Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Originally posted by Macinaggio View Post
    Tässä näkee että auton huollosta voi olla hyvinkin erilaisia mielipiteitä. En voisi kuvitella turhempaa rahankäyttöä kuin teettää kolarikorjausta 300-500 tkm ajettuun autoon. Jos sitten itse haluaa näperrellä niin mikäpä siinä, hyvä harrastus siinä kuin "yluhuoltaminenkin".
    Hemi taitaa hommailla tota autonpurkua, ei suinkaan korjausta. Se on vähä sama kuin teurastamolla ikänsä töissä oleva, sitä suhtautuu hieman erilailla laitumella tallustaviin mullikoihin kuin satunnainen turisti.

    Ite olen kyllä sitä mieltä, et 300tkm ajettu auto ei pitäisi olla lähelläkään loppuunajettua.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      Originally posted by wta View Post
      Jos se olisi johtunut öljynvaihtovälistä niin eikös silloin kaikkien muidenkin saman ikäisten Corollojen, joita on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti, runkolaakereiden pitäisi porsia noilla samoilla kilometreillä? Mä olen nähnyt yli 250 tkm ajettuja Corolloja joihin on vaihdettu öljyt huolto-ohjelman mukaisesti.
      Työkaveri (ja ihan hyvä frendi näin muutenkin) osti itse asiassa samanlaisen corollan samasta lafkasta samoihin aikoihin kun minä aikoinaan, hänellä kesti about 170tkm ennen kuin sama laakeri porsi

      Pointti vaan on se ettei ne japskit mitään ikiliikkujia ole, toki sekaan mahtuu aina maanantaikappaleita tai kaksi

      [offtopic]
      Otettiin yhteyttä liikkeeseen josta nämä brand new corollat oli aikoinaan hommattu ja vähän kyseltiin näistä laakerivioista niin yllätys oli melkoinen kun myyjä kerto totuuden, ei olut ensimmäisiä eikä varmasti viimesiä..odotin kyllä toisenlaista vastausta, ns. kusetusvastausta.
      [/offtopic]
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • Peltsii
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 7061
        • Turenki

        Originally posted by gubbe89 View Post

        Ja olen nähnyt, mitä pitkä vaihtoväli tekee uudelle moottorille. Kaverin äiti osti uutena Mk5 Golfin, luonnollisesti mallisarjan tehokkaimmalla 1.4:lla. Huoltonäyttö alkoi 15tkm kohdalla huutamaan uusia öljyjä, rouva sitten soitti huoltoon, jossa sanoivat notta anna soittaa vaan, 30tkm kohdalla vaihtoon. Oli ottanut Long Life -huoltosopimuksen. Ihan selvästi pikkuhiljaa tuon noin 15tkm jälkeen oli kuultavissa käynnistyksessä venttiilinpainimien sätkätystä, jota ei ennen kuulunut, öljykin oli tikusta katsottuna varsin huonon oloista. Vähän ennen 30tkm kone kävi jo todella karkeasti, eikä ääni siitä ole öljynvaihdosta muuttunut. Koneesta kuuluu tasainen raksutus nykyään. Olipa kaverilleni tultu tuolla Golfilla liikkeellä ollessaan sanomaan "kylläpä käy dieseli nätisti". Uutena käyntiääntä ei edes kuullut ulospäin. Nyt kuuluu ja kauas.
        Kuulostaa aika jännältä tämä juttu, koska volkkarin longlifehän on ennenkaikkea HUOLTOVÄLINÄYTÖN MUKAAN, tai maksimissaan 2v/30tkm, joten miksi ne liikkeessä sanoisivat, että aja vaan jos auto pyytää huoltoa ? Koko longlife järjestelmä perustuu siihen auton omaan huoltovälinäyttöön/öljypohjan anturiin.


        Ja että 5000km ajetut öljyt huonona maamoottorissa...
        DUCATI 1098 RACING EVO

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          1v/30tkm
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by Peltsii View Post
            Kuulostaa aika jännältä tämä juttu, koska volkkarin longlifehän on ennenkaikkea HUOLTOVÄLINÄYTÖN MUKAAN, tai maksimissaan 2v/30tkm, joten miksi ne liikkeessä sanoisivat, että aja vaan jos auto pyytää huoltoa ? Koko longlife järjestelmä perustuu siihen auton omaan huoltovälinäyttöön/öljypohjan anturiin.
            Jos VWAG-vehje pyytää huoltoa niin se pitää huoltaa silloin. Voi toki olla että se on ollut koodattuna kiinteälle 15tkm/1v välille muttei sillä voi silti päästellä kolmeenkymppiin asti , ellei tiedetä että siellä on longlife-öljyt sisällä.

            Originally posted by Dani View Post
            1v/30tkm
            -Mikä on 1v/30tkm ?

            Pikkasen OT , lueskelin eilenehtoolla jenkkien touhuista öljynvaihdossa. Osa porukasta vaihtaa öljyt siellä nykyäänkin 3000 mailin välein. "Öljynvaihtopaikat" liimaa tarran tuulilasiin että 3000 mi päästä uusiksi ja urpot uskoo. Eri järjestöt koittaa valistaa että ajakaa pidempään samoilla , jopa 5000 mailia voi vetää ......
            Last edited by petrolhead; 28-12-2010, 13:09.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Tom1s
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 669
              • .

              Itse tuotekehityksessä olleena voin sanoa että insinöörillä ei ole paskanvertaa sananvaltaa siinä kohtaa kun joku asia pitää saada halvalla.
              Nykytrendi on se että ostetaan niin halvalla kuin suinkin vaikka osa olisi täyttä roskaa. Se menee valmistajan piikkiin. Jotkut ajavat komponetteja jopa yli speksin saadakseen halvemmalla "saman". Elinikä kärsii mutta mitä väliä jos se kestää takuuajan. Eurooppalaisilla tuntuu olevan kilpailu huollosta. Siinä ei mikään insinööri pysty laskemaan montako autoa täällä hajoaa kun majoneesit vaahtoutuu huohottimeen tms. Pohjolaan menee muutenkin marginaalinen määrä autoja joten aivan sama. Pitkät öljynvaihtovälit tietysti ruokkii forten tms puhdistusaineiden myyjiä.
              F31 328i M-Sport

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                [QUOTE=Macinaggio;2235208]
                Originally posted by Hemi View Post
                Olen useitakin 330D/530D huoltokirjallisia ja normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettuja koneita avannut kolari ja läppävaurioiden vuoksi. joilla on ajettu 300-500tkm....QUOTE]

                Tässä näkee että auton huollosta voi olla hyvinkin erilaisia mielipiteitä. En voisi kuvitella turhempaa rahankäyttöä kuin teettää kolarikorjausta 300-500 tkm ajettuun autoon. Jos sitten itse haluaa näperrellä niin mikäpä siinä, hyvä harrastus siinä kuin "yluhuoltaminenkin".
                Kuka puhui mistään kolariKORJAUKSISTA tässä kohtaa yhtään mitään???

                Comment

                • Peltsii
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 7061
                  • Turenki

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Jos VWAG-vehje pyytää huoltoa niin se pitää huoltaa silloin. Voi toki olla että se on ollut koodattuna kiinteälle 15tkm/1v välille muttei sillä voi silti päästellä kolmeenkymppiin asti , ellei tiedetä että siellä on longlife-öljyt sisällä.

                  Sitähän mä tossa just sanoinkin ?
                  DUCATI 1098 RACING EVO

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Tom1s View Post
                    I... Elinikä kärsii mutta mitä väliä jos se kestää takuuajan. Eurooppalaisilla tuntuu olevan kilpailu huollosta. Siinä ei mikään insinööri pysty laskemaan montako autoa täällä hajoaa kun majoneesit vaahtoutuu huohottimeen tms. Pohjolaan menee muutenkin marginaalinen määrä autoja joten aivan sama. Pitkät öljynvaihtovälit tietysti ruokkii forten tms puhdistusaineiden myyjiä.
                    Tämä logiikka vain väkisin johtaa kysymykseen...missä ihmeessä ne ennen aikojaan loppuun kuluneet nykymoottorit sitten ovat?
                    Eli kai edes niteeksi pitäisi sitten tosiaan löytyä jostain nykymoottori joka on esim.n.250tkm ajettuna kulunut käyttökelvottomaksi, koska kuitenkin pääosa autokannasta huolletaan niiden huoltosuositusten mukaan?
                    Kuitenkin mm.purkaamobisneksessä nykymoottorit ovat enemmän ongelmajätettä, kuin bisnestä, poislukien tietenkin ne merkit/mallit joissa jokin suunnitteluvirhe hajoittaa moottoreita, mutta johon siinäkään tapauksessa ei öljynvaihtovälien pituudella ole merkitystä(esim.BMW D-koneden läppäviat)?
                    Eli mikäli nykykoneet tosiaan kuluisivat ennen aikojaan loppuun nykyisillä LL-vaihtoväleillä, olisivat vähän ajetut takuupurkukoneet kuumaa kauppatavaraa?
                    Eli kaikki "loogiset" spekulaatiot nykyistä tiheämmän vaihtovälin vaatimuksesta myös pitäisi jossain vaiheessa näkyä myös konkretian tasolla, eikä vain "automiesten" romanttisissa päiväunissa?

                    Comment

                    • Macinaggio
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2010
                      • 119
                      • Espoo

                      [QUOTE=Hemi;2235353]
                      Originally posted by Macinaggio View Post

                      Kuka puhui mistään kolariKORJAUKSISTA tässä kohtaa yhtään mitään???
                      Väärinkäsitys, sorry.

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Tämä logiikka vain väkisin johtaa kysymykseen...missä ihmeessä ne ennen aikojaan loppuun kuluneet nykymoottorit sitten ovat?
                        Eli kai edes niteeksi pitäisi sitten tosiaan löytyä jostain nykymoottori joka on esim.n.250tkm ajettuna kulunut käyttökelvottomaksi, koska kuitenkin pääosa autokannasta huolletaan niiden huoltosuositusten mukaan?
                        Kuitenkin mm.purkaamobisneksessä nykymoottorit ovat enemmän ongelmajätettä, kuin bisnestä, poislukien tietenkin ne merkit/mallit joissa jokin suunnitteluvirhe hajoittaa moottoreita, mutta johon siinäkään tapauksessa ei öljynvaihtovälien pituudella ole merkitystä(esim.BMW D-koneden läppäviat)?
                        Eli mikäli nykykoneet tosiaan kuluisivat ennen aikojaan loppuun nykyisillä LL-vaihtoväleillä, olisivat vähän ajetut takuupurkukoneet kuumaa kauppatavaraa?
                        Eli kaikki "loogiset" spekulaatiot nykyistä tiheämmän vaihtovälin vaatimuksesta myös pitäisi jossain vaiheessa näkyä myös konkretian tasolla, eikä vain "automiesten" romanttisissa päiväunissa?
                        Ennen aikojaan loppuneet nykymoottorin tuskin päätyy teille romikselle koska usein ne paukkuu takuunalaisista autoista ja merkkiorganisaation kautta homma hodetaan ja pidetään suut supussa. Lisäksi moni muukin hoitaa tyhmyyksissään asian merkkitiskin kautta vaikkei takuuta olisikaan. Toiset kunnostaa motin itse. Se vaan on fakta et on tiettyjä automalleja jotka tuntuvat kärsivän toisia enemmän LL-huoltoväleistä. Niin kuin totesin jo aiemminkin niin ilmeisesti Bemarit kestää hyvin tota LL-väliä, mutta sama ei oo joka automerkin kaikilla malleilla. En oikein ymmärrä mikä siinä voi olla niin vaikeaa uskoa..? Itekin päästelen 20-25tkm bemulla järjestään(vihreät palkit loppuun), mutta jos mulla olis uudempi vaggine niin 15tkm olis maks. Kaikki yli sen on kuin verta kaivais nenästä. Samoilla vaggineilla tuntuu myös olevan pahoja vaikeiksia huohottimien kanssa kovilla pakkasilla. Voisko tässä olla joku yhteys..?
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • gubbe89
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2008
                          • 315
                          • Mouhijärvi

                          Originally posted by Peltsii View Post
                          Kuulostaa aika jännältä tämä juttu, koska volkkarin longlifehän on ennenkaikkea HUOLTOVÄLINÄYTÖN MUKAAN, tai maksimissaan 2v/30tkm, joten miksi ne liikkeessä sanoisivat, että aja vaan jos auto pyytää huoltoa ? Koko longlife järjestelmä perustuu siihen auton omaan huoltovälinäyttöön/öljypohjan anturiin.


                          Ja että 5000km ajetut öljyt huonona maamoottorissa...
                          Näin se vaan oli. Mittaristo oli koodattu kiinteälle 15tkm vaihtovälille. Tällöin öljyjen olisi pitänyt olla vaihdettuna jo pitkän aikaa niiden kuntoa katsoen. Sanoinkin kaverin äidille, että olis ehkä kannattanu vaihtaa ennen 2000km lapinreissulle lähtöä ne öljyt, kun se kerran niitä nyt huutaa. Sanoi maksaneensa Long Life-huolto-ohjelmasta jolloin vaihtoväli olisi 30tkm, ja näin huollossakin sanoivat. Tiedä sitten miksi sanoivat että jatkaa vaan, eivät varmaan halunneet töitä, tai valehtelivat, ettei asiakas suutu, kun on maksanut Long-Lifestä. Ja kukapa sitä tietää, oliko siellä koneessa Long Lifet. Epäilen, kun kyse on merkkiorganisaatiosta. Näin se homma toimii, hajotetaan moottorit ennen ensimmäistä öljynvaihtoa. Saadaanpahan VAG-paskat nopeammin pois liikenteestä.

                          Ja kyllä, Teboil Diamond 5w40 oli aika luirua 5-7tkm jälkeen. Mobil varmaan olisi kestänyt paremmin. Muistaisin myöhemmin lukeneeni jotain testiä, jossa moitittiin Diamondin viskositeettiominaisuuksia...

                          Öljynvaihto on niin pieni ja vaivaton homma auton huollossa että sen mieluusti tekee vaikka tuplasti useammin, jos sillä saa koneen ikää pidennettyä.
                          Last edited by gubbe89; 28-12-2010, 15:24.
                          nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                          nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                          nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                          ex. E34 525 TDS Touring -93
                          ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                          ex. Yamaha YZF 1000R -02
                          ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                          ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                          ex. E34 535i -88
                          ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                          ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                          Comment

                          • Macinaggio
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2010
                            • 119
                            • Espoo

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Tämä logiikka vain väkisin johtaa kysymykseen...missä ihmeessä ne ennen aikojaan loppuun kuluneet nykymoottorit sitten ovat?
                            Eli kai edes niteeksi pitäisi sitten tosiaan löytyä jostain nykymoottori joka on esim.n.250tkm ajettuna kulunut käyttökelvottomaksi, koska kuitenkin pääosa autokannasta huolletaan niiden huoltosuositusten mukaan?
                            Kuitenkin mm.purkaamobisneksessä nykymoottorit ovat enemmän ongelmajätettä, kuin bisnestä, poislukien tietenkin ne merkit/mallit joissa jokin suunnitteluvirhe hajoittaa moottoreita, mutta johon siinäkään tapauksessa ei öljynvaihtovälien pituudella ole merkitystä(esim.BMW D-koneden läppäviat)?
                            Eli mikäli nykykoneet tosiaan kuluisivat ennen aikojaan loppuun nykyisillä LL-vaihtoväleillä, olisivat vähän ajetut takuupurkukoneet kuumaa kauppatavaraa?
                            Eli kaikki "loogiset" spekulaatiot nykyistä tiheämmän vaihtovälin vaatimuksesta myös pitäisi jossain vaiheessa näkyä myös konkretian tasolla, eikä vain "automiesten" romanttisissa päiväunissa?
                            Pitäisi vain niin hyvin osata arvioida auton kunkin osan käyttöikä, jotta auton voisi ajaa tasaisesti ja kaikilta osiltaan loppuun. Ja nimenomaan vielä niin että auto säilyisi käyttökelpoisena eli luotettavana loppuun asti. Jos noudattaa tehtaan huolto-ohjelmaa, voi kai olettaa että auto kestää melko huolettomasti tehtaan sille laskeneen käyttöiän, eli useinmiten kaiketi 7 vuotta/150-200 tkm. Joka haluaa ajaa autolla vielä tämän jälkeenkin, joutuu järkeilemään käyttötarkoitukseensa sopivan huolto-ohjelman itse. Tällöin helposti käy niin että murskaimeen joutuu vielä käyttökelpoisia osia autosta. Edellisestä autostani luovuin 280tkm ajettuna korin hajoamisen vuoksi ja kun tekniikka oli vielä hyvässä kunnossa, epäilemättä ylihuolsin autoa. Mutta kuinka paljon? Olisiko kärry säilynyt luotettavana esim 15 tkm öljynvaihtoväleillä 10 tkm:n sijaan ja olisinko itse hyötynyt jotenkin pitemmästä huoltovälistä?

                            Comment

                            • Justabanana
                              BTCF Member
                              • Jul 2008
                              • 835
                              • Käpylä

                              Tähän väliin ihmettelyä. Nimeltä mainitsematon kommentoija kertoi avanneensa useita puoli miljoonaa ajettuja bemarin kolmen litran dieseleitä, huolto-ohjelman mukaan kohdeltuina, ja ne olivat kuin uusia.

                              Miksi öljynvaihtovälejä ei sitten kasvateta vielä pidemmiksi? Millaisen elinkaaren autotehdas tällaiselle autolle on laskenut? Eikö puolen miljoonan kohdalla olisi ihan tervettä näkyä jotain kulumaa, käsittääkseni hyvin harvoilla autoilla sellaisille kilometreille ajetaan. Mikä mättää? Asiakkaiden ja ympäristön ylikuormittamista / Saksalaiset insinöörit eivät osaa laskea (koneiden kestävyys on ylimitoitettu) / d) Kanada / Minä en vaan osaa tai ymmärrä?
                              Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
                              Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

                              Comment

                              • Rocla
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2002
                                • 7692
                                • Kajaani

                                Opelin 2,2 litraisia bensamoottoreita ei löydy juurikaan purkaamoilta...
                                Olli.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎