Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by ana80 View Post
    Kuten kulutuselektroniikassakin, autoissa on jokin teoreettinen käyttöikä johon lasketaan koko elinkaaren ympäristökuormitus.

    Tähän kuuluu: 1. tuotteen valmistuksesta aiheutuvat kuormitukset ympäristölle(energia, kierrätysmateriaalien käyttö yms.), 2. käytöstä aiheutuvat kuormitukset(energian kulutus, huoltojen aiheuttama kuormitus...) sekä 3. elinkaaren päätyttyä kierrätettävyys.

    Kuten monissa muissa tuotteissakin olemme huomanneet, huiman teknisen kehityksen tuoma varjo puoli on että tuotteiden suunnittelussa käyttökelpoinen elinkaari lasketaan aina vain lyhyemmäksi. Autonvalmistajien lähtökohta todennäköisesti on tämän päivän autoille, että 10 vuoden päästä ne ovat paalissa. Jotta koko elinkaaren ympäristökuorma saataisiin tällä suuntauksella pysymään edes säädettyjen normien sisällä joudutaan jostain kolmesta edellä mainitusta nipistelemään ja ainoa järkevä vaihtoehto on numero 2. Valitettava tosiasia on se että niin kauan kuin +10v autot kuljettaa suomalaisia, joudumme luotettavuuden nimissä huoltamaankin niitä. Se missä on neuroottisuuden ja järkevyyden raja öljyn vaihdossa on yhtä monta vastausta kuin kuskejakin, joten jokainen tekee sen minkä parhaaksi näkee.


    Jos 20 vuoden päästä nykyisen kaltaiset moottorit ovat vielä käytössä, auton laskelmallinen elinikä on enää 5 vuotta niin tuskinpa enää kukaan tietää mikä on huoltokirja...
    Lyhyt ~10 vuoden suunniteltu käyttöikä ei ole mikään uusi tai erikoinen asia. Perseaukiset suomalaiset (harrastajat) vaan elvyttää vanhoja pommejaan , ja kutsuu korin mätäkorjauksia ja koneen avauksia huoltamiseksi. Ja sanoo että pikkujuttuja .
    Muutama vuosi takaperin luin että joku japanialainen valmistaja laski 8:ksi vuodeksi kinnerin eliniän.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Oli elinkaari mikä tahansa, kestää nykykoneet kulumisen puolesta reippaasti yli puoli miljoonaa ihan tehtaankin suosittelemilla vaihtoväleillä ja japsikoneet jopa lähelle miljoonan.
      Aika naivia ajatellakkaan huoltavansa omaa autoansa 10tkm.n vaihtoväleillä jotta joku neekeri Afrikassa sillä koneella sitten vielä yli 15-vuotiaana pääsee sen yhden satatuhatta lisää.
      Mielummin lahjoittaa öljynvaihtoihin käytetyn rahan suoraan vaikka "pelipaikalle" kaivojen tekoon jos ylitiheiden vaihtovälien logiikka on säästellä autoa sen tuleville omistajalle vuosien päähän siitä kun sen on itse jo myynyt ja unohtanut?
      Se vain on taivahan tosi että nykyöljyillä, nykyiset moottorit eivät pidemmilläkään vaihtoväleillä kuin nykyiset tehdas-suositukset tule loppumaan siihen että kone olisi kulunut loppuun.
      Last edited by Hemi; 22-12-2010, 00:51.

      Comment

      • jms-btcf
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 696
        • Tampere

        Originally posted by Hemi View Post
        Oli elinkaari mikä tahansa, kestää nykykoneet kulumisen puolesta reippaasti yli puoli miljoonaa ihan tehtaankin suosittelemilla vaihtoväleillä ja japsikoneet jopa lähelle miljoonan.
        Jep. Noin 550tkm on jaksanut mun e39 530d valmistajan öljynvaihtosuosituksilla eikä näytä ainakaan vielä tuntuvan missään. Arvo tolla autolla alkaa lähenemään nollaa (kilsojen puolesta) mutta moottori ja kaikki muukin toimii loistavasti. Eli sama tahti jatkuu, kun vihreet palkit on loppu niin sitten vaihtuu taas uudet (BMW-LL hyväksytyt) öljyt.
        e61 535d

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          Oli elinkaari mikä tahansa, kestää nykykoneet kulumisen puolesta reippaasti yli puoli miljoonaa ihan tehtaankin suosittelemilla vaihtoväleillä ja japsikoneet jopa lähelle miljoonan.
          No nyt olis taas mahtavaa tietää lähde tällekin väitteelle. Nykykoneista ei yksikään kestä miljoonaa kilsaa ilman remontteja, väitän mä. Varsinkaan bensakoneista yhditettynä long life huoltoihin. Tietty jos ainoa kriteeri on se, että se käy, niin sitten EHKÄ joku tuohon lukuun selviää. Tää alkaa olla jo semmosta tojotamyyjän settiä, että huh huh. Yht äkkiä auton koneista on tullut ikiliikkujia. Jännä homma että korjaamoilla riittää syystä tai toisesta alle 200tkm ajettuja losahtaneita pannuja rempattavaksi... VW:n 1.4 ja 1.6 bensakoneet on aivan omaa luokkaansa tuossa.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7518
            • Jyväshyvä

            Originally posted by Juppe View Post
            Nykykoneista ei yksikään kestä miljoonaa kilsaa ilman remontteja, väitän mä. Varsinkaan bensakoneista yhditettynä long life huoltoihin.
            Ensin väität jotain ja jo seuraavassa lauseessa sen tyrmäät?
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              Eikö ainakin näissä 200luvun bemareissa ole tuo huoltonäyttö jotenkin ajotapaan mukautuva? Huomannu vaan, että jos ajaa matka-ajoa paljon niin huoltoväli pitenee. Kaupunkiajolla tuo lyhenee ihan selvästi. Olen nyt 20tkm ajanut noilla nykysillä öljyillä ja huoltovälinäyttö kertoo, että 5tkm suunnilleen vielä olisi huoltoon matkaa.

              Ennen kun ajoin päivittäin matka-ajoa niin huoltoväli taisi olla jotain 35tkm luokkaa.

              Comment

              • Peltsii
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 7061
                • Turenki

                Originally posted by Antsah View Post
                Eikö ainakin näissä 200luvun bemareissa ole tuo huoltonäyttö jotenkin ajotapaan mukautuva? Huomannu vaan, että jos ajaa matka-ajoa paljon niin huoltoväli pitenee. Kaupunkiajolla tuo lyhenee ihan selvästi. Olen nyt 20tkm ajanut noilla nykysillä öljyillä ja huoltovälinäyttö kertoo, että 5tkm suunnilleen vielä olisi huoltoon matkaa.

                Ennen kun ajoin päivittäin matka-ajoa niin huoltoväli taisi olla jotain 35tkm luokkaa.

                Se on jo 80 luvulla ollut mukautuva, esim. E32 ja E34 jotka ottivat huomioon mm. kylmäkäynnistysten määrän, kierrosluvun/polttoaineen kulutuksen(ajotavan), kilometrit ja ajan. Nykyisissä on varmaan noi samat otettu huomioon ja lisäks longlife vehkeissä täytyy olla öljypohjassa anturi mikä haistelee öljyn kuntoa.
                DUCATI 1098 RACING EVO

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by Peltsii View Post
                  Se on jo 80 luvulla ollut mukautuva, esim. E32 ja E34 jotka ottivat huomioon mm. kylmäkäynnistysten määrän, kierrosluvun/polttoaineen kulutuksen(ajotavan), kilometrit ja ajan. Nykyisissä on varmaan noi samat otettu huomioon ja lisäks longlife vehkeissä täytyy olla öljypohjassa anturi mikä haistelee öljyn kuntoa.
                  Uudemmissa ottaa vain polttoaineen kulumisen huomioon.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by jms-btcf View Post
                    Jep. Noin 550tkm on jaksanut mun e39 530d valmistajan öljynvaihtosuosituksilla eikä näytä ainakaan vielä tuntuvan missään. Arvo tolla autolla alkaa lähenemään nollaa (kilsojen puolesta) mutta moottori ja kaikki muukin toimii loistavasti. Eli sama tahti jatkuu, kun vihreet palkit on loppu niin sitten vaihtuu taas uudet (BMW-LL hyväksytyt) öljyt.
                    Olen useitakin 330D/530D huoltokirjallisia ja normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettuja koneita avannut kolari ja läppävaurioiden vuoksi. joilla on ajettu 300-500tkm. Voin todellakin kuitenkin luvata että näkymät kaiken kaikkiaan ovat kuin 50tkm ajetuissa koneissa, eli käytännössä juuri mitään kulumisen merkkejä ei ole havaittavissa, eikä käytännön tasolla mitattavissa.
                    mm.Itseäni kymmenkuntavuotta sitten näissä epäilyttänyt ketjunkiristin+laahainsysteemi on omistakin ennakkoluuloista huolimatta osoittautunut ikiliikkujaksi. Eli vielä n.500tkm ajetuissa/30tkm vaihtoväleillä pelittäneissä koneissa nekin ketjuineen vastaa käytännössä uutta.
                    Näin on kauttaaltaan myös bensapuolen m52/m54 moottoreissa, joissa ainoat ongelmat itse moottorissa matkan edetessä on vanos ja venttiilikopan tiivisteiden+kiristysprikkojen kovettuminen. Mekaanisesti nämä kestävät normaali tehdasvaihtoväleillä niin pitkälle että kaikki muu ympärillä loppuu paljon, paljon ennen.
                    Tämä ei toki ole tänä päivänä mikään kummllisuus, vaan koskee 95% kaikkia nykymoottoreita, joita ei vain ajeta kuluttamalla loppuun.
                    Joka oikeasti muuta kuvittelee, näyttäköön yhden kulumalla loppuun ajetun nykykoneen?

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9995
                      • KVLA

                      Pakko mielenkiinnosta kysäistä,että mistä asti lasketaan "nykymoottorien" valmistus alkaneen.Siitäkö lähtien,kun öljynvaihtoväli on kasvatettu 25tkm-35tkm,vai jo aiemmin.Tarkentakaapa hieman mikä on "nykyisten" moottoreiden ensimmäinen valmistus ajankohta tai mallimerkinnät.Siis Bemarien kohdalla,kun merkkisaitilla kuitenkin kirjoitellaan.

                      Comment

                      • Enliz
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 1503
                        • Espoo

                        Simppeli kysymys, johon simppeli vastaus. Miten e39:ssä nollataan huoltoväli? Meneekö tällä perinteisellä?

                        -Näin se tapahtuu...

                        -Kytke sytytysvirta pois päältä
                        -Paina ja pidä painettuna painiketta A nopeusmittarin ja polttoainemittarien välissä
                        -Käännä virta-avain asentoon 1.
                        -5 sekunnin jälkeen ilmestyy "oilservice" tai "inspection" näkyvät yhdessä "RESET" tai "RE" tekstin kanssa.
                        -Vapauta painike A. Paina ja pidä painettuna painiketta A. Seuraavien 5 s:n jälkeen teksti "RESET" alkaa välkkyä.
                        -Vapauta painike A. Paina ja vapauta painike A uudestaan.
                        -Uusi huoltoväli ilmestyy näytölle.
                        -Paina ja vapauta painike A. Teksti "END SIA" on nyt näytössä.
                        -Käännä sytytysvirta pois päältä.
                        now: Mercedes Benz 350e AMG
                        ex: f30 320i M-Sport
                        ex: e46 320i M-Sport II
                        ex: e46 330Ci Cabriolet M-Sport II
                        ex: e36 316i Compact
                        ex: e39 530i M-Sport
                        ex: e46 320Cd M-Sport II

                        Comment

                        • Sami_R
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2007
                          • 276
                          • Kurikka

                          Originally posted by Peltsii View Post
                          Se on jo 80 luvulla ollut mukautuva, esim. E32 ja E34 jotka ottivat huomioon mm. kylmäkäynnistysten määrän, kierrosluvun/polttoaineen kulutuksen(ajotavan), kilometrit ja ajan. Nykyisissä on varmaan noi samat otettu huomioon ja lisäks longlife vehkeissä täytyy olla öljypohjassa anturi mikä haistelee öljyn kuntoa.
                          Aiheesta:

                          I am on a similar schedule as garyd. I don't really pay attention to the service lights, but did/will continue to do the bigger 'Inspection II' kinds of things at 60K intervals. Oil every 5500 to 6500 miles, plugs done at 70K, radiator at 50K, etc. However, here are the 'Technical details of th
                          BMW F11 520d -11
                          MINI Cooper D -11
                          BMW E90 318i -11
                          BMW E90 318i -06

                          Ex:
                          BMW E46 316i -04
                          E70 X5 3.0sd M-Sport -08
                          E46 325iA -03
                          E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Pakko mielenkiinnosta kysäistä,että mistä asti lasketaan "nykymoottorien" valmistus alkaneen.Siitäkö lähtien,kun öljynvaihtoväli on kasvatettu 25tkm-35tkm,vai jo aiemmin.Tarkentakaapa hieman mikä on "nykyisten" moottoreiden ensimmäinen valmistus ajankohta tai mallimerkinnät.Siis Bemarien kohdalla,kun merkkisaitilla kuitenkin kirjoitellaan.
                            Osapuilleen sen näkee juuri huolto/ohjekirjasta ja sieltä löytyvistä öljyn vaihtoväleistä.
                            Japsit teki "ikiliikkujamoottoreita" 5-10-vuotta aiemmin kuin eurooppalaiset.
                            Käytännössä kuitenkin kaikki tämän vuosituhannen koneet ovat jo kulumisen suhteen "ikiliikkujia"(poislukien toki jotkin motorsport koneet).

                            Comment

                            • E39-530A
                              BTCF Member
                              • Feb 2007
                              • 931
                              • Espoo

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Osapuilleen sen näkee juuri huolto/ohjekirjasta ja sieltä löytyvistä öljyn vaihtoväleistä.
                              Japsit teki "ikiliikkujamoottoreita" 5-10-vuotta aiemmin kuin eurooppalaiset.
                              Käytännössä kuitenkin kaikki tämän vuosituhannen koneet ovat jo kulumisen suhteen "ikiliikkujia"(poislukien toki jotkin motorsport koneet).
                              En malta olla kysymättä, kun piuhojen päässä on joku, joka näitä koneita työkseen avattuna näkee. Mitenkäs nämä "pykälää" vanhemmat (bensa)koneet ovat ajan hammasta kestäneet? Viittaan nyt E36- ja E34 (sekä E32) -kopan autojen koneisiin? Kuten M50- ja M60-koneet. Oma lehmä ojassa sikäli, että minulla on E34 kopassa M60B40. Joskin tätä konetta on ollut jo "uudemmassa" E38:ssakin.
                              E92 335iA -08

                              ---
                              ex E34 540iA -93
                              ex E90 325iA -05
                              ex E39 530iA -00
                              ex Toyota Avensis
                              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                              Comment

                              • Tom1s
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2002
                                • 669
                                • .

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Osapuilleen sen näkee juuri huolto/ohjekirjasta ja sieltä löytyvistä öljyn vaihtoväleistä.
                                Japsit teki "ikiliikkujamoottoreita" 5-10-vuotta aiemmin kuin eurooppalaiset.
                                Käytännössä kuitenkin kaikki tämän vuosituhannen koneet ovat jo kulumisen suhteen "ikiliikkujia"(poislukien toki jotkin motorsport koneet).

                                Toyota tekee edelleen hyviä moottoreita ja ovat pitäneet öljynvaihtovälinsä 15tuhannessa. Mazda 20tkm. Runkolaakerit ja kk-laakerit ovat kaventuneet oleellisesti vanhoista koneista. Tässä yksi syy miksi laakerit ovat muuttuneet ja öljyllä edelleen tärkeä rooli. Mersulla oli huimia huoltovälejä jossain vaiheessa...niistä siirryttiin näihin 30tkm vaihtoväleihin kun ongelmia ilmeni. Autolla on laskettu elinkaari kuten kännykälläkin. Jos tietty prosentti hajoaa elinkaaren aikana se on hyväksyttävää.
                                F31 328i M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎