memebuy23buy

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • wta
    replied
    Kertokaas te jotka ette usko näihin autovalmistajien ilmoittamiin vaihtoväleihin, että mihin perustuu tämä teidän 10 tkm tms. vaihtoväli? Onko se nyt vain jotain pelkkää mutua ja sitä kun isä sanoi, että autoon pitää vaihtaa öljyt 10 tkm välein? Kyllähän se noissa vanhoissa mittapuissa kuulostaa tuollainen lähemmäs 40 tkm vaihtoväli uskomattomalta mutta paljon on tekniikka mennyt eteenpäin noista 80-luvun ajoista. Mekin ostettiin ensimmäinen 586 pc joka oli 133 hertsinen ja se oli silloin mahtava laite. Nykyiset 8 gigahertsin vehkeet kuulosti varmasti ihan yhtä uskomattomalta kuin 25 tkm öljynvaihtoväli. Silti uskon kun tietokoneen paketissa lukee 8 gigahertsiä, että siinä on se 8 gigahertsiä. Kai se on luotettava noihin valmistajan ilmoittamiin suosituksiin, kun itsellä ei ole mahdollisuuksia (tietoa/taitoa/laitteistoa) testata niiden paikkaansapitävyyttä. Mulla näyttää auton mittari öljynvaihtoväliksi 25 tkm. Kertokaas nyt ihmeessä miten voin todeta varmasti, että se on liian paljon.

    Leave a comment:


  • Dani
    replied
    Meni mullakin '99 G6 Corollasta runkolaakeri, kilometrejä 156tkm ja huoltokirja täynnä leimoja, mutta kait siitäkin oli joku saatanan etualatukivarsi vedetty överimomenttiin että kampura oli kuin banaani...

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by ockelbo4500 View Post
    No kyllä näitä silloin tällöin on nykyaikanakin ilmenny. En nyt itse ole ollut näkemässä, mutta Toyotan(veli Toyotan liikkeellä töissä) kohdalla on vaihdettu lohkoja aika paljon vvt-i koneisiin takuun piikkiin ja tiedän ainakin yhden taksikuskin joka sai d4d hiacen moottorin niin väljäksi, että sen joutui vaihtamaan. Kilometrejäkään ei mielestäni ollut kuin alle 300tkm. Kulumisen syy ilmeisesti oli runsas pätkäajo kylmällä moottorilla.
    Tämä ei todellakaan johdu tässäkään kohtaa öljyistä eikä niiden liian pitkistä vaihtoväleistä. Näitä vvt-i koneitahan on mennyt vaihtoon jo alle 100tkm ajettuina liiallisen öljynkulutuksen ja puhdittomuuden vuoksi.
    Ongelma tässäkään johdu itse moottorista vaan siitä että vaihdelaatikko on vedetty koneeseen kiinni väärin momentein jolloin takimmainen sylinteri on soikea.
    Kyseessä on puhdas suunnittelumoka, joka on uudemmissa lohkoissa jo korjattu.
    Tämä suunnittelupöydällä tehty moka ei tässäkään siis korjaannu öljynvaitovälejä tihentämällä.

    Leave a comment:


  • ana80
    replied
    Kyllä se vaan on niin että aina kun puhutaan jostain hiukan vakavammasta harrastuksesta, oli se sitten autoilu tahi pitsinnybläys niin jollain tavalla asioita tulee mietittyä subjektiivisemmin ja tunneasiat ovat vahvasti mukana.

    Emännän ooppeliin tulee vaihdettua ihan valmistajan suositusten mukaan öljyjä, mutta nykyistä sekä entistä motorsporttia on aika lailla ylihuollettu. Asiassahan ei ole mitään järkeä mutta sehän on sitä harrastamista.
    Järjen vastaistahan on auton pesukin, ei paska tule sitä tuhoamaan elinkaarensa aikana silti melkein jokainen sen ainakin kerran vuodessa suorittaa.

    Toiset sisustaa kämppää, toiset tinttaa viinaa, matkustaa, panee... jne Niinpä minä huollan ja puunaan autoa.

    Värin mukaan tulee harrastepeleihin vaihdettua öljyt.

    Leave a comment:


  • Shappire
    replied
    Tämän palstan keskustelujen perusteella pystyisin sitten ihan huoletta ajamaan vaihtamatta öljyjä kunnes auto alkaa sitä ehdottelemaan. Edellisestä öljynvaihdosta on mennyt 20 tkm ja tarkistin valikoista että 17 tkm voi vielä pyyhkäistä menemään. Eli sitten öljynvaihtoväli olisi 37 tkm. :think

    Saattaapa käydä niin että vaihdan öljyt siinä 25 tkm jälkeen.

    Leave a comment:


  • uijui
    replied
    Originally posted by ockelbo4500 View Post
    No kyllä näitä silloin tällöin on nykyaikanakin ilmenny. En nyt itse ole ollut näkemässä, mutta Toyotan(veli Toyotan liikkeellä töissä) kohdalla on vaihdettu lohkoja aika paljon vvt-i koneisiin takuun piikkiin ja tiedän ainakin yhden taksikuskin joka sai d4d hiacen moottorin niin väljäksi, että sen joutui vaihtamaan. Kilometrejäkään ei mielestäni ollut kuin alle 300tkm. Kulumisen syy ilmeisesti oli runsas pätkäajo kylmällä moottorilla.
    No muttakun toisessa topicissa sitten sanotaan, ettei konetta kannata esilämmittää

    Kattokaas joskus TM:n tuore kestotesti Renun DCI koneisesta autosta, en muista mallia nyt. Melko soseena jo sen lyhyen testin jäljiltä.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post
    En malta olla kysymättä, kun piuhojen päässä on joku, joka näitä koneita työkseen avattuna näkee. Mitenkäs nämä "pykälää" vanhemmat (bensa)koneet ovat ajan hammasta kestäneet? Viittaan nyt E36- ja E34 (sekä E32) -kopan autojen koneisiin? Kuten M50- ja M60-koneet. Oma lehmä ojassa sikäli, että minulla on E34 kopassa M60B40. Joskin tätä konetta on ollut jo "uudemmassa" E38:ssakin.
    Entä M70 tai ikivanha M30?

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tämä ei toki ole tänä päivänä mikään kummllisuus, vaan koskee 95% kaikkia nykymoottoreita, joita ei vain ajeta kuluttamalla loppuun.
    Joka oikeasti muuta kuvittelee, näyttäköön yhden kulumalla loppuun ajetun nykykoneen?
    No kyllä näitä silloin tällöin on nykyaikanakin ilmenny. En nyt itse ole ollut näkemässä, mutta Toyotan(veli Toyotan liikkeellä töissä) kohdalla on vaihdettu lohkoja aika paljon vvt-i koneisiin takuun piikkiin ja tiedän ainakin yhden taksikuskin joka sai d4d hiacen moottorin niin väljäksi, että sen joutui vaihtamaan. Kilometrejäkään ei mielestäni ollut kuin alle 300tkm. Kulumisen syy ilmeisesti oli runsas pätkäajo kylmällä moottorilla.

    Leave a comment:


  • Tom1s
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Osapuilleen sen näkee juuri huolto/ohjekirjasta ja sieltä löytyvistä öljyn vaihtoväleistä.
    Japsit teki "ikiliikkujamoottoreita" 5-10-vuotta aiemmin kuin eurooppalaiset.
    Käytännössä kuitenkin kaikki tämän vuosituhannen koneet ovat jo kulumisen suhteen "ikiliikkujia"(poislukien toki jotkin motorsport koneet).

    Toyota tekee edelleen hyviä moottoreita ja ovat pitäneet öljynvaihtovälinsä 15tuhannessa. Mazda 20tkm. Runkolaakerit ja kk-laakerit ovat kaventuneet oleellisesti vanhoista koneista. Tässä yksi syy miksi laakerit ovat muuttuneet ja öljyllä edelleen tärkeä rooli. Mersulla oli huimia huoltovälejä jossain vaiheessa...niistä siirryttiin näihin 30tkm vaihtoväleihin kun ongelmia ilmeni. Autolla on laskettu elinkaari kuten kännykälläkin. Jos tietty prosentti hajoaa elinkaaren aikana se on hyväksyttävää.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Osapuilleen sen näkee juuri huolto/ohjekirjasta ja sieltä löytyvistä öljyn vaihtoväleistä.
    Japsit teki "ikiliikkujamoottoreita" 5-10-vuotta aiemmin kuin eurooppalaiset.
    Käytännössä kuitenkin kaikki tämän vuosituhannen koneet ovat jo kulumisen suhteen "ikiliikkujia"(poislukien toki jotkin motorsport koneet).
    En malta olla kysymättä, kun piuhojen päässä on joku, joka näitä koneita työkseen avattuna näkee. Mitenkäs nämä "pykälää" vanhemmat (bensa)koneet ovat ajan hammasta kestäneet? Viittaan nyt E36- ja E34 (sekä E32) -kopan autojen koneisiin? Kuten M50- ja M60-koneet. Oma lehmä ojassa sikäli, että minulla on E34 kopassa M60B40. Joskin tätä konetta on ollut jo "uudemmassa" E38:ssakin.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Pakko mielenkiinnosta kysäistä,että mistä asti lasketaan "nykymoottorien" valmistus alkaneen.Siitäkö lähtien,kun öljynvaihtoväli on kasvatettu 25tkm-35tkm,vai jo aiemmin.Tarkentakaapa hieman mikä on "nykyisten" moottoreiden ensimmäinen valmistus ajankohta tai mallimerkinnät.Siis Bemarien kohdalla,kun merkkisaitilla kuitenkin kirjoitellaan.
    Osapuilleen sen näkee juuri huolto/ohjekirjasta ja sieltä löytyvistä öljyn vaihtoväleistä.
    Japsit teki "ikiliikkujamoottoreita" 5-10-vuotta aiemmin kuin eurooppalaiset.
    Käytännössä kuitenkin kaikki tämän vuosituhannen koneet ovat jo kulumisen suhteen "ikiliikkujia"(poislukien toki jotkin motorsport koneet).

    Leave a comment:


  • Sami_R
    replied
    Originally posted by Peltsii View Post
    Se on jo 80 luvulla ollut mukautuva, esim. E32 ja E34 jotka ottivat huomioon mm. kylmäkäynnistysten määrän, kierrosluvun/polttoaineen kulutuksen(ajotavan), kilometrit ja ajan. Nykyisissä on varmaan noi samat otettu huomioon ja lisäks longlife vehkeissä täytyy olla öljypohjassa anturi mikä haistelee öljyn kuntoa.
    Aiheesta:

    I am on a similar schedule as garyd. I don't really pay attention to the service lights, but did/will continue to do the bigger 'Inspection II' kinds of things at 60K intervals. Oil every 5500 to 6500 miles, plugs done at 70K, radiator at 50K, etc. However, here are the 'Technical details of th

    Leave a comment:


  • Enliz
    replied
    Simppeli kysymys, johon simppeli vastaus. Miten e39:ssä nollataan huoltoväli? Meneekö tällä perinteisellä?

    -Näin se tapahtuu...

    -Kytke sytytysvirta pois päältä
    -Paina ja pidä painettuna painiketta A nopeusmittarin ja polttoainemittarien välissä
    -Käännä virta-avain asentoon 1.
    -5 sekunnin jälkeen ilmestyy "oilservice" tai "inspection" näkyvät yhdessä "RESET" tai "RE" tekstin kanssa.
    -Vapauta painike A. Paina ja pidä painettuna painiketta A. Seuraavien 5 s:n jälkeen teksti "RESET" alkaa välkkyä.
    -Vapauta painike A. Paina ja vapauta painike A uudestaan.
    -Uusi huoltoväli ilmestyy näytölle.
    -Paina ja vapauta painike A. Teksti "END SIA" on nyt näytössä.
    -Käännä sytytysvirta pois päältä.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Pakko mielenkiinnosta kysäistä,että mistä asti lasketaan "nykymoottorien" valmistus alkaneen.Siitäkö lähtien,kun öljynvaihtoväli on kasvatettu 25tkm-35tkm,vai jo aiemmin.Tarkentakaapa hieman mikä on "nykyisten" moottoreiden ensimmäinen valmistus ajankohta tai mallimerkinnät.Siis Bemarien kohdalla,kun merkkisaitilla kuitenkin kirjoitellaan.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jms-btcf View Post
    Jep. Noin 550tkm on jaksanut mun e39 530d valmistajan öljynvaihtosuosituksilla eikä näytä ainakaan vielä tuntuvan missään. Arvo tolla autolla alkaa lähenemään nollaa (kilsojen puolesta) mutta moottori ja kaikki muukin toimii loistavasti. Eli sama tahti jatkuu, kun vihreet palkit on loppu niin sitten vaihtuu taas uudet (BMW-LL hyväksytyt) öljyt.
    Olen useitakin 330D/530D huoltokirjallisia ja normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettuja koneita avannut kolari ja läppävaurioiden vuoksi. joilla on ajettu 300-500tkm. Voin todellakin kuitenkin luvata että näkymät kaiken kaikkiaan ovat kuin 50tkm ajetuissa koneissa, eli käytännössä juuri mitään kulumisen merkkejä ei ole havaittavissa, eikä käytännön tasolla mitattavissa.
    mm.Itseäni kymmenkuntavuotta sitten näissä epäilyttänyt ketjunkiristin+laahainsysteemi on omistakin ennakkoluuloista huolimatta osoittautunut ikiliikkujaksi. Eli vielä n.500tkm ajetuissa/30tkm vaihtoväleillä pelittäneissä koneissa nekin ketjuineen vastaa käytännössä uutta.
    Näin on kauttaaltaan myös bensapuolen m52/m54 moottoreissa, joissa ainoat ongelmat itse moottorissa matkan edetessä on vanos ja venttiilikopan tiivisteiden+kiristysprikkojen kovettuminen. Mekaanisesti nämä kestävät normaali tehdasvaihtoväleillä niin pitkälle että kaikki muu ympärillä loppuu paljon, paljon ennen.
    Tämä ei toki ole tänä päivänä mikään kummllisuus, vaan koskee 95% kaikkia nykymoottoreita, joita ei vain ajeta kuluttamalla loppuun.
    Joka oikeasti muuta kuvittelee, näyttäköön yhden kulumalla loppuun ajetun nykykoneen?

    Leave a comment:

Working...
X