Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 turbotus kysymyksiä & vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    Originally posted by janituz View Post
    ensinnäkin kiitos blenheimille, threadi tyhjens aika hyvin! ja sitte tosissaa, ensikertalainen ku ahtamista alan ite tekemään ja toisekseen ei bemarin ahtamisesta juurikaan mitää tarkkaa tietoa. siks täälä nyt kyselen näitä neuvoja. mut kyllä on tietoa turboista/turbottamisesta, mutta taito vielä puuttuu..:think
    Siitä se lähtee, netissä on kyllä tietoa vaikka ja kuinka, etsivä löytää


    Jos ja kun meinaat katulaillisen tuosta vehkeestä tehdä, muista että sinun tulee vaihtaa siihen 325 alusta ja jarrut. Jos itse alkaisin M20:ä ahdistamaan, ottaisin lähtökohdaksi ehdottomasti 325:en, ei ne 0,5 lisälitraa pahaa ikinä tee
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • muuris
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      Kannattaa myös heti alkuun päättää haetaanko huipputehoja, alavääntöä vai jotain kompromissia siitä välistä.

      Ajettavuuden kannalta 2-litraiseen sopis mielestäni tuommoinen vääntöpainotteinen ratkaisu. Hieman "liian pieni" ahdin, joka pystyy max tehon kierroksilla ok hyötysuhteella juuri ja juuri esim 0,5bar ahtopaineseen. Pienemmillä kierroksilla ahtopainetta voisi olla sitten esim 1,0bar, riippuen mihin ahdin pystyy. Tämä vaatisi tietenkin säätimen, joka tiputtaisi ahtopainetta kierrosten mukaan. Vastaavia ratkaisuja on monissa uudehkoissa turboautoissa, kun vertaa koneen tilavuuteen max vääntöä, vääntöaluetta ja huipputehoa.

      Tietoa turbottamisesta on netissä pilvin pimein, se bemarin kone on ottomoottori siinä missä muutkin
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      • janituz
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 858
        • nummi-pusula

        Originally posted by Jonsku View Post
        Siitä se lähtee, netissä on kyllä tietoa vaikka ja kuinka, etsivä löytää


        Jos ja kun meinaat katulaillisen tuosta vehkeestä tehdä, muista että sinun tulee vaihtaa siihen 325 alusta ja jarrut. Jos itse alkaisin M20:ä ahdistamaan, ottaisin lähtökohdaksi ehdottomasti 325:en, ei ne 0,5 lisälitraa pahaa ikinä tee
        joo tuosta piti kyselläkkin, riittäkö tohon 323i tekniikka vai täytyykö olla 325i..?
        e46 330da -01
        E46 320d -00
        E30 323i -85 "pommikone"
        Projekti: E30 325i -86
        Projekti: E21 315 -83
        Ex: E30 318i mit m10i -89

        Comment

        • janituz
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 858
          • nummi-pusula

          Originally posted by muuris View Post
          Kannattaa myös heti alkuun päättää haetaanko huipputehoja, alavääntöä vai jotain kompromissia siitä välistä.

          Ajettavuuden kannalta 2-litraiseen sopis mielestäni tuommoinen vääntöpainotteinen ratkaisu. Hieman "liian pieni" ahdin, joka pystyy max tehon kierroksilla ok hyötysuhteella juuri ja juuri esim 0,5bar ahtopaineseen. Pienemmillä kierroksilla ahtopainetta voisi olla sitten esim 1,0bar, riippuen mihin ahdin pystyy. Tämä vaatisi tietenkin säätimen, joka tiputtaisi ahtopainetta kierrosten mukaan. Vastaavia ratkaisuja on monissa uudehkoissa turboautoissa, kun vertaa koneen tilavuuteen max vääntöä, vääntöaluetta ja huipputehoa.

          Tietoa turbottamisesta on netissä pilvin pimein, se bemarin kone on ottomoottori siinä missä muutkin
          nonii oon noita turbo vaihtoehtoja miettiny, ja tälläsiä on nyt mielessä: garret GT2871R tahi GT2560R, master power mp2/mp3. mielipiteitä? vai pitäiskö ajatella hypridiä kenties? ja nii hakusessa olis 250-300hv, ja toiveena että ahtoviive mahd lyhyt ja tietyst että melko alhaalta lähtis vääntää.:think
          Last edited by janituz; 24-07-2008, 13:51.
          e46 330da -01
          E46 320d -00
          E30 323i -85 "pommikone"
          Projekti: E30 325i -86
          Projekti: E21 315 -83
          Ex: E30 318i mit m10i -89

          Comment

          • janituz
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 858
            • nummi-pusula

            Originally posted by Mystinen View Post
            Meinasitko ite tehdä pakosarjan vai ostaa valmiina? Bolt-on sarjojakin löytyy ja riippuu paljoko meinasit projektiin sijottaa. Budjetti-turbokin käy äkkiä kalliiks
            nii kumpi fiksumpaa tehdä, oma valmiste vai ostaa?:think tarkotan lähinnä et löytyykö hyviä valmiita ettei tarvi tehdä mittatilaus työnä..? ja jos löytyy niin vaikka netti osote tms.
            e46 330da -01
            E46 320d -00
            E30 323i -85 "pommikone"
            Projekti: E30 325i -86
            Projekti: E21 315 -83
            Ex: E30 318i mit m10i -89

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              Proturbo, Virtala Racing nyt ainakin, muitakin löytyy varmasti kun vähän googlettaa..
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • ViperHawk
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2005
                • 312
                • Joensuu

                Tuolta löytyy laskuri jolla pystyy arvioimaan ilmantuottoja.
                M20b20 vol eff@4000 93% ja ve6000@ 83%
                M20b25 vol eff@4000 93% ja ve6000@ 87%

                Täältä löytyy juttua turbon koon valinnasta.

                Kannattaa etsiä/lainata/ostaa Maximum Boost niminen kirja, siitä löytyy selitettynä hyvin turboahtamisen perusteet.

                E30 -90 320i

                Comment

                • janituz
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2008
                  • 858
                  • nummi-pusula

                  kampura ja kanget?

                  mietiskelin tässä että kuinka hyvin toi 324td kampura sopii tohon m20? minkä mittaset kiertokanget ja mitkä männät kannattais hommailla et et sais puristus suhteen sopivaks? sitte että sopiiks tosta td:stä pakosarja? ja jos sopii ni onko ylipäänsä järkevä?

                  kone palasina tallilla ja nyt olis aihetta alkaa saada jotai aikaseks!!


                  jääny intin takia kaikki kesken mut nyt oltais taas mukana ni jos sais tän projektin samalla etenee hyvää vauhtia ku toiseen vaihtaa tekniikkaa 318i-->325i
                  e46 330da -01
                  E46 320d -00
                  E30 323i -85 "pommikone"
                  Projekti: E30 325i -86
                  Projekti: E21 315 -83
                  Ex: E30 318i mit m10i -89

                  Comment

                  • Zaleva
                    Newbiemmer
                    • Mar 2009
                    • 21
                    • Vantaa

                    Turbo M20 moottoriin?

                    Onko mahdollista ja jos on niin paljonko maksaisi ja kuinka paljon työtä se sitten vaatisi? Ja jos jotain mahdollisuutta on tuplaturbotukseen niin paljonko se maksaisi/veisi aikaa? :think
                    Last edited by Zaleva; 16-03-2009, 21:06.

                    Comment

                    • Golde
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2006
                      • 149
                      • nilsiä

                      ei oo mahollista muuten ku search nappulan kautta
                      Last edited by Golde; 16-03-2009, 21:08.
                      E39 530d, E39 540ia.

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        Originally posted by Zaleva View Post
                        Onko mahdollista ja jos on niin paljonko maksaisi ja kuinka paljon työtä se sitten vaatisi? :think
                        Ei ole mahdollista.

                        Eikä myöskään Searchin käyttämäninen.

                        Tervetuloa foorumille, anteeksi töykeä ensikommenttini, mutta haulla löytyy useita, seuraava kysymyksesi varmaankin on, että miksi search ei toimi, siihen en osaa vastata, mutta se toimii jollain tapaa, kun jaksaa yrittää.
                        Olli.

                        Comment

                        • S4Driver
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 572
                          • Kaukana

                          Originally posted by Zaleva View Post
                          Onko mahdollista ja jos on niin paljonko maksaisi ja kuinka paljon työtä se sitten vaatisi? Ja jos jotain mahdollisuutta on tuplaturbotukseen niin paljonko se maksaisi/veisi aikaa? :think
                          On ja paljon. On ja vielä enemmän.
                          Ja kun teet vanhoista ainakin 300tkm ajetuista osista niin laitat sitten ainakin 2 bar niin kestää.

                          Comment

                          • Zaleva
                            Newbiemmer
                            • Mar 2009
                            • 21
                            • Vantaa

                            Originally posted by Rocla View Post
                            Tervetuloa foorumille, anteeksi töykeä ensikommenttini, mutta haulla löytyy useita, seuraava kysymyksesi varmaankin on, että miksi search ei toimi, siihen en osaa vastata, mutta se toimii jollain tapaa, kun jaksaa yrittää.
                            Juuri tästä sattuneesta syystä kysynkin tätä uudestaan kun tuo haku ei tuppaa toimimaan... Mutta olisko se sitten vaan helpompaa ostaa valmiiksi turbotettu kone ja iskee se kiinni ja jos näin on niin paljonko aikaa/vaivaa se taas vaatisi?

                            EDIT: hidas sytytys, eihän BMW tehny valmiiksi turbotettuja koneita muuta ku dieseleitä sillon ku tätä mallia valmistettiin...
                            Last edited by Zaleva; 18-03-2009, 01:09.

                            Comment

                            • ChilileipÄ
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 2014
                              • jyväskylä



                              kannattaa nyt ainaki tuo lukea...
                              F11 530D M-Sport ’11
                              E39 525iA touring M-Sport '02
                              ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89

                              Comment

                              • marko.m
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2007
                                • 333
                                • Keminmaa

                                Projektit osiosta löytyy aika paljon m20 turbo projekteja. Ei tarvi varmaan montaakaan sivua selata takasin päin niin löytyy jo kymmeniä.
                                316i e46 -04.
                                Ex. 525i e34 -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎