Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säteilylämmitin..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #31
    En nyt tehnyt aiheesta uutta topikkia.... Laitoin säteilylämmittimellä olevan auton (320i, M54B22-moottorilla) kahdeksi tunniksi piuhaan ja mittailin lämpötiloja. Ulkolämpötila seuraavissa oli 0 °C ja auto oli yön yli seissyt.

    1 h lämmityksen jälkeen moottoriöljy 11 °C , jäähdytinneste 6 °C
    2 h lämmityksen jälkeen moottoriöljy 16 °C , jäähdytinneste 6 °C
    2 h lämmityksen + 2 min joutokäynnin jälkeen moottoriöljy 18 °C , jäähdytinneste 23 °C.

    Moottoriöljyn mittaus tikun reiän kautta , jäähyneste paisuntasäiliöltä. Mitä noista nyt voi päätellä, päättäköön jokainen itse.
    Last edited by petrolhead; 14-02-2009, 18:51.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • tigu
      BTCF Member
      • May 2006
      • 947
      • Oulu

      #32
      Olisi tuossa työkaverilla jääny ylimääräiseksi e34 540 säteilylämppärit.
      Onkohan mahdoton yhtälö asentaa e39 530d öljypohjaan?
      En ole päässyt vielä tutkailemaan lämmityselementtejä millaiset kinnikkeet jne..
      Millaiset kiinnitykset noissa yleensä on?
      En ole auton pohjaa katsellut silläsilmällä jotta voisi hahmottaa paikat noille..
      Vinkkejä otetaan vastaan
      -e21 m50-

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #33
        Kyllä ainakin -20c pakkasilla auttoi omassa 330i:ssä toi säteilylämppäri. 2h jälkeen viisari pomppas sinisen alueen yläreunaan ja kone lähti kevyen tuntuisesti käyntiin. Mitää rapinaa ei kuulunut nostajista ja se pakokaasupumppu ei lähtenyt pyörimään. Ehdottomasti parempi kuin ei mitään. Mulla ainakin täysin kylmä kone rapisee muutaman sekuntin, ennen kuin käynti tasaantuu (kovilla pakkasilla). Ei se letkulämppärin veroinen ole, mutta ei turhakaan. Onneks ei tartte totakaan kohta käyttää, kun webasto ja gsm ohjaus saadaan paikalleen.

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          #34
          Mulla kans tuo sigun E46 330i ja säteilylämmitin kiinni, pakkasilla neula pomppasee aina nopeesti sinisen yli ja lämmintä alkaa pukkaamaan kabiiniin.
          Oli kiinni kun ton ostin, joten siihen on tyydyttävä.
          ..webastoa tekis kyllä pirusti miele, kauko-ohjaimella :think
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • tigu
            BTCF Member
            • May 2006
            • 947
            • Oulu

            #35
            Kyllähän itseltäkin webasto löytyy..mutta yleensä tankki tyhjä tai virrat vähissä niin eipä se pyöri Ei vais..tuo säteilylämmitin tuli vaan mieleen kun kaveri sitä mainosti että ylimääräisenä tallissa pyörii.
            -e21 m50-

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #36
              Säteilylämppäreissä on kaks suurinta ongelmaa se, että osa on asennettu ihan päin persettä ja se että tuijotetaan sitä pirun lämpömittaria. Just yhdestä 528 otettiin säteilijä lohkon kyljestä, tahnaa ei ollut välissä nimeksikään ja oli ottanut kiinni alle kynnen kokoiselta alueelta, ei ihme jos ei lämmitä. Samaten se viisarin tuijottaminen, letkulämppärillä varmaan saa mittarin nopeasti nousemaan (ja samalla moottorinohjauksen sekaisin, sahatkaa vaan kun ei hehkuta enää jne...), mutta eikös ideana ollut lämmittää MOOTTORIA.

              Öljyjen lämmittäminenkin on järkevää ja auttaa moottoria huomattavasti, muttei näy yhtään lämpömittarissa. Samaten lohkon voi lämmittää plussalle, mutta luultavasti viisari ei värähdä vielä lainkaan. Ei sitä roikassa pidetä lämpömittaria varten.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • janne320d
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2008
                • 1342
                • jns

                #37
                itsellä ei kyllä defan säteilylämmitin auta juuri lainkaan ainakaan kovemmilla pakkasilla,-20 pakkasta ja 4tuntia piuhassa ja ei huomaa mitään eroa oliko auto lämppärissä vai ei,ja lämmitin on kyllä oikein asennettu.........kuraahan nuo on
                ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7398
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by Cell View Post
                  Säteilylämppäreissä on kaks suurinta ongelmaa se, että osa on asennettu ihan päin persettä ja se että tuijotetaan sitä pirun lämpömittaria.
                  Varmasti totta. Mulla kyllä voi tuijottaa mittariakin ihan tyytyväisenä, viimeksi kun katsoin miten oli lämmennyt oli ollut yön yli sähköt päällä Defan "säteilijässä" ja ulkona aamulla -27°C. Ajotietokoneen lämpö jäähdytysnesteelle näytti +7°C ennen starttia. Startin jälkee tippui lämpö hetkeksi +6°C tasoon josta lähti nousuun. Eli jäähdytysneste oli noin 33-34°C ulkoilmaa lämpimämpää. Käynnistyi kuin kesällä, kuten myös vastaavalla lämmityksellä -32°C aamuina on tehnyt.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 14-01-2010, 18:53.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #39
                    Originally posted by Cell View Post
                    Säteilylämppäreissä on kaks suurinta ongelmaa se, että osa on asennettu ihan päin persettä ja se että tuijotetaan sitä pirun lämpömittaria. Just yhdestä 528 otettiin säteilijä lohkon kyljestä, tahnaa ei ollut välissä nimeksikään ja oli ottanut kiinni alle kynnen kokoiselta alueelta, ei ihme jos ei lämmitä. Samaten se viisarin tuijottaminen, letkulämppärillä varmaan saa mittarin nopeasti nousemaan (ja samalla moottorinohjauksen sekaisin, sahatkaa vaan kun ei hehkuta enää jne...), mutta eikös ideana ollut lämmittää MOOTTORIA.

                    Öljyjen lämmittäminenkin on järkevää ja auttaa moottoria huomattavasti, muttei näy yhtään lämpömittarissa. Samaten lohkon voi lämmittää plussalle, mutta luultavasti viisari ei värähdä vielä lainkaan. Ei sitä roikassa pidetä lämpömittaria varten.
                    Öljyjä lähinnä juuri itse ajattelen kun runttaan -25 C keväisessä säässä pommin tulille, ettei tarttis ilman voitelua pyöritellä ihan kamalan paljoa

                    Originally posted by janne320d View Post
                    itsellä ei kyllä defan säteilylämmitin auta juuri lainkaan ainakaan kovemmilla pakkasilla,-20 pakkasta ja 4tuntia piuhassa ja ei huomaa mitään eroa oliko auto lämppärissä vai ei,ja lämmitin on kyllä oikein asennettu.........kuraahan nuo on
                    Sori mutta en oikein usko. Joko lämppärissä tai lämppärin asennuksessa on hämminkiä.

                    -Jarno

                    EDIT : Tossa olikin edellä noita mun piruuttaan vuosi takaperin mittailemia tuloksia. Voipi jokainen jota epäilyttää lämmityksen teho , tehdä samoin ja vetää tuloksista omat johtopäätöksensä..
                    Last edited by petrolhead; 14-01-2010, 18:59.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • janne320d
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1342
                      • jns

                      #40
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Varmasti totta. Mulla kyllä voi tuijottaa mittariakin ihan tyytyväisenä, viimeksi kun katsoin miten oli lämmennyt oli ollut yön yli sähköt päällä Defan "säteilijässä" ja ulkona aamulla -27°C. Ajotietokoneen lämpö jäähdytysnesteelle näytti +6°C. Eli jäähdytysneste oli noin 33°C ulkoilmaa lämpimämpää. Käynnistyi kuin kesällä, kuten myös vastaavalla lämmityksellä -32°C aamuina on tehnyt.
                      nesteitten lämpötilaa en ole mitannut mutta näin perstuntumalta eroa ei huomaa tosin toi diiseli on muutenkin aika kankee lämpeemään
                      ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

                      Comment

                      • janne320d
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2008
                        • 1342
                        • jns

                        #41
                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Sori mutta en usko. Joko lämppärissä tai lämppärin asennuksessa on hämminkiä.

                        -Jarno
                        mikä on oikea asennus?
                        ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #42
                          itsellä ei kyllä defan säteilylämmitin auta juuri lainkaan ainakaan kovemmilla pakkasilla,-20 pakkasta ja 4tuntia piuhassa ja ei huomaa mitään eroa oliko auto lämppärissä vai ei,ja lämmitin on kyllä oikein asennettu.........kuraahan nuo on
                          Turha leimata kuraksi jos oma ei toimi. Faijan 316 e46:ssa se ei myöskään tunnu kauheesti auttavan. Elementti oli kyllä aika pieni fyysiseltä kooltaan. Itse sen asensin ja tahnaa tuli väliin vähintäänkin riittävästi. Lohkonkin putsasin vielä hiomapaperilla ja rasvanpoistajalla ennen asenusta. Paljonhan se toimintaan vaikuttaa sen elementin koko. En tiedä miten paljon 330 ja 316 elementit eroavat toisistaan, mutta tuossa 330i:ssä se kyllä toimii hyvin.

                          Pari kertaa oon tunnustellut konetta kädellä pakosarjan alapuolelta ja se ei ole ollut kylmä, eikä lämmin parin tunnin jälkeen. Toisen mielestä laite ei toimi, mutta musta se on kuitenkin ihan riittävä saavutus, jos kone ei tunnu käteen jääkalikalta, kun ulkona on pakkasta -20c. Tärkeintä mulle on se, että kone lähtee käyntiin kevyen tuntuisesti ja venttiilikoneistosta ei kuulu ääniä käynnistyksen yhteydessä. Siinä on havaittava ero lämpäriillä/ilman (ainakin 330i:ssä). Kyllä se tuosta sitten lämpenee normaaliin lämpötilaan muutamassa minuutissa.
                          Last edited by Juppe; 14-01-2010, 19:04.

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #43
                            Originally posted by janne320d View Post
                            mikä on oikea asennus?
                            Niin että se on kunnolla kontaktissa kiinnityspaikan kanssa.


                            BTW , eberimiehet lukee tätä ja nauraa meille
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Hanza
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1931
                              • Juvan Shell. Requiescat in pace

                              #44
                              Älkää sitten tunkeko sitä tahnaa sinne järjettömiä määriä elementin ja öljypohjan väliin. Tarkoitushan sillä tahnalla ei ole kuin tiivistää aivan pienet raot, jos sitä kamaa tungetaan liikaa se ei toimi enää lämmönjohtimena vaan eristeenä.
                              Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                              t: luft waffel

                              "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                              Comment

                              • BMW528i-84
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2005
                                • 35
                                • Helsinki / Tapanila

                                #45
                                köyhänmiehen malli

                                Itse olen käyttänyt sisätilan lämmitintä moottoritilassa.
                                Jos jotain etueja hakee, niin ne on halpa hankintahinta, helppo asennus ja ohjaustehostajan öljy on huomattavasti notkeampaa -23 asteen pakkasessa.

                                Vakuutusyhtiö voi tietysti olla erimieltä asennuksen laillisuudesta, jos vahinko sattuu, mutta eikös toi moottoritila ole ~ sisätila?
                                Last edited by BMW528i-84; 14-01-2010, 20:20. Reason: Typo
                                728i 6/-97, 518A -78 ikuisuusprojekti,
                                taas volkkari
                                ex:
                                528i 4/84. Tämä projekti löysi uuden jatkajan.
                                520/528i -77, 525 -74, 1502 *2, volkkareita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎