

            Mutta se on hyvä kuulla, jos BMW:llä ongelmia ei ole ilmaantunut tämän suhteen.

            ps. Sitä jengaa voi siitä koneesta ottaa irti myös DPF:n kanssa. Ohjelmoijan täytyy vain osata tehdä softa sen verran maltilla, ettei mennä savutuksen puolelle syötöissä. Sen tiedän, että 535d-koneessa on sellaiset suuttimet ja ahdin, että komponenteissa piisaa limiittiä hyvinkin reipashenkiseen savuttamattomaan ohjelmointiin. Kaverin E60 530dA:sta otettiin Karalalla irti 270hp/620Nm ja tässä autossa on myös DPF. Mika vain sanoi, että 535d:n suuttimilla mentäisiin 300hp:n paremmalle puolelle.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2323
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by Olsberg View Post
              Pitääkö auto muutoskatsastaa, jos DPF otetaan pois?
              Sanoisin jo nyt ihan suoraan, että unohda koko juttu - siis tuo muutoskatsastaminen. Juridisesti DPF:n poisto on käytännössä likimain rikollista touhua, ja hipoo luonteeltaan veropetosta, koska DPF:n olemassaolo vaikuttaa radikaalisti dieselauton autoveron määrään. Eli käytännössä sitä ei voi muutoskatsastaa, eikä varsinkaan kannata mennä edes kysymään.

              Mutta se, että sen onnistuu poistamaan, ja vieläpä siten että softapuolikin on tytyväinen, on pelkkää asiaa. Kulutus putoaa, tehot nousee ja on yksi murhe vähemmän. TurboDieselissä pakokaasujen vastapaineesta ei ole muuta kuin haittaa. Katsastuksestakin auto menee nykyisellään läpi, koska suomessa katsastuksessa mitataan vain savutuksen määrää. Tämäkin tulee lähivuosina muuttumaan, joten kannattaa pitää se laillinen pönttö tallessa.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • Olsberg
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2006
                • 349
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by JKK View Post
                Sanoisin jo nyt ihan suoraan, että unohda koko juttu - siis tuo muutoskatsastaminen. Juridisesti DPF:n poisto on käytännössä likimain rikollista touhua, ja hipoo luonteeltaan veropetosta, koska DPF:n olemassaolo vaikuttaa radikaalisti dieselauton autoveron määrään. Eli käytännössä sitä ei voi muutoskatsastaa, eikä varsinkaan kannata mennä edes kysymään.

                Mutta se, että sen onnistuu poistamaan, ja vieläpä siten että softapuolikin on tytyväinen, on pelkkää asiaa. Kulutus putoaa, tehot nousee ja on yksi murhe vähemmän. TurboDieselissä pakokaasujen vastapaineesta ei ole muuta kuin haittaa. Katsastuksestakin auto menee nykyisellään läpi, koska suomessa katsastuksessa mitataan vain savutuksen määrää. Tämäkin tulee lähivuosina muuttumaan, joten kannattaa pitää se laillinen pönttö tallessa.
                Mutta eihän partikkelisuodatin kai hiilidioksidipäästöjä vähennä, joiden perusteella autovero määräytyy. Sehän itseasiassa vain lisää kulutusta ja sitä mukaa päästöjä. Tosin verotuksessa otetaan vakiomallille tehtaan ilmoittamat päästöt huomioon.
                Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7527
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Originally posted by Olsberg View Post
                  Mutta eihän partikkelisuodatin kai hiilidioksidipäästöjä vähennä, joiden perusteella autovero määräytyy. Sehän itseasiassa vain lisää kulutusta ja sitä mukaa päästöjä. Tosin verotuksessa otetaan vakiomallille tehtaan ilmoittamat päästöt huomioon.
                  Juuri näin. Eli DPF nostaa veroprosenttia.

                  Periaatteessa, jos autoa on saanut ilman filsuakin,
                  ei sen poistamisessa ole mitään laitonta.

                  Jos taas ei ole, pitäisi periaatteessa teettää vtt:n päästötesti,
                  ellei sitten pystyisi jollain tapaa osoittamaan että
                  se ei vaikuta muihin kuin savustuspäästöihin (näin oletettavasti on)...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • FastDsl
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2003
                    • 178
                    • nollayhdeksän

                    #10
                    Originally posted by JKK View Post
                    Kulutus putoaa, tehot nousee ja on yksi murhe vähemmän. TurboDieselissä pakokaasujen vastapaineesta ei ole muuta kuin haittaa.
                    Tehot ei nouse. Syöttöä pitää lisätä, jotta teho nousee.
                    Musta 335i E91 N55
                    Musta 520d F11
                    Musta 535d E60
                    Musta 320d E91
                    Musta 330d E46

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2323
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by FastDsl View Post
                      Tehot ei nouse. Syöttöä pitää lisätä, jotta teho nousee.
                      Entisestä modifioidusta E-sarjalaisestani mitattiin ilman kat-dpf-pönttön sisuskaluja 200hp/440Nm ja sisuskalujen kanssa 20hp vähemmän. Että on niillä putkentukoksilla kuitenkin jonkinlainen vaikutus. Eli varsinkin vanhan DPF:n poisto helpottaa pakopaineita, joka kyllä näkyy dynossakin. Ainakin minulla näkyi.

                      Noista päästöistä: Olen käsittänyt, että dieseleissä EURO4-luokka tarkoittaa käytännössä aina DPF:n olemassaoloa, ja mielestäni noissa EURO4-normitetuissa auotoissa on myös ilmoitetut päästölukematkin hieman perusversiota pienemmät? Eli vaikka kulutus nouseekin sen 0,5litraa sataselle, on viralliset päästölukemat pienemmät, ja sen myötä varmaan autoverokin pienempi. Tosin tämän väitteen saa todistaa vääräksikin, en siitä närkästy.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • Olsberg
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 349
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by JKK View Post
                        Noista päästöistä: Olen käsittänyt, että dieseleissä EURO4-luokka tarkoittaa käytännössä aina DPF:n olemassaoloa, ja mielestäni noissa EURO4-normitetuissa auotoissa on myös ilmoitetut päästölukematkin hieman perusversiota pienemmät? Eli vaikka kulutus nouseekin sen 0,5litraa sataselle, on viralliset päästölukemat pienemmät, ja sen myötä varmaan autoverokin pienempi. Tosin tämän väitteen saa todistaa vääräksikin, en siitä närkästy.
                        Euro-luokissa ei hiilidioksidille ole käsittääkseni raja-arvoja. Siinä mitataan muita päästöjä, kuten häkä, typen oksidit ja muut hiukkaspäästöt. Esimerkiksi jotkut uudet Porschet(Cayenne ainakin) läpäisevät Euro 4 -testit. Suomessa autoverotus perustuu pelkästään CO2-päästöihin, jotka siis eivät ainakaan pienene suodattimen kanssa. Omassa autossani hiukkassuodatin on lisävaruste ja siksi vero oli kuitenkin yhtä suuri, kuin vähän vähemmän kuluttavalla PDF-vapaalla mallilla. Uusissa autoissa tosiaan tuon suodattimen hankkiminen saattaa aiheuttaa suuremmat verot, mikä on sinänsä aika absurdia.
                        Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                        Comment

                        • Vanquish
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1961
                          • Hki

                          #13
                          Originally posted by Olsberg View Post
                          E. Uusissa autoissa tosiaan tuon suodattimen hankkiminen saattaa aiheuttaa suuremmat verot, mikä on sinänsä aika absurdia.
                          Niinhän tää eikoilu on...katit lisäävät bensoissa kulutusta, mutta toisaalta vähentävät muita päästöjä.

                          Comment

                          • 03R6
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 153
                            • Kotka

                            #14
                            320d E90 (-05)

                            Valaiskaa tyhmää... tuon vuosimallin 320D:tä on joidenkin tietojen mukaan saanut partikkelisuodattimella ja ilman. Mistä tiedän onko omassa kotilossa se? Mittarin huoltovälivalikosta en ainakaan löytänyt sitä.

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6325
                              • P-Pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by 03R6 View Post
                              Valaiskaa tyhmää... tuon vuosimallin 320D:tä on joidenkin tietojen mukaan saanut partikkelisuodattimella ja ilman. Mistä tiedän onko omassa kotilossa se? Mittarin huoltovälivalikosta en ainakaan löytänyt sitä.
                              Jos sulla on putkenpään sisusta musta eli nokinen ei sulla ole DPF:ää,vastaavasti jos putken sisäpinta on peltipinnalla ja puhdas kuin vauvan pylly on sinulla tuo ihana mutta vanhetessaan oleva ongelmapönttö..
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎