Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Öljynvaihtoväli?
Collapse
X
-
BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
-
-
Originally posted by E39-530A View PostEn malta olla kysymättä, kun piuhojen päässä on joku, joka näitä koneita työkseen avattuna näkee. Mitenkäs nämä "pykälää" vanhemmat (bensa)koneet ovat ajan hammasta kestäneet? Viittaan nyt E36- ja E34 (sekä E32) -kopan autojen koneisiin? Kuten M50- ja M60-koneet. Oma lehmä ojassa sikäli, että minulla on E34 kopassa M60B40. Joskin tätä konetta on ollut jo "uudemmassa" E38:ssakin.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View PostNo kyllä näitä silloin tällöin on nykyaikanakin ilmenny. En nyt itse ole ollut näkemässä, mutta Toyotan(veli Toyotan liikkeellä töissä) kohdalla on vaihdettu lohkoja aika paljon vvt-i koneisiin takuun piikkiin ja tiedän ainakin yhden taksikuskin joka sai d4d hiacen moottorin niin väljäksi, että sen joutui vaihtamaan. Kilometrejäkään ei mielestäni ollut kuin alle 300tkm. Kulumisen syy ilmeisesti oli runsas pätkäajo kylmällä moottorilla.
Kattokaas joskus TM:n tuore kestotesti Renun DCI koneisesta autosta, en muista mallia nyt. Melko soseena jo sen lyhyen testin jäljiltä.
Comment
-
-
Tämän palstan keskustelujen perusteella pystyisin sitten ihan huoletta ajamaan vaihtamatta öljyjä kunnes auto alkaa sitä ehdottelemaan. Edellisestä öljynvaihdosta on mennyt 20 tkm ja tarkistin valikoista että 17 tkm voi vielä pyyhkäistä menemään. Eli sitten öljynvaihtoväli olisi 37 tkm. :think
Saattaapa käydä niin että vaihdan öljyt siinä 25 tkm jälkeen.F11 530 xD LCI
Comment
-
-
Kyllä se vaan on niin että aina kun puhutaan jostain hiukan vakavammasta harrastuksesta, oli se sitten autoilu tahi pitsinnybläys niin jollain tavalla asioita tulee mietittyä subjektiivisemmin ja tunneasiat ovat vahvasti mukana.
Emännän ooppeliin tulee vaihdettua ihan valmistajan suositusten mukaan öljyjä, mutta nykyistä sekä entistä motorsporttia on aika lailla ylihuollettu. Asiassahan ei ole mitään järkeä mutta sehän on sitä harrastamista.
Järjen vastaistahan on auton pesukin, ei paska tule sitä tuhoamaan elinkaarensa aikana silti melkein jokainen sen ainakin kerran vuodessa suorittaa.
Toiset sisustaa kämppää, toiset tinttaa viinaa, matkustaa, panee... jne Niinpä minä huollan ja puunaan autoa.
Värin mukaan tulee harrastepeleihin vaihdettua öljyt.
Comment
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View PostNo kyllä näitä silloin tällöin on nykyaikanakin ilmenny. En nyt itse ole ollut näkemässä, mutta Toyotan(veli Toyotan liikkeellä töissä) kohdalla on vaihdettu lohkoja aika paljon vvt-i koneisiin takuun piikkiin ja tiedän ainakin yhden taksikuskin joka sai d4d hiacen moottorin niin väljäksi, että sen joutui vaihtamaan. Kilometrejäkään ei mielestäni ollut kuin alle 300tkm. Kulumisen syy ilmeisesti oli runsas pätkäajo kylmällä moottorilla.
Ongelma tässäkään johdu itse moottorista vaan siitä että vaihdelaatikko on vedetty koneeseen kiinni väärin momentein jolloin takimmainen sylinteri on soikea.
Kyseessä on puhdas suunnittelumoka, joka on uudemmissa lohkoissa jo korjattu.
Tämä suunnittelupöydällä tehty moka ei tässäkään siis korjaannu öljynvaitovälejä tihentämällä.
Comment
-
-
Kertokaas te jotka ette usko näihin autovalmistajien ilmoittamiin vaihtoväleihin, että mihin perustuu tämä teidän 10 tkm tms. vaihtoväli? Onko se nyt vain jotain pelkkää mutua ja sitä kun isä sanoi, että autoon pitää vaihtaa öljyt 10 tkm välein? Kyllähän se noissa vanhoissa mittapuissa kuulostaa tuollainen lähemmäs 40 tkm vaihtoväli uskomattomalta mutta paljon on tekniikka mennyt eteenpäin noista 80-luvun ajoista. Mekin ostettiin ensimmäinen 586 pc joka oli 133 hertsinen ja se oli silloin mahtava laite. Nykyiset 8 gigahertsin vehkeet kuulosti varmasti ihan yhtä uskomattomalta kuin 25 tkm öljynvaihtoväli. Silti uskon kun tietokoneen paketissa lukee 8 gigahertsiä, että siinä on se 8 gigahertsiä. Kai se on luotettava noihin valmistajan ilmoittamiin suosituksiin, kun itsellä ei ole mahdollisuuksia (tietoa/taitoa/laitteistoa) testata niiden paikkaansapitävyyttä. Mulla näyttää auton mittari öljynvaihtoväliksi 25 tkm. Kertokaas nyt ihmeessä miten voin todeta varmasti, että se on liian paljon.
Comment
-
-
Originally posted by Dani View PostMeni mullakin '99 G6 Corollasta runkolaakeri, kilometrejä 156tkm ja huoltokirja täynnä leimoja, mutta kait siitäkin oli joku saatanan etualatukivarsi vedetty överimomenttiin että kampura oli kuin banaani...
Comment
-
-
Originally posted by uijui View PostVoi olla, että uudetkin kestää mutta koittakaa nyt tajuta minkä takia vaikkapa M47 koneissa ahtoputket on alumiinia ja uudemmissa N47 muovia.
Tuolle muoville on huomioitava myös painoetu. Se kun on tärkeä seikka nykypäivänä.Last edited by viktor; 28-12-2010, 02:46.///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
En jaksanut lainata viittä eri kirjoittajaa, joten kun tuossa ihmeteltiin, että miksi vaihdan öljyt usein, niin ihan kokemuksesta.
5tkm jälkeen entisessä M30:ssä oli aika luirut öljyt, kuluttanut se ei yhtään. Entiseen Mazdaani tarvitsi vaihtaa öljyt 3-6tkm välein, koska venttiilinpainimien pitämä ääni kasvoi todella kovaksi öljyjen ohetessa. Olihan kone toki tuolloin reippaasti yli 300tkm ajettu. Hyviä öljyjä käytin silti(Mobilin ja Teboilin täyssynteettisiä).
Ja olen nähnyt, mitä pitkä vaihtoväli tekee uudelle moottorille. Kaverin äiti osti uutena Mk5 Golfin, luonnollisesti mallisarjan tehokkaimmalla 1.4:lla. Huoltonäyttö alkoi 15tkm kohdalla huutamaan uusia öljyjä, rouva sitten soitti huoltoon, jossa sanoivat notta anna soittaa vaan, 30tkm kohdalla vaihtoon. Oli ottanut Long Life -huoltosopimuksen. Ihan selvästi pikkuhiljaa tuon noin 15tkm jälkeen oli kuultavissa käynnistyksessä venttiilinpainimien sätkätystä, jota ei ennen kuulunut, öljykin oli tikusta katsottuna varsin huonon oloista. Vähän ennen 30tkm kone kävi jo todella karkeasti, eikä ääni siitä ole öljynvaihdosta muuttunut. Koneesta kuuluu tasainen raksutus nykyään. Olipa kaverilleni tultu tuolla Golfilla liikkeellä ollessaan sanomaan "kylläpä käy dieseli nätisti". Uutena käyntiääntä ei edes kuullut ulospäin. Nyt kuuluu ja kauas.
Tuosta uusien Audien leipomisesta öljynvaihtovälien takia taisi olla ihan televisiossa ja tämän vuosituhannen puolella se oli reilusti.
Erään toisen kaverini isä osti Kia Cee'din uutena. Öljynvaihtoväli tuossa on 20tkm. Ihmetteli vain, kun oli n. 15tkm jälkeen lisäillyt sinne öljyä ja katsonut, että vanha öljy oli tikusta katsottuna kuin jarrunestettä, että millä järjellä ne vaihtovälit lasketaan. Mikä lienee öljynkulutus, auton ollessa 100tkm ajettu, kun ensimmäisellä vaihtovälillä saadaan jo alkavat vauriot mm. laakeripintoihin. Kyllä joka kone sisäänajon kaipaa. Onhan näistä juttua ollut TM:ssäkin.
Käsittääkseni ainakin laatikkoon olisi hyvä vaihtaa öljyjä vähän taajempaan kuin ei koskaan, sieltä kuitenkin jatkuvasti tulee hiukan pientä messinkihilua öljyn sekaan. Ainakin joka kerta kun olen muuten oikein hyvännäköisiä laatikkoöljyjä vaihtanut, on sieltä tullut jonkin verran hienoa synkrorenkaan silppua pohjalta - ja ei, vaihteiston käytöstä se ei johdu. Peräöljyissä harvemmin on ollut sanomista. Tehostinöljytkin olen tavannut myös vaihtaa, silläkin on tullut kummasti muutosta parin auton ohjaustuntumaan.
Karkeasti näin, että kun auto mulle tulee, niin kaikki nesteet ja öljyt vaihtoon, sen jälkeen huollot sopivin väliajoin. Parempi liian usein kuin liian harvoin. Mulla kun ei ole yhtään kokemusta, että öljy olisi ollut hyvää 20-30tkm jälkeen.
Muutakin mieltä saa toki ihmiset olla, edelleen tämä on oma näkemykseni ja kokemukseni, jonka mukaan teen asiat - olin sitten 60-luvulla tai en.Last edited by gubbe89; 28-12-2010, 05:24.nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
nyk. Yamaha XJR 1200 -98
nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
ex. E34 525 TDS Touring -93
ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
ex. Yamaha YZF 1000R -02
ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
ex. E34 535i -88
ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
ex. Mazda 626 GE 1.8 -93
Comment
-
-
Originally posted by gubbe89 View PostErään toisen kaverini isä osti Kia Cee'din uutena. Öljynvaihtoväli tuossa on 20tkm. Ihmetteli vain, kun oli n. 15tkm jälkeen lisäillyt sinne öljyä ja katsonut, että vanha öljy oli tikusta katsottuna kuin jarrunestettä, että millä järjellä ne vaihtovälit lasketaan. Mikä lienee öljynkulutus, auton ollessa 100tkm ajettu, kun ensimmäisellä vaihtovälillä saadaan jo alkavat vauriot mm. laakeripintoihin. Kyllä joka kone sisäänajon kaipaa.
Vai oliskohan ko.moottorit+niissä käytettävät öljyt kuitenkin nimenomaan ihan suunniteltu toimimaan vaikka se öljy ei enään jossain vaihessa olekkaan ihan "purkkikankeaa"? Nollaöljyt?
Mitenkähän se on, eli miten ihmeessä moottori-inssit kautta linjan ovat hukanneet pilkun taskulaskimestaan?
Suuri salajuoni ja moottoreita siis menee kuin leipää normaaleilla tehtaan antamilla huoltoväleillä? Missä?
Comment
-
-
Meillä ostettiin uutena E46 318i sport 2005 facelift. Isäukko on sillä 160tkm vetänyt noilla longlife öljynvaihtoväleillä ja käyttänyt merkkihuollossa säännöllisesti niinkuin huoltoilmaisin on pyytänyt. Toistaiseksi ei ole havaittavissa öljynkulutusta, raksutusta tai konerikkoa. En ole konetta tietenkään avannut joten en osaa sanoa onko siellä liisterissä ja jumissa paikat.
Oma E46 menee myöskin longlife ohjelmalla mikä antaa 24.000km öljynvaihtoväliksi ja olen normaalilla huolto-ohjelmalla mennyt paitsi hoitanut huollon pois kun vielä n 5000km on paistanut seuraavaan huoltoon. Tuolla välillä pitää litra lisätä öljyä mikä on mielestäni melko normaalia.Last edited by Antti O; 28-12-2010, 09:27.
Comment
-
-
[QUOTE=Hemi;2230127]Olen useitakin 330D/530D huoltokirjallisia ja normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettuja koneita avannut kolari ja läppävaurioiden vuoksi. joilla on ajettu 300-500tkm....QUOTE]
Tässä näkee että auton huollosta voi olla hyvinkin erilaisia mielipiteitä. En voisi kuvitella turhempaa rahankäyttöä kuin teettää kolarikorjausta 300-500 tkm ajettuun autoon. Jos sitten itse haluaa näperrellä niin mikäpä siinä, hyvä harrastus siinä kuin "yluhuoltaminenkin".
Comment
-
Comment