Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahdin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1495
    • Ilvola

    #31
    Ilmeisesti paras 2.8l => M62

    Ebaysta löytyi Eaton M45 kokemusta:

    Less than 2.0L, where it will provide at least 6lbs boost and add torque and horsepower across a wide power band. For engines larger than 2.0L, it will provide maybe 5 lbs boost, and increase low end torque but not high end horsepower. For engines larger than 2.5L, it will provide less than 5 lbs boost, the powerband will be narrow in the 2000-3500RPM range, and the engine will seem by comparison, sluggish in the mid and upper end (use m62 for those).

    Käykö M62 liiinnitys suoraan koneen pultinpaikkoihin vai tarvitaanko "purkkavirityksiä" ja jos niin saako kiinnityksestä joustamattoman ilman koneistettuja palikoita?
    Jos jollain on kuvia sijoittelusta - mahtuuko mihin ja miten + välijäähy (tuskin tarpeen)?
    PS. Jos 20% sääntö tulee vastaan 165kw:n kohdalla, niin eikö kierrosten mukaan säätyvällä ilman ohivirtauksella saa tehokäyrän "vakio-kw:lle"?
    Mikä mahtaa olla muutoksitta "vertailuauto" esim. 1984 535i, josta valmistettiin M535i? - Mistä vertailuosiin taulukko, mm. ABS oli v.1983 vain erikoisvaruste?
    Last edited by tsbmw; 14-02-2007, 09:58.
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #32
      Originally posted by reddewil View Post
      No mites tämä Eatonin sivun teksti: Model 45 is designed for 2.0L to 3.0L ? Vai tuota tehon menetystäkö nyt epäilet? Kestää pyöriä yli "luvatun" mutta hyötysuhde tipahtaa kyllä...
      Tuo litratilavuus ei kerro vielä mitään kun ei puhuta kierrosluvuista.

      Itse asiassa 2,8:llekin riittää tuo M45:nen jos paineet pidetään 0,3 bar tietämissä ja maksimikierroslukuna sallitaan 15 krpm. Laskin moottorin maksimikierrosluvuksi 6200 rpm. 2,5:lle saisi samoilla rajoitteilla 0,5 bar..

      Eli jos on varma tieto siitä ettei ruokahalu kasva syödessä liiaksi, niin M45 on sopiva tuolle 2,8:lle. Sen hyvä puoli on pieni koko (helppo sijoiteltavuus) ja runsaat markkinat, joista valita. Niitä on sitten 12 krpm ja 14 krpm rajoitteilla myynnissä, riippuen mistä ahdin on irrotettu.
      ---

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #33
        Originally posted by tsbmw View Post
        Käykö M62 liiinnitys suoraan koneen pultinpaikkoihin vai tarvitaanko "purkkavirityksiä"
        Epäilen että sinulla on melko epärealistinen käsitys tuosta mekaanisen ahtimen asentamisesta.. MIKÄÄN ei käy suoraan mihinkään pultinpaikkoihin. Moottorin suunnittelija sekä ahtimen suunnittelija tuskin istuivat edes samassa bussissa. Kaiken mitä asennat, teet joko itse tai teetät. Kaiken joudut joka tapauksessa soveltamaan ja keksimään. Yksi hieno esimerkki löytyy myyntipalstalta linkkinä katajism-nimimerkin myynti-ilmoituksesta.
        ---

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #34
          Originally posted by -Tapi View Post
          Matematiikka remmin kanssa on helpohkoa. Laitoin vähän aikaa sitten emännän käyttöpeliin (M20B25) Eatonin M45 ahtimen. Laskin etukäteen haluamani ahtopaineen (,35 bar) mukaan hihnapyörille välityksen ja laskin nokka-akselin overlapin melkein nollaksi. Tein (tai siis teetin) piirustuksieni mukaan hihnapyörät ohjaustehostimen pumpulle sekä kampuran päähän (tulivat samaan kiertoon). Sitten vaan kovasti ahertamista (laitoin samalla ilmastoinnin ko. autoon) ja lopputuloksena oli laakista toimiva peli, jonka ahtopaine oli justiinsa se ,35 bar! 0-100 ajasta tippui ehkä 2 sekuntia (en mitannut vakiolla suorituskykyä) ja eikä peli nakuttanut säätösession jälkeen.

          Saa nähdä miten vaikutti kulutukseen, Webastollisessa autossa näin talvikelillä sen mittaaminen on vaikeaa. Alustavasti se näyttäisi olevan ennallaan. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu ohjaamoon vaikka kuinka polkee. Penkissä ei voinut koettaa tehonnousua kun kyseessä on viskolla tehty neliveto, lastu tehtiin siis perstuntumalta ja laajakaistalambdan avulla.
          Sopiiko kysyä millaisella välityksellä tuon 0.35bar saa aikaan.

          Säästäisin laskupäätä kun olisi hiukan samaa tapahtumassa 325IX:lle.

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #35
            Originally posted by Muurahainen View Post
            Sopiiko kysyä millaisella välityksellä tuon 0.35bar saa aikaan.
            1:3,2
            ---

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #36
              Originally posted by -Tapi View Post
              1:3,2
              Kiitos kaunis.

              Comment

              • m5 lemans
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 190
                • espoo

                #37
                Originally posted by tsbmw View Post
                Nimenomaan kiinnostaa!
                1) Miten katsastus onnistuu, tehonlisäys sentään 40%? Omassa ei kait kovin ahista päästörajat (vm 83)m - - - ja tehopainosuhde oli?
                2) Mitä tarttis kysyä? Kerro kokemuksista - hajonneita laakereita, kansi uusiksi, pakosarja puhki, kannentiiviste vuotaa, perän spoorit hajos, kardaanin kumit, öljyt ylikuumenee, jne.?'
                3) Vinkkejä mitä ei pidä tehdä! Maksan ennen +1k€ jos säästän jatkossa -2k€ + saan iloisen mielen. Kone on vähän ajettu (tai no onhan sentää 120tkm), joten pikkupiristys kait viel...
                En haluis kaikkee kantapään kautta... ennen vähemmän, mutta huolettomammin! - Toisaalta kaikki kiva maksaa ja eihän tässä voi hävitä kun rahaa... "Tuurilla ne isotkin laivat seilaa"

                Moro
                1. Katsastus "onnistui" näyttämällä autoa ilman että remmi oli paikalla = kompura ei siis ollut "käytössä". Jos kompura olisi ollut "käytössä" mun olisi pitänyt rakentaa autoa vastaamaan M5:sta (jarrut, alusta jne). :think

                2. Kone oli aika uusi, ja ahtopaine ainoastaan n 0.55 baria, joten konepuolella ei ongelmia. Ongelma oli kytkin. "Paloi" aika nopeasti ja saman tien vauhtipöyräkin sai siipeensä --> GPowerin EvoII kytkin ja uusi vauhtipyörä alle. Olisi pitänyt ymmärtää kättelyssä Oikeastaan muita teknisiä ongelmia ei koskaan ollut (oli noin puolitoista-kaksi vuotta käytössä, sitten auto myytiin)

                3. Konkreettisia käytännön vinkkeja en valitettavasti pysty antamaan, siksi että koko paketin Demec Vaajakoskella räätälöi paikalle (asennus sis järeämpi bensapumppu, IC, n. 6 tunnin mappaus...)

                Comment

                • tsbmw
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 1495
                  • Ilvola

                  #38
                  Originally posted by m5 lemans View Post
                  Moro
                  1. Katsastus "onnistui" näyttämällä autoa ilman että remmi oli paikalla = kompura ei siis ollut "käytössä". Jos kompura olisi ollut "käytössä" mun olisi pitänyt rakentaa autoa vastaamaan M5:sta (jarrut, alusta jne). :think
                  Hmm - tuskin konetta kukaan tiellä ymmärtää tutkia, mutta kolarissa voipi vakuutusyhtiö vetäytyä vastuusta, katsastamattomalla ajoneuvolla ajo ...tms. jotain ihmeellistä + "mätkyt". Tämän takia kyselin hukkaporttia jolla saisi koko kierroslukualueelle saman tehon - ilman mitään M5 juttuja. Huipputehon ei tarvitse nousta, kunhan olisi käytössä jo 2kr (no sehän on mahdotonta)

                  Remmin toteutus: "Tee ensin => virheet ja niistä aiheutuneet hajoamiset => tee uudelleen oikein". - No asennekysymyshän tämä ja kaava hidas.
                  - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                  - E28 528i, 528i+, M5

                  Comment

                  • hednam
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 959

                    #39
                    Originally posted by tsbmw View Post
                    Hmm - tuskin konetta kukaan tiellä ymmärtää tutkia, mutta kolarissa voipi vakuutusyhtiö vetäytyä vastuusta, katsastamattomalla ajoneuvolla ajo ...tms. jotain ihmeellistä + "mätkyt". Tämän takia kyselin hukkaporttia jolla saisi koko kierroslukualueelle saman tehon - ilman mitään M5 juttuja. Huipputehon ei tarvitse nousta, kunhan olisi käytössä jo 2kr (no sehän on mahdotonta)

                    Remmin toteutus: "Tee ensin => virheet ja niistä aiheutuneet hajoamiset => tee uudelleen oikein". - No asennekysymyshän tämä ja kaava hidas.
                    Hukkaporttia et välttämättä saa toimimaan remmin kans, mutta dumpilla saaa säädettyä paineet, tai näin säädetiin 2.8v6 sierran paineet.

                    Sit vaan kertova paineensäädin ja pari lisäsuutinta avautumaan ~0.3bar ja 0.6bar niin johan kerkeää, jos meinaa rahaa säästää. Tosin voi olla väärä paikka missä säästää rahat.

                    Ja ainakin mitä oon kattonu/kokemuksia noista ahtimista niin suosittelen sulle m62:sta. Pienempi ku m45 ja tuottaa enemmän ilmaa ku m45 ja tais olla magneettiventtiilillä varustettu jos nyt oikein muistan.

                    2 litran ohc turbo, 3/4 puhaltimella sierra jättää sen!

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #40
                      Originally posted by hednam View Post
                      Pienempi ku m45 ja tuottaa enemmän ilmaa ku m45 ja tais olla magneettiventtiilillä varustettu jos nyt oikein muistan.
                      Pienempi kuin M45?? Mistä kohden?

                      Ahtimen ohivirtausventtiili on Eatonin "harrastesarjassa" valmiina mutta autoista purettuihin niitä ei saa kuin tekemällä.

                      Ihan turhaa joka tapauksessa tuo paineiden säätely venttiilillä, kun puhutaan niin pienistä tehonlisistä ettei tehorajat tule kuitenkaan vastaan.
                      ---

                      Comment

                      • tsbmw
                        BTCF Member
                        • Jun 2004
                        • 1495
                        • Ilvola

                        #41
                        Onko Etaton M62 ja Mersuista puretut M65:t samanlaisia tai lähes samanlaisia?
                        Mitä muuta kuin koko tulee huomioida ostettaessa, esim. asennuspalat, tai?

                        Originally posted by -Tapi View Post
                        Ihan turhaa joka tapauksessa tuo paineiden säätely venttiilillä, kun puhutaan niin pienistä tehonlisistä ettei tehorajat tule kuitenkaan vastaan.
                        Mitkä ovat tehorajat v83/E28/528i kohdalla (vai tarkoitatko ettei teho nouse yli 220hv, kone M30B28, 2788cc, 184@5800, 240@4200) ja mitä tarvitaan:
                        - Tässä ei ole ABS ja tuona vuonna ne eivät olleet vakiot.
                        - Alustoissa on pieniä eroja, tässä löysemmät jouset ja etu kallistuksenvakaaja eri kuin 535i?
                        - Moottorin tai rungon sähköissä - ainakin johdotus uusissa malleissa on eri sarjanumeroilla?
                        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                        - E28 528i, 528i+, M5

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #42
                          20% sääntö pätee ainoastaan mallisarjan tehokkaimpaan, pistä suosiolla ne 535i kamppeet.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • tsbmw
                            BTCF Member
                            • Jun 2004
                            • 1495
                            • Ilvola

                            #43
                            1983 E28 mallisarjan tehokain oli juuri tämä 528i.
                            Mikä on siis lain tarkoittama mallisarjan tehokkain? Eihän se voi olla E535i 1987 varusteissa tai M5 (no se nyt ainakin on ihan eri auto)? Oikeastaan jos tarkkoja ollaan 4v autokehityksessä tarkoittaa valtavaa muutosta - päästöistä (tässä ei mitään vaatimuksia) elektroniikkaan. Ja jos se on tuo 1987v 535i niin mistä saan kaikkien osien erot selville - ja mitkä niistä lopulta tarvitaan katsastuksessa?

                            Muutoksitta voin siis remmillä ahtaa vapaasti jos huipputeho säilyy vakiona eli M45 voisikin olla passeli antaessaan lisää juuri alapäähän ja keskikierroksille? Säätönä 14000r remmi/kone 4000r jolloin poiskytkentä? Tehonlisä vaikka +30% 2000r-3000r, nyt 40hv/2000r, 75hv/3000r ja 100hv/4000r - siitä ylöspäin moottori jo toimiikin ok!

                            Huomasin mukavaksi välillä 1500 - 2500r vastaten nopeuksia 80 - 120km/t 5v ja kaupungissa hiljainen (aiemmat autot eivät ole tähän pystyneet), mutta tehoa on näiillä kierroksilla 30 - 60hv eli vaihtamistarve on. Autoa en vaihda väännön lisän takia (no ihan kivasti kulkee vaihtamattakin muun liikenteen kanssa mutta voisseenemmänkin), on tämä niin sähäkkä peli siellä luonteen toisessa päässä mutkatiellä...
                            Last edited by tsbmw; 20-02-2007, 07:22.
                            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                            - E28 528i, 528i+, M5

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #44
                              Jos väenväkisin haluat huipputehon jäävän alas (en ota kantaa tehorajoihin mutta 20 % lisäteho on käytössä yleensä monelle riittävä lisä), suosittelen vaikka rakentelemaan turbon.. Niin hassulta kuin se kuulostaakin, turbolla saisi helpommin nuo kaipaamasi ominaisuudet, eli alakierrostehoa siten ettei huipputehoa tulisi lisää. Tämä sujuu erittäin pienipakopesäisellä ahtimella, joka ahdistaa tuolla 4000 rpm nurkilla.

                              Remmiahtimessa kun tuo "alas tehoa/vääntöä ja ylös ei" kun ei onnistu muuten kuin kikkailemalla paineventtiileillä. Remmiahdin antaa saman paineen yhdellä kierroksella ja 10000 kierroksella, koska moottori syö ilmaa koko ajan samassa suhteessa.

                              Minulla esim tuo 0,3 bar löytyy kaasuläpän ollessa auki koko kierrosalueella, tyhjäkäynnistä rajoittimeen asti. Ei yhtään yli eikä alle.
                              ---

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                #45
                                Originally posted by tsbmw View Post
                                Onko Etaton M62 ja Mersuista puretut M65:t samanlaisia tai lähes samanlaisia?
                                Mitä muuta kuin koko tulee huomioida ostettaessa, esim. asennuspalat, tai?
                                Varmaankaan valmiita asennuspaloja ei ole saatavana vaan kaikki pitää sovittaa itse.

                                Tapi tästä taisikin jo mainita....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎