Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by mikkomaa View Post
    Jos jollakulla on aikaa vastailla!




    Kasaan nyt vihdoin tuota m10b18i konetta johon tulee jyrkempi nokka. Vakio nokkapyörällä venttiilin nostot menee väärin ja mietin joudunko ostamaan säädettävän nokkapyörän vai teenkö sen alkuperäisestä?


    Harkinnassa https://dbilas-shop.com/en/engine-va...e-gear-bmw-m10


    Mutta jostakin vanhasta foorumin linkistä luin että voisi normaalista viilailtukin kestää.. 4 pulttia ja yksi tappi, tarviiko tappia välttämättä? Ei mieluusti turhaan riko.



    Kokemuksia ja neuvoja otetaan vastaan!
    Omaan koneeseen tein vakiosta. Niitä reikiä ei tarvii paljon vakioista myötäpäivään jatkaa niin riittää jo. Ja on ihan sama miten nätit ne reiät on kun ei se ratas keskity niillä. Kohdistustappia ei tarvitse. Monissa moottoreissa on nokkapyörä kolmella, ei tappia ja pysyy paikallaan silti. Vaihda uudet ruuvit ja käytä leveähköä paksuhkoa prikkaa niitten alla.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Bluesman
      Bimmer Rookie
      • Aug 2019
      • 36
      • Hinthaara

      M10 e30 ruisku

      Arvon tietäjät, mistä lähden etsimään vikaa kun kipinä hukassa?

      Vaihdoin kaasaripeliin ruiskun ja laitoin kärjettömän jakajaan kärjellisen hammaspyörän ja siivosin ylimääräiset johdot pois. Onko olemassa jotain mittapistettä mistä tarkastaa yleismittarilla jännitetasoja?

      Moottori venekäytössä joten siksi ko temput tehty et sai sovitettua. Jos jollain olisi kyseiseen selkokielinen kytkentäkuva niin auttais. Olen löytänyt netistä L-jetin tyyppikuvat mutta en bemulle tehtyä.

      Comment

      • Tzeimi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 2068
        • Banshee - Jyväskylä



        Pääsee alkuun.
        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
        & 02 tulpo saniteetti dyno




        Älä väkisin, ota isompi vasara.
        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

        Comment

        • Bluesman
          Bimmer Rookie
          • Aug 2019
          • 36
          • Hinthaara

          M10 & Ruiskun rele

          Tässä ihmettelen et mahtaako polttoainerele toimia kuten suunniteltu. 1 puolalle, johto ehjä. 15 avaimen takaa ohjausvirta ok. 50 startilta toimii ja maa kunnossa. Akulta napaan 30 ja jännite näkyy. Ja sitten alkaa mystisyydet. Navat 87 ja 87b ei saa jännitettä kuin hetkittäin (pa pumpun hetkellinen paineennosto sykli) ja samalla 87 saa virtaa kun on rinnan kytkentä. Startatessa näissä navoissa jatkuva virta mutta onko niin että jää päälle vain silloin kun rele tunnistaa puolalta pulssisignaalin?

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16494
            • Asikkala

            Originally posted by Bluesman View Post
            Tässä ihmettelen et mahtaako polttoainerele toimia kuten suunniteltu. 1 puolalle, johto ehjä. 15 avaimen takaa ohjausvirta ok. 50 startilta toimii ja maa kunnossa. Akulta napaan 30 ja jännite näkyy. Ja sitten alkaa mystisyydet. Navat 87 ja 87b ei saa jännitettä kuin hetkittäin (pa pumpun hetkellinen paineennosto sykli) ja samalla 87 saa virtaa kun on rinnan kytkentä. Startatessa näissä navoissa jatkuva virta mutta onko niin että jää päälle vain silloin kun rele tunnistaa puolalta pulssisignaalin?
            Pa-pumpun releessä lienee navat 30, 85, 86 ja nämä 87 ja 87b. Tämä on vähän outo "Navat 87 ja 87b ei saa jännitettä kuin hetkittäin (pa pumpun hetkellinen paineennosto sykli) ja samalla 87 saa virtaa kun on rinnan kytkentä" Samalla 87 saa virtaa, millä samalla ? Itsensä kanssa ?
            Releen 30 ok.
            85 eli ohjausvirran +, tulee varmaankin virtalukolta eli jännite samalla kuin puolan 15 ?
            86, ohjauksen maa eli menee ruiskun eculle ?

            Comment

            • vexu524tdic
              BTCF Member
              • Jan 2004
              • 779
              • Gallia = Kinnula

              Originally posted by Bluesman View Post
              Arvon tietäjät, mistä lähden etsimään vikaa kun kipinä hukassa?

              Vaihdoin kaasaripeliin ruiskun ja laitoin kärjettömän jakajaan kärjellisen hammaspyörän ja siivosin ylimääräiset johdot pois. Onko olemassa jotain mittapistettä mistä tarkastaa yleismittarilla jännitetasoja?

              Moottori venekäytössä joten siksi ko temput tehty et sai sovitettua. Jos jollain olisi kyseiseen selkokielinen kytkentäkuva niin auttais. Olen löytänyt netistä L-jetin tyyppikuvat mutta en bemulle tehtyä.
              Jakaja pyörii väärinpäin.
              e70 X5 3.0sd -08
              f30 320i xdrive -16
              e30 325i Cabriolet -88 M52b28
              e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
              e30 316 -88 2,2TIC M10
              e21 323i -81 ruostekasa...

              Comment

              • hencca89
                BTCF Member
                • Sep 2011
                • 619
                • ikaalinen

                Ruiskun signaalin tarvitsee. Joskus kaasarin ruiskuttaneena muistelisin tälläistä.
                Löytyy kyllä tallilta virtapiirikaaviot kyseiselle laitokselle mutta talli sijaitsee 50km päässä. Että en ihan varta vasten käy vain sitä poimimassa. Jos muuta asiaa tallille niin voin samalla napata sen mukaan ja napsia siitä kuvia mikäli ongelma ei ole selvinnyt jollain keinolla.
                BMW E91 320
                MB W108 280SE
                SUZUKI GSX-R
                BMW K100 "cafe"

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  Originally posted by Bluesman View Post
                  Tässä ihmettelen et mahtaako polttoainerele toimia kuten suunniteltu.

                  Toimii se. Onko nyt haukattu liian iso pala kakkua? Sen järjestelmän tunteminen on erittäin tärkeää jos meinaat vesille. Hommaa kaikki tieto mitä löydät Boschin L-jetronic ruiskutusjärjestelmästä jos aiot sillä pärjätä. Minä tiedän miten se toimii, muttei se auta Sinua vaikka kertoisin sen rautalangasta vääntäen kun se paatti on keskellä selkää.



                  Ehdotin jo aikaisemmin microsquirt-moottorinohjainta, joka on suunniteltu mm. venekäyttöön. Siihen löytyy kattavat ohjeet ja paljon tietotaitoa asennukseen. Niitä on asennettu monia juuri venekäyttöön.


                  On suuri vaara että tästä tulee souturetki. Ihan kaikella lämmöllä.


                  Ps. onhan siellä myös ilmamäärämittari kiinni ja imuputki sille? Ilman IMM:ä se L-jetti ei muistaakseni anna koneen käynnistyä.
                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • Bluesman
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2019
                    • 36
                    • Hinthaara

                    Originally posted by vexu524tdic View Post
                    Jakaja pyörii väärinpäin.
                    Ei ainakaan jakajan rungossa olevan nuolen mukaan eli muistaakseni vastapäivään. Avasin jakajan varmuuden vuoksi ja vastapainot aukeaa samaan suuntaan kuin kärjellisessä. Kelalle ei ole väliä kummin päin pyörii.

                    Comment

                    • Bluesman
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2019
                      • 36
                      • Hinthaara

                      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                      Toimii se. Onko nyt haukattu liian iso pala kakkua? Sen järjestelmän tunteminen on erittäin tärkeää jos meinaat vesille. Hommaa kaikki tieto mitä löydät Boschin L-jetronic ruiskutusjärjestelmästä jos aiot sillä pärjätä. Minä tiedän miten se toimii, muttei se auta Sinua vaikka kertoisin sen rautalangasta vääntäen kun se paatti on keskellä selkää.



                      Ehdotin jo aikaisemmin microsquirt-moottorinohjainta, joka on suunniteltu mm. venekäyttöön. Siihen löytyy kattavat ohjeet ja paljon tietotaitoa asennukseen. Niitä on asennettu monia juuri venekäyttöön.


                      On suuri vaara että tästä tulee souturetki. Ihan kaikella lämmöllä.


                      Ps. onhan siellä myös ilmamäärämittari kiinni ja imuputki sille? Ilman IMM:ä se L-jetti ei muistaakseni anna koneen käynnistyä.
                      On ilmamäärämittari kiinni. Sen verran edistystä kun kävin kaikki liittimet jälkeen läpi niin sain kertaalleen paukahtamaan pakoputkessa joten kipinä löytyi. Pitää liittimet ottaa ja putsata brake cleanerilla. Olettaisin et jakajan kun saa pyöräytettyä kohilleen niin saattaa olla toiveita saada käymään.

                      Mielummin kokeilen saada bemun alkuperäisilä osilla ensin toimimaan, tykkään haasteista. Bemujen sielun elämästä ei ole aikaisempaa kokemusta joten siksi kyselen.

                      Comment

                      • Vauhtivaunu
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 2714
                        • P-Karjala

                        L-jet tarvitsee sytytys-signaalin puolalta tai sytty-yksiköltä ennenkun se alkaa ruiskuttaa. Ja joissakin malleissa lisäksi ilmamäärämittarin läpän on auettava. En muista oliko juuri BMW:n L-jeteissä tätä, mutta joissakin on.


                        Yritä lukea järjestelmän toiminnasta kaikki mitä löytyy. En haluaisi lukea Iltalehdestä että meripelastus on joutunut hakemaan jostain saaristomereltä Sinut sen vuoksi ettet jaksanut perehtyä aiheeseen:think


                        Ps. Sille on syynsä että vene- ja lentomoottoreissa on käytetty jeesuksenaikaisia tekniikoita nykypäiviin asti. Vaikka elektroniikka on nykyään erittäin luotettavaa, on jossain hengen- ja terveyden kannalta olennaisissa asioissa syytä turvautua joskus vanhaan ja koeteltuun tekniikkaan. Edelleen korostan että microsquirt-laite on testattu ja suunniteltu mm. venekäyttöön, muttei lentolaitteisiin (niinkuin ei mitkään aftermarket-ruiskut)


                        Se jeesuksenaikainen L-jet on syytä pitää vain kotirannassa tapahtuvaan kokeiluun, eikä mihinkään missä voi joutua kilometrien päähän rannasta. Ja venekäytössä myös paineistettujen polttoainelinjojen on oltava huolellisesti tehtyjä. Muuten tulipalo, uimareissu ja ne Iltalehden otsikot.
                        Last edited by Vauhtivaunu; 04-05-2020, 22:47.
                        sigpic


                        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                        Comment

                        • Bluesman
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2019
                          • 36
                          • Hinthaara

                          Originally posted by jr66 View Post
                          Pa-pumpun releessä lienee navat 30, 85, 86 ja nämä 87 ja 87b. Tämä on vähän outo "Navat 87 ja 87b ei saa jännitettä kuin hetkittäin (pa pumpun hetkellinen paineennosto sykli) ja samalla 87 saa virtaa kun on rinnan kytkentä" Samalla 87 saa virtaa, millä samalla ? Itsensä kanssa ?
                          Releen 30 ok.
                          85 eli ohjausvirran +, tulee varmaankin virtalukolta eli jännite samalla kuin puolan 15 ?
                          86, ohjauksen maa eli menee ruiskun eculle ?
                          Tuossa 7 napainen rele johon tulee puolan - (napa 1), startilta tieto (50) ja virtalukolta ohjaus (15). Myös akulta suorasyöttö sulakkeen läpi (30) ja maa tietysti (31). 87 on bensareleen syöttö ja sen kaverina rinnankytketty 87b napa koka syöttää ecua, ruiskusuuttimia, tyhjäkäyntisuutinta jne.

                          Comment

                          • Vauhtivaunu
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 2714
                            • P-Karjala

                            Originally posted by Bluesman View Post
                            Tuossa 7 napainen rele johon tulee puolan - (napa 1), startilta tieto (50) ja virtalukolta ohjaus (15). Myös akulta suorasyöttö sulakkeen läpi (30) ja maa tietysti (31). 87 on bensareleen syöttö ja sen kaverina rinnankytketty 87b napa koka syöttää ecua, ruiskusuuttimia, tyhjäkäyntisuutinta jne.

                            Tuon tapainen?:





                            Se on mahdollista korvata K-jetronicin releellä, joka on yksinkertaisempi:


                            sigpic


                            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16494
                              • Asikkala

                              Originally posted by Bluesman View Post
                              Tuossa 7 napainen rele johon tulee puolan - (napa 1), startilta tieto (50) ja virtalukolta ohjaus (15). Myös akulta suorasyöttö sulakkeen läpi (30) ja maa tietysti (31). 87 on bensareleen syöttö ja sen kaverina rinnankytketty 87b napa koka syöttää ecua, ruiskusuuttimia, tyhjäkäyntisuutinta jne.
                              Niinpä tietysti, tämähän onkin tosiaan l-jet.

                              Comment

                              • Bluesman
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2019
                                • 36
                                • Hinthaara

                                Originally posted by Bluesman View Post
                                Arvon tietäjät, mistä lähden etsimään vikaa kun kipinä hukassa?

                                Vaihdoin kaasaripeliin ruiskun ja laitoin kärjettömän jakajaan kärjellisen hammaspyörän ja siivosin ylimääräiset johdot pois. Onko olemassa jotain mittapistettä mistä tarkastaa yleismittarilla jännitetasoja?

                                Moottori venekäytössä joten siksi ko temput tehty et sai sovitettua. Jos jollain olisi kyseiseen selkokielinen kytkentäkuva niin auttais. Olen löytänyt netistä L-jetin tyyppikuvat mutta en bemulle tehtyä.
                                Johan oli pirullinen vika ja löytyi vahingossa kun unohdin laittaa bensapumpun sulakkeen takas. Kas kummaa kun kone käy ilman bensapumppua mutta kastelee tulpat kun pumppu käy. Eli paineensäädin lie sökö ja antaa paineen nousta pilviin mutta miten sitä testais, kas siinäpä kysymys. Ja kyllä, moottori käy ilman bensapumppua ja sen nostamaa painetta eli imusarjan alipaine riittää saamaan sen verran bensaa suuttimista läpi et jaksaa käydä tyhjäkäyntiä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎