Ei kait se itsestään voi ilmaantua? Umpikuja, ulospääsy vain suuttimien kautta Polttoainesuodatinta kun vaihdoin niin 5sek tuli letkusta bensaa ja loput paineilmaa..
Ei kait se itsestään voi ilmaantua? Umpikuja, ulospääsy vain suuttimien kautta Polttoainesuodatinta kun vaihdoin niin 5sek tuli letkusta bensaa ja loput paineilmaa..
Niin tarkotin että tuolla bensapumpun pyörityksellä ja sit käyntiin laitolla pitäis ilmat hävitä. En oo ikinä noita ilmausruuveja aukassu pumpun tai suotimen vaihdon jälkeen. Itseasiassa luulin että se nippa on bensanpaineitten tarkistusta varten.
Tämä saattaa kyllä vähän ahdistaa pakokaasujen kulkua.
Mitä raati on mieltä: Mikä laittaa katin tuohon kuntoon? Ehkä ei ihan normaalia kulumaa kuitenkaan.
Sen kymmenisen kilometriä tosiaan tuli ajettua risalla puolalla joku kuukausi takaperin, mutta puolan ja tulppien vaihtamisen jälkeen auto pelasi ihan normaalisti jonkun tuhat kilometriä kunnes pysähtyi laakista.
Menihän tuossa kesäloma e24:llä kruisiessa, tämän maatessa pihassa. Viime viikonlopulle työnsi tarvetta kahdelle autolle. Joten härkää sarvista, käytetty katti hankintaan ja paikalleen.
Optimistina päätin, että katin tuhosi se kuukautta ennen katin palamista hajonnut puola. Hain kuitenkin läppärin ja katsoin vikakoodit:
-lambda bank1 out of range (tjsp)
-lambda bank2 sama tarina
-lambda downstream bank1 heating circuit open (tjsp)
-burning failure, cylinder1
-burning failure, cylinder3
Nämä koodit olivat siis ennen sulaneen takakatin vaihtoa. Hommassa hämmensi se, että se sulanut katti oli tosiaan cyl4-6, joista ei kuitenkaan ollut syttykatkoista vikakoodia. Päätin, että bank1 ongelmat johtuivat tukossa olevan bank2:n takaisinvirranneista kaasuista, ja kokeilla onneani. Nollasin koodit ja löin auton käyntiin. Hörähti ja sammui -> liimaventtiili -> ei puristuksia hetkeen.
Tämä auto on tosiaan hyvän aikaa ollut erittäin herkkä liimaventtiilille, ja puristukset katoaa käytännössä joka kerta, kun kylmän koneen lyö tulille lyhyelti vaikka parin metrin siirtoa varten. Puristukset siis seuraavalla startilla hukassa.
Muutaman tunnin päästä uusi yritys ja sahaamisen jälkeen käynnistyi, mutta vähän epätasaisesti. Hetken aikaa käytyään syttyi moottorin vikavalo ja käynti heikkeni aivan onnettomaksi. -> vikakoodina burning failure, cyl2. Syttykatkon tapahtuessa turhan tiuhaan moottori käsittääkseni pudottaa pätkivän puolen sylintereiltä (vaiko vain yhdeltä pytyltä) polttoaineensyötön vallan pois katin suojelemiseksi josta tuo käynnin heikkeneminen yhtä aikaa vikavalon syttymisen kanssa. Koska kello oli aikalailla 1:00 jätin homman loppuyöksi sikseen.
Aamulla vaihdoin cyl2 jacyl4 puolat ristiin nähdäkseni, josko minulla olisi jälleen risa puola. Vikakoodien nollaus, ja käyntiin-> hurraa! Pelaa ihan normaalisti, joskaan en erityisesti rakasta vikoja jotka poistuvat ilman järkevää syytä. Ajoin kympin lenkin sekalaista sisältäen moottoritiekiihdytyksiä ja valoissa seisomista ja kaikkea siltä väliltä. Tankkasin, ja kaikki näytti hyvältä, joten vaimo rattiin ja lasten kanssa kohti Lahtea ja itse vastakkaiseen suuntaan kutosella.
40km auto kuulemma pelasi kunnolla, ja sitten "moottorin ääni koveni ja voima loppui" -> auto tien poskeen. Koska itse olin sen n40km vastakkaiseen suuntaan treeltä, päätimme hinauttaa auton treelle.
Kun auton hain omaan pihaan, se lähti ihan nätisti käyntiin, ja sen voi jopa ajaa omavoimaisesti pihaan ongelmitta, mutta muutaman minuutin jälkeen melkoinen rökellys, ja lopulta kaasulla herkuttelemisesta huolimatta sammuksiin. Pari starttia kokeilin, ja joka kerta sama homma: Ensin hetki nättiä käyntiä, sitten rökellys ja seis.
Tänään sain taas vikakoodit luettua: Ei mitään merkittävää! Ainoastaan downstream lambda heating circuit, jonka on saanut nollata joka katsastukseen koko minulla oloajan, ja jonka ei pitäisi vaikuttaa käyntiin millään lailla.
Tuumasin, josko syystä tai toisesta katti/katit olisivat kuitenkin taas/vielä tukossa, ja päätin pikana kokeilla käyttää autoa ykköslambdat irtiruuvattuna, jotta mahdollisesti tukossa oleva katti pääsisi tyhjäämään pakokaasun johonkin. Lambdan rei'istä ei merkittävästi tullut pakokaasua, joten tyhjäkäynnin verran katit ainakin virtaavat hyvin kiltisti. Lisäksi toimenpide ei vaikuttanut käyntiin lainkaan: Lyhyen hetken käy seminätisti, sitten rökellys ja seis. Testaillessa, kun kone vähän lämpeni, se alkoi sentään käymään jotenkuten tyhjäkäyntiä, mutta todella epätasaisesti. Kierroksilla hivenen paremmin.
Kun sain koneen pysymään hetken käynnissä, kiinnitin huomion satunnaiseen naputukseen/napsahteluun, jonka kiintoavaimella kuuntelemalla paikansin joko jakopäähän tai ainakin koneen etupäähän. Kiintoavaimella kuunneltuna ääni oli selvästi mekaaninen.
Venttiilikopan ehdin avata ennen ukkoskuuroa, mutta ainakaan äkkivilkaisulla en mitään aivan poikkeavaa ehtint löytää. Konetta on aiemmin ajettu selvästi liian pitkillä öljynvaihtoväleillä ja se oli vuosi sitten v haljennutta venttiilikoppaa paikatessani aivan ruokottoman likainen sisältä. Siivosin silloin sen, mihin yletyin eikä venttiilikoneisto ollut vuodessa kerännyt uutta talmaa.
Kone ei ole ykk:ssa, mutta silti minusta näytti, että nokkien ajoitusneliöt eivät olisi keskenään samansuuntaiset (sitähän niiden käsittääkseni tulisi koko ajan olla pl. vanosten vaikutus, jollei m54b30:n ajoitustyökalu poikkea m50:n vastaavasta). En kuitenkaan ehtinyt mittaamalla tarkastamaan asiaa taikka kääntämään konetta ykk:hon, saatika selvittämään tuplavanoksen vaikutusta ei käynnissä olevan koneen ajoitukseen. Nokkia yhdistävä ketju näytti kuitenkin asialliselta, ja sen kiristin tuntui mielestäni järkevältä: Painui kyllä sormivoimin, mutta palautui terhakkaasti.
Silmämääräisesti jakoketjukin näytti ehjältä, eikä siinä tuntunut merkittävää löysää, mutta tätä en ehtinyt kunnolla tutkia. Jakoketjun kiristäjän koneesta voisi vielä tarkistaa, ja ehkä ajoituksen, mutta sitten minun järjellisessä ajassa käytettävissä oleva konstivarastoni alkaa olla tyhjä.
Jos pohdiskelu herättää ajatuksia, luen mielelläni, ja myös otan vastaan vinkkiä _Hyvästä_ korjaamosta tampereella, jonne raadon raijaan, kun mikäli aikani, hermoni ja taitoni on käytetty loppuun
Millaisia imuilman lämpötiloja porukalla on näissä ollut? Skodien ja litraisten citymaasturien seassa keskimäärin 1200 kierroksilla cruisatessa menee päälle 40 asteen, ei hjyvä.
Ei kait se itsestään voi ilmaantua? Umpikuja, ulospääsy vain suuttimien kautta Polttoainesuodatinta kun vaihdoin niin 5sek tuli letkusta bensaa ja loput paineilmaa..
Millaisia imuilman lämpötiloja porukalla on näissä ollut? Skodien ja litraisten citymaasturien seassa keskimäärin 1200 kierroksilla cruisatessa menee päälle 40 asteen, ei hjyvä.
Joko on kokeiltu tankki täynnä?
Kaupungissa pyörii 40-60°c imulämmöt. Tankki on joka viikko kerran täynnä Viimeviikolla laskin ilmat ulos ja eiliseen mennessä sitä ei oo sinne linjaan tullut, jospa olisi korjaantunut itsestään?
Missäs voisi vika olla, kun on M54B25 alkanut nykimään kylmänä? Vikakoodeja ei löytynyt, nelisen vuotta ja n. 50tkm sitten vaihdettu ainakin vanoksen tiivisteet, haitariputki, imusarjan tulpat.
Odotin saavani vikakoodia missfire, antureita tai puolia. Nämä voi olla viallisia ilman vikakoodejakin? Milläs tuon tarkistaisi, ettei ala arpomalla vaihtelemaan osia?
Entä tämmöset oireet: käynnistyy nätisti, Tyhjäkäynti yleensä normaali 750rpm, mutta kun tyhjäkäynnillä painaa aivan vähän kaasua, ja yrittää pitää kierrokset n. 1000rpm, niin samalla kaasupolkimen asennolla muutaman sekunnin jälkeen kierrokset notkahtaa hetkeksi n. 500 tienoille ennen kuin palaa takas 1000. Asia ei muuten haittaisi, mutta käytännössä se notkahdus tapahtuu lähes aina sillo ku liikkeelle lähtiessä nostaa kytkintä. Joten auto meinaa sammua melkein joka toisessa liikkeellelähdössä. ICV jumissa tai DISA kaputt? Auto on E39 M54B22 ajettu 275000, edellä mainittua ilmiötä lukuunottamatta kone toimii hienosti.
Kone ei syö öljyä, eikä ylimääräisiä imuvuodon vihellyksiä kuulu. Venttiilikopan tiiviste vuotaa vähän pakosarja päälle, mut ei pahasti. Uusi tiiviste odottaa vaihtamista.
Minulla ois arvoitus. En vaan tiedä siihen itse vastausta.
Autona -02 320i M52B22, 204tkm ajettu. 2,5v sitten kun ostin auton 170tkm ajettuna siihen laitettiin beisan vanos korjaussarja. Silloin alkutilanteessa vanostesti meni juuri ja juuri läpi. Samalla on katsottu olisiko imuvuotoja, ei ollut. Silloin oli pientä häikkää tyhjäkäynnillä, elikkäs nykäisi helposti liikkeelle lähdössä ja joskus jotain pientä häröilyä. Myös tyhjäkäyntimoottori on putsattu.
Ehkä tuosta vuosi etiäpäin yleisin oire oli semmoinen että tyhjäkäynti jäi korkealle, eli jos nosti kaasulta jalan tai vaihtoi vapaalle tai laittoin kytkimen pohjaan ja auto vielä liikkui, tyhjäkäynti oli noin 1300rpm. Kun auto pysähtyi tyhjäkäynti laski normaaliksi.
Nyt auto tekee usein niin, että kun auton liikkeellä ollessa painaa kytkimen pohjaan, kierrokset tippuu noin 500rpm tai hieman alle, sitten ne pompahtaa ylöspäin johonkin tonnin tienoille, ja pomppailee siinä vielä pari kertaa aina lähemmäksi oikeaa 700rpm tasoa johon kierrokset lopulta tasoittuu. Joskus auto saattaa toimia oikeinkin eli kierrokset pysyy tonnin huitteilla kun auto liikkuu ja laskee 700rpm kun auto pysähtyy eikä juuri heijaa. Joskus kierrokset jää vieläkin tuohon 1300rpm kunnes auto pysähtyy. Nämä siis kone lämminnä, kylmänä toimii yleensä paremmin kun kone pitää tyhjäkäynti kierroksia korkeammalla muutenkin. Vikakoodeja ei ole. Paikallaan ollessa kun polkasee kaasua niin kierrosten pomppiminen on paljon pienenpää ja lyhytaikaisempaa, tai ei välttämättä esiinny aina ollenkaan.
Ostin vasta alkuperäisin ilmamassamittarin, ei auttanut mitään (hyvä käytetty olisi muuten kaupan jos joku tarvittee). Adaptaatioarvoja ei nollattu, mutta olen ajanut jo 1500km im:n vaihdon jälkeen, jos ne adaptaatiot säätyy ajan kanssa? Myös semmoinen ominaisuus on että kun laittaa vakkarin päälle, nopeus tippuu 2km/h jonka jälkeen vakkari "ottaa kiinni" ja vauhti nousee asetettuun arvoon. Jos auton ajaa parkkiin vaikkapa lumiselle parkkipaikalle tien viereen, ja painaa kytkimen pohjaan auton vielä liikkuessa (=kierrokset käyn noin 500rpm) tilanteessa jossa käännetään paljon rattia ja ohjaustehostin joutuu kunnolla töihin, auto sammuu aika usein. Ja tosiaan jos haluaa lähteä liikkeelle ilman nykäisyä niin saa ajaa aika kieli keskellä suuta. Jos ajaa jossakin kehä 1:llä ruuhkan aikaan kun pitää vähän väliä liikkua pari metriä eteenpäin niin kierrokset heijaa kytkimen painamisesta helposti siinä 400-1300 väliä ja auto toki myös sammuu aina välillä tuon takia. Joskus, kuitenkin aika harvoin, auto on käynnistyksen jälkeen tuntunut käyvän hetken ikään kuin viidellä pytyllä. Kuitenkaan mitään vikakoodeja ei tosiaan ollut. Voisiko tuokin oire liittyä samaan vyyhtiin.
Mikähän siinä olisi vikana? Ei viitsisi monta osaa arvalla vaihtaa, muttei tämä oikein näinkään mukava ole ajella.
Anteeksi laiskuuteni mutta en jaksanut lukea näin montaa sivua läpi Mutta mun '01 520iA ja ajettu 312tkm täristää/vatkaa alaväännöillä about 1500-2000rpm ja enemmänkin jossain 80km/h vauhdissa kiihdyttäessä. Epäiltiin voimansiirron vikaa, vaihdettiin kuiva ja halkeillut rättinivel. Kardaanin tukilaakerissa ei havaittu väljää joten sitä ei vaihdettu.
Auton kun hain pajalta tuntui että kaikki vatkaus on hävinnyt. Silloin auto ei ehtinyt edes kunnolla lämmetä. Nyt kun lämpöisellä autolla antaa tuosta vauhdista vääntöä koneelle niin kylläpä vieläkin vatkaa.
Eli tän pitkän selostuksen jälkeen, vikakoodit näyttää maf-vikaa ja nokka-akselin anturivikaa. Tuossa laatikossa odottaa uusi maf asennusta ja kun saa luettua koodit uudestaan, niin tarvittaessa vaihdan nokan anturin. Voiko nää viat millään tavalla tehdä tota vatkausta/tärinää? Vai onko laatikko jo antautumassa?
Anteeksi laiskuuteni mutta en jaksanut lukea näin montaa sivua läpi Mutta mun '01 520iA ja ajettu 312tkm täristää/vatkaa alaväännöillä about 1500-2000rpm ja enemmänkin jossain 80km/h vauhdissa kiihdyttäessä. Epäiltiin voimansiirron vikaa, vaihdettiin kuiva ja halkeillut rättinivel. Kardaanin tukilaakerissa ei havaittu väljää joten sitä ei vaihdettu.
Auton kun hain pajalta tuntui että kaikki vatkaus on hävinnyt. Silloin auto ei ehtinyt edes kunnolla lämmetä. Nyt kun lämpöisellä autolla antaa tuosta vauhdista vääntöä koneelle niin kylläpä vieläkin vatkaa.
Eli tän pitkän selostuksen jälkeen, vikakoodit näyttää maf-vikaa ja nokka-akselin anturivikaa. Tuossa laatikossa odottaa uusi maf asennusta ja kun saa luettua koodit uudestaan, niin tarvittaessa vaihdan nokan anturin. Voiko nää viat millään tavalla tehdä tota vatkausta/tärinää? Vai onko laatikko jo antautumassa?
Ja kaikki imuvuodot on 100% varmuudella tarkistettu?
Comment