Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kalemaan
    Newbiemmer
    • May 2013
    • 12
    • Hamina/Lappeenranta

    Autona E90 320dA, muutamaan otteeseen tullut lähiaikoina iDriven näytölle: Particle filter failure. Kertoo, että ajaminen mahdollista, mutta tulisi mahdollisimman nopeasti ajaa valtuutettuun BMW-huoltoliikkeeseen. Topicin pikaisen tutkimisen jälkeen löysin tämän monella toimineen inpa-vinkin. Eli INPAn asennus(e90-yhteensopiva) ja matka-ajoa, samalla kun kaveri nollailee jatkuvasti koodeja. Versio 6.4.3 on ilmeisesti OK ja asennuksessa voi noudatella http://www.bmwfanatics.co.za/showthread.php?tid=31595 ohjeita?
    Polttoaineen kulutuksen heitoista voi huomata polton lähteneen käyntiin tai mahdollisesti äänistä?
    Kuinka kauan kannattaa ajaa ja kuinka suurilla kierroksilla?
    Miten koodien nollaus onnistuu inpassa, vai voiko koodeja nollailla multiprotokolla-obd-mittarilla? Pystyykö inpassa katsomaan DPF:n paineita, että voi todeta onnistuiko homma, vai tarvitseeko tähän erillisen softan?
    E:Taidan käydä hakemassa vielä pullollisen Forten DPF cleaneria operaatiota varten, löytyi hyviä kokemuksia siitäkin.
    Last edited by kalemaan; 26-05-2013, 11:10.

    Comment

    • Tourister
      BTCF Member
      • Jul 2012
      • 834
      • Kotka

      Kovasti yritin etsiä, mutta en löytäny! eli onko tuohon dpf:n poistoon mitään kuvallisia DIY ohjeita? pitäisi tuo pönttö nimittäin tyhjentää ja autohan on e91 320d
      e30 328i Alpinweiss 2
      e46 330i M-sport2

      Comment

      • Lipukka
        Newbiemmer
        • Mar 2013
        • 1
        • Helsinki

        Originally posted by JKK View Post
        Haluaisin herättää tällaisen yleisen keskustelun liittyen noihin hiukkassuodattimiin. Varmaan täällä foorumillakin alkaa olla jo muutamia tuollaisen suodattimen autoonsa "voittaneita". Tiedossahan on, että monilla merkeillä tuo suodatin tuottaa suuremmilla kilometreillä vähemmän iloa ja enemmän harmaita hiuksia. Täällä kuitenkin asia on toistaiseksi vähemmän keskustelua herättänyt. Toimiiko ne bemareissa paremmin, vai valvotaanko niitä OBD:n puolesta väljemmin? Ikääntyessäänhän suodatin alkaa tukkeutua, ja automaattinen puhtaaksipoltto ei enää riitä pitämään suodatinta virtaavana, josta seuraa monilla merkeillä moottoriin erilaisia vikatiloja.

        Kiikarissa on nimittäin tuollainen 150tkm ajettu 320dA E91, jossa tuo DPF on. Jos tuollaisista kilometreistä on kokemuksia E90/E60 -sarjalaisten kanssa, niin oletteko saavuttaneet kilometrinne ilman suurempia huolia?


        Mietinpä vain, kun luin viestiketjua eteenpäin... Kukaan ei kerro kokemustaan jos on poistanut DPF:n. Olisko joku joka sen oikeasti tehnyt ja vielä ajanut samalla autolla vähintään 100 tuhatta km ja edelleen kaikki autossa kohillaan. Tähän olisi mukava saada vastausta. Ja ei, en halua kuulla tarinoita enon veljen pojan kaverin naapurin kokemuksista... Eli itse sen poistaneena ja ajaneena. Kiitos

        Comment

        • ozea
          Newbiemmer
          • Jul 2013
          • 21
          • Espoo

          Originally posted by Lipukka View Post
          Mietinpä vain, kun luin viestiketjua eteenpäin... Kukaan ei kerro kokemustaan jos on poistanut DPF:n. Olisko joku joka sen oikeasti tehnyt ja vielä ajanut samalla autolla vähintään 100 tuhatta km ja edelleen kaikki autossa kohillaan. Tähän olisi mukava saada vastausta. Ja ei, en halua kuulla tarinoita enon veljen pojan kaverin naapurin kokemuksista... Eli itse sen poistaneena ja ajaneena. Kiitos
          Kiinnostais myös tietää käytännön kokemuksista. Ovatko paikat pysyneet ehjinä operaation jälkeen? Ovatko vikakoodit pysyneet poissa?

          Itsellä 320k ajettu, lastutettu, 2006 E60 530xd. DPF pesty (ja termarit vaihdettu) 300k kohdalla ja nyt alkaa nurkka-ajossa tukkeutumaan vähän liian nopeasti ja antaa vikakoodia "Particle filter failure". Poltto toimii kyllä pakotettuna. En jaksa enää sätkiä vaan ajattelin poistaa pöntön kokonaan.

          Missä PK-seudulla tai lähiauleella voi DPF:n poiston /softauksen suorittaa ja millaisilla kustannuksilla?
          Last edited by ozea; 04-07-2013, 18:22.

          Comment

          • lyfi
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 110

            Terve...

            Kertokaas kun en löytänyt....eli saanko "pakkopolton" päälle Inpalla, jos niin miten? Kaverin kanssa kun tutkittiin inpalla niin ei löydetty moista valikkoa. Inpan versio on kylläkin kohtuu uusi.
            Jos se ei onnaa inpalla, millä sen pyynnön saa?

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5419
              • S:t Karins

              Originally posted by lyfi View Post
              Terve...

              Kertokaas kun en löytänyt....eli saanko "pakkopolton" päälle Inpalla, jos niin miten? Kaverin kanssa kun tutkittiin inpalla niin ei löydetty moista valikkoa. Inpan versio on kylläkin kohtuu uusi.
              Jos se ei onnaa inpalla, millä sen pyynnön saa?
              Ei saa INPA:lla, DIS v57:lla saa.
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • Komu
                BTCF Member
                • Sep 2004
                • 1038
                • Nurmijärvi

                Omakohtaiset kokemukset ennen ja jälkeen dpf.

                Putket oli kiiltävät ja auto tuntui hiukan nihkeältä vedon suhteen. 170tkm mittarissa ja ei mitään ilmoituksia tukkeutumisesta. Ei mitattu paineita. Oli tukkeutumassa/elämänsä loppupäässä, tämä havaittu purettaessa. Dpf pois fyysisesti (katti jäi samaan pönttöön) ja auto tuntui hiukan eläväisemmältä. Sitten kun vielä taijottiin uudella ohjelmalla hyvät lukemat ulos, niin ei pieni noki enää auton perässä haittaa. Voima on addiktoivaa, tuo tämän moottorin henkiin

                Aj-tech seinäjoki teki kaiken näpsäkästi kun oltiin seinäjoen ohi muutenkin menossa.
                Pyöriltä: 336hp, 642nm.
                Laskennallinen moottoriteho: 393hp,752nm
                E70 X5 40d + F31 330d
                Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                Comment

                • Mani88
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2013
                  • 100
                  • Helsinki

                  Palaako toi Nesteen pro diesel jotenkin huonommin tuol DPF.

                  Tää nyt on viel spekulointia, mutta rupesin kiinnittämään asiaan huomiota.
                  Ajeloin tuossa koko kevään pro dieselillä termareiden vaihdon jälkeen ja aina n. vajaa 1tkm tuli memory logiin tuosta et paineet liian kovat jollain tietyllä kierroksilla. Polttolähti kumminkin päälle ja poltteli aina ihan nätisti vaikka en tyhjentäny koodeja.
                  Nyt ajellu kesällä perus diisselillä niin ei oo paljoo näkyny ja poltellu n. 750km välein. Nyt ku takkasin maalla pro dieseliä niin taas löyty memory logista ilmoitus asiasta.

                  Vikakoodeihin ei ole tullut, että tukossa tai viallinen. Ainoastaan memory logiin vai mikä nyt onkaan
                  Joku muu huomannu vastaavaa?
                  Last edited by Mani88; 16-07-2013, 21:47.
                  Bmw -06 330d manuaali
                  ex: Evolution IX, Evolution X, Audi s4 b5 stage III

                  Comment

                  • 03R6
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2005
                    • 153
                    • Kotka

                    Originally posted by Lipukka View Post
                    Mietinpä vain, kun luin viestiketjua eteenpäin... Kukaan ei kerro kokemustaan jos on poistanut DPF:n. Olisko joku joka sen oikeasti tehnyt ja vielä ajanut samalla autolla vähintään 100 tuhatta km ja edelleen kaikki autossa kohillaan. Tähän olisi mukava saada vastausta. Ja ei, en halua kuulla tarinoita enon veljen pojan kaverin naapurin kokemuksista... Eli itse sen poistaneena ja ajaneena. Kiitos
                    Minulta otettiin dpf pois noin 15 tkm sitten ja korvausputki tuli tilalle. Mitään muuta ei autoon tehty ja hienosti on pelannut. Ennen korvausputken laittoa pesin suodattimen kertaalleen kuumapainepesurilla ja wurthin metallipesuaineella. Pesu helpotti tilannetta noin 5 tkm ajaksi, minkä jälkeen suodatin oli jälleen tukossa. Noh, enää ei tukkiudu. Mitään normaalista poikkeavaa en ole autosta huomannut suotimen poiston jälkeen ja katsastuksessakaan 1 kk sitten ei mitään huomauttamista. Polttoa en ole huomannut tapahtuvan, vaikka saattaahan se sitä yrittää?

                    Jos nyt kuitenkin haluaisin estää polttotapahtuman kotikonstein niin mikä olisi helpoin tapa ilman naurettavan hintaisia ohjelmointeja? Polton alulle on ilmeisesti lukuisa määrä ehtoja, joten useimmiten ongelma on ollut ettei polttoa tapahdu. Jos nyt haluaa jonkun polton aloitusehdoista poistaa niin onko ehdotuksia?

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5419
                      • S:t Karins

                      Originally posted by 03R6 View Post
                      Jos nyt kuitenkin haluaisin estää polttotapahtuman kotikonstein niin mikä olisi helpoin tapa ilman naurettavan hintaisia ohjelmointeja?
                      Itsehän tuohon kysymykseen jo vastaatkin:
                      Originally posted by 03R6 View Post
                      Polton alulle on ilmeisesti lukuisa määrä ehtoja, joten useimmiten ongelma on ollut ettei polttoa tapahdu.
                      Ei noita kannata itse alkaa rukkaamaan. Valmiita customoituja softia + OBD adaptereita myydään myös netissä.
                      Ja jos kerran moottorin vikavalo ei ole syttyny mittaristoon niin miksi tehdä yhtään mitään softalle?
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • 327 2*t+ic
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 209

                        Mitenhän tuo muuten oikein menee kun itse "puhdistetaan" dpf jättäen kaikki anturit paikoilleen niin tapahtuuko polttoa sen jälkeen ollenkaan koska paine/lämpötila eroa antureiden välillä ei ole?
                        Eikös moottorinohjaus tällöin luule dpf:n olevan täysin puhdas.
                        Vikailmoitushan poistuu kun purkki puhdistetaan. Jääköhän lokiin joku virheilmoitus?
                        Joten onkohan noissa esi ja jälkipolttojen poistossa ohjelmasta jotakin taikaa vai perustuuko ihan perinteiseen rahat pois tyhmiltä ajatukseen?

                        Comment

                        • Tommix
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 5419
                          • S:t Karins

                          Originally posted by 327 2*t+ic View Post
                          Mitenhän tuo muuten oikein menee kun itse "puhdistetaan" dpf jättäen kaikki anturit paikoilleen niin tapahtuuko polttoa sen jälkeen ollenkaan koska paine/lämpötila eroa antureiden välillä ei ole?
                          Eikös moottorinohjaus tällöin luule dpf:n olevan täysin puhdas.
                          Vikailmoitushan poistuu kun purkki puhdistetaan. Jääköhän lokiin joku virheilmoitus?
                          Joten onkohan noissa esi ja jälkipolttojen poistossa ohjelmasta jotakin taikaa vai perustuuko ihan perinteiseen rahat pois tyhmiltä ajatukseen?
                          Ongelmaksi voi muodustua se että paine-ero on ecun mielestä liian pieni (dpf suolistettu) => vikakoodia pukkaa...
                          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                          Comment

                          • Ceeray
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1399
                            • Kuopio

                            Puuhastelin tässä hesasta ajellessa DPF polttoa DISsillä ja huomasin että poltto disabloituu jos ajaa 3. vaihteella. Heti kun nakkasi 4. tai ylemmän pykälän niin poltto meni takaisin päälle kun sitä oli DDE:ltä vaihdettu. Poltto toimi 3. pykälällä vain alemmilla kierroksilla sitten taas. Lasissa oli se 133km/h koko ajan.

                            Marmorihan antaa joskus ohjeeksi että aja puoli tuntia 3. pykälällä motaria niin se puhdistuu...

                            Ajelin HKI-Lahti välin poltto päällä, kaippa tuo kävi tarpeeksi kuumana nyt. Vihellys muuten väheni.
                            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                            Comment

                            • JayJay-
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 625
                              • jkl

                              Hox!

                              Täsmä lääke ahdistukseen!

                              Autoton..
                              ex BMW F10, BMW e92 325d, Audi a4q s-line+,BMW 320d*supadisel*,e91 325i "No fat chicks car will scrape"

                              Comment

                              • Mani88
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2013
                                • 100
                                • Helsinki

                                Löytyykö mistään m57n2 DIY ohjetta missä dpf annetaan kyytiä?
                                Lähteekö näissä nätisti toi peltipönttö auki vai tarviiko käyttää kättäpitempää siihen?

                                Jotain linkkejä täältä löyty, mut ei toiminu enää :(
                                Bmw -06 330d manuaali
                                ex: Evolution IX, Evolution X, Audi s4 b5 stage III

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎