Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forte Motor Flush käsittely BMW 325i M50 VANOS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    #61
    Tosta fortesta oon itsekkin kuullut hyvää palautetta. Kuulin myös selasen jäätävän huhun että 1-2dl dieselöljyä tai petroolia ajaa saman asian. Sitä vois testata tohon fiestaan :lol:

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      #62
      Fiesta

      1.1:ssä Fiestassa tuskin on hydraulisia venttiilin nostajia johon Forte aine eniten vaikuttaa, mutta kyllä se paskaa varmasti löytää ja tuo pois koneesta oljyn ja suodattimen mukana.

      Öljyn kulutus ei ainakaan vähenny tolla, ehkä se voi alkaa jos venttiilin varsista paljonkin paskaa irtoaa, mutta epäilen että auttaa vaan vanhoissa koneissa.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #63
        Vaihdoin kerran saksassa kaverin 750iL E32 autoon nokka-akselit, laahaimet ja hydrot. Kaveri käytti vain Castrolin RS 5W-40 öljyä (max 10tkm) sekä huuhteli säännöllisesti öljytilan ko huuhtelulitkuilla (en muista valmistajaa). Autolla oli ajettu n 240tkm joista hän oli ajanut yli 180tkm (2. omistaja).

        Venttilikopat avattuani oli järkytys suuri - hydrojen ympärillä oli paikotellen jopa 2cm ! paksuja öljykarstakertymiä ja koko venttiilikoneisto oli yltäpäältä sen peitossa. Jakopäätä purkaessa oli ilmeistä että karstan oli tuonut jakoketju ylös venttiilikoneistoon koska karstaa oli lennellyt ympäri jakokoteloa. Paljon.

        Huuhteluaineet pesevät varmasti öljykarstaa irti ja sitäkautta parantavat esim öljyrenkaiden toimintaa ja käyntiä jne. Pitää kumminkin muistaa että se karsta liukenee öljykiertoon ja moottorin rakenteesta riippuen leviää ympäri moottoria enemmän tai vähemmän tehokkaasti. Erityisesti ketjuvetoisen koneen kuten vaikka M50 sanoisin olevan kriittinen tuossa suhteessa koska jakoketju on suoraan yhteydessä öljytilaan. Hihnakoneessa karsta leviää lähinnä öljykanavia pitkin. Jos karsta pääsee tilaan jossa ei ole aktiivista öljynpainetta kuten venttiilikoneisto niin se ei sieltä niin vaan huuhtoudukaan takasin öljytilaan ja sitä kautta öljynvaihdon yhteydessä mäjelle.

        Teoriassa siis hyvä aine mutta ei ollenkaan riskitön. Suosittelen siis suhtautumaan varauksella asiaan tai ainakin tarkistamaan venttiilikoneiston tuon käsittelyn jälkeen.
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • antti79
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 2499
          • Littoinen

          #64
          Joo, eikös noi nykypäivän täyssynteettiset öljyt ole tarpeeksi peseviä pitääkseen esim. M50 koneen puhtaana. Tosin jos siinä on käytetty ennen jotain paskaa mineraaliöljyä ja sekin vaihdettu 30tkm välein niin ehkä silloin olisi Forte käsittely poikaa ennen uusien öljyjen laittoa. Itseäni aina vähän epäilyttää noi kaikenmaailman moottoripesu jutut, vaikka olen tosin itsekkin miettinyt jos tekesin Forte käsittelyn, mutta taidanpa jättää tekemättä. Jos esim. joku on huomannut hienoisen käyntiäänen paranemisen Forten jälkeen se todennäköisesti johtuu uusista öljyistä eikä mistään muusta... ehkä... :roll:
          sigpic
          Originally Posted by jari kihlman
          "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

          Comment

          • tertsunen
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1343
            • JKL

            #65
            Jos moottori on kunnossa, sinne ei tarvitse tunkea mitään erillistä "pesuainetta", sanoi eräs autokorjaamon pitäjä.
            Sama juttu koskee myös näitä syylärin eteen tungettavia pahveja.

            Sitten omakohtainen kokemus näistä tököteistä.
            Litkut lyötiin vm.-71 jenkin koneeseen ja aine irrotti koneessa vuosikymmeniä lymyilleen moskan ja tuhosi moottorin.

            Comment

            • Jacek
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 552
              • Helsinki

              #66
              Originally posted by antti79
              on huomannut hienoisen käyntiäänen paranemisen Forten jälkeen se todennäköisesti johtuu uusista öljyistä eikä mistään muusta... ehkä... :roll:
              Nosiis, kyllähän se varmasti pesee karstoja pois ja sitäkautta voi parantaa moottorin toimintaa mutta kun kyse ei ole siitä parantaako vai ei vaan minne se irronnut karsta päätyy. Siihen vaikuttaa olellisesti moottorin rakenne, pääasiassa nokka-akselin käyttötapa. Ketjua pitkin lentää isoakin moskaa yläkertaan, öljykanaviin ei kovin suuria kokkareita mahdu.

              Originally posted by tertsunen
              Sitten omakohtainen kokemus näistä tököteistä.
              Litkut lyötiin vm.-71 jenkin koneeseen ja aine irrotti koneessa vuosikymmeniä lymyilleen moskan ja tuhosi moottorin.
              Juuri tätä tarkoitan.
              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

              Osia myytävänä

              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                #67
                Suodatin

                Kyllähän sitä vois luulla että suodattimeen moskaa ja mulla ainakin suodattimen kotelossa oli aika hyvin tavaraa jonka ronkin pois.

                Se huuhtelu kannattaa varmaan tehdä nyt sitten useammin kun on aloittanut jotta irronnut moska tulee paremmin liuotettua pois. Kyllä se varmaan tehokkaasti liuottaa kun öljyt tuli pois ihan kuin mustana vetenä.
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • jani73
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 4320
                  • Turku

                  #68
                  Löytyyhän Fortelta monenlaista litkua, ei pelkästään motor flushia. Eli ehkä olisi hyvä puhdistaa myös pa-järjestelmä, venttiilit jne.
                  Tuolla on lisää infoa aineitten käytöstä.

                  Comment

                  • kole
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2002
                    • 506
                    • Joensuu

                    #69
                    Itellä naputti venttiilit 525:ssa välillä niin käytin fortet sisällä. Myyjä suositteli kahta purkkia. Naputus loppui muutaman minuutin jälkeen, ei ole tullut seurattua nytten kun en itse aja sillä autolla.

                    Comment

                    • jani73
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 4320
                      • Turku

                      #70
                      Motor flushit käytetty tänään 30min koneessa. Öljy ei näyttänyt mitenkään kovin mustalta huuhtelun jälkeen, joten voi olla, että edellinen omistaja on myös huuhdellut konetta, mene ja tiedä.

                      Comment

                      • Hevimies
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1456
                        • Savonlinna

                        #71
                        Joo jos kuka on lukenut forten käyttöohjeita niin siellä todellakin kehoitetaan käyttämään ainetta tietty määrä / öljylitra ja käyttämään konetta riittävän pitkään juuri siksi että ne kokkareet hajoaisi. Jos öljyn sekaan on jäänyt jotain sattumia niin silloin ei käyttöohjeita kenties ole seurattu riittävän tarkasti.

                        Comment

                        • Jacek
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 552
                          • Helsinki

                          #72
                          Originally posted by Hevimies
                          Joo jos kuka on lukenut forten käyttöohjeita niin siellä todellakin kehoitetaan käyttämään ainetta tietty määrä / öljylitra ja käyttämään konetta riittävän pitkään juuri siksi että ne kokkareet hajoaisi. Jos öljyn sekaan on jäänyt jotain sattumia niin silloin ei käyttöohjeita kenties ole seurattu riittävän tarkasti.
                          Jos ne kokkareet ajautuu paikkaan jossa ei ole paineenalaista öljykiertoa, kuten esim vaikka juuri jakoketjua pitkin venttiilikoneistoon niin ne ei sieltä noin vaan minnekään liukenekaan vaikka konetta käyttäisi kuinka kauan.

                          Kenties sillä aineella on myös riskinsä ja sen halusin vain tuoda tässä esille.
                          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                          Osia myytävänä

                          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                          Comment

                          • tertsunen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1343
                            • JKL

                            #73
                            Originally posted by Jacek
                            Kenties sillä aineella on myös riskinsä ja sen halusin vain tuoda tässä esille.
                            Aine on varmaankin ihan ok ja tekee sen minkä lupaakin, mutta minä en siihen enää koske. Yksi ikävä kokemus riittää... :lol:

                            Comment

                            • jani73
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 4320
                              • Turku

                              #74
                              Jos moottori on kovinkin likainen sisältä, niin fortehan suosittelee käyttämään vieläkin väkevämpää annostelua, olisikohan ollut tuplamäärä.


                              Tarkista esim. rautalangalla kaapimalla tai endoskoopilla, että kaikki musta liete on irronnut mm. öljypohjasta (erityisesti ns. tuontimoottorit).
                              Tarvittaessa puhdista käsin venttiilikoppa, nokka-akseli, sylinterikansi, öljypohja sekä kampikammion huohotusjärjestelmä.

                              Comment

                              • Jacek
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2004
                                • 552
                                • Helsinki

                                #75
                                Originally posted by jani73
                                Tarkista esim. rautalangalla kaapimalla tai endoskoopilla, että kaikki musta liete on irronnut mm. öljypohjasta (erityisesti ns. tuontimoottorit).
                                Tarvittaessa puhdista käsin venttiilikoppa, nokka-akseli, sylinterikansi, öljypohja sekä kampikammion huohotusjärjestelmä.
                                Toisin sanoen pura puoli moottoria. Endoskooppikinhan löytyy jokaiselta tallinnurkista
                                (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                                Osia myytävänä

                                http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎