memebuy23buy

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MajorDrake
    replied
    Kai se moskan kertyminen on kiinni öljylaaduista ja ajosta.

    Esim. ex. 626 TDI -99:stä käytin venttiilikoppaa auki,
    venttiilikoneisto oli 416 tkm ajettuna kuin uusi,
    nokat oili rullakeinuilla ja olivat kiillottuneet mutta esim. sormella
    ei tuntenut minkäänlaista pykälää vaikka rulla oli kapeampi kuin nokka.
    Ja ko. koneessa ei kyllä ollut minkäännäköistä mönjää.
    Itse olin käyttänyt noissa täyssynteettisiä, lähinnä Mobilin 1 5W-50
    ja Shellin ultraa 5W-40:stä...
    Ja ei -02 3.2 DID pajerossakaan ole 130 tkm aikana venttiilikoneistossa
    mitään öljyjäämiä...

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Dani View Post
    Siksi tota Fortea kannattais käyttää heti uudesta lähtien (jos meinaa siis käyttää) ettei sitä paskaa kerry niin älyttömästi koneeseen.
    Niin tai vaihtaa öljyt järkevillä väleillä niin öljy itsessään pystyy liuottamaan moottoriin kertyvän noen, maksimiöljynvaihtovälihän on nimenomaan ihanneolosuhteisiin ja esimerkiksi Suomen talvi ei sellainen ole( jotta moottorin saa käyntiin kylmissä olosuhteissa polttoainetta on syötettävä moottoriin paljon optimia enemmän ja siitä kertyviä epätäydellisen palamisen jätteitä kertyy öljyyn paljon enemmän kuin lämpöisissä olosuhteissa). Öljyn laadulla ei ole liian pitkissä vaihtoväleissä mitään merkitystä koska moottoriin kertyvä paska on ongelma ei itse öljy, huonollakin öljyllä ja tiheämmillä vaihtoväleillä paska ei kerry moottoriin koska öljy pystyy tietyn määrän paskaa liuttomaan, maksimiin väännetyillä vaihtoväleillä öljy liuttaa edelleenkin sen oman määränsä paskaa ja loppu alkaa kertymään moottorin sisuksiin josta se sitten uusilla öljyillä jossain määrin liukenee.

    Eli Forte-käsittely on ratkaisu ongelmaan jonka perimmäinen syy on liian pitkät öljynvaihtovälit, oikealla huollolla ei koko käsittelyä tarvita yhtään mihinkään koska paskaa ei moottoriin kerry.
    Last edited by naukkis; 13-12-2010, 19:13.

    Leave a comment:


  • Tom1s
    replied
    Itse käytin valvolinen motorflushin 100tkm:ssä kun aiempi omistaja oli ajanut lähelle 30tkm vaihtoväliä saksassa.

    Tuntui toikin tökötti toimivan koska 9tkm ajetut öljyt+aine oli erittäin mustaa. Nyt kun uusilla öljyillä ajettu pari tuhatta niin ei öljy ole vieläkään niin mustaa kun aiemmin lähes heti vaihdon jälkeen. Kerosiiniahan se suurimmaksi osaksi on.

    Leave a comment:


  • KoPe
    replied
    Katteet on kyllä öljynvaihdossa kohdallaan, ei voi muuta sanoa.

    Leave a comment:


  • Jussiboy
    replied
    Öljynvaihto tuli aikaiseksi ja kyselin vähän hintoja 120D:n(M47N2)
    -Autokeskus 280€ sisältäen mikrofiltterin vaihdon, ilman filtteriä 220€
    -Uusi Autohuolto 180+ € (Kaikkien merkkien seppä)
    -United Motors 114€


    Mielellään käyttäisin kotimaista palvelua, mutta tuplahinta on mulle vähän liikaa.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Ei oo syöny öljyä ennen käsittelyä, eikä sen jälkeen. En mäkään fortea laittais koneeseen jos kilsat on lähempänä 200tkm. Satkun ajettuun sitä uskaltaa vielä laittaa.

    Leave a comment:


  • Dani
    replied
    Mites tuo Forte, onko mahdollista että se voi tukkia pienimmät öljynkiertokanavat, vai liuottaako Forte epäpuhtaudet ihan 100% varmuudella "nestemäiseksi"?

    ..vähän epäilen ettei liuota, ja yksikin öljynkirtokanava kun menee tukkoon niin avot

    Siksi tota Fortea kannattais käyttää heti uudesta lähtien (jos meinaa siis käyttää) ettei sitä paskaa kerry niin älyttömästi koneeseen.

    Leave a comment:


  • huppu
    replied
    Syksyllä 2009 vaihdatin öljyt ja tuossa tovi sitten tuli 30.000 km itse ajettuja metrejä mittariin! tässä on ollu koko syksyn/alku talven mielen päällä, että pitäis vaihdattaa taas eihän se hyvä oo pitkittää vaihtoa.

    Leave a comment:


  • Vecara
    replied
    Itselläni sigun mukainen 330d, jolla on nyt ajettu 245tkm ja on ns. tuontiauto.

    Autoon oli Saksan päässä käytetty longlife-ohjelmaa, joten öljyt oli vaihdatettu vaihtelevasti 15-25tkm vaihtovälillä.

    Itse ajelin ensimmäisen vuoden kalliimmilla öljyillä (Castrol Edge) ja vaihtelin ne 15-20tkm:n välein.

    Viime vuonna, kun vuosittainen ajosuorite lähes puolittui, olen vaihtanut öljyt noin 10tkm:n välein ja samalla vaihdoin öljyt luokkaa halvempiin, mutta kuitenkin vaatimukset täyttäviin Shell Helix Ultra 5w40:iin.

    Kaikissa tapauksissa öljyt ovat vaihtuneet moottoriin vähintään vuoden välein ja suodattimet vaihtuvat samalla.

    Leave a comment:


  • coupebemaristi
    replied
    Originally posted by Micce///M View Post
    Teboilin diamondia ja goldia tulee kipattua kaikkiin vehkeisiin. Hinta/laatusuhde varmaankin paras mitä kaupasta saa.

    Samaa mieltä, itselläni toiminut nämä litkut jo useammassa autossa hyvällä menestyksellä! Ja köyhän lompakko kiittää.

    Leave a comment:


  • coupebemaristi
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Turha tästä kinaamaan on alkaa, mutta näin tekevät ja väittävät ettei nostajia noihin juuri tartte em. syystä vaihtaa. Jos vag puolen pelit on sulle tuttuja niin ootko joskus kuullu 5cyl transportterista, joka ei kävisi kuin talbotti jos mittarissa on yli 100tkm. Nostajat niissäkin menee jumiin ja räpsytys tyhjäkäynnillä ihan kaameeta. Edes 400tkm ajettu hiace ei pääse lähellekkään samaa.

    Viimeksi, kun tein kunnon fortekäsittelyn omaan autooni oli mukaan tarttunut aikamoinen määrä paskaa. Silloin kyseessä oli alle 100tkm ajettu M54B25 kone. Laskin vanhat öljyt ulos. Laitoin tilalle täyssynteettistä delvaccia jonka sekaan kippasin fortet. Annoin käydä 45min ja laskin ulos. Öljyt olivat aivan mustat. Mustemmat, kuin ne 20tkm ajetut, jotka laskin pihalle koneesta ennen käsittelyä. Kaikki tuokin paska olis edelleen koneessa, jos en olisi fortea sinne vetänyt. Ei se mitään taikoja tee, mutta putsaa kyllä hyvin. Jatkossakin aion käyttää.

    Onko öljynkulutus alkanut tai lisääntynyt tämän forte-käsittelyn myötä? Laita vaikka linkkiä tuotteeseen jota olet käyttänyt, että tietää minkälaista pulloa hakea kaupasta. Tosin epäilyttää kaataa noihin vanhoihin autoihin tuollaisia mömmöjä... :think Voipi tulla enemmän ongelmia kuin hyötyjä... :think

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Itse suhtaudun hieman varauksella tuohon forte-käsittelyyn. Kyllä, se on hyvä aine ja se saa paskan liikkeelle, mutta ennen kaikkea on syytä huomioida auton kunto. Jos sillä on päästelty reilu 200 tkm 30 tkm huoltoväleillä, niin on hyvä todennäköisyys, että kone on kerännyt melko runsaasti karstaa. Karstaa, joka lähtee sitten sen käsittelyn yhteydessä liikkeelle, mutta joka ei heti öljynvaihdon yhteydessä poistu kierrosta. Vähintään ainakin saa tehdä seuraavan öljynvaihdon max. 1000 km jälkeen. Melkeinpä irrottaisin öljypohjan ennen forte-käsittelyä ja tutkisin, että paljonko sitä karstaa koneessa oikeastaan on. Ei se koko totuutta kerro, mutta jos öljypohja on jo helvetinmoisessa karstassa, niin on myös venttiilikoppakin jne. Eli tarkkuutta tuohonkin hommaan.

    Edelliseen liittyen, jotkut ovat käyttäneet forten sijasta polttoöljyä kyseisessä putsausoperaatiossa. Tämän fiksuutta en osaa sanoa, mutta kuulemma toimii yhtälailla.

    Öljynvaihtoväleistä kommentoisin vielä sen verran, että on mielestäni fiksua ainakin puolittaa se 30 tkm vaihtoväli, koska se on koneelle parempaa ja silloin ei tarvitse välttämättä käyttää niitä kalleimpia öljyjäkään. Esim. Castrol Magnatec on erittäin pätevä öljy 10 tkm vaihtoväliin. Turhaan sinne mitään Edgeä tunkee, kun siitä ei ole mitään käytännön hyötyä. Ja öljythän kannattaa itse vaihtaa, koska se on helppoa ja halpaa. Jäteöljyjen hävittäminenkin on helppoa, kun ongelmajätekeskus ne ilmaiseksi ottaa vastaan.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Lyön viinapullosta vetoa että ne laittaa Fortea koska ovat vaan päättäneet myydä sitä , ja että Skodan (tehtaan-)huoltoselosteessa EI ole kohtaa "läträä moottoriöljyyn liuottimia".
    Skodan huoltoselosteet ei ole tuttuja mutta VW/Seat/Audi kyllä.
    Turha tästä kinaamaan on alkaa, mutta näin tekevät ja väittävät ettei nostajia noihin juuri tartte em. syystä vaihtaa. Jos vag puolen pelit on sulle tuttuja niin ootko joskus kuullu 5cyl transportterista, joka ei kävisi kuin talbotti jos mittarissa on yli 100tkm. Nostajat niissäkin menee jumiin ja räpsytys tyhjäkäynnillä ihan kaameeta. Edes 400tkm ajettu hiace ei pääse lähellekkään samaa.

    Viimeksi, kun tein kunnon fortekäsittelyn omaan autooni oli mukaan tarttunut aikamoinen määrä paskaa. Silloin kyseessä oli alle 100tkm ajettu M54B25 kone. Laskin vanhat öljyt ulos. Laitoin tilalle täyssynteettistä delvaccia jonka sekaan kippasin fortet. Annoin käydä 45min ja laskin ulos. Öljyt olivat aivan mustat. Mustemmat, kuin ne 20tkm ajetut, jotka laskin pihalle koneesta ennen käsittelyä. Kaikki tuokin paska olis edelleen koneessa, jos en olisi fortea sinne vetänyt. Ei se mitään taikoja tee, mutta putsaa kyllä hyvin. Jatkossakin aion käyttää.

    Leave a comment:


  • Hanza
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Siis mitä vittua.Mun täytyy todeta sitten että Sigun auton moottori on aivan paska,kun en ole siihen öljyjä vaihtanut 10-15 tkm välein?!?!?

    Itse vaihtanut kyseiseen autoon kaksi kertaa öljyt,59 tkm:ssä ja 87 tkm:ssä...nyt vaihdan seuraavaksi öljyt n.113 tkm:ssä

    Jos autonvalmistaja huolto-ohjelman mukaisesti antaa öljynvaihtoväliksi max.30 tkm,niin miksi täytytyisi vaihtaa aikaisemmin,jos kumminkin tuo 30 tkm täyttyy vuoden aikana?
    Olisi syytä kyllä lyhentää vaihtoväliä, kun ilmeisesti viritetty auto.
    Taitaa öljyt käydä aika kuumana ainakin kesällä varsinkin, jos radalla satut vielä käymään.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    No kyllä se vaan niin on, että öljynvaihtoväli on se helpoin tapa säästää huoltokuluissa. Kun huollosta toiseen on paljon matkaa, on auto halpa ylläpitää. Väittäisin, että tällä hetkellä ollaan siinä kalkkiviivoilla, milloin vielä pidentämällä väliä saataisiin jo tuhoa aikaiseksi. Ei sillä, etteikö öljy sitä kestäisi, mutta sinne öljyn mukaan tarttuu kuitenkin sitä paskaa ja ei se kaikki suodattimeen jää. Ainakin Long life mobilien jäljiltä 100tkm jälkeen alkaa koneesta löytymään ihan kunnon karstaa. Ei palotoiloista välttämättä, mutta sitä alkaa ilmestymään vähän sinne sun tänne. Jos venttiilikopan kannen nyppää pois saattaa sielläkin olla jo ihan selvää karstaa. Siitä ne nostajat ja muut osat sitten alkaa pikkuhiljaa tukkeutua. Mullakin on tänä talvena kylmäkäynistyksen yhteydessä alkanut kuuumaan hetken aikaa ihan pieni naputus, jota ei vielä viime talvena ollut. Täytyy vetästä fortet läpi ja vaihtaa useammin.

    Skodan merkkihuollossa rinta-joupilla (ainakin Turussa) laittavat fortet öljynvaihdon yhteydessä koneeseen. Miksiköhän? No ei tartte arvailla. Se long life systeemi ei vaan toimi. Kukaan ei oo vielä keksinyt sellaista öljyä, joka taikoo epäpuhtaudet pois koneesta. Mitä pidempään ne paskat siellä kiertää sitä huonompaa se tekee. Uuden auton ostajallehan tämä on aivan yhdentekevää. Tuskin se sillä satkua enempää ajaa. Mulle on ihan yks lysti otanko yhden vai kaksi öljynvaihtoa / vuosi. Rahallisesti ei tunnu missään. Ei siitä juuri vaivaakaan oo. Noi laatuluokituksetkin taitaa osittain liittyä päästöihinkin. Ei olis mikään ihme, että joku öljy speksataan semmoseksi, että päästöt putoaa mahdollisimman paljon. Jollain perus magnatechillä taidan tuota omaani ajaa jatkossa. Vajassa olis kyllä vielä reilu lavallinen longlifeä...
    Lyön viinapullosta vetoa että ne laittaa Fortea koska ovat vaan päättäneet myydä sitä , ja että Skodan (tehtaan-)huoltoselosteessa EI ole kohtaa "läträä moottoriöljyyn liuottimia".
    Skodan huoltoselosteet ei ole tuttuja mutta VW/Seat/Audi kyllä.

    Leave a comment:

Working...
X