Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by Vesper View Post
    Jos ajelee vanhoilla ritsoilla, niin niihin voi asennella mitä vaan,
    mutta kun autossa on tehdastakuuta jäljellä, niin sitten asia on hiukan toinen..
    Ja koska esilämmitystä ei tarvita, auto käynnistyy ilman sitäkin, miksi sitä pitäisi edes käyttää?
    Ja edelleen, milloin ja missä kilometreissä nämä "huonot" moottorit ja ahtimet laukeavat?
    Jos ajat sillä vain takuuajan ja laitat kiertoon jokatapauksessa , edullisin vaihtoehto lieneekin se että annat auton puksuttaa joutokäyntiä sen aikaa kun pyyhit lumia ja raappaat ikkunoita. Lämppärin hinta asennustöineen , sillä rahalla ostaa aika paljon polttoainetta jo.

    Omia autoja esilämmitän ennenkaikkea siksi että -25C öljyillä käynti tekee pahaa mille tahansa kattilalle. Ja käynnistysvarmuuden ja mukavuuden vuoksi.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Vesper
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2010
      • 240
      • Vantaa

      Originally posted by uijui View Post
      "Ja koska esilämmitystä ei tarvita, auto käynnistyy ilman sitäkin, miksi sitä pitäisi edes käyttää?" on kyllä niin älykäs lause, ettei tarvinne enää jatkaa tätä keskustelua....over and out
      Kuten tälläkin foorumilta löytyvästä tutkimusraportista löytyy,
      moottorin esilämmityksen vaikutusta moottoriin on tutkittu viimeksi vuonna 1988. Silloin kylmäkäynnistys kulutti moottoria saman verran kuin 500km ajo. Samassa tutkimuksessa todettiin, että nykyöljyillä tuo kuluminen on paljon vähäisempää. Tähän vedoten, en ymmärrä mihin sitä moottorin esilämmitystä tarvitaan, ei ainakaan moottorin kulumisen takia.

      Tuon Petrolheadin mukavuusasian allekirjoitan, lohko / letkulämmittimellä kun moottori on lämmitetty, niin sisälle alkaa tulla
      lämmintä ilmaa käytännössä saman tien.
      Last edited by Vesper; 18-12-2010, 11:20.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Vesper View Post
        Kuten tälläkin foorumilta löytyvästä tutkimusraportista löytyy,
        moottorin esilämmityksen vaikutusta moottoriin on tutkittu viimeksi vuonna 1988.
        Ei ole kuin muutama vuosi kun TM tutki asiaa. Polttoaineen kulutksessa ja päästöissä ei juurikaan ollut eroa, suurin etu oli mukavuus.

        Comment

        • Vesper
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2010
          • 240
          • Vantaa

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Ei ole kuin muutama vuosi kun TM tutki asiaa. Polttoaineen kulutksessa ja päästöissä ei juurikaan ollut eroa, suurin etu oli mukavuus.
          Niin muistan itsekin tämän TM:n jutun, mutta tutkittiinko siinä moottorin
          kulumista, mielestäni ei?

          Comment

          • Netsk
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2009
            • 238
            • Helsinki

            Kyllä ainakin ihan rehellinen lohkolämmitin tuo säästöä polttoaineen kulutukseen.

            Muistan kun kokeiltiin joskus E90 318d:llä lähteä yön yli seisautettuna -10 asteesta liikkeelle ja tehdä reilun parin kilsan mittainen lenkki. Ilman lohkoa keskikulutus pyöri sen parin kilometrin aikana 17l/100km, lohkolämmittimen käytön jälkeen kulutus oli 11l/100km.

            Mukavuutta lohko kuitenkaan ei tuo...ihan yhtä pirun kylmältä se auto tuntuu sen kanssa että ilman.
            F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
            ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              Originally posted by Netsk View Post
              Mukavuutta lohko kuitenkaan ei tuo...ihan yhtä pirun kylmältä se auto tuntuu sen kanssa että ilman.
              Sisähaara ja sisätilanlämmitin muuttaa kummasti tilannetta.

              Ja aiheeseen, tuli juuri öljyt vaihdettua VAG-tuotteeseen. 30tkm samoilla LongLife-öljyillä (30-->60 tkm) näytti kyllä aika karulta. Ei ole ikinä Bemarin öljyt niin mustalta pieltä näyttänyt. Kumma kyllä ekat 15tkm öljyt ei käytännössä tummuneet lainkaan (=eivät sitoneet epäpuhtauksia itseensä).

              Kummakos sitten jos on jumittavia venttiilinnostimia ja karstaisia venttiileitä.

              Äkkiseltään tuntuu turvallisemmalta VAGin vaihtoehtoinen huolto-ohjelma, jossa öljynvaihto kerran vuodessa / 15 tkm. Voi myös samalla siirtyä normaaleihin öljyihin noiden 3xkalliimpien LongLife-öljyjen asemesta...

              Ei niinkään koneen kulumisen vaan etenkin moottorin puhtaanapysymisen kannalta.

              Comment

              • gRt
                BTCF Member
                • May 2009
                • 209
                • Tampere

                Originally posted by Vesper View Post
                Kuten tälläkin foorumilta löytyvästä tutkimusraportista löytyy,
                moottorin esilämmityksen vaikutusta moottoriin on tutkittu viimeksi vuonna 1988. Silloin kylmäkäynnistys kulutti moottoria saman verran kuin 500km ajo. Samassa tutkimuksessa todettiin, että nykyöljyillä tuo kuluminen on paljon vähäisempää. Tähän vedoten, en ymmärrä mihin sitä moottorin esilämmitystä tarvitaan, ei ainakaan moottorin kulumisen takia.

                Tuon Petrolheadin mukavuusasian allekirjoitan, lohko / letkulämmittimellä kun moottori on lämmitetty, niin sisälle alkaa tulla
                lämmintä ilmaa käytännössä saman tien.
                Eipä se 500km paljon ehjää moottoria kuluta Täysin puuttelinen vertailu. Mielestäni siinä ei ole mainittu tarkoittaako se sekalaista ajoa, peräkärry perässä, maantie tai moottoritietä... Joten aika tuulesta temmatulta vaikuttaa kyseinen väite johon törmää vaan pappojen jutuissa.

                Huvittavaa että tällaista huuhaata jaksetaan vieläkin levitellä. Perjantaisin suomipopilta tulevalla autoiluohjelmassa eräs kuuntelia oli myös kysellyt kylmäkäynnistysten vaikutusta moottoriin, johon hän sai vastaukseksi sen että auton moottori kuluu ja syö polttoainetta yhtä paljon kuin reilun 500km matkalla.....

                Johon täytyy kyllä sanoa että oma auto ei ainakaan kylmäkäynnistyksellä kuluta 50 litraa polttoainetta


                Huuhaata ei kuitenkaan ole öljyjen merkitys, joten ehdottoman tärkeänä on kuitenkin käyttää talvisin oikeita ja puhtaita öljyjä.

                Comment

                • Peltsii
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 7061
                  • Turenki

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  J
                  Omia autoja esilämmitän ennenkaikkea siksi että -25C öljyillä käynti tekee pahaa mille tahansa kattilalle. Ja käynnistysvarmuuden ja mukavuuden vuoksi.

                  Miksi sen kylmän öljyn voitelu ei riitä 800rpm pyörivälle moottorille hetkeksi ennenkuin lämpiää ?


                  Ennenkuin öljyt vaihdoin omaan, pidin tota teboil diamond 5w40:stä kannussa tuolla -25 pakkasessa, kivasti hölsky kannussa eikä mitään puuroutumisen merkkejä ilmassa.
                  DUCATI 1098 RACING EVO

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by Peltsii View Post
                    Miksi sen kylmän öljyn voitelu ei riitä 800rpm pyörivälle moottorille hetkeksi ennenkuin lämpiää ?


                    Ennenkuin öljyt vaihdoin omaan, pidin tota teboil diamond 5w40:stä kannussa tuolla -25 pakkasessa, kivasti hölsky kannussa eikä mitään puuroutumisen merkkejä ilmassa.
                    Uunituoreella öljyllä kylmäkäynnistämisestä , jossain määrin samaa mieltä.
                    Vaan heitäpä 25000 km:n ja vuoden-parin aikana kertyneet noet , vedet , karstat ym shitit joukkoon siihen öljyyn. Kyllä se vaan karkeasti käy. Ja mistä se karkea käyntiääni on peräisin ellei sieltä missä voideltavat pinnat kolkottelee toisiaan iloisesti.

                    Olen varmaan tähän keskusteluun sanottavani sanonut. Hölmöilen jatkossakin , eli esilämmitän moottoria ja vaihtelen öljyjä turhan tiuhaan. Kattila saa lenkkaria kumminkin kolme kertaa rajummin mitä pentti perusbemaristi autolleen antaa.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1651
                      • Pk-seutu

                      Originally posted by Peltsii View Post
                      Miksi sen kylmän öljyn voitelu ei riitä 800rpm pyörivälle moottorille hetkeksi ennenkuin lämpiää ?

                      Ennenkuin öljyt vaihdoin omaan, pidin tota teboil diamond 5w40:stä kannussa tuolla -25 pakkasessa, kivasti hölsky kannussa eikä mitään puuroutumisen merkkejä ilmassa.
                      Kylmäkäynnistyksissä on muitakin muuttujia kuin öljyn juoksevuus ja vaikka se ei olisi puuroutunut kestää kylmän öljyn pumppaus kanteen kumminkin huomattavasti enemmän kuin lämpimän.

                      Pari lisäpointtia:

                      1. Lämpöjaajeneminen. Saattaa männät olla aika erimuotoisia -25 asteessa ja +200 asteessa ==> käyntivälykset, painejakaumat liukupinnoissa jne. aivan toista kun mihin ne on suunniteltu. Esim. männän käyntivälys on normaalia pienempi. Pahimmillaan kylmää moottoria rankasti poljettaessa seurauksena on kiinnileikkautuminen koska mäntä kuumenee nopeammin kuin sylinteri ja välys kutistuu olemattomiin kunnes lämpötilaerot tasoittuvat. Koskee etenkin kilpamoottoreita.

                      2. Jääkylmässä moottorissa polttoaineen höyrystyminen hankalaa ==> polttoainetta täytyy syöttää enemmän. Osa extrapolttoaineesta ei pala vaan sekoittuu öljyyn, jolloin voitelukalvo heikkenee.

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Uunituoreella öljyllä kylmäkäynnistämisestä , jossain määrin samaa mieltä.
                        Vaan heitäpä 25000 km:n ja vuoden-parin aikana kertyneet noet , vedet , karstat ym shitit joukkoon siihen öljyyn. Kyllä se vaan karkeasti käy. Ja mistä se karkea käyntiääni on peräisin ellei sieltä missä voideltavat pinnat kolkottelee toisiaan iloisesti.

                        Olen varmaan tähän keskusteluun sanottavani sanonut. Hölmöilen jatkossakin , eli esilämmitän moottoria ja vaihtelen öljyjä turhan tiuhaan. Kattila saa lenkkaria kumminkin kolme kertaa rajummin mitä pentti perusbemaristi autolleen antaa.
                        Sepä se, en itekään aja öljyillä kuin max. 15tkm joka on vaihtoväli tehtaan mukaan. Mun moottori ei ainakaan koskaan ole käynyt karkeasti, ei edes venttiilit naputa kylmäkäynnistyksessä, joten voinen olettaa voitelun tapahtuvan asianmukaisesti.

                        Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                        Kylmäkäynnistyksissä on muitakin muuttujia kuin öljyn juoksevuus ja vaikka se ei olisi puuroutunut kestää kylmän öljyn pumppaus kanteen kumminkin huomattavasti enemmän kuin lämpimän.

                        Pari lisäpointtia:

                        1. Lämpöjaajeneminen. Saattaa männät olla aika erimuotoisia -25 asteessa ja +200 asteessa ==> käyntivälykset, painejakaumat liukupinnoissa jne. aivan toista kun mihin ne on suunniteltu. Esim. männän käyntivälys on normaalia pienempi. Pahimmillaan kylmää moottoria rankasti poljettaessa seurauksena on kiinnileikkautuminen koska mäntä kuumenee nopeammin kuin sylinteri ja välys kutistuu olemattomiin kunnes lämpötilaerot tasoittuvat. Koskee etenkin kilpamoottoreita.

                        2. Jääkylmässä moottorissa polttoaineen höyrystyminen hankalaa ==> polttoainetta täytyy syöttää enemmän. Osa extrapolttoaineesta ei pala vaan sekoittuu öljyyn, jolloin voitelukalvo heikkenee.
                        Totta, mutta kuka nyt noin tekee ? Tiedostan sen, että moottorini on kylmä kun käynnistän sen. Niinpä annan sen käydä joutokäyntiä ilman kuormaa muutaman minuutin vaikka en laseja raappaisikaan, enkä tietenkään kierrätä tai kuormita moottoria ennenkuin se on kunnolla lämmin.

                        Nyt vaihdoin 4000km ajetut shell helixit tällä viikolla uusiin diamondeihin, koska tuo helix ei yksinkertaisesti toimi kylmänä niin hyvin. Senkin tiedostan, että ajan aika paljon pätkä ajoa(työmatka), jolloin öljyn sekaan saattaa kertyä moskaa. Niinpä vaihdan taas keväällä luultavasti uudet öljyt, kun vanhoilla on ajettu se noin 5000-7000km. Jos ajaisin aina moottorin kuumaksi asti, vaihtaisin ne luultavasti siellä 15000km tienoilla pois.
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          Castrol TWS 10W-60 ölppien vaihdon jälkeen öljynpaineet nousi kuumana edellisiin vanhoihin 5W-40 öljyihin verrattuna tyhjäkäynnillä n. 1/2 baria ja kierroksilla 1 barin. Tietysti yksi syy paineiden nousuun oli suurempi viskositeetti. Mutta n. 4000km ajosuoritteen jälkeen aloin ihmettelemään miksi öljynpaineet oli alhaisemmat kuin koskaan aiemmin. Luulin et öljypumppu alkaa sanomaan sopimustaan irti. Vaihdoin tilalle Valvolinen VR1 5W-50 ölpät ja paineet nousi takaisin normaaliksi. Kertoo vain sen, et jostain syystä öljyn ominaisuudet romahti, tässä tapauksessa se näky viskositeetissa heti selvästi. Päästettäessä öljyt ulos ne oli aivan pikimustat ja vesimäiset. Syynä voi tietysti olla rikas seos, vanha kulunut kone, pätkäajo ja pieni kengitys... Mutta pointti on se et jos noita öljyjä ei olisi tässä vaiheessa vaihtanut, vaan olis surutta ajanu vielä 6-10tkm, olis ehkä olis tullu erinäisiä ongelmia, kulumaa ja jopa moottoririkkoa..? Eli jos tuntuu et öljyjen ominaisuudet pysyy omalla käytöllä hyvinä LL-vaihtovälillä niin miksei sitä käyttäisi? Tai jos vaikuttaa et ölpät on huonona jo 10tkm jälkeen tai ennemmin, nostajat kalkattaa, öljynpaineet tippuneet, öljyt pahasti pikeentyneet jne. niin vaihtelee sit tiheämmin. Järjenkäyttö on sallittua, oli tehtaan suositukset millaiset tahansa. Öljyt, ajosuorite, konetyyppi, sää, kaikki vaikuttavat...
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            Kertoo vain sen, et jostain syystä öljyn ominaisuudet romahti, tässä tapauksessa se näky viskositeetissa heti selvästi. Päästettäessä öljyt ulos ne oli aivan pikimustat ja vesimäiset. Syynä voi tietysti olla rikas seos, vanha kulunut kone, pätkäajo ja pieni kengitys... Mutta pointti on se et jos noita öljyjä ei olisi tässä vaiheessa vaihtanut, vaan olis surutta ajanu vielä 6-10tkm, olis ehkä olis tullu erinäisiä ongelmia, kulumaa ja jopa moottoririkkoa..?
                            Tuttu juttu. Omassa 200SX nissanissa nuo samat ölpät meni ihan kraanavedeksi n. 5tkm kohdalla. Ei vaan passaa vissiin ahdettuihin. Moni muukin tehnyt saman havainnon. Motuli 300V vaihtu tilalle ja ongelma poistui. Teoriassa kuluneessa koneessa saattaa öljyn polymeerit "kulahtaa" nopeammin, mutta en oikein usko että mun kohdalla kävi niin. Koneella oli kuitenkin ajettu vain 20tkm. Sama homma kävi joka kerran kunnes lopulta uskoin, että öljy pitää vaihtaa toiseksi. Sitten ostin tosiaan tuota motulia 15w-50 viskositeetissa. Talvisin en ajanut niin tuo 15w toimi ihan hyvin.

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              Originally posted by Vesper View Post
                              Mulla on, ja silti lähtee käyntiin ilman mitään esilämmitystä.
                              Sillä säteilylämmittimellä voi heittää vesilintua.
                              Nyt neljäs BMW alla, kaikki uutena hankittu ja ajan sillä, kuten aikaisemmillakin about 150tkm. Öjlyt vaihtuvat, kun kärry pyytää huoltoon,
                              30-35tkm välein. Jälkikäyttöä en ole koskaan harrastanut enkä muitakaan 80-luvun poppakonsteja.
                              Mitään ongelmia ei ole koneissa koskaan ollut noilla kilometreillä ja
                              öljyäkään ei ole tarvinnut noilla vaihtoväleillä lisätä.

                              Eli sama homma täällä, ensimmäistä kertaa Hemin kanssa
                              samaa mieltä jossain asiassa.
                              En ole kyllä ihan samaa mieltä tuosta säteilylämmittimestä. Itsellä ainakin konepeltikin alkaa sulamaan jäästä/lumesta kun on säteilylämmitin päällä. Pidän n.1-2h.Tosi hyvin se lämmittää ainakin omassa autossa. Ei varmaan yhtä hyvä kuin lohkolämmitin. Säteilylämmittimen asennuksessa voi ryssiä homman jättämällä puhdistamatta kiinnityspinnan kunnolla.

                              Itse ainakin laitan auton mielummin roikkaan, jos siihen on mahdollisuus. Kyllä tuo oma vessa ainakin lämpenee huomattavasti hitaammin jos ei ole ollut roikassa. Eikä se -28 starttaaminenkaan ilman lämmitystä ollut enään mitään herkkua dieselillä. Kolmannella starttauksella taisi jäädä käyntiin.
                              Last edited by Antsah; 20-12-2010, 12:33.

                              Comment

                              • Peltsii
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2007
                                • 7061
                                • Turenki

                                Kyllä se säteilylämmitin on parempi kuin perinteinen lohko, mikäli se säteilijä on öljypohjassa. Lämpimällä jäähdytysnesteellä moottori ei tee juuri mitään käynnistyksessä, mutta lämmin öljyhän on ihan jepa.
                                DUCATI 1098 RACING EVO

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎