Öljynvaihtoväli?
Collapse
X
-
Kertokaas te jotka ette usko näihin autovalmistajien ilmoittamiin vaihtoväleihin, että mihin perustuu tämä teidän 10 tkm tms. vaihtoväli? Onko se nyt vain jotain pelkkää mutua ja sitä kun isä sanoi, että autoon pitää vaihtaa öljyt 10 tkm välein? Kyllähän se noissa vanhoissa mittapuissa kuulostaa tuollainen lähemmäs 40 tkm vaihtoväli uskomattomalta mutta paljon on tekniikka mennyt eteenpäin noista 80-luvun ajoista. Mekin ostettiin ensimmäinen 586 pc joka oli 133 hertsinen ja se oli silloin mahtava laite. Nykyiset 8 gigahertsin vehkeet kuulosti varmasti ihan yhtä uskomattomalta kuin 25 tkm öljynvaihtoväli. Silti uskon kun tietokoneen paketissa lukee 8 gigahertsiä, että siinä on se 8 gigahertsiä. Kai se on luotettava noihin valmistajan ilmoittamiin suosituksiin, kun itsellä ei ole mahdollisuuksia (tietoa/taitoa/laitteistoa) testata niiden paikkaansapitävyyttä. Mulla näyttää auton mittari öljynvaihtoväliksi 25 tkm. Kertokaas nyt ihmeessä miten voin todeta varmasti, että se on liian paljon.
-
-
Meni mullakin '99 G6 Corollasta runkolaakeri, kilometrejä 156tkm ja huoltokirja täynnä leimoja, mutta kait siitäkin oli joku saatanan etualatukivarsi vedetty överimomenttiin että kampura oli kuin banaani...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View PostNo kyllä näitä silloin tällöin on nykyaikanakin ilmenny. En nyt itse ole ollut näkemässä, mutta Toyotan(veli Toyotan liikkeellä töissä) kohdalla on vaihdettu lohkoja aika paljon vvt-i koneisiin takuun piikkiin ja tiedän ainakin yhden taksikuskin joka sai d4d hiacen moottorin niin väljäksi, että sen joutui vaihtamaan. Kilometrejäkään ei mielestäni ollut kuin alle 300tkm. Kulumisen syy ilmeisesti oli runsas pätkäajo kylmällä moottorilla.
Ongelma tässäkään johdu itse moottorista vaan siitä että vaihdelaatikko on vedetty koneeseen kiinni väärin momentein jolloin takimmainen sylinteri on soikea.
Kyseessä on puhdas suunnittelumoka, joka on uudemmissa lohkoissa jo korjattu.
Tämä suunnittelupöydällä tehty moka ei tässäkään siis korjaannu öljynvaitovälejä tihentämällä.
Leave a comment:
-
-
Kyllä se vaan on niin että aina kun puhutaan jostain hiukan vakavammasta harrastuksesta, oli se sitten autoilu tahi pitsinnybläys niin jollain tavalla asioita tulee mietittyä subjektiivisemmin ja tunneasiat ovat vahvasti mukana.
Emännän ooppeliin tulee vaihdettua ihan valmistajan suositusten mukaan öljyjä, mutta nykyistä sekä entistä motorsporttia on aika lailla ylihuollettu. Asiassahan ei ole mitään järkeä mutta sehän on sitä harrastamista.
Järjen vastaistahan on auton pesukin, ei paska tule sitä tuhoamaan elinkaarensa aikana silti melkein jokainen sen ainakin kerran vuodessa suorittaa.
Toiset sisustaa kämppää, toiset tinttaa viinaa, matkustaa, panee... jne Niinpä minä huollan ja puunaan autoa.
Värin mukaan tulee harrastepeleihin vaihdettua öljyt.
Leave a comment:
-
-
Tämän palstan keskustelujen perusteella pystyisin sitten ihan huoletta ajamaan vaihtamatta öljyjä kunnes auto alkaa sitä ehdottelemaan. Edellisestä öljynvaihdosta on mennyt 20 tkm ja tarkistin valikoista että 17 tkm voi vielä pyyhkäistä menemään. Eli sitten öljynvaihtoväli olisi 37 tkm. :think
Saattaapa käydä niin että vaihdan öljyt siinä 25 tkm jälkeen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View PostNo kyllä näitä silloin tällöin on nykyaikanakin ilmenny. En nyt itse ole ollut näkemässä, mutta Toyotan(veli Toyotan liikkeellä töissä) kohdalla on vaihdettu lohkoja aika paljon vvt-i koneisiin takuun piikkiin ja tiedän ainakin yhden taksikuskin joka sai d4d hiacen moottorin niin väljäksi, että sen joutui vaihtamaan. Kilometrejäkään ei mielestäni ollut kuin alle 300tkm. Kulumisen syy ilmeisesti oli runsas pätkäajo kylmällä moottorilla.
Kattokaas joskus TM:n tuore kestotesti Renun DCI koneisesta autosta, en muista mallia nyt. Melko soseena jo sen lyhyen testin jäljiltä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by E39-530A View PostEn malta olla kysymättä, kun piuhojen päässä on joku, joka näitä koneita työkseen avattuna näkee. Mitenkäs nämä "pykälää" vanhemmat (bensa)koneet ovat ajan hammasta kestäneet? Viittaan nyt E36- ja E34 (sekä E32) -kopan autojen koneisiin? Kuten M50- ja M60-koneet. Oma lehmä ojassa sikäli, että minulla on E34 kopassa M60B40. Joskin tätä konetta on ollut jo "uudemmassa" E38:ssakin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostTämä ei toki ole tänä päivänä mikään kummllisuus, vaan koskee 95% kaikkia nykymoottoreita, joita ei vain ajeta kuluttamalla loppuun.
Joka oikeasti muuta kuvittelee, näyttäköön yhden kulumalla loppuun ajetun nykykoneen?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostOsapuilleen sen näkee juuri huolto/ohjekirjasta ja sieltä löytyvistä öljyn vaihtoväleistä.
Japsit teki "ikiliikkujamoottoreita" 5-10-vuotta aiemmin kuin eurooppalaiset.
Käytännössä kuitenkin kaikki tämän vuosituhannen koneet ovat jo kulumisen suhteen "ikiliikkujia"(poislukien toki jotkin motorsport koneet).
Toyota tekee edelleen hyviä moottoreita ja ovat pitäneet öljynvaihtovälinsä 15tuhannessa. Mazda 20tkm. Runkolaakerit ja kk-laakerit ovat kaventuneet oleellisesti vanhoista koneista. Tässä yksi syy miksi laakerit ovat muuttuneet ja öljyllä edelleen tärkeä rooli. Mersulla oli huimia huoltovälejä jossain vaiheessa...niistä siirryttiin näihin 30tkm vaihtoväleihin kun ongelmia ilmeni. Autolla on laskettu elinkaari kuten kännykälläkin. Jos tietty prosentti hajoaa elinkaaren aikana se on hyväksyttävää.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostOsapuilleen sen näkee juuri huolto/ohjekirjasta ja sieltä löytyvistä öljyn vaihtoväleistä.
Japsit teki "ikiliikkujamoottoreita" 5-10-vuotta aiemmin kuin eurooppalaiset.
Käytännössä kuitenkin kaikki tämän vuosituhannen koneet ovat jo kulumisen suhteen "ikiliikkujia"(poislukien toki jotkin motorsport koneet).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostPakko mielenkiinnosta kysäistä,että mistä asti lasketaan "nykymoottorien" valmistus alkaneen.Siitäkö lähtien,kun öljynvaihtoväli on kasvatettu 25tkm-35tkm,vai jo aiemmin.Tarkentakaapa hieman mikä on "nykyisten" moottoreiden ensimmäinen valmistus ajankohta tai mallimerkinnät.Siis Bemarien kohdalla,kun merkkisaitilla kuitenkin kirjoitellaan.
Japsit teki "ikiliikkujamoottoreita" 5-10-vuotta aiemmin kuin eurooppalaiset.
Käytännössä kuitenkin kaikki tämän vuosituhannen koneet ovat jo kulumisen suhteen "ikiliikkujia"(poislukien toki jotkin motorsport koneet).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Peltsii View PostSe on jo 80 luvulla ollut mukautuva, esim. E32 ja E34 jotka ottivat huomioon mm. kylmäkäynnistysten määrän, kierrosluvun/polttoaineen kulutuksen(ajotavan), kilometrit ja ajan. Nykyisissä on varmaan noi samat otettu huomioon ja lisäks longlife vehkeissä täytyy olla öljypohjassa anturi mikä haistelee öljyn kuntoa.
Leave a comment:
-
-
Simppeli kysymys, johon simppeli vastaus. Miten e39:ssä nollataan huoltoväli? Meneekö tällä perinteisellä?
-Näin se tapahtuu...
-Kytke sytytysvirta pois päältä
-Paina ja pidä painettuna painiketta A nopeusmittarin ja polttoainemittarien välissä
-Käännä virta-avain asentoon 1.
-5 sekunnin jälkeen ilmestyy "oilservice" tai "inspection" näkyvät yhdessä "RESET" tai "RE" tekstin kanssa.
-Vapauta painike A. Paina ja pidä painettuna painiketta A. Seuraavien 5 s:n jälkeen teksti "RESET" alkaa välkkyä.
-Vapauta painike A. Paina ja vapauta painike A uudestaan.
-Uusi huoltoväli ilmestyy näytölle.
-Paina ja vapauta painike A. Teksti "END SIA" on nyt näytössä.
-Käännä sytytysvirta pois päältä.
Leave a comment:
-
-
Pakko mielenkiinnosta kysäistä,että mistä asti lasketaan "nykymoottorien" valmistus alkaneen.Siitäkö lähtien,kun öljynvaihtoväli on kasvatettu 25tkm-35tkm,vai jo aiemmin.Tarkentakaapa hieman mikä on "nykyisten" moottoreiden ensimmäinen valmistus ajankohta tai mallimerkinnät.Siis Bemarien kohdalla,kun merkkisaitilla kuitenkin kirjoitellaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jms-btcf View PostJep. Noin 550tkm on jaksanut mun e39 530d valmistajan öljynvaihtosuosituksilla eikä näytä ainakaan vielä tuntuvan missään. Arvo tolla autolla alkaa lähenemään nollaa (kilsojen puolesta) mutta moottori ja kaikki muukin toimii loistavasti. Eli sama tahti jatkuu, kun vihreet palkit on loppu niin sitten vaihtuu taas uudet (BMW-LL hyväksytyt) öljyt.
mm.Itseäni kymmenkuntavuotta sitten näissä epäilyttänyt ketjunkiristin+laahainsysteemi on omistakin ennakkoluuloista huolimatta osoittautunut ikiliikkujaksi. Eli vielä n.500tkm ajetuissa/30tkm vaihtoväleillä pelittäneissä koneissa nekin ketjuineen vastaa käytännössä uutta.
Näin on kauttaaltaan myös bensapuolen m52/m54 moottoreissa, joissa ainoat ongelmat itse moottorissa matkan edetessä on vanos ja venttiilikopan tiivisteiden+kiristysprikkojen kovettuminen. Mekaanisesti nämä kestävät normaali tehdasvaihtoväleillä niin pitkälle että kaikki muu ympärillä loppuu paljon, paljon ennen.
Tämä ei toki ole tänä päivänä mikään kummllisuus, vaan koskee 95% kaikkia nykymoottoreita, joita ei vain ajeta kuluttamalla loppuun.
Joka oikeasti muuta kuvittelee, näyttäköön yhden kulumalla loppuun ajetun nykykoneen?
Leave a comment:
-
Leave a comment: