Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joma
    BTCF Member
    • Feb 2011
    • 1320
    • Masku

    Herätelläänpä vanhaa ja ihmetellään käyttääkö joku vielä foorumia.

    Purin palasiksi ahdoilla pahasti huohottavan m10pin.

    Kaikki männät ehjiä, kuin myös männänrenkaat.

    Kone ilmeisesti kasattu 90 luvulla jonkun virittäjän navetassa......


    Kampiakseli 2l 80mm isku

    Kankien tilalla oli jotkut _PAINAVAT_ 135mm kanget.

    Mäntinä oli 2002 turbon männät 89,5 kokosina.

    Kantena mulla on 1,8i.tällä setupilla puristukset jossain kuuden ja seiskan välillä?



    Noh, sitten itse asiaan. Menee kyllä pää aivan jumiin näitten kaikkien mäntä/kanki/kansi kombojen kanssa.

    Valmiita mäntiä saa suomesta, esim vp motorsportilta. Siellä kuitenkin tarjontana 121 kansi tai e12 kansi, sopiiko näistä nyt kumpikaan? Näillähän "joutuisi" käyttämään 135mm kankia.

    Vai pitäisikö suoraan mennä custom männillä ja esim 140mm kangilla tai 144 kangilla?

    Ois siistii saada korkeet puristukset ja kestävä moottori, mut toisaalt ois siisti olla hieromatta tyhjää lompakkoa otsaan.

    Eipä oikein taho internetistä enää löytää rakentelua niinkuin esim 5-10v sitten.
    Eikä oikein mäntä myyjätkään osaa vastata kysymyksiin.
    E30 M52b28 M122h Amme
    E28 x monta
    E23 728i Ministeri
    E10 1600-2 Garret

    VW LT50 Huoltoajoneuvo
    HD lapio jätskikruiseri

    Comment

    • racing02
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 2048
      • Riihimäki

      En ole turbovirittäjä mutta avataan nyt vähän keskustelua. 1.8i on hieman hankala kansi. Voihan olla että sille joku tekee 2l kampuran kanssa sopivaa mäntää ja muistelenkin hämärästi nähneeni joskus, mutta heikosti niitä on saatavilla. Palotila on muistaakseni isoin kaikista joten voi olla että 121 mäntä sopiikin paikalleen mutta ei se oikea ole. Tasapäämäntä sopisi ja nousee silläkin puristukset turbon kuopalliseen nähden mutta ei ehkä ihan tämän päivän toiveisiin.

      Comment

      • Joma
        BTCF Member
        • Feb 2011
        • 1320
        • Masku

        Nojuu, päädyin uusiin, varastossa lojuneisiin mäntiin jotka tehty ruiskun kannelle ja 140mm kangelle.

        näillä luulis selviävän, ainakin siihen asti et joku osa ei sovi tai hajoaa taas, toivottavasti ei ihan hetkeen.

        Oon vaan ymmärtänyt et ruiskun kansi ois kestävintä valua? Oon jopa säästänyt vara kanneksi yhden.

        loputon suohan tää virittäminen on, sit kun siellä on noi takokamat paikallaan niin sit onkin hengittävyyspuoli seuraavaksi.

        onks joku hyväks todettu ahdin, millä saa ajettua vakio ruiskunkannen tappiin?

        Vai napataanko vaan joku gt35/hx35 ja vetoja.
        E30 M52b28 M122h Amme
        E28 x monta
        E23 728i Ministeri
        E10 1600-2 Garret

        VW LT50 Huoltoajoneuvo
        HD lapio jätskikruiseri

        Comment

        • Maikkeli
          BTCF Member
          • Aug 2010
          • 1301
          • Nousiainen

          Originally posted by Joma View Post
          onks joku hyväks todettu ahdin, millä saa ajettua vakio ruiskunkannen tappiin?
          62mm kompuralla olevalla holsetilla työnnettiin 510hv navalta vakio 2.0 kannella (vakio venttiilikoko/kanavat)
          E30 316 M42TBO -87
          BMW 1502 Turbo -77

          ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

          Comment

          • peltone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 8092
            • Willähde

            Orkkis m10:ssä tulee vesiletkut
            -tulipellistä imusarjaan
            -vesipumpulta imusarjaan
            -kannen vesilähdön takapäästä pienempi letku imusarjaan

            Miten nuo vedetää tuplakaasareitten kanssa?
            E30 316 -87
            E91 325i -06
            E61 530d -06
            F10 520d -14
            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

            Comment

            • Muumi
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1702
              • Rovaniemi

              Originally posted by peltone View Post
              Orkkis m10:ssä tulee vesiletkut
              -tulipellistä imusarjaan
              -vesipumpulta imusarjaan
              -kannen vesilähdön takapäästä pienempi letku imusarjaan

              Miten nuo vedetää tuplakaasareitten kanssa?
              Kannen takapäästä lämppärinkennon alempaan putkeen.
              Lämppärinkennon ylemmästä lähdöstä vesipumpulle.
              E24 635csi

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16497
                • Asikkala

                Originally posted by Muumi View Post
                Kannen takapäästä lämppärinkennon alempaan putkeen.
                Lämppärinkennon ylemmästä lähdöstä vesipumpulle.
                Peltone ei kysynyt ihan tuota mutta vastasit kuitenkin oikein.
                Vastaus Peltoselle: Yhdistä tulipellin ja vesipumpun letkut ja tulppaa kannesta lähtevä pienempi letku kuten myös vesipumpulta lähtevästä letkusta haaroitettu pienempi letku tai yhdistä ne pienet, ne on kaasarin/ryypyn lämmitystä varten.

                E: jos muistaisin tänään katsoa sitä jakajaa

                Comment

                • peltone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 8092
                  • Willähde

                  Kiitos mycket teille. Jakajan löysinkin villinä kasvamassa paikallisesta metsästä.
                  E30 316 -87
                  E91 325i -06
                  E61 530d -06
                  F10 520d -14
                  ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                  Comment

                  • peltone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 8092
                    • Willähde

                    Oon nyt internetsin parilla eri ohjeella koittanu laskeskella polttoainepumpulle speksejä ja päätyny keskimäärin vaatimukseen ~65L/h.
                    Onko ok jos laitan tollasen yleismallisen pienen 90L/h sähköpumpun? Paine olis tollases 0,3bar eli tarvis vielä vissiinki paineensäätimen väliin että sais laskettua sinne 0,2 huitteille.
                    E30 316 -87
                    E91 325i -06
                    E61 530d -06
                    F10 520d -14
                    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16497
                      • Asikkala

                      Ei taida olla merkitystä noilla paineilla ihan pilkulleen vai onko kaasareilla jokin tarkempi speksaus ? Kaverin 850 holley toimii 0,5 bar paineella tällä hetkellä, olisin pudottanut 0,3:een mutta ei kuulemma tarvitse :think Auto menee penkkiin lähiaikoina niin penkittäjä on noiden jenkkien kanssa pelannu, katotaan mitä se on mieltä.

                      Comment

                      • peltone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 8092
                        • Willähde

                        Originally posted by jr66 View Post
                        Ei taida olla merkitystä noilla paineilla ihan pilkulleen vai onko kaasareilla jokin tarkempi speksaus ? Kaverin 850 holley toimii 0,5 bar paineella tällä hetkellä, olisin pudottanut 0,3:een mutta ei kuulemma tarvitse :think Auto menee penkkiin lähiaikoina niin penkittäjä on noiden jenkkien kanssa pelannu, katotaan mitä se on mieltä.
                        No parin nelikymppisen DHLA:n läpi pitäs saada syötettyy 2,2l:sta M10:ä.
                        Internets kertois että pitäs päästä bensanpaineen kanssa sinne 0,2bar :think Siks kyselenki.
                        Motonetin yleismalli tosiaa työntäis ton 90l/h ja 0,3bar :think
                        E30 316 -87
                        E91 325i -06
                        E61 530d -06
                        F10 520d -14
                        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                        Comment

                        • Freak
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 2561
                          • .

                          Kyllähän se kaasareiden neulaventtiilejä säästää, jos paine saadaan laskettua suositeltuun. Onko sitten tuolla 0,1 barin erolla käytännössä mitään merkitystä? Jos painetta meinaat kuitenkin laskea, niin joko kuristavalla säätimellä tai kuten tse tekisin, niin paluulinjaan säädin. Paluulinjahan voi olla lyhyt ja ihan tankin sekä pumpun vieressä, kun alipaineohjausta sille ei tarvita. Samalla saa rakennettua jonkinmoisen polttoaineen jäähdyttimen, jos kokee sellaisen tarpeelliseksi.
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • peltone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 8092
                            • Willähde

                            Originally posted by Freak View Post
                            Kyllähän se kaasareiden neulaventtiilejä säästää, jos paine saadaan laskettua suositeltuun. Onko sitten tuolla 0,1 barin erolla käytännössä mitään merkitystä? .
                            Uuden asian äärellä, siks mä täällä kyselenki hölmöjä :think
                            E30 316 -87
                            E91 325i -06
                            E61 530d -06
                            F10 520d -14
                            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16497
                              • Asikkala

                              Onko savut otettu ?

                              Comment

                              • peltone
                                BTCF Member
                                • Jan 2005
                                • 8092
                                • Willähde

                                Originally posted by jr66 View Post
                                Onko savut otettu ?
                                Kone laitettiin/saatiin tosiaan käymään ensin moottoripukissa, sit oliki nopee spontaani vanhan mosan irrotus.

                                Uus moottori ylös ja sen perää työnsin E21 320/E30 M3 vauhtipyörän, 325 kytkimen ja sit vanhan laatikon.
                                Sen jälkee meniki samoilla lämpösillä/innostuksilla paketti korii kiinni.

                                Sen jälkee pitiki suunnitella ja rakentaa vaijerit uusiksi. Kaasuvaijeriksi tuli E34:sen vakkarin vaijeri.
                                Ryyppyvaijeriksi tuli nyt aluksi Kärkkäiseltä kiinalaisen skootterin kaasuvaijeri.

                                Moottorin johtosarjan perkasin ihan luilleen kun käyttöön jäi orkkis johtosarjasta varmaan 10 piuhaa.
                                Konehuoneesee asensin motonetin 0,3 barin bensapumpun.

                                Spontaanisti myös sitte vkl Peksu veti piuhat oikeisii paikkoihi.
                                Myös vanhojen bensojen syöttö bensapumpulla pois tankista ja uutta bensaa tilalle. Vedet myös koneesee pyörimää uudella vesipumpulla.

                                Suuttimien puhdistusta, tyhjäkäynnin sekä jakajan säätöä ja siinähän se sitte rupsutteliki iteksee.
                                Eli tällä hetkellä auto käynnistyy avaimesta ja onpahan vaan ollu hieno fiilis, komeesti laulo.
                                Vaatii vielä muutamien tiivisteitten vaihtoa ja kaikkee pientä mut oli mukava etappi tämä.
                                #jokkistuning #peltonenmotorsport #lahenisoin......m10
                                E30 316 -87
                                E91 325i -06
                                E61 530d -06
                                F10 520d -14
                                ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎