Originally posted by -Tapi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Remmiahdin?
Collapse
X
-
Ruuviahtimessa on tietysti jatkuva puristus suunnittelukertoimen mukaan, mutta sen lisäksi ahdin pakkaa ilmaa imusarjaan aivan kuten roots tyylisellä ahtimella riippuen miten kovaa pyöritetään. (Oletuksena että ylitetään sisäisen pur.kert. arvo. Esim. katuautoissa yleensä ruuvin PR luokkaa 1.4 tms ja ahdetaan sitten esim. max. 1 bar paineilla).
Polttoainetalous huonompi kuin eattoni alle abs. paineen joo, häviötehoa on aina vähän johtuen sisäisestä puristuksesta. No, virivehkeissä se ei liene se pointti.
Kaikki ruuviahtimet ei todellakaan ole samanlaisia.. Jos kokemasi ahdin on suunniteltu vaikka 3.0 (Optimi ahdot 2bar) sisäisellä kertoimella metanoliputkeen johonkin +3bar ahdoille niin eipä yleistetä..
Enkä ymmärrä lausettasi että tuo lämmöntuoton suhde jotenkin muuttuisi "pintakaasulla" (Katuautossa), puristuskerroin on vakio ja ahtimen kierrokset(Ilmantuotto) sidoksissa kampiakselikierroksiin. Ainoa mikä muuttuu kierrosten noustessa on volymetrinen hyötysuhde(paranee) ja yleensä missään ruuvissa se ei lähtökohtaisesti kovin huono ole johtuen pienistä välyksistä roottoreissa. (No, taas eri asia kuin metanoli/nitroputket)
JOS katu/normaalissa rata-autossa (Ei vartttimaileri) imulämmöt on tollasta luokkaa mitä mainitsit niin huhheijjaa.. kantsis varmaan harkita esim. jonkun näköstä intercooleria mikäli kaikki bypassit yms. asiat on kunnossa ensin.. Bypass siis ahtimen yli tai ulkoilmaan alle ilmakehänpaineen (Vaparialue).
Eri asia siis jos juttelet vaan jostain metanoli/varttimailereista, mutta se on sitten ihan eri kenttä kun katuautot..
ja sielläkin kyllä ite laittasin Bypassin ettei tarvii imeä läppää vasten tai puhaltaa läppää vasten alle Abs. painealueen mitään turhaa.. hulluahan se muuten on... aivan järkkyä..
Eikä kannata varmaan puhua samoissa lauseissa varttipeleistä tai metanoliputkista ja katuautoista. Eli yleistää.
Rakenteet ja suunnitteluperiaatteet on niin eri planeetalta..
Ja täällä ollaan niin sfääreissä taas etten mie ees jaksa osallistua tän enempää koko "keskusteluun"
Jokainen lukekoon/hommatkoon "faktansa" itse mistä parhaiten muka saavat.. niin on joutunu muutkin tekemään. Foorumi-infoon nyt kannattaa hiukka varauksella aina suhtautua.. ja mainosmiehiin..
PS: Ja kyllä, kokemusta on aika monenlaisesta värkistä... on tullut vuosien saatossa oltua vähän muissakin kuin omissa BTCF -projekteissa mukana..töissä, koulussa ja harrastuksissa.. Silti pätee sanonta että mitä enemmän tietää asioista sitä vähemmän tietää tietävänsä asioista. Ei tässä mitään hesuksia ja ainoan totuuden miehiä kukaan olla..Last edited by Suutari; 22-03-2015, 22:54.Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Onpas tämä sinulle vaikeaa tai muuten vaan kova paikka. Luuletko että puhun MATKA-AJON ongelmista PINTAKAASULLA jonkin kilpurin kantiltaKyllä kyse on ihan katuvehkeistä. Kyse on vieläpä ihan katuautoihin tarkoitetuista valmiista sarjoista. Toinen oli Kenne Bell ja toinen.. En mainitse autoja enkä ahtimia sen tarkemmin koska se yksilöisi ne tässä maassa saman tien.
Kirjoita kokemuksistasi vasta kun sinulla on niitä. Siihen asti kannattaa muistaa että kirjoitat vain lukemistasi tiedonpalasista.
Ruuville on paikkansa: Paineilman tuotossa se on moninverroin rootsia ja mäntäpumppua parempi. Katuautossa se kaipaa vielä apua.---
Comment
-
-
Ei oo kova paikka
Onko sulle? Eikös nää oo pelkkiä asioita nyt jotka riitelee eikä ihmiset?
Mutta aika "paska" ahdinsarja jos imulämmöt pintiksellä yli 100 astetta. Oli kenen sarja vaan. Oma mielipide vain. Tod.näk. siis ei ole intercoolerilla varustettu.
Myös imulämmön maksimille ja ahtimen öljynlämmölle on olemassa yleensä suositukset ahtopaineen funktiona. Kannattaa tutustua ettei tuu roottoripaskaa jos on välitetty paljonkin yli valmistajan ohjeiden.
Enkä todellakaan ole lukenut koko threadia enkä lue, on muutakin parempaa tekemistäLast edited by Suutari; 22-03-2015, 23:30.Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Laitetaan nyt sen verran omista kokemuksista että muutama viikko sitten kun oma auto penkitettiin Eaton m112 & Holset hx55 niin imulämmöt penkityksessä oli n.55C. Kesähelteillä tosta jonkinverran varmaan nousee, mut tuskin pelkässä turbolla varustetussakaan paljon pienemmät ole.
Niin ja setti on remmiahdin->turbo->välijäähdytin->by-pass->kaasuläppä/imusarja.
Turbolle lisäksi oma alipaineella toimiva lisäilmaventtiili...E34 535 twincharged 709hv & 851Nm
Comment
-
-
M90 sieltä tulla tupsahti. Piti jo hieman sitä sovitellakin, ja näyttäis istuvan tilaansa vaikka hieman tiukkaa tekeekin... Jos ton saa pelittämään hyvin niin pitääpi tilata siihen huoltosarja. Ainakin couplerissa on hivenen välystä.
Edit.
Tuli yhtäkkiä mieleen et miten nyt sit hukkaportin ohjaus käyttäytyy kun ahtopaine tulee jo ennen turbon heräämistä? Eli hukkaportti aukeilee jo aiemmin... haittaakohan turbon heräämistä..? Liian väsyny taas tajutakseen miten toi nyt menee... Hukkapostin ohjaus tapahtuu Turbosmartin teellä.Last edited by Thuppu; 27-03-2015, 19:46.
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View Posthaittaakohan turbon heräämistä..? Hukkaportin ohjaus tapahtuu Turbosmartin teellä.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostHaittaa tietenkin jos yhtään pakokaasua vuotaa portin ohi ennen halutun ahtopaineen saavuttamista. Ohjaako Turbosmart 3-tieventtiiliä? jos näin on niin mahdollisesti säätämällä saa portin toiminnan halutuksi. Toinen vaihtoehto on ottaa ohjaus imusarjasta.
Comment
-
-
No, niin. Nyt on ekat tyypit otettu twincharged setupilla. Yllättävän hyvin toimi suoraan ilman säätöjä. On näköjään noi kartan alueet, joissa ei yleensä tapahtu mitään, säädetty kohtuullisen turvarikkaalle. Äänetkin tuli aika mukavan messevät. Pian dynolle.
Toki eka pitää vähä loggailla noita imulämpöjä, et kestääkö ottaa tota 1,5 baria tolla M90:llä vai tuottaako jo liikaa lämpöä. Lisäksi pitää selvittää mika katkoo mun pumpuilta virrat aina välillä. Virrat pois ja päälle niin palaavat toimintaan.
Last edited by Thuppu; 15-04-2015, 22:53.
Comment
-
-
Comment
-
-
Tällä välityksellä rinkejä tulee reilut 18500. Mutta täytyy muistaa et yläkierroksilla jossa turbo on tullut mukaan, ton ei tarvi työskennellä painetta vasten, vaan painepuolikin menee alipaineiseksi turbon imusta. Eli käsittääkseni silloin ei syntyis sitä lämpöäkään..? No juu, pitää ajaa logeja ennen enempää spekulointia, niin tietää tarviiko hommata isomman hihnapyörän tohon.
Comment
-
-
Kuulostaa tuo ahdin jotenkin omituiselta, oletko tsekannut laakerit? Voi tietysti olla kun on noin raakasti välitetty että tulee siitä tuo ääni?
Katsoin ettei tuolla ole ilmanputsaria/mitään imuputkea ahtimen päässä eli vetää raakaa ilmaa ja kiviä tuolta koneen alta moottoriin vai näinkö ihan höpöjä? :o
EDIT: näkyy sinne joku putsariputki menevän...
Nopeasti kyllä meni läjään, mutta taisihan tässä olla kaikki muut asiat jo aika lailla kunnossakin valmiina ettei ihan nollista tarvinnut alkaa moottoria, ecuja tms. alkaa väsäilemään
PS: Muista sitten neuvojiakin joskusLast edited by Suutari; 16-04-2015, 14:50.Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
Comment