Eikös DSC jarruta hieman sitä sutivaa pyörää jolloin matka taittuu?
Auttaako tuo lumessa etenemisessä? Huono homma jos jää paikoilleen kun toinen pyörä nousee ilmaan lumipatjan takia. Olisiko muita vaihtoehtoja?
Juu kyllä toki DSC jarruttaa sutivaa pyörää, jos se on päällä . Pointti tuossa oli vain demonstroida itselle tuo torsen käyttäytyminen nollapidolla. Ja ilman DSC:tä myöskin käsijarrun kytkeminen tuottaa "pitoa" pidottomalle puolelle jolloin toinenkin puoli alkaa vetää.
Eikös DSC jarruta hieman sitä sutivaa pyörää jolloin matka taittuu?
Auttaako tuo lumessa etenemisessä? Huono homma jos jää paikoilleen kun toinen pyörä nousee ilmaan lumipatjan takia. Olisiko muita vaihtoehtoja?
20tkm takana ja hyvin vetää kahdella renkaalla. Itellä oli just tovin ABS -anturi rikki ja kaikki avustimet poissa sen ajan. Siirtyy märällä liikennevaloissa perä samantien poikittaiseen suuntaan jos huolimattomasti lähtee. Eli molemmat renkaat jauhaa välittömästi. Ero on selvä verrattuna ilman Quaifea, jolloin se vetämätön takarengas piti perän linjassa kun auto ei edennyt.
Tosi hyvin on pelannut, eikä ole edes yhtään vikakoodia taikka muuta herjaa taikka ongelmatilannetta ilmennyt. Tämä oli itelläkin huolenaiheena kun ei ollut tietoa vuosia sitten saatavilla.
Tuo 0% pidon skenaario vaatii omassa autossa, että se rengas on käytännössä ilmassa eli aivan ilman pitoa ja ilman luistonestoja. Aiemman mainitussa lumipatjatilanteessa oli veto sinne loppuun asti älyttömän hyvä ja eteni yllättävän pitkälle kunnnon veto päällä. Ja sitten olikin pahassa paikassa.
Ite kaipaisin 100% lukkoja ja maavaraa ja nelivetoa oman mökin pihassakin jo. Mutta uskon, että sitten mökkiteillä 20km stintissä kirkkaalla vetisellä peilijäällä veto päällä ja 500-750kg vetokoukussa tuo Quaife parantaa vetokykyä huomattavasti. Noissa tuppaa se luistoneston valokin vilkkua minuuteissa mitattavia määriä Ja nastat tietenkin.
Last edited by -KK-; 08-10-2011, 21:37.
Reason: Täsmennys
Quifehan toimii täysin rattaiden avulla joten voikohan rattaiden kuluminen aiheuttaa lisääntynyttä "lukottomuutta". Kuluttaakohan ko. öljy nyt enemmän rattaita?
Pitäisikö huolestua vai kaikki ok?
Minua kiinnostaa myös tämä, että miten kuluminen vaikuttaa. Vähän herkistyy varmaan ja riippuu öljyistä. Mutta ei kait voi periaatteessa paljoa huonontua.
Laitoin sähköpostia Quaifen edustajalle kulumisesta ja lukkoperäöljyn soveltumisesta perään. Vastaus on melko ympäripyöreä ja edustajan mukaan "lukko"yksikölle käy mikä tahansa öljy sen mukaan mikä on muuten perälle suositeltua. Alla vastaus:
The unit is working as it should as when attempting to turn with a torque sensitive differential, the outer wheel will need to rotate more quickly relative to the differential, and the inner wheel will rotate more slowly than the differential. Friction in the differential will oppose motion, and that will work to slow the faster side and 'speed up' the slower/inner side. This leads to asymmetric torque distributions in drive wheels, matching the TBR. Cornering in this manner will reduce the torque applied to the outer tyre, leading to possibly greater cornering power, unless the inner wheel is overpowered (which is easier to do than with an open differential). When the inner tyre (which has less traction due to weight transfer from lateral acceleration) is overpowered, it angularly accelerates up to the outer wheel speed (small percent wheel spin) and the differential locks, and if the traction difference does not exceed the TBR, the outer wheel will then have a higher torque applied to it. If the traction difference exceeds the TBR, the outer tire gets the tractive torque of the inner wheel multiplied by the TBR, and the remaining applied torque to the differential contributes to wheel spin up.
One of the big benefits of the unit is that there is no friction affecting performance and units can run in any lubricant, some of the sealed units run in grease others automatic transmission fluid. The best advice is to use whatever oil you feel best suits the crown wheel and pinion.
Kuitenkin netistä löytyy päinvastaista juttua (eräs esimerkki e90post.com):
I don’t think anyone had issue with Redline 75W90 but the 75W90 NS is a different story. You should not use gear oils with additional lubricant (like Redline 75W90) for LSD as they only diminishes the capabilities of a Quaife as the gears are friction dependant. Reducing friction will make the Quaife one step closer to open diff. This is why shockproof oils are not recommend as this will turn a Quaife into full open differential which was tested and proven recently. The only recommend oils are Silkolene, Mobil and Castrol.
We simply all could ignore this fact and polish the Quaife gears and use oils like the purple stuff (just like Brett) and reduce the operating temperature. The only reason temperature is reduce is we have less friction; hence, a detuned Quaife.
Elikkä itse vaihdoin nyt Redlinen 75w90 Mobilin vs600:n, joka on BMW:n suositus avoimiin periin. Pikaisen testilenkin perusteella lukko "piti" paremmin kuin aiemmin, enkä saanut autoa sutimaan enää yhdellä pyörällä. Tosin otos on vielä pieni, mutta vaikuttaa lupaavalta.
Kyseessä on siis ilmeisesti öljyn liika "liukkaus", joka mahdollistaa "matopyörän" kaksisuuntaisen toiminnan, joka normaalitilanteessa tapahtuu vain toisen puolen nollapidolla. Nyt kuitenkin nollapidon alue laajenee ja lukottomuutta esiintyy helpommin. Kyse ei siis ole perän kulumasta tai viallisuudesta.
Laitoin sähköpostia Quaifen edustajalle kulumisesta ja lukkoperäöljyn soveltumisesta perään. Vastaus on melko ympäripyöreä ja edustajan mukaan "lukko"yksikölle käy mikä tahansa öljy sen mukaan mikä on muuten perälle suositeltua. Alla vastaus:
Kuitenkin netistä löytyy päinvastaista juttua (eräs esimerkki e90post.com):
Elikkä itse vaihdoin nyt Redlinen 75w90 Mobilin vs600:n, joka on BMW:n suositus avoimiin periin. Pikaisen testilenkin perusteella lukko "piti" paremmin kuin aiemmin, enkä saanut autoa sutimaan enää yhdellä pyörällä. Tosin otos on vielä pieni, mutta vaikuttaa lupaavalta.
Kyseessä on siis ilmeisesti öljyn liika "liukkaus", joka mahdollistaa "matopyörän" kaksisuuntaisen toiminnan, joka normaalitilanteessa tapahtuu vain toisen puolen nollapidolla. Nyt kuitenkin nollapidon alue laajenee ja lukottomuutta esiintyy helpommin. Kyse ei siis ole perän kulumasta tai viallisuudesta.
Hyvä että pelittää paremmin "oikealla" öljyllä. Itse käyttänyt pelkästään tuota mobilin öljyä ja ei ole ollut ongelmaa toimivuuden kanssa missään vaiheessa.
Kalustoa: E60 530D, E24 Turbo, 1502, 633Csi, Ford F250, Dodge Twinturbo Swinger, Pontiac GTO -66, Buick Skylark -68, jne - Official member of Team Järki & Kohtuus -
- You gotta pay to play -
Tuli 2011-malliseen saksasta uitettuun 335d-farkkuun laitettua quaifen perä.
Tuossahan on lisäksi tämä "sähköinen lukko", joka ei lähde pois päältä missään luistoneston asennossa. Tuon toiminnan, nimittäin kevyen raksutuksen sladissa ajettaessa huomaa selvästi vähentyneen, auttaa kuitenkin nollapitotilanteissa.
Alla Contin kitkat, toinen pyörä kuivalla asfaltilla ja toinen jäällä tämä jättää mustaa raitaa asfaltin puolelle.
Etenemiskyky on ihan hemmetin hyvä. Vaikkei tuo nelivedoksi muuttunutkaan, uskallan väittää etenemistä käytännön tilanteissa paremmaksi kuin vastaavilla renkailla varustettua lukotonta etuvetoautoa.
Etenemiskyky on ihan hemmetin hyvä. Vaikkei tuo nelivedoksi muuttunutkaan, uskallan väittää etenemistä käytännön tilanteissa paremmaksi kuin vastaavilla renkailla varustettua lukotonta etuvetoautoa.
"Takavetosen huono vetopito talvella" on muutenkin jäännettä niistä ajoista kun naapurin DX:ään tai Taunukseen joutu laittamaan hiekkasäkkejä konttiin. Lukollinen takaveto varsinkin etenee paremmin kuin etuvetokioskit.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
"Takavetosen huono vetopito talvella" on muutenkin jäännettä niistä ajoista kun naapurin DX:ään tai Taunukseen joutu laittamaan hiekkasäkkejä konttiin.
Eikä ole. F30 oli TM talviauto testissä selkeästi huono liikkeelle lähdössä, taisi kaikki etuvetoset olla parempia. Sama esim uusikorinen E mersu, todella huono menemään. Lukkoa kun ei juuri missään takavetoisessa nykyään ole, mahtaako Quaifeakaan saada joka autoon?
Eikä ole. F30 oli TM talviauto testissä.............
Yhtä arvokas teknisen informaation lähde autoasioissa ku Alfamerin opukset. En oo testejä lukenut, ajanut vaan ihan helvetin monennäköisellä ja ikäisellä henkilö-ja pakettiautolla ja muodostanut käsitykseni.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment