Originally posted by Thuppu
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Remmiahdin?
Collapse
X
-
Originally posted by -Tapi View PostPitääpä kirjoitella kun näyttää tässä ketjussa olevan paljon arvailuja ja niihin perustuvia heittoja..
-Roots-ahdin ei vingu siellä ylikierroksilla sen enempää kuin alikierroksillakaan. Ääni kasvaa paineen kasvaessa, ei kierrosten. Tämän vuoksi näkyykin aina välillä joitakin kuolleena ideoituja ratkaisuita joissa kaasuläppä on ahtimen jälkeen ja ahdin huutaa kuin hyeena kuumentaen ilmaa koko ajan täydellä teholla.
-Kierrosten yläraja on osittain kestävyyden kanssa linjassa mutta suurin syy siihen ylärajaan on hyötysuhde. Ahdin imee tietyn määrän ilmaa optimiolosuhteissa oman runkonsa läpi ja jos imupuoli alkaa ahdistamaan yhtään, hyötysuhde tippuu dramaattisesti jolloin kierrosten nosto tuo mukanaan vain lämpöä eikä niinkään tehollista ilmaa. Imupuoli ahdistaa usein jo alempana kuin valmistajan ilmoittama suurin pyörimisnopeus antaisi ymmärtää johtuen kotivirittelijöiden kompromisseista.
-Eatonin M- ja TVS-sarjoista on googlattavissa hyötysuhdekarttoja eikä niitä ole tehty huvin vuoksi kuten ei missään muissakaan ahtimissa. Niiden karttojen mukaan kun pysyy kierros- ja painealueella, saa muutakin kuin nettoforumiuskottavuutta. Omaa päänseinäänlyöntikokemusta löytyy M45, M112 ja M122 Eatoneista joista jokaista olen testaillut monella eri nopeusalueella ja painealueella todetakseni esim että joskus 0,2 bar vähemmän painetta onkin enemmän tehoa jne.
-Pakokaasuahtimen ja Rootsin yhdistelmä on aina haastava mutta kohtuuhelposti tehtävissä siten että unohtaa heti alkuunsa kaikki venttiilit ja tingeltangelit joiden kanssa säätäminen on miltei mahdottomuus vaikka paperilla kaikki toimiikin.
Helpoin tie on järjestää kaasuläppä ennen ensimmäistä ahdinta jolloin Roots pumppaa alipainetta sekä etu- että takapuolellaan kaasuläpän ollessa kiinni tai raollaan. Tällä järjestelyllä vaan läpän ja imuventtiilin välinen matka kasvaa ikävän pitkäksi jos kahta ahdinta ja välijäähdytintä käytetään.
Toiseksi helpoin on järjestys: Ilmanpuhdistin->Pakokaasuahdin->roots->välijäähdytin->kaasuläppä
Tässä toki tarvitaan bypass rootsin ohi joka aukeaa imusarjan alipaineella kaasuläpän takaa. Tällä meiningillä roots imee turbon kompressorin läpi ilmansa ja kun kompura pääsee alueelleen, saa roots sisäänsä jo valmiiksi paineistettua ilmaa jonka se vielä puristaa kokoon omalla välityssuhteellaan. Tällöin ei rootsin ylärajakierroksillakaan ole väliä koska rootsin imupuolella ei ole vastuksia vaan ilma painetaan ylipaineella sisään isoilla kierroksilla. Roots voi pidemmässä juoksussa tykätä kyttyrää jos ajetaan peruna punaisena 150 asteisilla turbon jälkeisillä lämmöillä mutta tietää ken kokeilee mihin huoltoväli lyhenee jos lyhenee.
Nämä kaksi edellämainittua olen toteuttanut BMW M20-moottoriin ja ne todistetusti toimivat. Ensimmäinen oli ilman turboa ja välijäähdytintä jolloin imuputkiston matka ei ollut ongelma. Jälkimmäisessä ainoa downside oli pieni MAP-arvon viive säädössä kun bypass sulkeutui ja teki nopean painepiikin.
Näiden systeemien kannattavuus on ehkä vähän kyseenalainen kun itse mitoitin rootsin jonnekin 0,3-0,6 bar maastoon ja tuolla 'tupla-ahtamisella' suurin hyöty tulisi vasta useamman barin paikkeilla. Näillä järjestelyillä konehuoneesta tulee ahdas ja painoa tulee lisää. Toisaalta rakentelu on erittäin mielenkiintoista ja jopa palkitsevaakin kun homma rokkaa.
Sittemmin siirryin pelkkään rootsiin kun huomasin että valitsemalla sen pohjalle kerralla hyvän moottorin (LS1) ei muita ahtimia tarvinnut miettiä tämän lyömättömän reagointinopeuden takia. Tykkään kiertää mutkarataa ja siellä roots istuu kuin nenä päässä. Forumeita lukemalla saa toki toisen käsityksen mutta ainakin omat vehkeet rokkaavat vuodesta toiseen upeasti.
Originally posted by r.w. View PostEi kierrokset ole ainoa ongelma, tuolla välityksellä kasvaisi imusarjan paine niin suureksi ettei ahdin taida tuottaa paljoa muuta kuin lämpöä... :think
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View Postilmanpuhdistin->roots->pakokaasuahdin->välijäähdytin->kaasuläppä. Mekaaninen ahdin alkaa syöttämään alhaisilla kierroksilla pakokaasuahtimen läpi, se auttaa myös turbon heräämisessä, turbo alkaa spoolaamaan
Joitakin ajatuksia. Mekaaniset ahtimethan on jeesuksen vanhoja keksintöjä ja jo toisen maailmansodan aikaan lentokoneenmoottoreita kaksoisahdettiin. Ei tässä välttämättä tarvitse ruutia keksiä uudelleen:
Ps. Toinen innovaatio; kaksoisahdettu, kaksitahtinen V12-laihaseos-suorasuihkutus vuodelta 1941-45: http://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_CrecyLast edited by Vauhtivaunu; 19-03-2015, 20:37.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Tuo Vauhtivaunun esittämä vaihtoehto unohtuikin itseltäni eli sama ketju muuten mutta roots kaasuläpän jälkeen. Hieman hankalampi toteuttaa mutta olisi oiva vekotin muuten. Toki se alipaineen pumppaus teettää työtä siinä missä paineenkin ja siksi kaupallisissa roots-sovelluksissa onkin ohivirtaus ahtimen ohi eli hullunkierto päällä kun ollaan pienellä kuormalla.
Se roots imee juuri saman verran ilmaa kuin se puhaltaa. Siksi se on ihan sama sen turbon heräämisen kannalta onko se rootsin etu- vai takapuolella.
Rootsin etupuolella se poistaa kokonaan sen ylikierrosongelman ja antaa anteeksi putkistokompromisseja. Siksi suosin tuota järjestystä.---
Comment
-
-
Joo, vaikea mun on sanoa mitään asiasta ku ei oo minkäänlaista kokemusta vielä. Ajatuksena mielestäni toi on hyvä. Remmiahdin toki tekee turhaa työtä, mut sitä ei tarvitakaan kuin alakierroksille. Holsetti kyllä jaksaa puskea ylärekisteriin.Siinä voitetaan juurikin toi turha lämmön tuotto.
Lisäksi toi takaiskuventtiili ei tarvi mitään ohjausta, ja voisi kuvitella et siirtymä remmiahtimen paineesta turbon tuottamaan kävisi melko sujuvasti ilman suurempia harppauksia ku läppä toimii imusta.
Mielestäni tämä Markon käyrä näyttää oikein hyvältä. Toteutushan on juuri tällä tyylillä.
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostRemmiahdin toki tekee turhaa työtä
sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Niin minäkin luulin aiemmin että Ruuvi olisi yli kylän..
Mutta väärässäpä olin. Ruuvi kun puristaa sen ilman kokoon pituusmatkallaan riippumatta siitä oliko sille ilmalle kulutusta vaiko ei. Bypass siis ei poista painetta sieltä missä se syntyy eli ruuvin rakenteessa.
Tämä aiheuttaa sen että pintakaasulla maantiellä päästellessä imuilman lämpö huitelee sadan ja kahdensadan välillä vaikka kuormaa ei olisi nimeksikään ja ehkä juuri siksi. Sitten kunnolla kuormittaessa ilmaa kulkee läpi enemmän ja sama lämpö sitoutuu isompaan ilmamäärään jolloin ongelma pienenee.
Vaikka kuinka olisi mielestään kova kaasuttelemaan, niin ajosta 90 % tai enemmän on pintakaasulla mikäli ajotie ei ole lentokenttä tai varttimaili. Suomessakin on viime aikoina löydetty tämä ruuviahtimen lämpöongelma josta ameriikan bubba ei jostain syystä niin kovasti puhu. Bubba puhuu rootsin lämpöshokista jota jännitän jo kovasti kun sen täytyy olla aivan valtava koska se on odotuttanut itseään jo niin monta kesää omalla kohdallani---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostNiin minäkin luulin aiemmin että Ruuvi olisi yli kylän..
Mutta väärässäpä olin. Ruuvi kun puristaa sen ilman kokoon pituusmatkallaan riippumatta siitä oliko sille ilmalle kulutusta vaiko ei. Bypass siis ei poista painetta sieltä missä se syntyy eli ruuvin rakenteessa.
Tämä aiheuttaa sen että pintakaasulla maantiellä päästellessä imuilman lämpö huitelee sadan ja kahdensadan välillä vaikka kuormaa ei olisi nimeksikään ja ehkä juuri siksi. Sitten kunnolla kuormittaessa ilmaa kulkee läpi enemmän ja sama lämpö sitoutuu isompaan ilmamäärään jolloin ongelma pienenee.
Vaikka kuinka olisi mielestään kova kaasuttelemaan, niin ajosta 90 % tai enemmän on pintakaasulla mikäli ajotie ei ole lentokenttä tai varttimaili. Suomessakin on viime aikoina löydetty tämä ruuviahtimen lämpöongelma josta ameriikan bubba ei jostain syystä niin kovasti puhu. Bubba puhuu rootsin lämpöshokista jota jännitän jo kovasti kun sen täytyy olla aivan valtava koska se on odotuttanut itseään jo niin monta kesää omalla kohdallani
Mutta jos kaasuläppä on ennen ruuvia niin eikö puristusongelma pienene? Ei ole mitä lämmittää jos ei kulje ilmaa läpi :thinksigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostAlipaineinen ilmakin on ilmaa eli sen puristaminen kasaan (alipaineen vähentäminen) on työnä samanmoinen jolloin se tekee saman lämmön.
alkuun itsellä oli jäykkä jousi dumpissa niin silloin lämmön tuotto ja remmiahtimen hihnan vinkuminen oli jotain aika jäätävää.
Comment
-
-
Tulipa jo värkättyä projektin ensimmäinen osa, yksisuuntaventtiili. Läppä(3mm teräs) on tarkoitus vielä keventää jyrsimessä, jättää vahvikekauluksen reunaan mutta ajaa sen muuten vaikkapa millin vahvuiseksi. Meinasin aluksi ostaa saman K1 läpän mikä on Markolla, mutta se oli suht pieni, joku 46mm. Halusin sittenkin isomman, ettei putkituksia ym. härpäkettä tarvi sit päivitellä enää koskaan vaikka asettais tehotavoitteen nelinumeroiseksi. Tää on nyt 70mm reiällä, ja asentuu 4" putkeen.
Comment
-
-
Onko sulla tapi tollanen ruuviahdin käytössä?
Haluampa nähdä sen asennuksen missä on tollaset imulämmöt pintakaasulla.. Ja jotain on kyllä pahasti vituillaan, mut eipä ois uutta.. Ruuviahtimen sisäisen puristuksen osuus määritellään kertoimella joka tulee roottori designin mukaan..niitäkin on erilaisia ja eri painesuhteille optimoituja. Suurin osa ilmasta siirtyy ihan puristumatta..
800hp asti ruuviahtimen hinta custom mittasella vetopäällä ja your choice hihnapyörällä noin alk. 2600e uutena ei nyt oo niin kova kun ei tarvii todellakaan turboa kaveriks.
Melekosen jämäkkä on tuo läppä. Kestää hyvin paineet, mutta hieno venttiili. Se audin versio olis ollu rock jos tosiaan yli 1000hp pitää mennäLast edited by Suutari; 21-03-2015, 03:33.Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostTulipa jo värkättyä projektin ensimmäinen osa, yksisuuntaventtiili. Läppä(3mm teräs) on tarkoitus vielä keventää jyrsimessä, jättää vahvikekauluksen reunaan mutta ajaa sen muuten vaikkapa millin vahvuiseksi. Meinasin aluksi ostaa saman K1 läpän mikä on Markolla, mutta se oli suht pieni, joku 46mm. Halusin sittenkin isomman, ettei putkituksia ym. härpäkettä tarvi sit päivitellä enää koskaan vaikka asettais tehotavoitteen nelinumeroiseksi. Tää on nyt 70mm reiällä, ja asentuu 4" putkeen.
KUVA
KUVA
Comment
-
-
Originally posted by Suutari View PostOnko sulla tapi tollanen ruuviahdin käytössä?
Haluampa nähdä sen asennuksen missä on tollaset imulämmöt pintakaasulla.. Ja jotain on kyllä pahasti vituillaan, mut eipä ois uutta.. Ruuviahtimen sisäisen puristuksen osuus määritellään kertoimella joka tulee roottori designin mukaan..niitäkin on erilaisia ja eri painesuhteille optimoituja. Suurin osa ilmasta siirtyy ihan puristumatta..
Kirjoitukseni perustuu kokemuksiin kaikilla neljällä ahtotavalla piristettyjen LS-moottorien loggauksiin ja säätöihin. Olen siis pelannut centri-, roots-, twin-screw-, ja pakokaasuahdettujen GM-tuotteiden kanssa. Itselläni on roots koska se sopii parhaiten omaan käyttööni, jollekin muulle voi sopia jokin toinen ahtotapa.
En ymmärrä mitä tarkoitat että osa ilmasta siirtyy puristumatta..? Twin-screw puristaa ilman kasaan ja kaikki ilma kulkee ahtimen läpi puristuen siinä prosessissa (Huom! Ilma puristetaan koko ajan, myös pintakaasulla ja moottorijarrutuksissa eli ruuviahdin ottaa koko ajan maksimikuorman kampuralta riippumatta mitä siitä muutetaan tehoksi). Tämä on ongelma nimenomaan pintakaasulla pienillä kierroksilla kun ilmamäärä on pieni mutta se puristetaan ihan samalla suhteella kuin silloin kun halutaan ahtopaineita. Ilman puristuessa kasaan se lämpenee. Ihan sama puristetaanko se vaikka nyrkissä, se on fysiikan laki. Kun se lämpenee ja määrät ovat pienet, lämpö 'kertyy' ja siirtyy rakenteisiin kuumentaen seuraavaa satsia jo entisestään.
Rootsissakin huomaa tuon (ainakin vinkkelin keskelle asennettuna) ilmiön kun ajon jälkeen tyhjäkäynnillä imulämpö alkaa kipuamaan pikkuhiljaa päätyen pari-kolmekymmentä astetta ulkolämpötilaa korkeammalle. Sitten seuraavassa startissa saattaa ensimmäisen puoli minuuttia-minuutin imuilman lämpötila huidella 70-80 asteessa jolloin maksimitehokas lähtö voi jäädä haaveeksi kun syttyä pitää kompensoida huomattavasti myöhäisemmälle koska metanoliakaan ei voi/kannata tuhlata tyhjäkäynnillä lämmönpoistoon.
Rootsissa tosin ongelma on vain em. tilanteissa. Twin-screwilla tilanne on päällä aina maantiellä. Myös polttoainetalous twin-screwilla on aika vaikea laittaa kuntoon. Sekä rootsin että ruuvin yksi joillekin harrastajille merkityksellinen miinus on että tehopiikki puuttuu ja se tekee käyrästä 'tylsän'.
Joko hahmottuu miksi satoja tuhansia tunteja moottoreita testaavat autotehtaat ovat päätyneet Rootsiin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta?
Kaikkein helpoin säädöiltään ja asennukseltaan olisi varmasti centriahdin ja sellaisella huipputehojakin saisi upgreidattua myöhemmin mutta miinuspointtinsa siinäkin ja kuten jo aiemmin totesin, jokaiselle on oma valintansa ja sille perusteet.
Ruuviahtimien faktoja ei btw sitten kannata lukea ruuviahdinvalmistajien kotisivuilta vaan hieman puolueettomammista lähteistäLast edited by -Tapi; 22-03-2015, 16:46.---
Comment
-
Comment