Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Peltsii
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Jos VWAG-vehje pyytää huoltoa niin se pitää huoltaa silloin. Voi toki olla että se on ollut koodattuna kiinteälle 15tkm/1v välille muttei sillä voi silti päästellä kolmeenkymppiin asti , ellei tiedetä että siellä on longlife-öljyt sisällä.

Sitähän mä tossa just sanoinkin ?

Leave a comment:

• Hemi
    replied
    [QUOTE=Macinaggio;2235208]
    Originally posted by Hemi View Post
    Olen useitakin 330D/530D huoltokirjallisia ja normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettuja koneita avannut kolari ja läppävaurioiden vuoksi. joilla on ajettu 300-500tkm....QUOTE]

Tässä näkee että auton huollosta voi olla hyvinkin erilaisia mielipiteitä. En voisi kuvitella turhempaa rahankäyttöä kuin teettää kolarikorjausta 300-500 tkm ajettuun autoon. Jos sitten itse haluaa näperrellä niin mikäpä siinä, hyvä harrastus siinä kuin "yluhuoltaminenkin".
    Kuka puhui mistään kolariKORJAUKSISTA tässä kohtaa yhtään mitään???

Leave a comment:

• Tom1s
    replied
    Itse tuotekehityksessä olleena voin sanoa että insinöörillä ei ole paskanvertaa sananvaltaa siinä kohtaa kun joku asia pitää saada halvalla.
    Nykytrendi on se että ostetaan niin halvalla kuin suinkin vaikka osa olisi täyttä roskaa. Se menee valmistajan piikkiin. Jotkut ajavat komponetteja jopa yli speksin saadakseen halvemmalla "saman". Elinikä kärsii mutta mitä väliä jos se kestää takuuajan. Eurooppalaisilla tuntuu olevan kilpailu huollosta. Siinä ei mikään insinööri pysty laskemaan montako autoa täällä hajoaa kun majoneesit vaahtoutuu huohottimeen tms. Pohjolaan menee muutenkin marginaalinen määrä autoja joten aivan sama. Pitkät öljynvaihtovälit tietysti ruokkii forten tms puhdistusaineiden myyjiä.

Leave a comment:

• petrolhead
    replied
    Originally posted by Peltsii View Post
    Kuulostaa aika jännältä tämä juttu, koska volkkarin longlifehän on ennenkaikkea HUOLTOVÄLINÄYTÖN MUKAAN, tai maksimissaan 2v/30tkm, joten miksi ne liikkeessä sanoisivat, että aja vaan jos auto pyytää huoltoa ? Koko longlife järjestelmä perustuu siihen auton omaan huoltovälinäyttöön/öljypohjan anturiin.
    Jos VWAG-vehje pyytää huoltoa niin se pitää huoltaa silloin. Voi toki olla että se on ollut koodattuna kiinteälle 15tkm/1v välille muttei sillä voi silti päästellä kolmeenkymppiin asti , ellei tiedetä että siellä on longlife-öljyt sisällä.

Originally posted by Dani View Post
    1v/30tkm
    -Mikä on 1v/30tkm ?

Pikkasen OT , lueskelin eilenehtoolla jenkkien touhuista öljynvaihdossa. Osa porukasta vaihtaa öljyt siellä nykyäänkin 3000 mailin välein. "Öljynvaihtopaikat" liimaa tarran tuulilasiin että 3000 mi päästä uusiksi ja urpot uskoo. Eri järjestöt koittaa valistaa että ajakaa pidempään samoilla , jopa 5000 mailia voi vetää ......
    Last edited by petrolhead; 28-12-2010, 12:09.

Leave a comment:

• Dani
    replied
    1v/30tkm

Leave a comment:

• Peltsii
    replied
    Originally posted by gubbe89 View Post

Ja olen nähnyt, mitä pitkä vaihtoväli tekee uudelle moottorille. Kaverin äiti osti uutena Mk5 Golfin, luonnollisesti mallisarjan tehokkaimmalla 1.4:lla. Huoltonäyttö alkoi 15tkm kohdalla huutamaan uusia öljyjä, rouva sitten soitti huoltoon, jossa sanoivat notta anna soittaa vaan, 30tkm kohdalla vaihtoon. Oli ottanut Long Life -huoltosopimuksen. Ihan selvästi pikkuhiljaa tuon noin 15tkm jälkeen oli kuultavissa käynnistyksessä venttiilinpainimien sätkätystä, jota ei ennen kuulunut, öljykin oli tikusta katsottuna varsin huonon oloista. Vähän ennen 30tkm kone kävi jo todella karkeasti, eikä ääni siitä ole öljynvaihdosta muuttunut. Koneesta kuuluu tasainen raksutus nykyään. Olipa kaverilleni tultu tuolla Golfilla liikkeellä ollessaan sanomaan "kylläpä käy dieseli nätisti". Uutena käyntiääntä ei edes kuullut ulospäin. Nyt kuuluu ja kauas.
    Kuulostaa aika jännältä tämä juttu, koska volkkarin longlifehän on ennenkaikkea HUOLTOVÄLINÄYTÖN MUKAAN, tai maksimissaan 2v/30tkm, joten miksi ne liikkeessä sanoisivat, että aja vaan jos auto pyytää huoltoa ? Koko longlife järjestelmä perustuu siihen auton omaan huoltovälinäyttöön/öljypohjan anturiin.

Ja että 5000km ajetut öljyt huonona maamoottorissa...

Leave a comment:

• Dani
    replied
    Originally posted by wta View Post
    Jos se olisi johtunut öljynvaihtovälistä niin eikös silloin kaikkien muidenkin saman ikäisten Corollojen, joita on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti, runkolaakereiden pitäisi porsia noilla samoilla kilometreillä? Mä olen nähnyt yli 250 tkm ajettuja Corolloja joihin on vaihdettu öljyt huolto-ohjelman mukaisesti.
    Työkaveri (ja ihan hyvä frendi näin muutenkin) osti itse asiassa samanlaisen corollan samasta lafkasta samoihin aikoihin kun minä aikoinaan, hänellä kesti about 170tkm ennen kuin sama laakeri porsi

Pointti vaan on se ettei ne japskit mitään ikiliikkujia ole, toki sekaan mahtuu aina maanantaikappaleita tai kaksi

[offtopic]
    Otettiin yhteyttä liikkeeseen josta nämä brand new corollat oli aikoinaan hommattu ja vähän kyseltiin näistä laakerivioista niin yllätys oli melkoinen kun myyjä kerto totuuden, ei olut ensimmäisiä eikä varmasti viimesiä..odotin kyllä toisenlaista vastausta, ns. kusetusvastausta.
    [/offtopic]

Leave a comment:

• Thuppu
    replied
    Originally posted by Macinaggio View Post
    Tässä näkee että auton huollosta voi olla hyvinkin erilaisia mielipiteitä. En voisi kuvitella turhempaa rahankäyttöä kuin teettää kolarikorjausta 300-500 tkm ajettuun autoon. Jos sitten itse haluaa näperrellä niin mikäpä siinä, hyvä harrastus siinä kuin "yluhuoltaminenkin".
    Hemi taitaa hommailla tota autonpurkua, ei suinkaan korjausta. Se on vähä sama kuin teurastamolla ikänsä töissä oleva, sitä suhtautuu hieman erilailla laitumella tallustaviin mullikoihin kuin satunnainen turisti.

Ite olen kyllä sitä mieltä, et 300tkm ajettu auto ei pitäisi olla lähelläkään loppuunajettua.

Leave a comment:

• Macinaggio
    replied
    [QUOTE=Hemi;2230127]Olen useitakin 330D/530D huoltokirjallisia ja normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettuja koneita avannut kolari ja läppävaurioiden vuoksi. joilla on ajettu 300-500tkm....QUOTE]

Leave a comment:

• Antti O
    replied
    Meillä ostettiin uutena E46 318i sport 2005 facelift. Isäukko on sillä 160tkm vetänyt noilla longlife öljynvaihtoväleillä ja käyttänyt merkkihuollossa säännöllisesti niinkuin huoltoilmaisin on pyytänyt. Toistaiseksi ei ole havaittavissa öljynkulutusta, raksutusta tai konerikkoa. En ole konetta tietenkään avannut joten en osaa sanoa onko siellä liisterissä ja jumissa paikat.

Oma E46 menee myöskin longlife ohjelmalla mikä antaa 24.000km öljynvaihtoväliksi ja olen normaalilla huolto-ohjelmalla mennyt paitsi hoitanut huollon pois kun vielä n 5000km on paistanut seuraavaan huoltoon. Tuolla välillä pitää litra lisätä öljyä mikä on mielestäni melko normaalia.
    Last edited by Antti O; 28-12-2010, 08:27.

Leave a comment:

• Hemi
    replied
    Originally posted by gubbe89 View Post
    Erään toisen kaverini isä osti Kia Cee'din uutena. Öljynvaihtoväli tuossa on 20tkm. Ihmetteli vain, kun oli n. 15tkm jälkeen lisäillyt sinne öljyä ja katsonut, että vanha öljy oli tikusta katsottuna kuin jarrunestettä, että millä järjellä ne vaihtovälit lasketaan. Mikä lienee öljynkulutus, auton ollessa 100tkm ajettu, kun ensimmäisellä vaihtovälillä saadaan jo alkavat vauriot mm. laakeripintoihin. Kyllä joka kone sisäänajon kaipaa.
    Ilmeisesti siis näistä vähän ajetuista KIA Ceed:kin takuukoneista on romiksilla pirunmoinen kysyntä, kun ihmiset kuitenkin tyhmyyksissään niillä ajelee ihan normi huoltosuositusten mukaan?
    Vai oliskohan ko.moottorit+niissä käytettävät öljyt kuitenkin nimenomaan ihan suunniteltu toimimaan vaikka se öljy ei enään jossain vaihessa olekkaan ihan "purkkikankeaa"? Nollaöljyt?
    Mitenkähän se on, eli miten ihmeessä moottori-inssit kautta linjan ovat hukanneet pilkun taskulaskimestaan?
    Suuri salajuoni ja moottoreita siis menee kuin leipää normaaleilla tehtaan antamilla huoltoväleillä? Missä?

Leave a comment:

• gubbe89
    replied
    En jaksanut lainata viittä eri kirjoittajaa, joten kun tuossa ihmeteltiin, että miksi vaihdan öljyt usein, niin ihan kokemuksesta.

5tkm jälkeen entisessä M30:ssä oli aika luirut öljyt, kuluttanut se ei yhtään. Entiseen Mazdaani tarvitsi vaihtaa öljyt 3-6tkm välein, koska venttiilinpainimien pitämä ääni kasvoi todella kovaksi öljyjen ohetessa. Olihan kone toki tuolloin reippaasti yli 300tkm ajettu. Hyviä öljyjä käytin silti(Mobilin ja Teboilin täyssynteettisiä).

Ja olen nähnyt, mitä pitkä vaihtoväli tekee uudelle moottorille. Kaverin äiti osti uutena Mk5 Golfin, luonnollisesti mallisarjan tehokkaimmalla 1.4:lla. Huoltonäyttö alkoi 15tkm kohdalla huutamaan uusia öljyjä, rouva sitten soitti huoltoon, jossa sanoivat notta anna soittaa vaan, 30tkm kohdalla vaihtoon. Oli ottanut Long Life -huoltosopimuksen. Ihan selvästi pikkuhiljaa tuon noin 15tkm jälkeen oli kuultavissa käynnistyksessä venttiilinpainimien sätkätystä, jota ei ennen kuulunut, öljykin oli tikusta katsottuna varsin huonon oloista. Vähän ennen 30tkm kone kävi jo todella karkeasti, eikä ääni siitä ole öljynvaihdosta muuttunut. Koneesta kuuluu tasainen raksutus nykyään. Olipa kaverilleni tultu tuolla Golfilla liikkeellä ollessaan sanomaan "kylläpä käy dieseli nätisti". Uutena käyntiääntä ei edes kuullut ulospäin. Nyt kuuluu ja kauas.

Tuosta uusien Audien leipomisesta öljynvaihtovälien takia taisi olla ihan televisiossa ja tämän vuosituhannen puolella se oli reilusti.

Erään toisen kaverini isä osti Kia Cee'din uutena. Öljynvaihtoväli tuossa on 20tkm. Ihmetteli vain, kun oli n. 15tkm jälkeen lisäillyt sinne öljyä ja katsonut, että vanha öljy oli tikusta katsottuna kuin jarrunestettä, että millä järjellä ne vaihtovälit lasketaan. Mikä lienee öljynkulutus, auton ollessa 100tkm ajettu, kun ensimmäisellä vaihtovälillä saadaan jo alkavat vauriot mm. laakeripintoihin. Kyllä joka kone sisäänajon kaipaa. Onhan näistä juttua ollut TM:ssäkin.

Käsittääkseni ainakin laatikkoon olisi hyvä vaihtaa öljyjä vähän taajempaan kuin ei koskaan, sieltä kuitenkin jatkuvasti tulee hiukan pientä messinkihilua öljyn sekaan. Ainakin joka kerta kun olen muuten oikein hyvännäköisiä laatikkoöljyjä vaihtanut, on sieltä tullut jonkin verran hienoa synkrorenkaan silppua pohjalta - ja ei, vaihteiston käytöstä se ei johdu. Peräöljyissä harvemmin on ollut sanomista. Tehostinöljytkin olen tavannut myös vaihtaa, silläkin on tullut kummasti muutosta parin auton ohjaustuntumaan.
    Karkeasti näin, että kun auto mulle tulee, niin kaikki nesteet ja öljyt vaihtoon, sen jälkeen huollot sopivin väliajoin. Parempi liian usein kuin liian harvoin. Mulla kun ei ole yhtään kokemusta, että öljy olisi ollut hyvää 20-30tkm jälkeen.
    Muutakin mieltä saa toki ihmiset olla, edelleen tämä on oma näkemykseni ja kokemukseni, jonka mukaan teen asiat - olin sitten 60-luvulla tai en.
    Last edited by gubbe89; 28-12-2010, 04:24.

Leave a comment:

• viktor
    replied
    Originally posted by uijui View Post
    Voi olla, että uudetkin kestää mutta koittakaa nyt tajuta minkä takia vaikkapa M47 koneissa ahtoputket on alumiinia ja uudemmissa N47 muovia.
    Mikäs muovissa vikana? Suprassa oli jo 80-luvulla muoviset ahtoputket, ja on niitäkin reilusti yli 1bar ahdoilla rasitettu useampiakin. Silti en ole kuullut että olisi yksikään räjähtänyt. Miksei sitten matalapainekäytössäkin kestäisi. Vanhimmilla tuollasillakin alkaa olla ikää 25v jo kohta.
    Tuolle muoville on huomioitava myös painoetu. Se kun on tärkeä seikka nykypäivänä.
    Last edited by viktor; 28-12-2010, 01:46.

Leave a comment:

• Peltsii
    replied
    Originally posted by wta View Post
    Mulla näyttää auton mittari öljynvaihtoväliksi 25 tkm. Kertokaas nyt ihmeessä miten voin todeta varmasti, että se on liian paljon.
    Lukemalla tätä topicia

Leave a comment:

• wta
    replied
    Originally posted by Dani View Post
    Meni mullakin '99 G6 Corollasta runkolaakeri, kilometrejä 156tkm ja huoltokirja täynnä leimoja, mutta kait siitäkin oli joku saatanan etualatukivarsi vedetty överimomenttiin että kampura oli kuin banaani...
    Jos se olisi johtunut öljynvaihtovälistä niin eikös silloin kaikkien muidenkin saman ikäisten Corollojen, joita on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti, runkolaakereiden pitäisi porsia noilla samoilla kilometreillä? Mä olen nähnyt yli 250 tkm ajettuja Corolloja joihin on vaihdettu öljyt huolto-ohjelman mukaisesti.

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎