Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kmn
    Moderator
    • May 2009
    • 6022
    • Sipoo

    #91
    Jeps, kommentoin tänne sen verran, että itse vaihdan 6-10 tkm välein riippuen siitä paljonko kilsoja tulee kesän aikana. Idea siis kuitenkin se, että keväällä ja syksyllä vaihdan. Nyt vaihdoin uudet sopat seisottamiseen, mutta jouduin ottakkin auton ajoon, joten ei varsinkaan haittaa, että on tuoreet litkut koneessa. Paakkuisuutta en havainnut viime vaihdon yhteydessä tosin. Viime talven auto seisoi 2000tkm vanhoilla öljyillä (sitä edellisestä vaihdosta ei hajua) ja tämän jälkeen keväällä vaihdoin jälleen. Tällä vaihtovälillä omasta M50:stä on kyllä ihan hienoa sysimustaa tullut ja tarkkailen kyllä mitä tuolla tapahtuu..

    Omasta kiposta ei ole mitään käsitystä miten, miksi ja milloin öljyjä tuohon on vaihdettu edellisen omistajan toimesta, niin vaihdan silloin, kun hyvältä tuntuu. Vähän kylmänä rallattelee vanos ja venttiilinnostimet käynnistyksen yhteydessä (kuten yleensä vissiin näissä). En näe tuosta vaihtelusta ainakaan haittaa olevan.

    Vielä kun lisää sen, että ei tuo öljynvaihto ainakaan itse tehtynä niin kalliiksi tule, etteikö sitä kannattaisi tehdä näinkin usen, niin mitä hittoa..

    EDIT: Sitten ennenku joku huutelee, että ihan paskan sama joku 200tkm rullattu M50 vaikka ajaa 50tkm longlifeillä, niin ei ole mulle.

    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
    --
    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

    Comment

    • Carbonfiber
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 5226
      • Hki 43

      #92
      Samaa vikaa Hakkaraisella eli toi vaihtoväli riippunee kesän kilsoista eli 8-11 tkm. ollut zetassa vaihtoväli. Kyllä se jo mustana silloinkin tulee ulos, mutta ei siinä mitään sakkaa ole. Autolla on ajettu 125 tkm. Aikaisemmin vaihdoin ennen seisontaa ja seisonnan jälkeen öljyt, mutta olen siirtynyt vain tuohon ennen seisontaan vaihtamiseen, kun en keksinyt miksi ne öljyt menisivät konehuoneessa. Kosteuttahan joukkoon saattaa kertyä, mutta nehän haihtuu kesäkuumilla. Öljyinä jo aikaisemmissa autoissa hyväks todettu Magnatec.

      Golfissa taitaa olla ja niin myös edellisessä polossaki jonkin sortin LL-ohjelma. Kympin välein olen niihinkin litkut kuitenkin vaihtanu. Pientä sakkaa on joukossa, mutta eipä noi mun ajoilla pääse kun muutaman kerran kuussa lämpimäks. Ainakin öljynkulutus loppuu uusilla öljyillä ja varsinkin kylmäkäynti pehmenee. Vielä kun on hieman 11€:n 4 litran 5W40:stä hyllyssä niin ei vielä maailma kaadu tuohon menoerään. Golfissa mittarissa 368 tkm. ja polossa 502 tkm.
      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
      Z3 Roadster 2.8 '98
      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        #93
        Originally posted by kmn View Post
        Viime talven auto seisoi 2000tkm vanhoilla öljyillä (sitä edellisestä vaihdosta ei hajua)
        Ei varmaan olekaan mitään hajua jos 2000000km oli edellisestä vaihdosta
        ..paska läppä joo, vähän väsyttää
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • antti79
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 2499
          • Littoinen

          #94
          Originally posted by huppu View Post
          Syksyllä 2009 vaihdatin öljyt ja tuossa tovi sitten tuli 30.000 km itse ajettuja metrejä mittariin! tässä on ollu koko syksyn/alku talven mielen päällä, että pitäis vaihdattaa taas eihän se hyvä oo pitkittää vaihtoa.
          No ei ole ei, sulla on mennyt jo n. 20 000 yli... henk.koht mielipide.
          sigpic
          Originally Posted by jari kihlman
          "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

          Comment

          • r.w.
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2510
            • Länsirannikko

            #95
            Originally posted by Hemi View Post
            Kuitenkin suurinpaan osaan nykyautoja vaihdetaan öljyt ihan suositusten mukaan...ja aika harvoin tänä päivänä näkee konetta joka liian harvan öljynvaihtotiheyden vuoksi olisi ottanut itseensä.
            Lähinnä ikiliikkujista pääsääntöisesti on kyse, vaikka toki omiin tyyppivikoihin toki joissakin koneissa meno pysähtyy.
            Nämä "ihan omat" 10tkm:n vaihtovälit nykyisillä öljyillä+koneilla on enemmän kuin hölmöläisten hommia.
            Toki näin tapahtuu autoille jotka muutenkin kulkee sumuvalot päällä kesät/talvet...onneksi moottori kuitenkin on sitten "ikuinen".
            Mikä siitä nykyauton moottorista tekee ikiliikkujan vaikkapa 90-luvun lopun koneisiin verrattuna? Minä kun äkkiseltään väittäisin, että suurimmat, asian kannalta oleelliset tekniset muutokset ovat tapahtuneet firman markkinointiosastolla. Vai öljytkö sen eron tekee? Voiko siis E39-kuski hyvillä mielin ostaa kalliimpaa öljyä ja siirtyä nykyaikaisiin 35tkm vaihtoväleihin?
            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #96
              Originally posted by r.w. View Post
              Mikä siitä nykyauton moottorista tekee ikiliikkujan vaikkapa 90-luvun lopun koneisiin verrattuna? Minä kun äkkiseltään väittäisin, että suurimmat, asian kannalta oleelliset tekniset muutokset ovat tapahtuneet firman markkinointiosastolla. Vai öljytkö sen eron tekee? Voiko siis E39-kuski hyvillä mielin ostaa kalliimpaa öljyä ja siirtyä nykyaikaisiin 35tkm vaihtoväleihin?
              Tästä ei kannata Hemin kanssa väitellä. Hän on kuitenkin aina "oikeassa"
              Hemin mielestä ne tukkiutuneet öljypumpun sihdit vag peleissä ei kuitenkaan liity pitkiin öljynvaihto väleihin. Vag muuten korjasi "vian" tekemällä sihtiin ohivuoto reijän josta sihdin tukkiuduttua paskainen öljy vielä pääsee pumpulle. Kestää koneet hivenen paremmin takuu-ajan.
              Nyt sieltä on tulossa hihnavetoinen öljypumppu jossa hihna pyörii öljyn joukossa...
              Aprilia RSV4

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #97
                Originally posted by r.w. View Post
                Mikä siitä nykyauton moottorista tekee ikiliikkujan vaikkapa 90-luvun lopun koneisiin verrattuna? Minä kun äkkiseltään väittäisin, että suurimmat, asian kannalta oleelliset tekniset muutokset ovat tapahtuneet firman markkinointiosastolla. Vai öljytkö sen eron tekee? Voiko siis E39-kuski hyvillä mielin ostaa kalliimpaa öljyä ja siirtyä nykyaikaisiin 35tkm vaihtoväleihin?
                Tästä ei kannata lähteä edes vääntämään.
                Nykymoottorit ovat kehittyneiden valu, materiaali ja koneistustekniikoiden ansiosta liikkuvilta osiltaan kuin koruja, verrattuna vielä jopa 90-luvun moottoreihin, 80-luvun koneista nyt puhumattakaan.
                Nykykoneet ovat siis TODELLA mittatarkkaa ja korun tarkasti viimeisteltyä laadukasta tavaraa täynnä, kun sitä vertaa vielä varsinkin 90-luvun alun koneistustekniikan tuottamaan jälkeen.
                Nykymoottoreissa ei esim.sisäänajovaihetta ole enään käytännössä lainkaan, koska kaikki pinnat ovat koneistuksien jäljiltä paremmat, kuin ajetussa moottoreissa.
                Ajan muuttumisesta toki kertoo myös se että nykyisin purkaamoille henkilöautojen moottorit ovat lähinnä ongelmajätettä, poislukien toki ne tapaukset joissa jokin apulaitteen tai esim.jakohihnan rikkoutuminen aiheuttaa tuhoja. Jopa Opelin koneet itsessään alkaa olemaan ikiliikkujia niin että ne kestää jo käytännössä sen x2 normaali elinkaaren ihan niillä long life öljyilläkin/vaihtoväleillä.
                Eli kulumisen vuoksi tehdyt moottoriremontit ovat jo nyt käytännössä loppuneet kauan aikaa sitten niiden lähes ikiliikkujiksi rakennetun luonteen vuoksi. Toki on olemassa joitain moottoreja liikenteessä joissa on joki fataali suunnitteluvirhe ja ne laukeavat tästä syystä, mutta pointti on siinä että tihennetyllä öljynvaihtovälillä ei tälle ole mitään merkitystä, kuten ei myöskään kokonaiselinkaarelle. Nykymoottorit vai EIVÄT enään riku kulumalla, johon siis voitaisiin öljynvaihtotiheyttä kasvattamalla mitenkään vaikuttaa.
                Nämä näihin tehdyt öljynvaihdot 10tkm:n välein, lähentelee oikeasti jo mielisairautta samalla kun "huoltointonsa" oikeasti voisi keskittää paljon, paljon oleellisempaankin.
                Se toki vain on niin että jos/kun nämä huoltohommat muuten ovat "hieman" hakusessa, on tuo öljyjen ja tulppien vaihto toki kovin luonteva ja itselle romanttisesti perusteltu huoltotoimi jolla omaa autoa jatkuvasti vaanivat pahat henget saa aina hetkeksi manattua tyytyväisiksi....ja sitten kaikki muu korjataan vasta sitten kun se hajoaa.

                Comment

                • r.w.
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2007
                  • 2510
                  • Länsirannikko

                  #98
                  Originally posted by jannmann View Post
                  Vag muuten korjasi "vian" tekemällä sihtiin ohivuoto reijän josta sihdin tukkiuduttua paskainen öljy vielä pääsee pumpulle. Kestää koneet hivenen paremmin takuu-ajan.
                  Nyt sieltä on tulossa hihnavetoinen öljypumppu jossa hihna pyörii öljyn joukossa...


                  VAG - jo vuodesta '37 sieltä, missä aita on matalin
                  1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5153
                    • Kuopio

                    #99
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Tästä ei kannata lähteä edes vääntämään.
                    Nykymoottorit ovat kehittyneiden valu, materiaali ja koneistustekniikoiden ansiosta liikkuvilta osiltaan kuin koruja, verrattuna vielä jopa 90-luvun moottoreihin, 80-luvun koneista nyt puhumattakaan.
                    Nykykoneet ovat siis TODELLA mittatarkkaa ja korun tarkasti viimeisteltyä laadukasta tavaraa täynnä, kun sitä vertaa vielä varsinkin 90-luvun alun koneistustekniikan tuottamaan jälkeen.
                    Eikös pienemmät toleranssit vaadi puhtaampaa öljyä?

                    Se toki vain on niin että jos/kun nämä huoltohommat muuten ovat "hieman" hakusessa, on tuo öljyjen ja tulppien vaihto toki kovin luonteva ja itselle romanttisesti perusteltu huoltotoimi jolla omaa autoa jatkuvasti vaanivat pahat henget saa aina hetkeksi manattua tyytyväisiksi....ja sitten kaikki muu korjataan vasta sitten kun se hajoaa.
                    Itse kyllä olen huomioinut sen, että jos öjyt on vaihdettu autoon ajallaan, on se muutoinkin muistettu huoltaa oikein. Jjoten tuo esittämäsi "hieman hakusessa" väittämä on kyllä aika kaukaa haettu tässä tapauksessa.
                    Last edited by jani; 15-12-2010, 14:35.
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      Originally posted by jani View Post
                      Eikös pienemmät toleranssit vaadi puhtaampaa öljyä?
                      [offtopic]
                      Jos on inttinsä viettänyt tykistössä niin hän tietää vastauksen..
                      Mitä väljempi lukkopesä, se paremmin toimii, kun taas Suomalaisten tekemät tykit ovat liian jämptejä ja lukkopesät jumittavat aika herkästi.
                      [/offtopic]
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Cell View Post
                        Ei siis ollut varsinaisesta palamisesta kyse, vaan kemiallisesta hapettumisesta joka kiihtyy esimerkiksi lämpötilan vaikutuksesta.
                        ....
                        Eli, laihaseosmoottoreissa nopeampaa (enemmän NOxia), toisaalta korkean öljynlämmön omaavissa nopeampaa, sekä vielä mineraaliöljyillä nopeampaa. Toivottavasti ei mennyt paljoa metsään, joku korjatkoon tarpeellisilta osin :think
                        No kemiallisen hapettumisen arkipäiväisempi nimitys on palaminen

                        Eli öljy alkaa palamaan korkeissa lämpötiloissa ja vastaavan viskositeetin öljyissä mineraaliöljyssä on lyhyempiä hiilivetyketjuja jotka alkavat palaa alhaisemmissa lämpötiloissa, synteettinenhän koostuu samanlaisiksi jalostetuista hiilivetyketjuista jolloin mukana ei ole niitä lähempänä polttoainetta olevia ainesosia jotka alkavat palamaan muuta öljyä alhaisemmissa lämpötiloissa.

                        Hiilivetyjen palamisjätteet ovat happamia josta syystä öljy tehdään emäksiseksi, mitä emäksisempää öljy on alunalkaen sitä enemmän se pystyy neutraloimaan palamisjätteitä muuttumatta happamaksi, öljyyn jäävät happamat ainesosat sitten veden kanssa muodostavat happoja jotka alkavat syövyttämään metallipintoja moottorin seisonta-aikoina.

                        Mutta siis varsinaisesta asiastahan ollaan aivan samaa mieltä....

                        Comment

                        • uijui
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2010
                          • 172
                          • suomi

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Tästä ei kannata lähteä edes vääntämään.
                          Nykymoottorit ovat kehittyneiden valu, materiaali ja koneistustekniikoiden ansiosta liikkuvilta osiltaan kuin koruja, verrattuna vielä jopa 90-luvun moottoreihin, 80-luvun koneista nyt puhumattakaan.
                          Nykykoneet ovat siis TODELLA mittatarkkaa ja korun tarkasti viimeisteltyä laadukasta tavaraa täynnä, kun sitä vertaa vielä varsinkin 90-luvun alun koneistustekniikan tuottamaan jälkeen.
                          Nykymoottoreissa ei esim.sisäänajovaihetta ole enään käytännössä lainkaan, koska kaikki pinnat ovat koneistuksien jäljiltä paremmat, kuin ajetussa moottoreissa.
                          Ajan muuttumisesta toki kertoo myös se että nykyisin purkaamoille henkilöautojen moottorit ovat lähinnä ongelmajätettä, poislukien toki ne tapaukset joissa jokin apulaitteen tai esim.jakohihnan rikkoutuminen aiheuttaa tuhoja. Jopa Opelin koneet itsessään alkaa olemaan ikiliikkujia niin että ne kestää jo käytännössä sen x2 normaali elinkaaren ihan niillä long life öljyilläkin/vaihtoväleillä.
                          Eli kulumisen vuoksi tehdyt moottoriremontit ovat jo nyt käytännössä loppuneet kauan aikaa sitten niiden lähes ikiliikkujiksi rakennetun luonteen vuoksi. Toki on olemassa joitain moottoreja liikenteessä joissa on joki fataali suunnitteluvirhe ja ne laukeavat tästä syystä, mutta pointti on siinä että tihennetyllä öljynvaihtovälillä ei tälle ole mitään merkitystä, kuten ei myöskään kokonaiselinkaarelle. Nykymoottorit vai EIVÄT enään riku kulumalla, johon siis voitaisiin öljynvaihtotiheyttä kasvattamalla mitenkään vaikuttaa.
                          Nämä näihin tehdyt öljynvaihdot 10tkm:n välein, lähentelee oikeasti jo mielisairautta samalla kun "huoltointonsa" oikeasti voisi keskittää paljon, paljon oleellisempaankin.
                          Se toki vain on niin että jos/kun nämä huoltohommat muuten ovat "hieman" hakusessa, on tuo öljyjen ja tulppien vaihto toki kovin luonteva ja itselle romanttisesti perusteltu huoltotoimi jolla omaa autoa jatkuvasti vaanivat pahat henget saa aina hetkeksi manattua tyytyväisiksi....ja sitten kaikki muu korjataan vasta sitten kun se hajoaa.
                          Onhan ne melkosia koruja, kun kustannukset on minimalisoitu ja kaikki halvennettu. Laakerit kavennettu, männät kevennetty ja madallettu, kaikki kitkat minimoitu. Ja kulutuskestävyyshän silloin...öööö ei varmaan parane.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by uijui View Post
                            Onhan ne melkosia koruja, kun kustannukset on minimalisoitu ja kaikki halvennettu. Laakerit kavennettu, männät kevennetty ja madallettu, kaikki kitkat minimoitu. Ja kulutuskestävyyshän silloin...öööö ei varmaan parane.

                            Varmasti väittämäsi pitäisi sitten myös näkyä jossain käytännön tasolla?
                            Eli minkälaisiin kilometrisuoritteisiin päästään nykymoottoreilla ja minkälaisiin päästiin 70-80-luvuilla kun vielä luotettiin ainevahvuuksiin?
                            Eli kerrotko nyt sitten muutaman esimerkin loppuun kuluvista nykymoottoreista, joista on ilmeisesti myös juuri tästä syystä kova kysyntä purkaamoilla?

                            No, oikeastihan ja ihan oikeassa maailmassa tilanne on kuitenkin se, että nykymoottori on vasta juuri alkutaipaleilla, kun esim.70-luvulla jo mm.Taunuksen jo lohkoa porailtiin ylikokoon, eli siinä n.150tkm.

                            Comment

                            • uijui
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2010
                              • 172
                              • suomi

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Varmasti väittämäsi pitäisi sitten myös näkyä jossain käytännön tasolla?
                              Eli minkälaisiin kilometrisuoritteisiin päästään nykymoottoreilla ja minkälaisiin päästiin 70-80-luvuilla kun vielä luotettiin ainevahvuuksiin?
                              Eli kerrotko nyt sitten muutaman esimerkin loppuun kuluvista nykymoottoreista, joista on ilmeisesti myös juuri tästä syystä kova kysyntä purkaamoilla?

                              No, oikeastihan ja ihan oikeassa maailmassa tilanne on kuitenkin se, että nykymoottori on vasta juuri alkutaipaleilla, kun esim.70-luvulla jo mm.Taunuksen jo lohkoa porailtiin ylikokoon, eli siinä n.150tkm.
                              No paljonko sun lintallas on ajettu? Mulla on jokapäiväsessä ajossa kakkosautona -00 vuosmallin PSA:n (RANSKALAINEN) dieseli, jolla on ajettu yli puolmiljoonaa. Ja koneelle ei oo tehty mitään, apulaitteille kyllä. Voi olla, että uudetkin kestää mutta koittakaa nyt tajuta minkä takia vaikkapa M47 koneissa ahtoputket on alumiinia ja uudemmissa N47 muovia. Valmistuskustannukset, ei sen kummempaa....ei ole hirveän vaikea tästä sitten jatkaa päättelyä.... Ja kun kulutusta pitää pienentää (jossa BMW on tosin lapsenkengissä), kitkaa pitää pienentää = jossain kohtaa mennään yli.

                              Comment

                              • Tom1s
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2002
                                • 669
                                • .

                                Ahtimiakin menee näissä uusissa turhan kovaa tahtia... vanhassa TDS:ssä tietääkseni alkuperäinen ahdin ja 350tkm ja vielä toimi.

                                Se että moottori toimii pitkillä vaihtoväleillä takuu ajan on tietysti tehtaan oletus mutta kun valvetronic, ahdin, venttiilit, nokat tai huohotinventtiili alkavat kertomaan olemassa olostaan ei tietysti välttämättä tule huoltovälit mieleen.

                                Huohottinputkeen/huohottimeenkin tulee mukavasti marmelaadia talvella kun ajetaan pitkään samoilla öljyillä.
                                F31 328i M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎