Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60 kysymyksiä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5266
    • Pirkkala

    Originally posted by bemmeri View Post

    Ois pitäny jättää mokoma kaupan hyllylle ja pistää niilläkin rahoilla bensaa tankkiin.
    Tämä

    E: kaverilla oli aikoinaan 540 e34 jossa vv-suodatin, ja ei mitään ongelmaa.
    Last edited by Urpo_rotta; 07-09-2014, 15:33.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      Originally posted by bemmeri View Post
      Ongelma VV-kartiosuotimen kanssa.

      Meneekö seos liian laihalle, vai sotkeeko kartiosuodatin ilmanvirtaa MAF:in kohdalla? Filtteri jäi aika lähelle maffia, johtuen tilanahtaudesta.
      Kuva 1 Kuva 2

      Kokeilin huvikseni BMC:n twin kartiosuodatinta ja nyt ekalla koeajolla täyskaasulla rupee ennen huiputehoa "rykimään/nykimään" ja tuntuu vedot niillä paikkeilla selvästi heikommilta. Normiajossa ei nyi, tai muutakaan erikoista, ainoastaan tuossa n. vajaan 5000rpm kohdalla tulee tuo ongelma. Äänet on erilaiset verrattuna vakiokoteloon/suodattimeen läpi kierrosalueen, ei oo semmoset "kireen" kuuloiset.

      Imuilma on viileätä ja sitä varmasti riittävästi (lämpömittari putsarissa ja eristin putsarin konetilasta). Nyt imulämmöt oli kaupunkipyörittelyssä n. 10C korkeemmat kuin kuin ulkolämpö, verrattina OEM-kotelossa jossa lämmöt nousee n. 20C korkeemmaksi. (maantiellä tippuu lähelle ulkolämpöä molemmilla).


      Ei uskaltanu enempää kenkiä, jos menee laihalle, tms. Varmaan viisain olisi pistää alkuperäinen suodatin/kotelo takaisin. Odotten pari päivää ja ajelen rauhallisesti, jos adaptiot korjaa tilannetta.


      Ois pitäny jättää mokoma kaupan hyllylle ja pistää niilläkin rahoilla bensaa tankkiin.
      Oliko tuo M60 / M62?

      Eihän lämpöanturi jäänyt irti?

      Comment

      • bemmeri
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4181

        Originally posted by Muurahainen View Post
        Oliko tuo M60 / M62?

        Eihän lämpöanturi jäänyt irti?
        Lämpöanturi taitaa olla siinä imusarjan kyljessä ja ollu kokoajan kiinni. M60 moottori siis.

        Kävin päivällä uudelleen ajamassa, niin lämpimällä kelillä oli äänet saman kuuloiset kuin aiemmin ja nykiminen vähempää. Otin Maffin anturin liittimen irti ja kokeilin, niin vetoja oli vähemmän, mutta ei nykiny, tms. korkeilla kierroksilla.

        Tuossa hieman googlettelin, niin soppa taitaa mennä laihalle täyskaasulla, kun mennään "full trhottlen kartalla". Jätin muokatusta Maffista ne ritilät pois, kun kuvittelin mielessäni että ahdistavat virtausta. Mutta ritilöiden tarkoitus taitaa olla tasoittaa ilmanvirtausta sensorin kohdalla (putkessa ilma virtaa nopeemmin keskellä), ajattelin aluksi maalaisjärjellä että ovat jotain anturin suojia isoimmilta roskilta, tms.. Mutta nyt kun miettii, niin miksi ritilä olisi myös koneen puolella (juu, eli tässä virtauksen hallinta selittyy).

        Lisäksi syötetyn polttoaineen L/H lukema laski jyrkästi tällä kartiofilsulla ja ritilättömällä Maffilla. Eli laihalle menee selvästi, vaikka suorituskyky oli vain hieman heikompi kännymittauksien perusteella, vartin loput laski 4km/h aikaisemmasta, L/H lukema pieneni n. 18%. (aika tarkasti on samat loparit, yms. tullu samoilla modeilla aina useilla vedoilla, samasta kohti ajettuna tietty. vaikka eihän näitä dynoon voi verrata).
        Last edited by bemmeri; 07-09-2014, 21:00.
        EVERYTHING | WORKS

        Comment

        • VaihtoVirta
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 558
          • Kuusamo



          Nonni. Vaihdoin tuohon 730iA:sta dme:n ja käy ihan samallalailla. Kuvassa alempi on alkuperäinen boksi ja ylhäällä uusi. Nyt siihen päääsee jostain syystä inpalla kiinni, mutta ei toki näytä ihan kaikki arvoja oikein ja muutenkin herjaa välillä script erroria. Akun jännite kuitenkin nyt siellä 14v tienoilla ja suuttimien aukioloaika jotain 1.3ms luokkaa dis:llä katsottuna. Dis toimii myös paljon sulavammin tuolla boksilla, eikä jumita niinku sillä alkuperäisellä, mistä lie johtuu. Savuttaa ja haisee siis vieläkin, ehkä kuitenkin aavistuksen vähemmän tällä boksilla. Mutta silmien kirvely ja päänsärky on ihan samaa luokkaa

          Vikakoodiksi antoi jotain can-väylästä, eli kun ei tuota automaattia ole niin ilmeisesti sen vuoksi. Nokka-akselin asentotunnistimesta tuli myös aikansa käytyään mutta poistui nollaamalla.

          Laitan sinne putkeen pari magnaflow:n kattia ja katsotaan tilannetta sitten uudestaan..




          Last edited by VaihtoVirta; 09-09-2014, 21:28.

          Comment

          • Morkai
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 3197
            • Saarijärvi

            Originally posted by bemmeri View Post
            Lämpöanturi taitaa olla siinä imusarjan kyljessä ja ollu kokoajan kiinni. M60 moottori siis.

            Kävin päivällä uudelleen ajamassa, niin lämpimällä kelillä oli äänet saman kuuloiset kuin aiemmin ja nykiminen vähempää. Otin Maffin anturin liittimen irti ja kokeilin, niin vetoja oli vähemmän, mutta ei nykiny, tms. korkeilla kierroksilla.

            Tuossa hieman googlettelin, niin soppa taitaa mennä laihalle täyskaasulla, kun mennään "full trhottlen kartalla". Jätin muokatusta Maffista ne ritilät pois, kun kuvittelin mielessäni että ahdistavat virtausta. Mutta ritilöiden tarkoitus taitaa olla tasoittaa ilmanvirtausta sensorin kohdalla (putkessa ilma virtaa nopeemmin keskellä), ajattelin aluksi maalaisjärjellä että ovat jotain anturin suojia isoimmilta roskilta, tms.. Mutta nyt kun miettii, niin miksi ritilä olisi myös koneen puolella (juu, eli tässä virtauksen hallinta selittyy).

            Lisäksi syötetyn polttoaineen L/H lukema laski jyrkästi tällä kartiofilsulla ja ritilättömällä Maffilla. Eli laihalle menee selvästi, vaikka suorituskyky oli vain hieman heikompi kännymittauksien perusteella, vartin loput laski 4km/h aikaisemmasta, L/H lukema pieneni n. 18%. (aika tarkasti on samat loparit, yms. tullu samoilla modeilla aina useilla vedoilla, samasta kohti ajettuna tietty. vaikka eihän näitä dynoon voi verrata).
            Mitä enemmän siinä MAF:n edessä ois suoraa putkea + ne ritilät, niin sitä todenmukaisempi ilmamassan mittaus olisi. Maffia varten ilma pitäisi saada turbulenttiseksi, mutta konetehoa varten taas kaikki painehäviö on hukkaan heitettyä voimaa. Jos on tunnetta, että maffia pitäisi säätää rikkaammalle, niin googlettamalla löytyy semmonen kytkentä, jonka voi asentaa maffin anturijohtoon ja ns. "nostaa" tasoa. Tällä saa kuluneen maffinkin henkiin, kunne heikkenee aika lineaarisesti kautta koko skaalan.
            sigpic
            E23 728iA V8-projekti
            E38 730D -projekti
            E39 540iA -projekti
            I01 i3 -projekti

            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              Originally posted by Morkai View Post
              googlettamalla löytyy semmonen kytkentä, jonka voi asentaa maffin anturijohtoon ja ns. "nostaa" tasoa. Tällä saa kuluneen maffinkin henkiin, kunne heikkenee aika lineaarisesti kautta koko skaalan.
              Tarviiko johtoa puukottaa, vai onnistuisiko tuommoinen Siihen liittimen perään helposti tehtynä. Ei viittis tuota ilmamassamittarin johtoa ruveta katkomaan, tms. En oo kuullukaan moisesta ja en nopeella googlella löytäny tietoa.

              Nyt jokusen päivän ajojen jälkeen nykiminen on edelleen vähentyny ja L/H lukemat on noussu (edelleen n. n. 10% pienempi kuin alkuperäisellä kotelolla/putsarilla). Odotan kun saan toisen maffin rungon ja muokkaan siitä sellaisen jossa nuo ritilät säilyy ja sen jälkeen teen vielä dme resetin ja katon toimiiko. Jos ei toimi, niin alkuperäiset paikoilleen.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • FbonE
                BTCF Member
                • Jun 2006
                • 878
                • Pori

                Itselle tuli laitettua nyt alkuperänen putsari laatikko b40 maffeinneen sekä boxeineen(484->404) niin havaittavissa kiekkamittarin sekoilua, jotenkin tehottomampi, epätasaista käyntiä. Äänet muuttu paljon paremmaks tosin.
                Jotenkin vaikutti paremmalta kun oli tuon b40 imupuoli vv suotimella ja omalla boxilla.
                Paikallaan on siis m60b30, b40 imusarjalla ja kaasulapällä
                Kulkineet:E61 525döö
                ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
                -Pori Connection-
                bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  Originally posted by bemmeri View Post
                  Tarviiko johtoa puukottaa, vai onnistuisiko tuommoinen Siihen liittimen perään helposti tehtynä. Ei viittis tuota ilmamassamittarin johtoa ruveta katkomaan, tms. En oo kuullukaan moisesta ja en nopeella googlella löytäny tietoa.

                  Nyt jokusen päivän ajojen jälkeen nykiminen on edelleen vähentyny ja L/H lukemat on noussu (edelleen n. n. 10% pienempi kuin alkuperäisellä kotelolla/putsarilla). Odotan kun saan toisen maffin rungon ja muokkaan siitä sellaisen jossa nuo ritilät säilyy ja sen jälkeen teen vielä dme resetin ja katon toimiiko. Jos ei toimi, niin alkuperäiset paikoilleen.
                  Älä nyt aitoon B8:siin mitään kikka vitosia laita. Osta suosiolla uus maffi ja pistä vakio ilmansuodatin setuppi takaisin -> valele toi vv suodatin bensalla ja sytytä palamaan.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    Originally posted by jannmann View Post
                    Älä nyt aitoon B8:siin mitään kikka vitosia laita. Osta suosiolla uus maffi ja pistä vakio ilmansuodatin setuppi takaisin -> valele toi vv suodatin bensalla ja sytytä palamaan.

                    En aikonutkaan ruveta muokkaamaan/puukottamaan alkuperäistä johtosarjaa. Sillä kysyin onnistuuko rikastamaan seosta noilla kikkaviitosilla ilman, että tarviis johtoja perata. Mulla on jo uusi Maffi ollu jonkun aikaa. Sen uuden maffin runko tallessa ja en sitä muokkaa, ainoastaan anturin otin siitä tähän muokattuun vanhaa runkoon. Pakko myöntää että otin uudesta maffista myös ne ritilät pois aikoinaan kun vaihdoin ja dynossakin kävin siltään. Toiminnassa en huomannu eroa, paitsi että l/h lukemat nousi ja kyyti hieman parani vanhaan kuolleeseen maffiin verrattuna. Parin kymmenen min. hommahan tuo on heittää alkuperäiset vermeet ja nykäisemätön maffin runko ritilöineen takaisin. Taidanpa kokeilla viikonloppuna uutta maffia orkkissuodattimella että myös ne verkot on paikoillaan.
                    Oikeassa olet tuon vv-suotimen kohdalla, mitä se ansaitsee...
                    Last edited by bemmeri; 11-09-2014, 11:11.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5266
                      • Pirkkala

                      Originally posted by jannmann View Post
                      Älä nyt aitoon B8:siin mitään kikka vitosia laita. Osta suosiolla uus maffi ja pistä vakio ilmansuodatin setuppi takaisin -> valele toi vv suodatin bensalla ja sytytä palamaan.
                      5\5
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Haju69
                        Administrator
                        • Nov 2005
                        • 16357
                        • Leppävirta

                        Aukaiskaapa uusi thread aiheelle jos tarvetta.
                        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎