Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Spekulointi on toki kiva harrastus sekin, mutta totuus on kuitenkin se että nykymoottorit kestävät nykyisillä öljyillä ja nykyisillä vaihtoväleillä JOKA TAPUKSESSA pidempään kuin nykyauton muu elinkaari.
    Eli nämä "automiehet" spekuloida voi vaikka maailman tappiin mitä kaikkea voi sattua ja tapahtua jos ei vaihtovälisuosituksia puolita, mutta niin se vain on että nykymoottorit kestävät itsessään, loppuun kulumatta nykyisillä vaihtoväleillä ainakin niin paljon pidempään että moottoriremontit/vaihdot kulumisen vuoksi ovat lopullisesti taaksejäänyttä vuosituhatta.

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by Hemi View Post
      Spekulointi on toki kiva harrastus sekin, mutta totuus on kuitenkin se että nykymoottorit kestävät nykyisillä öljyillä ja nykyisillä vaihtoväleillä JOKA TAPUKSESSA pidempään kuin nykyauton muu elinkaari.
      Eli nämä "automiehet" spekuloida voi vaikka maailman tappiin mitä kaikkea voi sattua ja tapahtua jos ei vaihtovälisuosituksia puolita, mutta niin se vain on että nykymoottorit kestävät itsessään, loppuun kulumatta nykyisillä vaihtoväleillä ainakin niin paljon pidempään että moottoriremontit/vaihdot kulumisen vuoksi ovat lopullisesti taaksejäänyttä vuosituhatta.
      Tälläkin foorumilla on kuitenkin muutama poikkeus joilla on hiukan poikkeava öljynkulutus/naputtavat nostajat/ viallinen vanos yms. joiden varsinaisen vikaantumiseen syyn voi monesti jäljittää liian pitkiin öljynvaihtoväleihin ja sitä myötä jumiutuneisiin öljyrenkaisiin/tukkeutuneisiin nostajan öljykanaviin ja happaman öljyn kovettamiin tiivisteisiin... Mutta onhan se niin että kukin uskossaan.....

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Jaksetaanko täällä nyt oikeasti tapella jostain öljynvaihtoväleistä? Mitä se haittaa, jos joku vaihtaa öljynsä tiheämmin, kuin auton vaihtoväliksi suositellaan? Itsekin vaihtelen öljyt 10 tkm välein ja olkoon se sitten jonkun mielestä liian usein, mutta itselleni tuo ei ainakaan ongelmia aiheuta ja sen tekeminen on kuitenkin halvinta lystiä koko autoilussa, joten en näe mitään vikaa siinä. Mitään haittaa siitä ei pitäisi olla. Kukin käyttäköön omat rahansa juuri siten, miten itse parhaaksi näkee. Ja aina ne tuoreet öljyt voittavat ne käytetyt öljyt, koska jos tilanne olisi toisinpäin, niin öljyjä ei tulisi koskaan vaihtaa.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Ramzez View Post
          Jaksetaanko täällä nyt oikeasti tapella jostain öljynvaihtoväleistä? Mitä se haittaa, jos joku vaihtaa öljynsä tiheämmin, kuin auton vaihtoväliksi suositellaan? Itsekin vaihtelen öljyt 10 tkm välein ja olkoon se sitten jonkun mielestä liian usein, mutta itselleni tuo ei ainakaan ongelmia aiheuta ja sen tekeminen on kuitenkin halvinta lystiä koko autoilussa, joten en näe mitään vikaa siinä. Mitään haittaa siitä ei pitäisi olla. Kukin käyttäköön omat rahansa juuri siten, miten itse parhaaksi näkee. Ja aina ne tuoreet öljyt voittavat ne käytetyt öljyt, koska jos tilanne olisi toisinpäin, niin öljyjä ei tulisi koskaan vaihtaa.
          Halvinta lystiä autoilussa on renkaiden ilman vaihtaminen kerran vuodessa ja näitäkin jotkut vaihtavat(tällekkin on olemassa "automiehillä" jokin "looginen järkiperuste"). Siitäkään ei ole ainakaan "mitään haittaa"...mutta ehkä lääkitystä pitäisi sen oman lääkärin kanssa miettiä uudelleen?

          Comment

          • creative 22
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 560
            • Alavus

            Tämä on varmaan todettu jo monta kertaa mutta luulisi
            että siellä moottoripuolen suunnittelussa istuu jokunen
            ukko joka näitä asioita miettii ja testailee..että paljonko
            niillä öljyillä voidaan ajaa..Ps.montako loppuunajettua esim.
            E39:n konetta on tullut Hemille vastaan, tällä pitkällä
            kokemuksella?
            Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

            Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

            BMW Freude Am Fahren

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              Originally posted by creative 22 View Post
              Tämä on varmaan todettu jo monta kertaa mutta luulisi että siellä moottoripuolen suunnittelussa istuu jokunen ukko joka näitä asioita miettii ja testailee..että paljonko niillä öljyillä voidaan ajaa..Ps.montako loppuunajettua esim.E39:n konetta on tullut Hemille vastaan, tällä pitkällä kokemuksella?
              Jos suunnitteluosastolla kompromissivaa'an toisessa kupissa on auton huoltokustannukset normileasing-sopimuksessa (3 v / 100 tkm) ja toisessa kupissa esim. hydraulisten venttiilinnostimien kanavien puhtaanapysyminen +200tkm/10v ajetuissa autoissa, niin valintaa ei ole vaikea arvata.

              Vaikka perusmoottorit kestääkin hyvin, maksipitkillä öljynvaihdoilla ei voi olla ainakaan positiivista vaikutusta esim. venttiilinnostimien pikeentymiseen, ketjunkiristimen toimivuuteen, jakoketjun käyttöikään, puhumattakaan turboahtimien öljykierrosta.

              Tottakai tässä järjen käyttö on sallittu ja pelkkään kilometrimäärään tuijottaminen on tyhmää. Teollisuudessa koneiden käynnissäpitoa ollaan tutkittu paljonkin ja kokonaistaloudellisimmalta näyttää vaikuttavan säännöllisin välein öljyanalyysien otto koneesta ja sen perusteella kalibroidaan öljynvaihtovälit kohdalleen.

              Autoissakin tähän suuntaan ollaan menossa eli ollaan siirtymässä huoltotarpeen määrittämisessä epäsuorasta mittauksesta suoraan öljyn ominaisuuksia mittaavaan anturointiin.

              Eli pointtina on, että moottoripuolen suunnittelu varmaankin tietää mitä on tekemässä, mutta prioriteetit voivat olla hieman eri kuin 15 vuotta vanhan BMW:n ostajalla/omistajalla.

              Comment

              • stögö
                BTCF Member
                • Nov 2007
                • 503
                • Espoo

                Itse vaihdan öljyt omaan autoon e91 325d 15tkm välein ihan varmuuden vuoksi. Itsellä oli tuossa muutama vuosi sitten impreza wrx niin siinä oli huoltoväli 12,5tkm. Korjaamot jotka korjasivat vain subarua niin sanoivat, että öljyt olisi hyvä vaihtaa 6,5tkm välein . Minulla vain on parempi mieli, että auton koneessa on 10tkm ajetut öljyt, kuin 25tkm ajetut.
                Käyttiksenä:f20 120d xDrive m-sport ja vw t5
                Hupileluina: hd sportster, vw t3 westfalia ja Vator 15dl
                tallissa projektina e21
                EX:e93, e60, e91, e36

                Comment

                • uijui
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2010
                  • 172
                  • suomi

                  Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                  Jos suunnitteluosastolla kompromissivaa'an toisessa kupissa on auton huoltokustannukset normileasing-sopimuksessa (3 v / 100 tkm) ja toisessa kupissa esim. hydraulisten venttiilinnostimien kanavien puhtaanapysyminen +200tkm/10v ajetuissa autoissa, niin valintaa ei ole vaikea arvata.

                  Vaikka perusmoottorit kestääkin hyvin, maksipitkillä öljynvaihdoilla ei voi olla ainakaan positiivista vaikutusta esim. venttiilinnostimien pikeentymiseen, ketjunkiristimen toimivuuteen, jakoketjun käyttöikään, puhumattakaan turboahtimien öljykierrosta.

                  Tottakai tässä järjen käyttö on sallittu ja pelkkään kilometrimäärään tuijottaminen on tyhmää. Teollisuudessa koneiden käynnissäpitoa ollaan tutkittu paljonkin ja kokonaistaloudellisimmalta näyttää vaikuttavan säännöllisin välein öljyanalyysien otto koneesta ja sen perusteella kalibroidaan öljynvaihtovälit kohdalleen.

                  Autoissakin tähän suuntaan ollaan menossa eli ollaan siirtymässä huoltotarpeen määrittämisessä epäsuorasta mittauksesta suoraan öljyn ominaisuuksia mittaavaan anturointiin.

                  Eli pointtina on, että moottoripuolen suunnittelu varmaankin tietää mitä on tekemässä, mutta prioriteetit voivat olla hieman eri kuin 15 vuotta vanhan BMW:n ostajalla/omistajalla.
                  Harvinaisen tervejärkinen kommentti. Joskus 2000-luvun alussa selluteollisuudessa törmännyt tuohon öljyjen analysointiin, ja silloin jo oli homma todella pitkällä (näin omasta, ei ammattilaisen mielestä, voi olla että se on ollut pitkällä jo 90-luvulla, joku rasvainsinööri korjatkoon ).

                  Comment

                  • Shappire
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 124
                    • Sisä-Suomi

                    Originally posted by uijui View Post
                    Harvinaisen tervejärkinen kommentti. Joskus 2000-luvun alussa selluteollisuudessa törmännyt tuohon öljyjen analysointiin, ja silloin jo oli homma todella pitkällä (näin omasta, ei ammattilaisen mielestä, voi olla että se on ollut pitkällä jo 90-luvulla, joku rasvainsinööri korjatkoon ).
                    Joo näinhän se teollisuudessa menee eli fiksuimmat tehtaat analysoivat öljynsä säännöllisesti tavalla tai toisella. Pääasia on kuitenkin systemaattisuus ja tarkoituksenmukaisuus ja se on joka kohteelle tietysti omansa.

                    Noista öljyn kuntoa mittaavista antureista voi vaan sanoa että aika leluja ne vielä toistaiseksi ovat, eivätkä ne pysty kertomaan öljyn kunnosta mitään. Antureita kauppaavat myyjätkään eivät oikein tunne koko asiaa. Yleisin käytössä oleva anturi mittaa väliaineen dielektrisyyttä mikä on johtokyvyn käänteissuure. Tätä samaa ilmiötä on käytetty jo 60-luvulla kapasitiivsissa öljyn pinnankorkeusantureissa. Asiat johon anturi reagoi ovat mm. kosteus ja ferrometalliset hiukkaset. Nämä ovat siis öljyn epäpuhtauksia eivätkä siis kerro öljyn kemiallista kuntoa. Jos tällainen likainen öljy puhdistetaan ja kuivataan se voi hyvin olla taas käyttökelpoista. Näissä autosovelluksissa nämä anturit ovat vaan (onneksi) varalla ja jos ne ei hälyytä, niin kilometrimäärä sitten alkaa ehdottelemaan pikaisesti öljynvaihtoa.

                    Pajavasaran kanssa olen samaa mieltä että suunnittelun lähtökohdat ovat tuoreen kulkineen toimivuudessa eikä 15 v. ikäisen.
                    F11 530 xD LCI

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1651
                      • Pk-seutu

                      Originally posted by Shappire View Post
                      Noista öljyn kuntoa mittaavista antureista voi vaan sanoa että aika leluja ne vielä toistaiseksi ovat, eivätkä ne pysty kertomaan öljyn kunnosta mitään. Antureita kauppaavat myyjätkään eivät oikein tunne koko asiaa. Yleisin käytössä oleva anturi mittaa väliaineen dielektrisyyttä mikä on johtokyvyn käänteissuure. Tätä samaa ilmiötä on käytetty jo 60-luvulla kapasitiivsissa öljyn pinnankorkeusantureissa. Asiat johon anturi reagoi ovat mm. kosteus ja ferrometalliset hiukkaset. Nämä ovat siis öljyn epäpuhtauksia eivätkä siis kerro öljyn kemiallista kuntoa. Jos tällainen likainen öljy puhdistetaan ja kuivataan se voi hyvin olla taas käyttökelpoista. Näissä autosovelluksissa nämä anturit ovat vaan (onneksi) varalla ja jos ne ei hälyytä, niin kilometrimäärä sitten alkaa ehdottelemaan pikaisesti öljynvaihtoa.
                      Kyllähän noissa vielä kehitettävää on aika paljonkin ja etenkin tilastollista - puolueetonta - dataa dielektrisyyden ja öljyn kunnon välisestä riippuvuudesta on tosi niukasti tarjolla. Teoriassa dielektrisyyden muutos korreloi hyvin myös öljyn kokonaishappoluvun kanssa joka indikoi aika hyvin öljyn vanhenemista.

                      Uskoisin että antureita tullaan lähitulevaisuudessa näkemään kunhan saadaan enemmän empiiristä dataa dielektriivisyys vs. öljyn todellinen kunto. Toki aluksi raskaankaluston tyyliin, jossa anturidata yhdistetään käyttötunteihin korjattuna lämpötilakertoimella (penaltia liian kylmistä ja kuumista öljyistä), moottorin pyörimisnopeuskertoimella (penaltia kovista ja liian matalista kierroksista) ja kuormituskertoimella.

                      Comment

                      • creative 22
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 560
                        • Alavus

                        Tarkoitin lähinnä omalla kommentillani kysyä että onko jollain
                        kokemusta, kuluuko Bmw:n moottori loppuun ennenaikojaan jos
                        noudattaa tehtaan vaihtosuosituksia?Lisäksi näitä venttiilinnostin
                        häiriöitä on ollut jopa alle 100tkm ajetuissa autoissa joten ei taida
                        ihan mennä öljynvaihtojen piikkiin tuokaan asia.Vanoksen tiivisteiden
                        kovettumiseenkaan ei varmaan auta vaikka vaihtaisi öljyt 1000km välein..
                        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                        BMW Freude Am Fahren

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          Vanos o-renkaiden ikään ei vaikuta öljyn tuoreus tahi laatu, vaan kyseessä on materiali joka heikkenee "liian nopeasti".
                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • Shappire
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2009
                            • 124
                            • Sisä-Suomi

                            Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                            Kyllähän noissa vielä kehitettävää on aika paljonkin ja etenkin tilastollista - puolueetonta - dataa dielektrisyyden ja öljyn kunnon välisestä riippuvuudesta on tosi niukasti tarjolla. Teoriassa dielektrisyyden muutos korreloi hyvin myös öljyn kokonaishappoluvun kanssa joka indikoi aika hyvin öljyn vanhenemista.

                            Uskoisin että antureita tullaan lähitulevaisuudessa näkemään kunhan saadaan enemmän empiiristä dataa dielektriivisyys vs. öljyn todellinen kunto. Toki aluksi raskaankaluston tyyliin, jossa anturidata yhdistetään käyttötunteihin korjattuna lämpötilakertoimella (penaltia liian kylmistä ja kuumista öljyistä), moottorin pyörimisnopeuskertoimella (penaltia kovista ja liian matalista kierroksista) ja kuormituskertoimella.
                            Joo kehitettävää on paljon, enkä oikein jaksa uskoa että ratkaisun avain on dielektrisyyden mittauksessa ja sen erilaisissa muunnelmissa. TAN ja TBN ei sinänsä vielä kovin paljoa kerro öljyn kemiallisesta kunnosta, koska ne voivat muuttua suuntaan jos toiseen öljyn vanhetessa.

                            Käyttäjän kannattaa pitää järki kädessä ja vaihtaa öljyjä mielummin liian usein kuin liian harvoin. Tosin 10 000 km välein öljyn vaihto voi joissain tapauksissa tuntua aika lyhyeltä jos mittariin tulee vuodessa 60 000 km. Jos taas vuodessa tulee 10 000 km, niin silloin ne kyllä kannattaa vaihtaa vähintään kerran vuodessa. Onpahan sitten todennäköisesti kuivemmat öljyt koneessa.
                            F11 530 xD LCI

                            Comment

                            • creative 22
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 560
                              • Alavus

                              En missään nimessä nyt ole minkään "ylipitkän" öljynvaihtovälin kannalla, olen
                              bemareihin vaihtanut 13-15tkm välein ja käyttänyt aina laadukkaita öljyjä.
                              Ajan pääasiassa pitkää matkaa koko ajan ja tuon kyllä huomaa huoltovaloista,
                              jopa tuon 13-15tkm:n jälkeen on palanut vielä 3 vihreää joten kyllä siinä on
                              "usko loppunut" ja öljyt on tullut vaihdettua..Olisikin mielenkiintoista tietää tarkemmin, miten tuo järjestelmä toimii ja mitä kaikkea se ottaa huomioon määrittäessään matkaa seuraavaan huoltoon.
                              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                              BMW Freude Am Fahren

                              Comment

                              • ana80
                                Bimmer Rookie
                                • May 2005
                                • 150
                                • Lohja

                                Kuten kulutuselektroniikassakin, autoissa on jokin teoreettinen käyttöikä johon lasketaan koko elinkaaren ympäristökuormitus.

                                Tähän kuuluu: 1. tuotteen valmistuksesta aiheutuvat kuormitukset ympäristölle(energia, kierrätysmateriaalien käyttö yms.), 2. käytöstä aiheutuvat kuormitukset(energian kulutus, huoltojen aiheuttama kuormitus...) sekä 3. elinkaaren päätyttyä kierrätettävyys.

                                Kuten monissa muissa tuotteissakin olemme huomanneet, huiman teknisen kehityksen tuoma varjo puoli on että tuotteiden suunnittelussa käyttökelpoinen elinkaari lasketaan aina vain lyhyemmäksi. Autonvalmistajien lähtökohta todennäköisesti on tämän päivän autoille, että 10 vuoden päästä ne ovat paalissa. Jotta koko elinkaaren ympäristökuorma saataisiin tällä suuntauksella pysymään edes säädettyjen normien sisällä joudutaan jostain kolmesta edellä mainitusta nipistelemään ja ainoa järkevä vaihtoehto on numero 2. Valitettava tosiasia on se että niin kauan kuin +10v autot kuljettaa suomalaisia, joudumme luotettavuuden nimissä huoltamaankin niitä. Se missä on neuroottisuuden ja järkevyyden raja öljyn vaihdossa on yhtä monta vastausta kuin kuskejakin, joten jokainen tekee sen minkä parhaaksi näkee.


                                Jos 20 vuoden päästä nykyisen kaltaiset moottorit ovat vielä käytössä, auton laskelmallinen elinikä on enää 5 vuotta niin tuskinpa enää kukaan tietää mikä on huoltokirja...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎