Originally posted by T3
View Post
Öljynvaihtoväli?
Collapse
X
-
Itse vaihdoin M3:n öljyt aina 5000 kilometrin välein. Se on mielestäni halpaa vakuutusta kun moottori remontit on niin kalliit, 635Csi:ssä joka 7500klms.Originally posted by T3 View PostEi varmaan uskalla kertoa omia öljynvaihtovälejä, pidettäis todennäköisesti hulluna, jos sanoisin kuinka lyhyet ne on.
En koskaan yli 10000 kilometrin!///Matti @ Australia
Comment
-
Kai kun käytän aina parasta mahdollista öljyä ja puolitan auton näyttämän oilservicen niin lasken sen kai "laiskuuden" varaan että vaihdan sen silloin kun se "oikeasti" kuuluukin vaihtaa.....Originally posted by jr66 View PostMiksi et vaihda suodatinta joka kerta ?
Näin neuvoi myös alfarmerin opas, jos vaihtaa öljyä usein voi suodattimen vaihtaa joka toisella vaihtokerralla.Projektit: BMW e39 530i & BMW Z4 3.0si
https://www.youtube.com/@gerttiih
Comment
-
Minä pidän huolen, että omaan E90:iini vaihtuu öljyt vähintään kerran vuodessa. Kilsoja tulee noin 10-12tkm, josta suurin osa pätkäajoa. Vaihdan orkkissuodattimen myös joka kerta. Vaikka kone ei olisi moksiskaan 30tkm vaihtovälistä, niin onpahan joku syy saada se nosturille ja käydä autoa läpi alapuoleltakin. Lisäksi öljyä alkaa kulumaan 15tkm jälkeen, jos sitä ei ole vaihdettu.E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
http://www.bobistheoilguy.com/forums...Number=1634244
Suurin syy pitkiin öljynvaihtoväleihin on valmistajien kilpailu huoltohinnoista. Moni autovalmistaja on palannut takaisin 15-20tkm vaihtoväleihin.
Labran tuloksista käy ilmi että tollainen 28tkm ajettu uudehkon auton öljy on jo pelkän rautahiukkasten takia liian hiovaa voidellakseen kunnolla.
Itse vaihdan 10-15tkm eikä tarvitse käyttää kalliimpia mahdollsiia öljyjäkään.F31 328i M-Sport
Comment
-
Johan tehdaskin jo suosittelee vaihtamaan 2 vuoden välein kilometreistä riippumatta. Eli tuo voi tulla täyteen jos on alkuvuodesta otettu auto käyttöön.Originally posted by juuhee View PostAutollani(318d vm09) on nyt ajettu 25000km ja huoltonäyttö näyttäisi että öljynvaihtoon on vielä 9000km!! Miten on tuon vaihtovälin kanssa onko liikaa? Vähän hirvittää ajaa noin paljon samoilla öljyillä. Miten käy pidemmän päälle,alkaako paikat kulumaan tuollaisella vaihtovälillä. Mitä porukka on tehnyt,onko ajettu vaan bemun huolto ohjelman mukaan pitkillä öljynvaihtoväleillä?
Eli onko huoleni aivan turha?
Itse olen vaihtanut 08 318d:iin vuoden välein ja aika ilkeän näköistä kuraa on jo silloinkin koneesta valunut.
Comment
-
-
isoR
Sotketaampa tännekkin oma näkemys.
Luulisin että nyky longlife öljyt ei ole ongelma moottorin "hyvälle" toiminnalle, vaan suodattimet, onko niitä kehitetty samaa vauhtia kuin noita öljyjä?
En ainakaan itse usko.
Omissa kulkineissa yleensä öljyn+suodattimen vaihto n. 8-10tkm, joskus kuitenkin vaihtanut syystä tai toisesta jo huomattavasti aiemmin, niin suodatin on jo saman näköinen, esim. 3tkm vs. 10tkm.
Comment
-
Tästähän oli juttua mm masinisti foorumilla kun volkkarin koneessa toisessa öljynvaihdossa(ajallaan) oli suodattimessa reikä. Suodatin on siis mennyt tukkoon. Olen kuullut myös tapauksia jossa kone on leikannut kiinni suodattimen tukkeuduttua.Originally posted by isoR View PostSotketaampa tännekkin oma näkemys.
Luulisin että nyky longlife öljyt ei ole ongelma moottorin "hyvälle" toiminnalle, vaan suodattimet, onko niitä kehitetty samaa vauhtia kuin noita öljyjä?
En ainakaan itse usko..
Suodattimissakin on eroja. Niitäkin vaan testataan aika harvoin. TArvikesuodattimen valmistajan luulisi tekevän suodattimesta enemmän läpäisevän kuin alkuperäinen ettei ainakaan tapahtuisi tukkeutumista.
Toisaalta jos ajatellaan nykymoottoreita jotka hädintuskin lämpeävät tarpeeksi -15- -20 lämpötiloissa niin kuinka paljon öljyn joukkoon kondensoituu vettä? Noilla vaihtoväleillä lienee melko paljon jos kylmäkausi on pitkä.
1.4l bensakonekkin tuottaa niin vähän hukkalämpöä että öljykorkin sisäpintaan muodostuu _vain talvisin_ "vesiöljymönjää"
Tuli mieleen että varmaan öljytilavuudellakin voidaan pelata kun puhutaan vaihtoväleistä. Melko paljon öljyä menee bemarin koneiseen verrattuna moniin muihin.Last edited by Tom1s; 09-12-2010, 14:56.F31 328i M-Sport
Comment
-
isoR
Originally posted by Tom1s View PostTArvikesuodattimen valmistajan luulisi tekevän suodattimesta enemmän läpäisevän kuin alkuperäinen ettei ainakaan tapahtuisi tukkeutumista.
Joskus vertailin kun sattu olemaan hyllyssä 2 erimerkkistä tarvikesuodatinta, toinen oli Bosch ja toista en kyllä muista. Bosch oli huomattavasti "avonaisemman" oloinen, Siis suodatin kangas huomattavasti harvemmalla taitoksella. Nämä siis näitä sisäpanos suotimia.
Voisi kuvitella avonaisemmassa olevan ehkä enemmän suodatin alaa käytössä, vrt. toinen jossa kankaan taitteet lähes kiinni toisissaan.
Comment
-
Huollontarpeenilmaisimen puolessa välissä tulee tehtyä väliöljynvaihto. Eli itse vaihtoväli on semmoinen 10000km. Vaikka autoissa pitää käyttää hienoja LL01-öljyjä, niin ei noihin pitkiin vaihtoväleihin ole mitään luottoa.
Jos tälläinen lopputulos on longlife vaihtovälillä mahdollista, niin ei paljoa naurata. http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=442387
Comment
-
No tuskin on mahdollista jos on käytetty oikeita öljyjä ja vaihdettu niitä oikeaoopisesti.Originally posted by N42fun View PostJos tälläinen lopputulos on longlife vaihtovälillä mahdollista, niin ei paljoa naurata. http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=442387
Tuossa koneessa on selvästi käytetty mineraaliöljyjä.
Jenkit jostain syystä on ihastuneet niihin.
Ja lopputulos on jotain tuonnäköistä, tosin ei nyt noin pahaa yleensä.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
Jos avoinaisempi tarkoittaa harvempaa laskostusta, niin silloin ei pinta-alaa ole välttämättä enemmän. Suodattimen tehokkuuteen vaikuttaa mm. suodatusmateriaalin pinta-ala eli kun materiaalin ottaa irti patruunasta ja levittää pödälle ja laskee siitä pinta-alan, niin siinä oikea pinta-alan vertailuluku. Toinen tärkeä asia on paljonko materiaalissa on avointa tilaa, eli karrikoidusti reikiä. Mitä enemmän, niin sen enemmän tilaa on lialle. Toisaalta taasen reikien koko vaikuttaa siihen miten pientä hiukkasta otetaan kiinni. Mitä pienemmät reiät, sen puhtaampaa suodatin tekee kertasuodatuksella. Suodatinmateriaalin tulee olla riittävän kestävää, jotta siihen käytössä ei tule repeämiä, jolloin reikien määrä vähenisi. Yleensä nämä autojen moottoreiden suodattimet ovat jotain paperisuodattimia eivätkä mitään kovin ihmeellisiä tuotoksia. Toisaalta isohkoja palamistuotteita öljyssä on aika paljon, joten suodattimen pitäisi olla paaaljon paaaljon isompi jos esim 10 um hiukkaset pitäisi saada pois. Tässä vain pieni pinta-raapaisu vaikuttavista asioista. Moottorit rouskukttavat hieman huonommallakin suodattimella kohtuullisen pitkään.Originally posted by isoR View PostJoskus vertailin kun sattu olemaan hyllyssä 2 erimerkkistä tarvikesuodatinta, toinen oli Bosch ja toista en kyllä muista. Bosch oli huomattavasti "avonaisemman" oloinen, Siis suodatin kangas huomattavasti harvemmalla taitoksella. Nämä siis näitä sisäpanos suotimia.
Voisi kuvitella avonaisemmassa olevan ehkä enemmän suodatin alaa käytössä, vrt. toinen jossa kankaan taitteet lähes kiinni toisissaan.
Ja noista tarvikesuodattimista sen verran että autonvalmistajan ostopolitiikasta johtuen, jonain päivänä se tarvikevalmistaja voi ollakin alkuperäinen ja päinvastoin.
Jos ajaa paljon pitkiä matkoja 100-300 km päivässä, niin uskoisin 30 tkm vaihtovälin olevan OK. Tosin lyhyemmästä vaihtovälistä ei ainakaan ole haittaa.
Jos spurttailee pääasiassalyhyitä matkoja, kosteus ei pääse haihtumaan ja keräytyy öljyyn. Kun saturaatiopiste on saavutettu, sitten kosteus tiivistyy vedeksi ja kaikkihan tietävät että vesi, öljy, teräs on aika huono kombinaatio. Varsinkin kun öljyt jäähtyy, kosteus tiivistyy vedeksi.
Jos tulee 20 tkm vuodessa ja kaikki sellaista 5-20 km päivässä vaihtaisin öljyt vähintään kerran vuodessa.Last edited by Shappire; 09-12-2010, 16:32.F11 530 xD LCI
Comment
-
Itsekin veikkaan pitkiä vaihtovälejä ja mineraaliöljyjä. Mineraaliöljytkin kyllä toimivat, mutta vaativat tiheämmän vaihtovälin ja mielellään suotuisemman ilmaston. Jenkeissä on olosuhteet paikasta riippuen ihan OK käyttää mineraaliöljyjä, mutta hyöty menee kyllä siinä, että niitä pitää vaihtaa tiheään. En tiedä, mikä noilla jenkeillä tuntuu olevan, että ovat niin laiskoja vaihtamaan öljyjä. Kuitenkin helpointa ja parasta hoitoa moottorille, eikä edes kallista.Originally posted by MajorDrake View PostNo tuskin on mahdollista jos on käytetty oikeita öljyjä ja vaihdettu niitä oikeaoopisesti.
Tuossa koneessa on selvästi käytetty mineraaliöljyjä.
Jenkit jostain syystä on ihastuneet niihin.
Ja lopputulos on jotain tuonnäköistä, tosin ei nyt noin pahaa yleensä.
Comment
Comment