Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW Quaife lukkoperät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cortinajet
    Newbiemmer
    • Oct 2019
    • 2
    • Pori

    Quaifen asennus

    Parviäly hei !
    Ne jotka olette joutuneet asentamaan Quaifen lukkoperän malliin (muutamat 2007 eteenpäin) joissa on hitsattu lautaspyörä joka tarvitsee aukisorvauksen ja puttikierteiden koneistuksen, niin
    - Missä olette niitä koneistaneet ?
    - Löytyykö moottorikoneistamoja jotka tekevät myös koko perän purun ja kasaamisen ?

    - Bonuksena vielä jos olisi satakunnan suunnalla.

    Kiitoksia vinkeistä jo etukäteen !

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      Originally posted by cortinajet View Post
      Parviäly hei !
      Ne jotka olette joutuneet asentamaan Quaifen lukkoperän malliin (muutamat 2007 eteenpäin) joissa on hitsattu lautaspyörä joka tarvitsee aukisorvauksen ja puttikierteiden koneistuksen, niin
      - Missä olette niitä koneistaneet ?
      - Löytyykö moottorikoneistamoja jotka tekevät myös koko perän purun ja kasaamisen ?

      - Bonuksena vielä jos olisi satakunnan suunnalla.

      Kiitoksia vinkeistä jo etukäteen !
      Voimansiirtopalvelu Särkikoskelta kannattanee kysyä
      Last edited by Urpo_rotta; 21-10-2019, 20:33.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • cortinajet
        Newbiemmer
        • Oct 2019
        • 2
        • Pori

        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Voimansiirtopalvelua Särkikoskelta kannattanee kysyä
        Kysäisin ja tekee kyllä muut hommat, mutta ei koneistuksia. Paikkakin olisi ollut ihan sopiva.
        Harmi !:think

        Comment

        • JHe
          BTCF Member
          • Oct 2016
          • 184
          • Vantaa

          Originally posted by cortinajet View Post
          Parviäly hei !
          Ne jotka olette joutuneet asentamaan Quaifen lukkoperän malliin (muutamat 2007 eteenpäin) joissa on hitsattu lautaspyörä joka tarvitsee aukisorvauksen ja puttikierteiden koneistuksen, niin
          - Missä olette niitä koneistaneet ?
          - Löytyykö moottorikoneistamoja jotka tekevät myös koko perän purun ja kasaamisen ?

          - Bonuksena vielä jos olisi satakunnan suunnalla.

          Kiitoksia vinkeistä jo etukäteen !

          Nostetaan tätä kysymystä ylöspäin, mikäli joku tietäisi Quaifen asentajaa hitsatulla lautaspyörällä varustettuun perään?
          E46 M3

          Comment

          • IKa
            BTCF Member
            • Apr 2007
            • 877
            • Klaukkala

            Originally posted by JHe View Post
            Nostetaan tätä kysymystä ylöspäin, mikäli joku tietäisi Quaifen asentajaa hitsatulla lautaspyörällä varustettuun perään?
            Mun edellinen auto oli F33 430i vm. 2016. Siinä oli hitsattu lautaspyörä, johon Quaifen-lukon asensi Nurmijärvellä toimiva Takmill Ky http://www.takmill.com/

            Tässä hieman lisätietoa mun ex-F33:lle tehdystä asennuksesta:
            G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

            Comment

            • TinoTK
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 810
              • Kirkkonummi

              Originally posted by JHe View Post
              Nostetaan tätä kysymystä ylöspäin, mikäli joku tietäisi Quaifen asentajaa hitsatulla lautaspyörällä varustettuun perään?
              Schmiedmann?:


              BC-Motorssilta vois kysyä myös?
              ///BMW M550d LCI

              Comment

              • Riku__
                Newbiemmer
                • May 2013
                • 7
                • suomi

                Onko tietoa kuka tekis hitsatulle lautaspyörälle muutostyön lappi/pohjois-pohjanmaa alueella?

                Comment

                • lassiv
                  BTCF Member
                  • Nov 2015
                  • 312
                  • Lahti

                  Onkos Quaife perillä samat täyttö määrät öljyn suhteen kun vakio perällä. Kyseessä -07 aut. 335i E91.

                  Roppua (täyttö/tarkastus) aukasin testiksi hieman ja käsittääkseni auto tasaisella öljyn pinnan pitäisi olla noin tarkastus aukon korkeudella. Nyt täyttöä oli kuitenkin selkeästi yli.

                  Onko tuo "ylitäyttö" normaalia vai onko parempi lirutella se täyttö aukon alareunan tasolle tyhjemmäksi / vaihtaa uudet öljyt tilalle? Tyhjennys ropun puuttuminen kyllä hämmästytti tuossa

                  Edit: Mikähän on oikea öljy Redlinelta tälläisen perään? Pahoittelut kirjoitus virheistä, kun kännykällä näytelty.
                  Last edited by lassiv; 13-07-2021, 22:33.

                  ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

                  Comment

                  • eljas
                    BTCF Member
                    • Apr 2017
                    • 316
                    • Vantaa

                    Originally posted by lassiv View Post
                    Onkos Quaife perillä samat täyttö määrät öljyn suhteen kun vakio perällä. Kyseessä -07 aut. 335i E91.

                    Roppua (täyttö/tarkastus) aukasin testiksi hieman ja käsittääkseni auto tasaisella öljyn pinnan pitäisi olla noin tarkastus aukon korkeudella. Nyt täyttöä oli kuitenkin selkeästi yli.

                    Onko tuo "ylitäyttö" normaalia vai onko parempi lirutella se täyttö aukon alareunan tasolle tyhjemmäksi / vaihtaa uudet öljyt tilalle? Tyhjennys ropun puuttuminen kyllä hämmästytti tuossa

                    Edit: Mikähän on oikea öljy Redlinelta tälläisen perään? Pahoittelut kirjoitus virheistä, kun kännykällä näytelty.
                    Oon käyttänyt 135:ssa Quaifen lukkoperän kanssa Redlinen 70W90NS:ää eli nimenomaan ILMAN liukastetta. Täyttömäärä sama kuin vakioperällä eli auto tasaiselle ja öljyä sisään sen verran että sitä liruu ulos ja proppu kiinni. Hyvin on toiminut!
                    N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                    Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                    Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by lassiv View Post
                      Onkos Quaife perillä samat täyttö määrät öljyn suhteen kun vakio perällä. Kyseessä -07 aut. 335i E91.

                      Roppua (täyttö/tarkastus) aukasin testiksi hieman ja käsittääkseni auto tasaisella öljyn pinnan pitäisi olla noin tarkastus aukon korkeudella. Nyt täyttöä oli kuitenkin selkeästi yli.

                      Onko tuo "ylitäyttö" normaalia vai onko parempi lirutella se täyttö aukon alareunan tasolle tyhjemmäksi / vaihtaa uudet öljyt tilalle? Tyhjennys ropun puuttuminen kyllä hämmästytti tuossa

                      Edit: Mikähän on oikea öljy Redlinelta tälläisen perään? Pahoittelut kirjoitus virheistä, kun kännykällä näytelty.
                      Sillä ei ole mitään merkitystä onko täyttöaukon tasalla vai karvan yli. Jos pakkasella täytät ja kuumana katsot niin siinä tulee jo eroa. Vähä herkemmin tulee stefojen läpi jos on paljon liikaa.
                      Tyhennysproppua ei ole koska tehdas on päättänyt ettei öljyjä tarvitse vaihtaa. Se mitä vuotojen korjausten yhteydessä lisätään, riittää.
                      Miksi öljyn pitää olla redlinea?
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • lassiv
                        BTCF Member
                        • Nov 2015
                        • 312
                        • Lahti

                        Originally posted by eljas View Post
                        Oon käyttänyt 135:ssa Quaifen lukkoperän kanssa Redlinen 70W90NS:ää eli nimenomaan ILMAN liukastetta. Täyttömäärä sama kuin vakioperällä eli auto tasaiselle ja öljyä sisään sen verran että sitä liruu ulos ja proppu kiinni. Hyvin on toiminut!
                        Kiitoksia vinkistä pitää mietiskellä tuota, jos lähtisi vaihtamaan öljyt.

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Sillä ei ole mitään merkitystä onko täyttöaukon tasalla vai karvan yli. Jos pakkasella täytät ja kuumana katsot niin siinä tulee jo eroa. Vähä herkemmin tulee stefojen läpi jos on paljon liikaa.
                        Tyhennysproppua ei ole koska tehdas on päättänyt ettei öljyjä tarvitse vaihtaa. Se mitä vuotojen korjausten yhteydessä lisätään, riittää.
                        Miksi öljyn pitää olla redlinea?
                        Tosiaan reilusti yli tuntui olevan tällä hetkellä kun ropun aukaisi niin tuli ihan ropun reiän täydeltä öljyä ulos perästä. Karvan yli täytön itsekkin ymmärtäisin. Täytynee päästää ainakin nuo ylimääräiset pois sieltä.

                        Tyhjennysropun puutteeksi arvelin kans jotain samantyylistä syytä. Olishan tuo liian kätevää vaihtaaa peräöljyt, kun olisi tyhjennys roppu

                        Ei ole mikään pakollisuus olla Redlineä öljyt, mutta vuosien saatossa ovat vaan olleet loistavia öljyä perissä/lootissa eri autoissa. Muista olivatko esteri pohjaisina juoksevampia kylmässä kelissä, kun "normaalit" öljyt olihan toki esteri pohjaisia myös Motulilla yms. Ei toki varmuutta oliko tuota esteri pohjaisuutta näissä peräöljyissä ollenkaan.

                        ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5273
                          • Pirkkala

                          Ainakin redline mtl on aivan kelvoton öljy kylmällä kelillä manuaalilaatikkoon, vaikka onkin esteripohjanen. Vaikka mainostetaankin jokakelin öljyksi
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • samulis
                            BTCF Member
                            • Nov 2004
                            • 441
                            • Helsinki

                            Koitetaan jos saisin kasattua yhteen lukkojen toimintaa ja eroja. Kaiken tämän löytää tästä ketjusta jos lukee ja ymmärtää. Omat opit on etu ja takavedoista, nelivetojen ja niiden lukkojen kanssa pelaamisesta ei ole kokemusta. Ja tietäjät korjaa virheet.

                            Torsen, Quaife, wavetrack jne on rattailla toimivia, käytännössä "kulumattomia" tasauspyörästön momenttilukkoja jotka ei tarvitse määräaikaishuoltoja tai eri öljyä toimiakseen. Lukon lukitus voima elää koko aika eikä voiman siirtoa määritä lukon asetukset.

                            Hyviä puolia on mukavuus, ajamisen helppous ja lukon käytös, joka on todella joustavaa ja saumatonta.

                            Huonoja puolia on pidon karatessa liukkauden tai auton kallistelun takia avoimeksi muuttuva perä.

                            Normaalissa ja reippaammassa ajossa lukosta on todella paljon hyötyä kun käytös pysyy loogisena ja autoa on paljon helpompi viedä, niin kiihdyttäessä kuin mutkassa. Pidon irrotessa luisto pysyy loogisena, toisin kuin avoimenperän kanssa jossa pidon vaihtelu aiheuttaa mennäkkö vaiko ei muljumista. Etenemiskyky paranee huomattavasti huonoissa olosuhteissa kun kumpikin rengas osallistuu työhön ilman em. pidonvaihtelun aiheuttamaa muljumista ja voiman hukkaamista. Jarruttessa lukko toimii kuin avoin perä eikä aiheuta ylämääräisiä ohjelmaa, toisin kuin osa levylukoista.

                            Jos ja kun kovaa mutkaan ajaessa sisempi rengas pääsee kevenemään niin paljon että pito pääsee karkaamaan (tai pompautat kanttarista), muuttuu ajokäytös lukollisesta avoimeksi peräksi jolloin meno hyytyy. Samoin jo aiemmin monesti mainittu, toinen rengas liukkaalla, toinen asfaltilla aiheuttaa saman tilaneen kuin avoin perä, tähän auttaa em. jarrun käyttö jolloin jarruttamalla saadaan siirrettyä liukkaalla pinnalla olevalle renkaalle voimaa.

                            Momenttilukko on hitaassa parkkipaikka pyörityksessä avoin perä eikä aiheuta rutinoita ja pauketta. Huoltovapaus on samaa luokkaa kuin avoimen perän, osat tottakai kuluu, mutta rattaiden elinikä on samaa luokkaa kuin avoimen perän, toisin kuin levylukko jossa on kuluvat kitkalevyt. Muistan lukeneeni jostain ettei Quaifen lukkoa olisi saatu ajamalla rikottua.


                            Kitka eli levylukko on huoltoa vaativa kuluva osa, joissain tapauksissa äänekkäämpi ja pidosta välittämättä samalla tavalla toimiva oli alla asfalttia, jäätä, mutaa tai märkä suojatien maalaus.
                            Levylukkoja on kolmea eri mallia, 1-way, 1.5-way ja 2-way ja lukon valmistaja ilmoittaa prosenteilla lukon voiman eli montako prosenttia voimasta vähintään menee huonommin pitävälle renkaalle.

                            1-way lukko toimii vain kiihdyttäessä, sillä lukitusvoimalla millä valmistaja on sen ilmoittanut toimivan. 1.5-way toimii myös moottorijarrulla, tosin jarruttaessa lukko puree 50% eteenpäin lukitsevasta voimasta ja vastaavasti 2-way puree molempiin suuntiin yhtä kovaa.

                            Lukon kytkeytymiseen vaikuttaa ramppikulma, jyrkempi puree nopeammin ja rampin pituus määrittää pureeko lukko 25% vai 100% voimalla. 100% lukko on hitaassa parkkipaikka pyörityksessä ja hitaassa ajossa todella kankea ja kovaääninen rutinoineen ja paukkumisineen. Tehdasasenteiset lukot on poikkeuksia lukuunottamatta 1-way ja 25% koska tällä saadaan turvallinen ja looginen käytös.

                            1.5 ja 2-way lukkojen, etenkin tiukemmin lukitseva, toiminta jarrutustilanteessa aiheuttaa tottumattomalle äkkiä ohjelmaa ja josta syystä tehtaat ei siviilimalleihin näitä asenna. Esimerkkinä tilanne radalta jossa suoran päässä, jarrutuksen jälkeen mennään mutkaan veto päällä. Lukko puree ja auto puskee hieman jota kompensoidaan kääntämällä lisää. Tätä ei ensikertalainen huomaa vaan kaikki toimii ihan normaalisti. Ohjelmaa syntyy jos kesken kaiken mutkassa höllää kaasua jolloin paino siirtyy eteen, sortavat eturenkaat saa pitoa ja auto lähtee kääntymään enemmän, samaan aikaan perä kevenee ja moottorijarrun alla 1.5 tai 2-way lukko toimii kuin käsijarru, seurauksena on spinnaus. Harraste ja rata-autoilija oppii käyttämään tätä hyväkseen agressivisemmassa ajossa kun taas worst case scenariossa perheenäiti pyörähtää sateisessa säässä vuoristotieltä ulos.

                            Takavedossa käyttötarkoitus vaikuttaa valintaan kumpi on parempi, kitka vai momenttilukko. Radalle ja räppäämiseen kitkalukko on parempi, normaalikäytössä momentti. Mielipiteisiin tuntuu vaikuttavan kummalla on aloittanut ja/tai tottunut ajamaan.

                            Lukollinen etuveto on ensikertalaiselle maailmankuvaa avartava kokemus (mulle, takavetoon uskovalle oli), kun ikuinen ajonautinnon ja ilon vievä, pettymystä aiheuttava puskeminen loistaa poissaolollaan ja auto käytös poikkeaa täysin. Auto menee tasan siihen suuntaan mihin eturenkaat osoittaa ja käytös vain vahvistuu mitä enemmän voimaa syöttää. Tuntuu kuin kuminauha imisi sisämutkan suuntaan. Lukko haluaa oikaista renkaat eli auto haluaa mennä suoraan ja ratista saa kääntää "ihan oikeasti", ohjaustehostin helpottaa kummasti.
                            Ja kun pidon raja löytyy ja puskeminen alkaa, riittää että kaasua höllää, pito palaa ja hauskuus jatkuu. Tosin yleensä samalla saa perän irtoamaan ja hiekalla pääsee leikkimään kuin takavedolla konsanaan. Etuvedolla luisto loppuu kun käännät renkaat menosuuntaan.
                            Etuvetoon en laittaisi kitkalukkoa kuin kilpakäytössä olevaan autoon.

                            Takavedon lukon asennus vaatii tasauspyörästön ja rataskosketuksen säädön, tosin helpoin tapa on vaihtaa koko perä. Etuveto on suoraviivaisempi, tosin osassa joutuu purkamaan vaihdelaatikon jotta lukkoon pääsee käsiksi.

                            ::Edit:: lisäyksenä että moderni luistoneston omaava auton pitäis sietää jälkiasennettua momenttilukkoa kun taas levylukko saa tietokoneen sekaisin. Tässä fiksummat korjatkoon, ensimmäinen kunnollisella luistonestolla oleva auto saapui pihaan pari viikkoa sitten.
                            Last edited by samulis; 03-08-2021, 01:16. Reason: modernin ajoneston lukko ja muita vinoutumia
                            ex:R1150GSA, e46 328Ci, e36 318Ti

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              Hyvä paketti lukkoa miettivälle.

                              Lisäksi levylukon esijännityksellä pystyy vaikuttamaan tuohon parkkipaikka, yms. hitaaseen pyörittelyyn, vaikka olisikin muuten "tiukempi" lukko kyseessä.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • Rale
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 1482
                                • Porvoo

                                Tässä vielä jotain juttua

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎