Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huppu
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 423
    • Rovaniemi

    #61
    Syksyllä 2009 vaihdatin öljyt ja tuossa tovi sitten tuli 30.000 km itse ajettuja metrejä mittariin! tässä on ollu koko syksyn/alku talven mielen päällä, että pitäis vaihdattaa taas eihän se hyvä oo pitkittää vaihtoa.
    BMW E46 318d 10/04

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      #62
      Mites tuo Forte, onko mahdollista että se voi tukkia pienimmät öljynkiertokanavat, vai liuottaako Forte epäpuhtaudet ihan 100% varmuudella "nestemäiseksi"?

      ..vähän epäilen ettei liuota, ja yksikin öljynkirtokanava kun menee tukkoon niin avot

      Siksi tota Fortea kannattais käyttää heti uudesta lähtien (jos meinaa siis käyttää) ettei sitä paskaa kerry niin älyttömästi koneeseen.
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #63
        Ei oo syöny öljyä ennen käsittelyä, eikä sen jälkeen. En mäkään fortea laittais koneeseen jos kilsat on lähempänä 200tkm. Satkun ajettuun sitä uskaltaa vielä laittaa.

        Comment

        • Jussiboy
          Bimmer Rookie
          • Sep 2010
          • 44
          • Tampere

          #64
          Öljynvaihto tuli aikaiseksi ja kyselin vähän hintoja 120D:n(M47N2)
          -Autokeskus 280€ sisältäen mikrofiltterin vaihdon, ilman filtteriä 220€
          -Uusi Autohuolto 180+ € (Kaikkien merkkien seppä)
          -United Motors 114€


          Mielellään käyttäisin kotimaista palvelua, mutta tuplahinta on mulle vähän liikaa.
          BMW R 1200 GS

          Comment

          • KoPe
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 251
            • Helsinki

            #65
            Katteet on kyllä öljynvaihdossa kohdallaan, ei voi muuta sanoa.
            KoPe
            --------
            Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

            Comment

            • Tom1s
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 669
              • .

              #66
              Itse käytin valvolinen motorflushin 100tkm:ssä kun aiempi omistaja oli ajanut lähelle 30tkm vaihtoväliä saksassa.

              Tuntui toikin tökötti toimivan koska 9tkm ajetut öljyt+aine oli erittäin mustaa. Nyt kun uusilla öljyillä ajettu pari tuhatta niin ei öljy ole vieläkään niin mustaa kun aiemmin lähes heti vaihdon jälkeen. Kerosiiniahan se suurimmaksi osaksi on.
              F31 328i M-Sport

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #67
                Originally posted by Dani View Post
                Siksi tota Fortea kannattais käyttää heti uudesta lähtien (jos meinaa siis käyttää) ettei sitä paskaa kerry niin älyttömästi koneeseen.
                Niin tai vaihtaa öljyt järkevillä väleillä niin öljy itsessään pystyy liuottamaan moottoriin kertyvän noen, maksimiöljynvaihtovälihän on nimenomaan ihanneolosuhteisiin ja esimerkiksi Suomen talvi ei sellainen ole( jotta moottorin saa käyntiin kylmissä olosuhteissa polttoainetta on syötettävä moottoriin paljon optimia enemmän ja siitä kertyviä epätäydellisen palamisen jätteitä kertyy öljyyn paljon enemmän kuin lämpöisissä olosuhteissa). Öljyn laadulla ei ole liian pitkissä vaihtoväleissä mitään merkitystä koska moottoriin kertyvä paska on ongelma ei itse öljy, huonollakin öljyllä ja tiheämmillä vaihtoväleillä paska ei kerry moottoriin koska öljy pystyy tietyn määrän paskaa liuttomaan, maksimiin väännetyillä vaihtoväleillä öljy liuttaa edelleenkin sen oman määränsä paskaa ja loppu alkaa kertymään moottorin sisuksiin josta se sitten uusilla öljyillä jossain määrin liukenee.

                Eli Forte-käsittely on ratkaisu ongelmaan jonka perimmäinen syy on liian pitkät öljynvaihtovälit, oikealla huollolla ei koko käsittelyä tarvita yhtään mihinkään koska paskaa ei moottoriin kerry.
                Last edited by naukkis; 13-12-2010, 20:13.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7518
                  • Jyväshyvä

                  #68
                  Kai se moskan kertyminen on kiinni öljylaaduista ja ajosta.

                  Esim. ex. 626 TDI -99:stä käytin venttiilikoppaa auki,
                  venttiilikoneisto oli 416 tkm ajettuna kuin uusi,
                  nokat oili rullakeinuilla ja olivat kiillottuneet mutta esim. sormella
                  ei tuntenut minkäänlaista pykälää vaikka rulla oli kapeampi kuin nokka.
                  Ja ko. koneessa ei kyllä ollut minkäännäköistä mönjää.
                  Itse olin käyttänyt noissa täyssynteettisiä, lähinnä Mobilin 1 5W-50
                  ja Shellin ultraa 5W-40:stä...
                  Ja ei -02 3.2 DID pajerossakaan ole 130 tkm aikana venttiilikoneistossa
                  mitään öljyjäämiä...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #69
                    Originally posted by Dani View Post
                    Mites tuo Forte, onko mahdollista että se voi tukkia pienimmät öljynkiertokanavat, vai liuottaako Forte epäpuhtaudet ihan 100% varmuudella "nestemäiseksi"?

                    ..vähän epäilen ettei liuota, ja yksikin öljynkirtokanava kun menee tukkoon niin avot

                    Siksi tota Fortea kannattais käyttää heti uudesta lähtien (jos meinaa siis käyttää) ettei sitä paskaa kerry niin älyttömästi koneeseen.
                    Tai varautuu Fortekäsittelyn jälkeen henkisesti (mahdolliseen) ö-pohjan irroitukseen , jos shitti lähtee liikkeelle niin se on öljysihdissä huonolla säkällä. Toki punainen öljykannun kuva mittaristossa ja konehuoneesta kuuluva vasarointikin kertoo sen
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • r.w.
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2007
                      • 2510
                      • Länsirannikko

                      #70
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Tai varautuu Fortekäsittelyn jälkeen henkisesti (mahdolliseen) ö-pohjan irroitukseen , jos shitti lähtee liikkeelle niin se on öljysihdissä huonolla säkällä. Toki punainen öljykannun kuva mittaristossa ja konehuoneesta kuuluva vasarointikin kertoo sen
                      Eli Long Life öljyillä sitä irtoavaa paskaa sitten kuitenkin kertyy, vai mitä tästä pitäisi ajatella? Jos/kun sitä paskaa koneessa on, niin onko todennäköisempää, että Forte pesee siihen liukenevat epäpuhtaudet pois, vaiko irroittaa jotain kovia karstamöykkyjä, jotka tukkivat suodattimen, öljysihdin ja tuhoavat laakerit? Eivätkö ne kokkareet voi irrota myös normiöljyillä normiajossa ja onko suotavaa, että tuollaisia kokkareita moottoriin ylipäätään kertyy?
                      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                      Comment

                      • janne320d
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2008
                        • 1342
                        • jns

                        #71
                        en kyllä itte ajais 30tkm vaikka olis mitkä longlifet,kymppitonninvälein olen vaihtanu ja onpas tainnu fortetkin sisällä käydä muutamankerran,autolla jolla ajettu+200tkm
                        ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          #72
                          Originally posted by janne320d View Post
                          en kyllä itte ajais 30tkm vaikka olis mitkä longlifet,kymppitonninvälein olen vaihtanu ja onpas tainnu fortetkin sisällä käydä muutamankerran,autolla jolla ajettu+200tkm
                          Itsellä on ajettu nyt 424tkm 320d:llä ja auto on huollettu uudesta asti huoltonäytön osoittaman mukaan eli n. 25-35tkm välein on huollettu. Autohan on ollut matka-ajossa koko ikänsä.

                          Itse olen öljynvaihtojen yhteydessä käyttänyt STP:n engine flushia. Ja autohan ei kuluta kyseisillä huoltoväleillä kuin n. 0,5l öljyä.

                          Voisin siis jopa väittää, että hyvin tuntuu kestävän noillakin vaihtoväleillä. Jos itsellä olisi auto ollut uudesta asti niin varmaan olisi lyhyempää vaihtoväliä tullut harrastettua, mutta en nähnyt sitten 200tkm+ ajettuna sitä enään kovin tarpeelliseksi.

                          Itsellä ei kauheasti kyllä jännitä kaataa koneeseen noita Engine Flush aineita. Tullut nyt jo niin monessa autossa käytettyä. Kaverin Avensiksesta saatiin korjattua jumineet männänrenkaat Forten "korjaushuuhtelu" ohjeella.

                          Niin ja öljynä on ollut omassa käytössä Teboil Diamond Diesel 5w-40 (BMW LL-04)
                          Last edited by Antsah; 14-12-2010, 08:43.

                          Comment

                          • b mutteri kasa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 1461
                            • Area 03

                            #73
                            Originally posted by b mutteri kasa View Post
                            Siis mitä vittua.Mun täytyy todeta sitten että Sigun auton moottori on aivan paska,kun en ole siihen öljyjä vaihtanut 10-15 tkm välein?!?!?

                            Itse vaihtanut kyseiseen autoon kaksi kertaa öljyt,59 tkm:ssä ja 87 tkm:ssä...nyt vaihdan seuraavaksi öljyt n.113 tkm:ssä

                            Jos autonvalmistaja huolto-ohjelman mukaisesti antaa öljynvaihtoväliksi max.30 tkm,niin miksi täytytyisi vaihtaa aikaisemmin,jos kumminkin tuo 30 tkm täyttyy vuoden aikana?
                            Originally posted by Hanza View Post
                            Olisi syytä kyllä lyhentää vaihtoväliä, kun ilmeisesti viritetty auto.
                            Taitaa öljyt käydä aika kuumana ainakin kesällä varsinkin, jos radalla satut vielä käymään.
                            Niin,täytyy miettiä.En nyt näkisi kumminkaan että ihan 10 tkm välein öljyjä lähtisin vaihtamaan.Itse käytän 5W-30 öljyä ja sitä on vaihtovälin aikana (24-28 tkm)pitänyt lisätä 2 litraa.

                            Radalla en ole käynyt.Öljynlämmöt ovat olleet koneen ollessa lämmin n.90-110 astetta.Kesällä taisi muutamia kertoja käydä mittari,karvan yli 120 asteen.Kyllä kesälläkin öljynlämmöt olivat pääasiallisesti < 120 astetta...
                            BMW F11 530 dA VOLL
                            Carbon-schwarz Metallic

                            BMW E30 325i Sport

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #74
                              Originally posted by janne320d View Post
                              en kyllä itte ajais 30tkm vaikka olis mitkä longlifet,kymppitonninvälein olen vaihtanu ja onpas tainnu fortetkin sisällä käydä muutamankerran,autolla jolla ajettu+200tkm
                              Täysin turhaan olet vaihtanut.

                              Comment

                              • peto2
                                BTCF Member
                                • Jan 2007
                                • 8258
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                #75
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Täysin turhaan olet vaihtanut.
                                jep. vanhoihin romuihin on tullut vaihdettua kympin välein ja samoin alkuun vaihdoin myös m52 koneeseen mutta ajattelin hiukan että "mitäköhän vitun järkeä näitä on tässä vaiheessa vaihtaa kun edes öljyn väri ei ole muuttunut".. nyttemmin menty huoltovalojen mukaan ~18tkm edellisestä vaihdosta :think
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎