Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannnu78
    Bimmer Rookie
    • Aug 2013
    • 150
    • Tampere

    Originally posted by walopower View Post
    Ihan terveeltä tuo kuulostaa, kaasuläppä viheltää.

    komppaan walopoweria, ihan samat äänet tulee omastakin . Ja tuosta kun myllyn laittaa pois päältä , videolla kuulee hyvin , ja tälläkin palstalla , palstaveljet kyselleet monasti että onko tervettä tuo loppu pihadus , en ainakaan itse ole päässyt ajamaan bensa E39;siä missä ei tuo loppu pihaisu tulisi . toki sitä ei välttis kuule jos on auton sisällä ovet suljettuna .

    Comment

    • walopower
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 294
      • Espoo

      Originally posted by jannnu78 View Post
      palstaveljet kyselleet monasti että onko tervettä tuo loppu pihadus , en ainakaan itse ole päässyt ajamaan bensa E39;siä missä ei tuo loppu pihaisu tulisi . toki sitä ei välttis kuule jos on auton sisällä ovet suljettuna .
      Joo sehän on DISA:n läppä/alipainekammio. Jos DISA:sta on kalvo rikki niin tota ääntä ei kuulu.
      Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        Originally posted by kimi84 View Post
        lueskelin koko aiheen läpi enkä löytänyt ratkaisua oman e61 m54b25
        vinkunalle.eli ääni on prikulleen samanlainen kaasuttaessa kuin kyseisellä videolla

        ei tule vikakoodeja mutta kuullostaa imuvuodolta
        osakaasulla alle 2000rpm kuuluu ajon aikana vinkuna ja paikallaan nopeasti polkaistuna.
        icv?disa?
        öljyn huohotusputket ja huohotin vaihdettu uusiin ja eristettyihin.
        ideoita/kokemuksia?
        Nuo suhaukset tulee imusarjasta, mutta tuo suriseva/sirisevä kierrosten mukaan muuttuva vinkuna tulee lähes 100 % varmasti laturista. Mulla oli pitkään tuommoinen vinkuna ja se poistui vasta, kun vaihdoin uuden laturin. Uudessa laturissakin on aivan hienoinen vastaava ääni, jos tarkkaan kuuntelee, mutta vanhassa laturissa se oli selkeästi kuultavissa jo kolme vuotta. Laturin hihnapyörä ottaa myös aika paljon kierroksia verrattuna ilmastoinnin kompuraan ja ohjaustehostimen pumppuun, joten jos hihnankiristäjien rullat on uudet, on vika todennäköisesti laturin laakereissa, jos tuollainen ääni kuuluu. Jossain ulkomailla raportoitiin, että vastaava ääni voisi tulla myös vääränlaisesta moniurahihnasta tai sen sopivuudesta hihnapyöriin, mutta epäilisin ensimmäisenä laturin laakereita.
        Last edited by Bomb5; 01-02-2016, 22:38.
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • e30_M-tech1
          BTCF Member
          • Jan 2011
          • 340
          • Tampere

          Beisan

          Mistä olette tilanneet noita beisan vanoksen tiivistesarjoja?
          Meinaan noi beisanit räveltää samalla kun yläketjunkiristimen vaihdan.

          Biljoona sivua mututietoa jo kahlattu,herättääkö tietäjiä alla olevat oireet:
          Jos vapaalla hipasee kaasua niin kierrokset tipahtaa alas, jolloin auto sammuu tai meinaa sammua, myös alavääntö heikentynyt jonkin verran, eikä ymmärrä kaasupolkimen painalluksia, mitään ei tapahdu.
          Ei tee tätä ihan joka kerta.
          Aikaisemmin oireet tuli lämpimällä koneella, nyt kylmälläkin(tai auringon paahtamana)
          Voiko nokka-akselin anturi siinä vanoksen takana olla syypää?
          Pakopuolelle vaihdettiin jo nokka-akselin tunnistin, joten se on ehjä.
          Korjaamolla aavisteli ketjun kiristin tai bensapumppu tai pa-pumpun rele, releen vaihdoin jo, ei vaikutusta. Potilas e46 328i-00
          __________________
          Nykyiset:e39 530i & e36 325
          ---------------------------------------------------
          Exät:
          vw golffi
          e46 328 -00
          e30 320 -87
          e30 325 -83
          e36 325 -91
          e36 328 -98
          e30 325 M-tech1 -87

          Comment

          • Samppale
            Bimmer Rookie
            • Mar 2010
            • 140
            • Tuusula

            Profiilin autossa välillä tehottomuus ongelmaa. Vääntö hukassa. Sitten liikkeelle lähdettäessä nuukahdusta ja meinaa sammua. Kylmällä koneella tuntuu toimivan paremmin.

            -ei vikakoodeja
            -uudet tulpat
            -polttoainesuodatin
            -vanos rampattu
            -uusi separaattori letkuineen ja muutenkin imuvodot poissa(voiko tästä koskaan olla 100% varma).
            -Disan läppä vaihdettu ja alipainepuoli testattu.

            Tänään ajelin inpan kanssa ja seurailin livedataa.

            analog valuesissa on total air consumption HLM kohta ja injection time.

            Kaasu pohjassa molemmat menevät reilusti yli raja-arvojen. air consumptionin raja-arvo on 100 ja se menee +300 huutomerkin kera. Samassa tilassa injection time ylittyy reilusti.

            Tyhjäkäynnillä arvot on hyvät. Voiko näistä jotain päätellä?
            Last edited by Samppale; 09-06-2016, 20:22.
            F20 118iA M-sport 2016


            EX E91 335d M-sport 07´
            EX e39 02' 530i touring

            Comment

            • Haatainen
              BTCF Member
              • Jul 2009
              • 1451
              • Tampere

              M54b30 sippasi

              Ei vielä livedataa, liekö imuvuotoakaan, mutta M54b30 seuraavin oirein:

              Normaalisti käyntiin parin viikon seisomisen jälkeen. n 2km ajoa, ja moottoritielle (normaalisti, ei mitenkään repien) kiihdyttäessä tehot hävisi yhtäkkiä, ja kone sammui.

              Pellin kun nostin pystyyn, nousi taemman pakosarjan tienoilta savua, ja 4-6syl katti oli oranssihehkuinen. Hinaamalla takaisin kotiin, ja kotipihassa oli pakko laittaa vähän käyntiin, että sai auton pois tieltä. lähti kyllä käyntiin, mutta voimaa ei mitään. juuri sen verran, että samaan aikaan toisella autolla vetäen sai pienen mäen noustua.

              Palaneita pakoventtiilejä vaiko vain tukossa oleva katalysaattori?

              Kuukausi- pari sitten tuosta pimeni vitossylinterin puola, mutta sen vaihtamalla toimi mielestäni aivan normaalisti (eikä vikakoodejakaan näkynyt)
              Alla:
              E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
              E24 635Csi -84 Polaris metallic

              Ennenkin on ollut autoja

              Comment

              • Haatainen
                BTCF Member
                • Jul 2009
                • 1451
                • Tampere

                Päivitetäänpä tilannetta, mitä tuossa ehti purkamaan:

                Tulpat oli keskenään yhtä lukuunottamatta samannäköiset: vähän mustunutta metallia, kipinän puolelta kirkkaammat. Se yksi (kakkospytty) oli hiukan vaaleampi ja normaalimman näköinen. Tulpat tuli vaihdettua samalla, kun se hajonnut puolakin kuukausi-pari ja alle 1000km sitten.

                En tiedä, kauanko uudelta tulpalta menee saavuttaa se normaali maitokahvin värinen mattaruskea pinta, mutta noista se kakkospytyn on havaittavasti muita nopeammin menossa siihen suuntaan.

                Moottorin vikavalo syttyi tällä kierroksella vasta sen ensimmäisen puutumisen ja sammumisen jälkeen, vikakoodit pääsen lukemaan huomenna.

                Huomenna mittaan myös puristuspaineet ja puolat sen verran, mitä yleismittari niistä kertoo.

                Edit: Sellaista pohdiskelen vika-arviota, että olisiko tuossa katti vain saanut siipeensä, kun (täysin)risalla puolalla joutui ~20km ajelemaan muutamassa pätkässä, että sai vian paikannettua ja uuden osan hankittua. Nyt sitten heilahtanut jotakin sielä sisällä, mikä olisi tukkinut katin kokonaan.

                Tuntui siinä viallisen puolan kanssa ajaessa, että moottorinohjain olisi niin viksu, että hetken misfirejen jälkeen katkaisisi puolelta koneelta bensansyötön samalla, kun sytyttää vikavalon. Tämä oletettavasti lisävahinkojen välttämiseksi.
                Last edited by Haatainen; 18-06-2016, 19:34.
                Alla:
                E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                E24 635Csi -84 Polaris metallic

                Ennenkin on ollut autoja

                Comment

                • Haatainen
                  BTCF Member
                  • Jul 2009
                  • 1451
                  • Tampere

                  Jatketaan yksinpuhelua:

                  Mittasin puristuspaineet:

                  1: 12bar
                  2: 12bar
                  3: 11,5bar
                  4: 12bar
                  5: 11bar
                  6: 11,5bar

                  Kaikissa hyppäsi ensimmäisellä puristuksella vähintään 2/3 lopullisesta arvosta (mitä nyt konepellinrakosesta pystyi yksin tehdessä mittaria tiirailemaan). Vailla aiempaa kokemusta väittäisin noiden arvojen olevan ihan kohdallaan, ja siten venttiilien kunnossa.
                  Puolien mittaamiseen taidan lainata eristysvastusmittarin, että saa minkään arvoisia mittaustuloksia aikaiseksi. Samoin huomenna saan läppärin ja impan tontille, että pääsee katsomaan aiheutuneet koodit.

                  Tällä hetkellä vahvin hypoteesini on, että katalysaattori on tukossa aiemman viallisen puolan aiheuttaman vaurioitumisen vuoksi.
                  Alla:
                  E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                  E24 635Csi -84 Polaris metallic

                  Ennenkin on ollut autoja

                  Comment

                  • nokiwasara
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 106
                    • Bay area

                    e39 525ia -01 murheenkryyni(imuvuotoja edelleen?)

                    Tämä ja muutama muu aihetta sivuava topikki on tullut kahlattua läpi.

                    Osia uusittu seuraavasti:

                    -imusarjan kumitulpat
                    -Disa
                    -separattori letkuineen
                    -maffin ja kaasuläpän väliset imuilmaputket
                    -polttoainesuodatin
                    -tulpat
                    -puolat
                    -imusarjan "alipainejakotukin" o-renkaat
                    -kaasuläpän tiivisterengas
                    -pakonokan anturi(antoi koodia-nyt tältäosin kunnossa)
                    -IMM, orig. Siemens-Vdo

                    Näiden remonttien jälkeen auto pelaa hienosti alakierroksilla, poislukien pieni tutina tyhjäkäynnillä.
                    Mutta, auto ei edelleenkään siedä täyskaasukiihdytystä, vaan sytyttää moottorin vikavalon noin 4500-5000rpm kohdalla, koodi sytytyskatkoksesta sylinterissä 4, 5 tai 6.

                    Ilmeisesti vieläkin imuvuotoa jossain, alkaa vaan ideat loppumaan mistä niitä etsiä. Nyt olisi foorumin gurujen apu tarpeen

                    Comment

                    • walde
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2008
                      • 947
                      • Melkein Espoo

                      Aika monen foorumilaisen kannattaisi tutustua vähän erilaisten polttomoottorien toimintaan, ja miettiä sitä kautta mitä "imuvuoto" tarkoittaa. Kuristetussa bensiinimoottorissa on aika helppo lähteä liikkeelle miettien imusarjan ja vallitsevan ympäristön paine-eroa erilaisissa ajotilanteissa, ja miettiä sitä kautta voisiko oire johtua imuvuodosta vai ei. Tämän jälkeen esimerkiksi pitkäaikaisten korjausarvojen ja lambda-integraattorin toiminta on aika helppo ymmärtää ja tulkita.

                      Näillä opeilla esimerkiksi ylläolevan oireen voidaan 100 % varmuudella sanoa johtuvan jostain muusta kun imuvuodosta.
                      Last edited by walde; 24-06-2016, 00:48.
                      E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                      F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                      Comment

                      • Haatainen
                        BTCF Member
                        • Jul 2009
                        • 1451
                        • Tampere

                        Sain jumpattua pakosarjat irtalleen, ja taemman oireellisen jopa pois autosta. (lähtee taakse alas, kun pudottaa ensin pakoputken pois tieltä).

                        Sen mitä lambdanreiästä sai kurkittua, näyttäisi kennon pääty muurautuneen umpeen valkoisesta kuonasta (tai sulaneen tukkoon, ja valkoinen huntu päällä, mahdoton sanoa tuosta pienestä reiästä.)

                        Tuomitsen katin kuitenkin romuksi, ja avaan huomenna, kun lapset eivät ole nukkumassa, niin näkee tarkemmin.

                        Saa tarjota edullista ehjää 4-6 syl katillista pakosarjaa privaan.
                        Alla:
                        E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                        E24 635Csi -84 Polaris metallic

                        Ennenkin on ollut autoja

                        Comment

                        • Haatainen
                          BTCF Member
                          • Jul 2009
                          • 1451
                          • Tampere


                          Tämä saattaa kyllä vähän ahdistaa pakokaasujen kulkua.

                          Mitä raati on mieltä: Mikä laittaa katin tuohon kuntoon? Ehkä ei ihan normaalia kulumaa kuitenkaan.

                          Sen kymmenisen kilometriä tosiaan tuli ajettua risalla puolalla joku kuukausi takaperin, mutta puolan ja tulppien vaihtamisen jälkeen auto pelasi ihan normaalisti jonkun tuhat kilometriä kunnes pysähtyi laakista.
                          Alla:
                          E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                          E24 635Csi -84 Polaris metallic

                          Ennenkin on ollut autoja

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4627
                            • Tampere

                            Originally posted by nokiwasara View Post
                            Mutta, auto ei edelleenkään siedä täyskaasukiihdytystä, vaan sytyttää moottorin vikavalon noin 4500-5000rpm kohdalla, koodi sytytyskatkoksesta sylinterissä 4, 5 tai 6.
                            Ettei sielläkin katti ahdista? Onko polttoaineen paineet mitattu?
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4627
                              • Tampere

                              Originally posted by Haatainen View Post

                              Tämä saattaa kyllä vähän ahdistaa pakokaasujen kulkua.

                              Mitä raati on mieltä: Mikä laittaa katin tuohon kuntoon? Ehkä ei ihan normaalia kulumaa kuitenkaan.

                              Sen kymmenisen kilometriä tosiaan tuli ajettua risalla puolalla joku kuukausi takaperin, mutta puolan ja tulppien vaihtamisen jälkeen auto pelasi ihan normaalisti jonkun tuhat kilometriä kunnes pysähtyi laakista.
                              Tässä niitä syitä on listattuna: http://www.easterncatalytic.com/educ...erter-failure/

                              Sulamiselta tuo näyttää joten veikkaan sytytyskatkoksia -> rikasseos -> palamatonta polttoainetta ja happea katissa

                              Näyttää lukevan myös että pakosarjan vuotaminen voi johtaa samaan lopputulokseen...

                              Täällä myös samasta pannusta pohdintoja: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=1086200
                              Last edited by fraatti; 29-06-2016, 00:31.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • nokiwasara
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2007
                                • 106
                                • Bay area

                                Quote:
                                Originally Posted by nokiwasara:
                                Mutta, auto ei edelleenkään siedä täyskaasukiihdytystä, vaan sytyttää moottorin vikavalon noin 4500-5000rpm kohdalla, koodi sytytyskatkoksesta sylinterissä 4, 5 tai 6.


                                Originally posted by fraatti View Post
                                Ettei sielläkin katti ahdista? Onko polttoaineen paineet mitattu?

                                On pa-paineet mitattu, 3,8bar taisi olla tyhjäkäynnillä.

                                Kyseisessä autossa on myös abs-boxissa vikaa, luistoneston valo palaa koko ajan. Absit kyllä toimii, mutta asc ei. Ei taida kuitenkaan näihin ongelmiin vaikuttaa:think

                                Toi kattihomma pitää tästäkin varmaan tutkia, kyseessä kuitenkin yli 400tkm ajettu auto

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎