Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahdin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW318!
    Bimmer Rookie
    • Oct 2002
    • 81

    Remmiahdin?

    Kertokaa kaikki remmiahtimesta, hyötysuhde, kuinka kova rasitus koneelle, kulutus vertaen turboon jen sen sallaista...ei mitään arvailua kiitos..
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3064
    • Suomi

    #2

    .
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

    Comment

    • #BMW#
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 488
      • Espoo

      #3
      ..aika hiljanen topikki, kun arvailu on kieletty
      E38 pre 740i 4.4l Manual

      Comment

      • Northstar
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 745
        • Järvenpää

        #4
        (Löytyy useimmista kirjastoista, juttua muistaakseni jonkin verran roots ahtimista ainakin => )
        A. Graham Bell, suom. teksti Esko Mauno
        Uusi Moottoritekniikka
        Kieli: suomi
        Bemaristin on mukava muutenkin lukea kirja, koska siellä mainitaan, että Bemarissa on Porschen ohella maailman parhaiten suunnitellut koneet. Kaikista ihanteellisimmat siis. Vaikka kirja painottuukin lähinnä Austraaliaversioihin (Holden muistaakseni esimerkkinä yleensä). Juttu on silti yleistasoista, esimerkit vain yleensä juuri muistaakseni Holdenista.

        Earl & Diane Davis
        Performance Handbook Supercharging,Turbocharging and Nitrous Oxide
        Kieli: englanti

        Voisi olla hyötyä myös etsiä Googlesta Mercedes hakusanalla... Ne käyttivät joskus muinoin Roots ahtimia (ainakin kilpa-autoissa, joskus kun Mersua katselin niin hehkuttivat jossain esitteissään). Siis käyttivät ahtimia, kuten tuossa Uusi Moottoritekniikka kirjassa sanotaan, turbot eivät periaatteessa ole edes ahtimia, ne eivät ahda mitään (=pakkaa ilmaa). Roots taas oikeastikin pakkaa ilmaa pienempään tilaan.

        [edit: Bemarin kehuminen]
        Last edited by Northstar; 15-03-2005, 12:54.
        sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

        Comment

        • larmatin
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1118
          • Perttula

          #5
          Originally posted by BMW318!
          Kertokaa kaikki remmiahtimesta, hyötysuhde, kuinka kova rasitus koneelle, kulutus vertaen turboon jen sen sallaista...ei mitään arvailua kiitos..
          yksi suuri ero on se että remmiahdin ottaa suoraan kampura tehoa kun taas pakokaasu ahdin käyttää "hukka" tehoa hyväkseen

          Comment

          • f1zz
            GTi:stä tuttu
            • Sep 2003
            • 1469
            • Veikkola

            #6
            Jostain luin että eaton m62 roots ahdin ottaisi ~2000rpm tyhjäkäynnillä 7 hv ja 14000rpm 36hv.. Ei se niin hirveästi ole. Rasitus on riippuvainen ahtopaineesta..

            Comment

            • DiisseliKiisseli
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 550
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by f1zz
              Jostain luin että eaton m62 roots ahdin ottaisi ~2000rpm tyhjäkäynnillä 7 hv ja 14000rpm 36hv.. Ei se niin hirveästi ole. Rasitus on riippuvainen ahtopaineesta..
              Ahtopaine on taas riippuvainen siitä minkäkokoinen se remmiahdin on. Voihan remmiahdinkin olla pieni tai iso. Ja remmiahtimen säätö täytyy olla erilainen kuin turbon koska ahdin on aina suoraan verrannollinen koneen kierrosnopeuteen. Sinänsä voisi kuvitella että säädöt on siksi helpompi tehdä. Alakierroksilla jättää ahdon pienemmälle tai pois ja sitten mitä ylemmäs mennään niin sitä enemmän ahtaa. Eli jonkulainen säätyvä hukkaporttiko se nyt on, pitäisi laittaa. Itse olen miettinyt tota remmiahdinta moneen kertaan, enkä oikeen keksi mikä siinä olisi se vaikea osuus. Ottais vaikka ilmastoinnin kompuran mäkeen ja löis remmiahtimen tilalle. Ilmaa ottais vaikka keskeltä konepeltiä, tekis sellasen kunnon superchargerin niinku joissain vanhoissa jenkeissä. Kyllä ois komee ja vielä remmiahdettu.

              Ja tää oli pelkkää arvailua sekä mielikuvituksen tuotetta.
              Last edited by DiisseliKiisseli; 15-03-2005, 17:01.

              Comment

              • Suutari
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 3064
                • Suomi

                #8
                noilla pajaoppailla/kirjoilla pääsee kyllä käytännön alkuun ja varmasti saa kohtuudella toimivan auton tehtyä. Jo sitten viimesiä heposia haetaan ja minkä tyyppisellä ahtimella jne. niin sitten jo pitää löytyä tietämystä enemmänkin. jenkki foorumit joilla käsitellään remmejä on oivaa luettavaa..

                niin jaomasta hyllystä löytyy noi kaikki kirjat...
                mm. tässä on aika yleistasoista juttua.
                Earl & Diane Davis
                Performance Handbook Supercharging,Turbocharging and Nitrous Oxide

                A.Graham Bellin kirjat on ehkä parhaita tietosisällöltään. Corky bellillä juttu yleensä loppuu lauseeseen..näin olen tehnyt 20.v, mutta teoria ja perustelut miksi ontuu hiukan. kohtuu kirjoja kumminkin nekin. Muista kirjoista ei hirveesti oo muuhun kun et miltä se ahdin sitten näyttää ja jotain perusinfoa.
                Last edited by Suutari; 15-03-2005, 16:59.
                Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                -Official BTCF-Sauna Team-
                -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                -Team BTCF Top Alcohol-
                -Team Pimp My Bride-
                TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                Comment

                • hönö
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2004
                  • 104
                  • Anjalankoski

                  #9
                  Työ kaverilla on työn alla tällä hetkellä E30 m50b25 johon tulee tuollainen roots tyyppinen ahdin!! harmi kun ei ole antanut kuvata autoa on meinaan aika mässy!! jos tos kevääl sais sala kuvia nii pitää laittaa jotain juttua siitä!

                  Comment

                  • f1zz
                    GTi:stä tuttu
                    • Sep 2003
                    • 1469
                    • Veikkola

                    #10
                    Originally posted by DiisseliKiisseli
                    Ahtopaine on taas riippuvainen siitä minkäkokoinen se remmiahdin on. Voihan remmiahdinkin olla pieni tai iso. Ja remmiahtimen säätö täytyy olla erilainen kuin turbon koska ahdin on aina suoraan verrannollinen koneen kierrosnopeuteen. Sinänsä voisi kuvitella että säädöt on siksi helpompi tehdä. Alakierroksilla jättää ahdon pienemmälle tai pois ja sitten mitä ylemmäs mennään niin sitä enemmän ahtaa. Eli jonkulainen säätyvä hukkaporttiko se nyt on, pitäisi laittaa. Itse olen miettinyt tota remmiahdinta moneen kertaan, enkä oikeen keksi mikä siinä olisi se vaikea osuus. Ottais vaikka ilmastoinnin kompuran mäkeen ja löis remmiahtimen tilalle. Ilmaa ottais vaikka keskeltä konepeltiä, tekis sellasen kunnon superchargerin niinku joissain vanhoissa jenkeissä. Kyllä ois komee ja vielä remmiahdettu.

                    Ja tää oli pelkkää arvailua sekä mielikuvituksen tuotetta.
                    Siis ahtopaineen säätöönhän teetät sopivan hihnapyörän jolla määräät ahtopaineen. Jos ahtimen max paine on 1.8 bar 14000rpm ja teet pyörät 2:1 niin kun kone kiertää 7000rpm = ahdin 14000rpm. Se ahtimen koko määrää tuoton, jos on liian pieni ahdin niin kaikki paineen tuotto menee sylinterien täyttämiseen ei paineen tuottamiseen.

                    (tosta pyörien suhdeluvusta en ole mitenkään varma, en ole vielä asiaa tutkinut)

                    Niin mikäs tossa remmissä olisi niin vaikeaa. Suurin syy niiden harvinaisuuteen on hinta. Useimmat uudet ahtimet maksaa yli 2000€, joitain saa ~1000€ .. jotkut myy niitä tälläkin foorumilla harrastaja ystävällisiin hintoihin..

                    Turhaan nakkaa ilmastoinnin pois jos sen ahtimen tekisi koneen päälle mutta jos ei ole v-kone niin tuo sijoitus on huono. Varsinkin jos välijäähyn putket pitää vetää keulille.

                    Comment

                    • Suutari
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 3064
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by hönö
                      Työ kaverilla on työn alla tällä hetkellä E30 m50b25 johon tulee tuollainen roots tyyppinen ahdin!! harmi kun ei ole antanut kuvata autoa on meinaan aika mässy!! jos tos kevääl sais sala kuvia nii pitää laittaa jotain juttua siitä!
                      Näitä projektejahan on useammallakin suunnalla eri variaatioina rakenteilla..joillain ollut jopa vuosia ahtimet hyllyssä.. ..
                      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                      -Official BTCF-Sauna Team-
                      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                      -Team BTCF Top Alcohol-
                      -Team Pimp My Bride-
                      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Matematiikka remmin kanssa on helpohkoa. Laitoin vähän aikaa sitten emännän käyttöpeliin (M20B25) Eatonin M45 ahtimen. Laskin etukäteen haluamani ahtopaineen (,35 bar) mukaan hihnapyörille välityksen ja laskin nokka-akselin overlapin melkein nollaksi. Tein (tai siis teetin) piirustuksieni mukaan hihnapyörät ohjaustehostimen pumpulle sekä kampuran päähän (tulivat samaan kiertoon). Sitten vaan kovasti ahertamista (laitoin samalla ilmastoinnin ko. autoon) ja lopputuloksena oli laakista toimiva peli, jonka ahtopaine oli justiinsa se ,35 bar! 0-100 ajasta tippui ehkä 2 sekuntia (en mitannut vakiolla suorituskykyä) ja eikä peli nakuttanut säätösession jälkeen.

                        Saa nähdä miten vaikutti kulutukseen, Webastollisessa autossa näin talvikelillä sen mittaaminen on vaikeaa. Alustavasti se näyttäisi olevan ennallaan. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu ohjaamoon vaikka kuinka polkee. Penkissä ei voinut koettaa tehonnousua kun kyseessä on viskolla tehty neliveto, lastu tehtiin siis perstuntumalta ja laajakaistalambdan avulla.
                        ---

                        Comment

                        • tsbmw
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 1495
                          • Ilvola

                          #13
                          Remmihomman tarkennusta

                          Originally posted by -Tapi
                          Matematiikka remmin kanssa on helpohkoa. Laitoin vähän aikaa sitten emännän käyttöpeliin (M20B25) Eatonin M45 ahtimen. Laskin etukäteen haluamani ahtopaineen (,35 bar) mukaan hihnapyörille välityksen ja laskin nokka-akselin overlapin melkein nollaksi. Tein (tai siis teetin) piirustuksieni mukaan hihnapyörät ohjaustehostimen pumpulle sekä kampuran päähän (tulivat samaan kiertoon). Sitten vaan kovasti ahertamista (laitoin samalla ilmastoinnin ko. autoon) ja lopputuloksena oli laakista toimiva peli, jonka ahtopaine oli justiinsa se ,35 bar! 0-100 ajasta tippui ehkä 2 sekuntia (en mitannut vakiolla suorituskykyä) ja eikä peli nakuttanut säätösession jälkeen.

                          Saa nähdä miten vaikutti kulutukseen, Webastollisessa autossa näin talvikelillä sen mittaaminen on vaikeaa. Alustavasti se näyttäisi olevan ennallaan. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu ohjaamoon vaikka kuinka polkee. Penkissä ei voinut koettaa tehonnousua kun kyseessä on viskolla tehty neliveto, lastu tehtiin siis perstuntumalta ja laajakaistalambdan avulla.
                          Kone M30B28 ei kat., 110tkm, manuaali 528i -83 E28 käyttöpeli johon kiinnostaisi juuri tuollainen "pappamainen" alaväännön lisä (200 Nm/2000r => 250+ Nm/2000r) järkevästi toteutettuna. Searchilla ei tahdo löytyä tarpeeksi, onko projektistasi yksityiskohtia jossain? Mitä on huomioitava, vaihdettava ja katsastettava (ilmeisesti teholappu, muita juttuja ei kait tuon ikäiseen tarvita) - mitä maksaa ja paljonko homma vei aikaa? Itse tietenkin laitan. Missä M30B28 remmiprojekteja Suomessa ja muualla...?

                          Remmi + hihnäpyörä +? 1983 tarvitseeko huomioida päästöjä (1983 - ilmeisesti ei mitään koska kaikki määräykset on tuon päivän jälkeen)? Jos huipputeho jää alta 220hv (alle +20% nykyisestä) voi alavääntöä nostaa ilman ihmeempiä selvityksiä? Teoriassa vääntö saa olla 2000r/650Nm ja pudota siitä 6000r/250Nm ja KW-tehot ei muuttuisi miksikään .
                          PS. Toimisiko homma ALUKSI "jossain tasossa" kaikki vakiona + remmi + hukkaportti + säätöyksikkö + mittari - vai onko heti käytävä kaikki läpi?

                          (Tuttu pisti just kilpiin -72v Corollasta 160hv takapyoristä vaparina ja koppa alta 850kg - toisaalta mutkasta se menee suoraan...).
                          Last edited by tsbmw; 24-05-2006, 10:12.
                          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                          - E28 528i, 528i+, M5

                          Comment

                          • B 50
                            Newbiemmer
                            • Mar 2006
                            • 3
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Ei ole pakko kaikkea heti. Miedommallakin satsilla pääsee hyvin alkuun. Eli pelkkä ahdin ja mittari, ei hukkaporttia(jätetään ne turbottajille) tms. Koneen peruspuristus taitaa tällaisessa olla määräävä tekijä ahdon määrälle. Yleensä vakio nokat(iso LSA) toimii ahdetussa hyvin. Eli periaatteessa tarviit ahtimen, sille vedon, ilmalle putkitukset, koneelle riittävästi soppaa ja sytkän säätöä. Ja kun muistetaan, että 0,2bar on karkeesti 50% lisää ilmaa vapariin verrattuna, niin tuntuuhan se pienikin ahto. Jos tarkotus on myöhemmin ahtaa reippaammin, kannattaa se ottaa huomioon jo ahdinta valitessa, ettei tarvii sitten uutta systeemiä askarrella pelkästään sen takia. Normaali ajossa lisääntyneestä alakierrosväännöstä on paljon enemmän iloa, kuin isosta huipputehosta. Varsinkin automaatilla. Pakokaasupäästöihinhän ton ei pitäisi vaikuttaa, konehan pysyy viritysasteeltaan vakiona, kunhan vaan luulee olevansa kokoistaan isompi.

                            Comment

                            • tsbmw
                              BTCF Member
                              • Jun 2004
                              • 1495
                              • Ilvola

                              #15
                              Ahtopaine ja puristussuhde

                              M30B28 puristussuhde on 9,3 joten ilmeisesti max puristussuhde sytytystä säätäen voi olla 11,0 (korkein vakioautoissa käytetty kait 1981 Jaguarin V12 koneen 12,0).

                              Meneekö laskenta ihan suoraan: 9,3 x ahtopaine 1,2bar = 11,2 vai onko lämmmöstä aiheutuvia painehäviöit huomattavasti? Vaikuttaako välijäähdytin puristussuhteeseen miten?

                              Korjatkaa jos... Iskun pituus 80mm joten 3mm kuparitiivisteellä + lisäkannentiivisteellä päästään peruskoneessa puristussuhteeseen ~6,5 eli ahtopaineen voi nostaa tasolle 1,5bar. Koneen kestävyyden kannalta kait olisi syytä pudottaa puristukset heti?

                              "-Tapi" muutitko puristussuhdetta, eikö 1,35bar johda puristukseen n. 12,0? Miten koneen nakutuskestävyys vaikka lisäisi seossuhdetta, myöhästyttäisi ennakkoa ja käyttäisi 98? Onko muita keinoja vaikuttaa nakutukseen - etanoli?
                              Last edited by tsbmw; 26-05-2006, 00:18.
                              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                              - E28 528i, 528i+, M5

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎