Tosta fortesta oon itsekkin kuullut hyvää palautetta. Kuulin myös selasen jäätävän huhun että 1-2dl dieselöljyä tai petroolia ajaa saman asian. Sitä vois testata tohon fiestaan :lol:
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Forte Motor Flush käsittely BMW 325i M50 VANOS
Collapse
X
-
Fiesta
1.1:ssä Fiestassa tuskin on hydraulisia venttiilin nostajia johon Forte aine eniten vaikuttaa, mutta kyllä se paskaa varmasti löytää ja tuo pois koneesta oljyn ja suodattimen mukana.
Öljyn kulutus ei ainakaan vähenny tolla, ehkä se voi alkaa jos venttiilin varsista paljonkin paskaa irtoaa, mutta epäilen että auttaa vaan vanhoissa koneissa.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Vaihdoin kerran saksassa kaverin 750iL E32 autoon nokka-akselit, laahaimet ja hydrot. Kaveri käytti vain Castrolin RS 5W-40 öljyä (max 10tkm) sekä huuhteli säännöllisesti öljytilan ko huuhtelulitkuilla (en muista valmistajaa). Autolla oli ajettu n 240tkm joista hän oli ajanut yli 180tkm (2. omistaja).
Venttilikopat avattuani oli järkytys suuri - hydrojen ympärillä oli paikotellen jopa 2cm ! paksuja öljykarstakertymiä ja koko venttiilikoneisto oli yltäpäältä sen peitossa. Jakopäätä purkaessa oli ilmeistä että karstan oli tuonut jakoketju ylös venttiilikoneistoon koska karstaa oli lennellyt ympäri jakokoteloa. Paljon.
Huuhteluaineet pesevät varmasti öljykarstaa irti ja sitäkautta parantavat esim öljyrenkaiden toimintaa ja käyntiä jne. Pitää kumminkin muistaa että se karsta liukenee öljykiertoon ja moottorin rakenteesta riippuen leviää ympäri moottoria enemmän tai vähemmän tehokkaasti. Erityisesti ketjuvetoisen koneen kuten vaikka M50 sanoisin olevan kriittinen tuossa suhteessa koska jakoketju on suoraan yhteydessä öljytilaan. Hihnakoneessa karsta leviää lähinnä öljykanavia pitkin. Jos karsta pääsee tilaan jossa ei ole aktiivista öljynpainetta kuten venttiilikoneisto niin se ei sieltä niin vaan huuhtoudukaan takasin öljytilaan ja sitä kautta öljynvaihdon yhteydessä mäjelle.
Teoriassa siis hyvä aine mutta ei ollenkaan riskitön. Suosittelen siis suhtautumaan varauksella asiaan tai ainakin tarkistamaan venttiilikoneiston tuon käsittelyn jälkeen.
Comment
-
-
Joo, eikös noi nykypäivän täyssynteettiset öljyt ole tarpeeksi peseviä pitääkseen esim. M50 koneen puhtaana. Tosin jos siinä on käytetty ennen jotain paskaa mineraaliöljyä ja sekin vaihdettu 30tkm välein niin ehkä silloin olisi Forte käsittely poikaa ennen uusien öljyjen laittoa. Itseäni aina vähän epäilyttää noi kaikenmaailman moottoripesu jutut, vaikka olen tosin itsekkin miettinyt jos tekesin Forte käsittelyn, mutta taidanpa jättää tekemättä. Jos esim. joku on huomannut hienoisen käyntiäänen paranemisen Forten jälkeen se todennäköisesti johtuu uusista öljyistä eikä mistään muusta... ehkä... :roll:
Comment
-
-
Jos moottori on kunnossa, sinne ei tarvitse tunkea mitään erillistä "pesuainetta", sanoi eräs autokorjaamon pitäjä.
Sama juttu koskee myös näitä syylärin eteen tungettavia pahveja.
Sitten omakohtainen kokemus näistä tököteistä.
Litkut lyötiin vm.-71 jenkin koneeseen ja aine irrotti koneessa vuosikymmeniä lymyilleen moskan ja tuhosi moottorin.
Comment
-
-
Originally posted by antti79on huomannut hienoisen käyntiäänen paranemisen Forten jälkeen se todennäköisesti johtuu uusista öljyistä eikä mistään muusta... ehkä... :roll:
Originally posted by tertsunenSitten omakohtainen kokemus näistä tököteistä.
Litkut lyötiin vm.-71 jenkin koneeseen ja aine irrotti koneessa vuosikymmeniä lymyilleen moskan ja tuhosi moottorin.
Comment
-
-
Suodatin
Kyllähän sitä vois luulla että suodattimeen moskaa ja mulla ainakin suodattimen kotelossa oli aika hyvin tavaraa jonka ronkin pois.
Se huuhtelu kannattaa varmaan tehdä nyt sitten useammin kun on aloittanut jotta irronnut moska tulee paremmin liuotettua pois. Kyllä se varmaan tehokkaasti liuottaa kun öljyt tuli pois ihan kuin mustana vetenä.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Joo jos kuka on lukenut forten käyttöohjeita niin siellä todellakin kehoitetaan käyttämään ainetta tietty määrä / öljylitra ja käyttämään konetta riittävän pitkään juuri siksi että ne kokkareet hajoaisi. Jos öljyn sekaan on jäänyt jotain sattumia niin silloin ei käyttöohjeita kenties ole seurattu riittävän tarkasti.
Comment
-
-
Originally posted by HevimiesJoo jos kuka on lukenut forten käyttöohjeita niin siellä todellakin kehoitetaan käyttämään ainetta tietty määrä / öljylitra ja käyttämään konetta riittävän pitkään juuri siksi että ne kokkareet hajoaisi. Jos öljyn sekaan on jäänyt jotain sattumia niin silloin ei käyttöohjeita kenties ole seurattu riittävän tarkasti.
Kenties sillä aineella on myös riskinsä ja sen halusin vain tuoda tässä esille.
Comment
-
-
Jos moottori on kovinkin likainen sisältä, niin fortehan suosittelee käyttämään vieläkin väkevämpää annostelua, olisikohan ollut tuplamäärä.
Tarkista esim. rautalangalla kaapimalla tai endoskoopilla, että kaikki musta liete on irronnut mm. öljypohjasta (erityisesti ns. tuontimoottorit).
Tarvittaessa puhdista käsin venttiilikoppa, nokka-akseli, sylinterikansi, öljypohja sekä kampikammion huohotusjärjestelmä.
Comment
-
-
Originally posted by jani73Tarkista esim. rautalangalla kaapimalla tai endoskoopilla, että kaikki musta liete on irronnut mm. öljypohjasta (erityisesti ns. tuontimoottorit).
Tarvittaessa puhdista käsin venttiilikoppa, nokka-akseli, sylinterikansi, öljypohja sekä kampikammion huohotusjärjestelmä.
Comment
-
Comment