Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahdin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Puristussuhde != puristuspaine. Paineen nosto ei vaikuta puristussuhteeseen mitenkään. Maksimi puristussuhdetta ei myöskään ole, vaan nakutuskestävyyteen vaikuttaa moni muukin asia.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Balle
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3413
      • UKI, Suomen New York

      #17
      Originally posted by tsbmw
      M30B28 puristussuhde on 9,3 joten ilmeisesti max puristussuhde sytytystä säätäen voi olla 11,0 (korkein vakioautoissa käytetty kait 1981 Jaguarin V12 koneen 12,0).

      Meneekö laskenta ihan suoraan: 9,3 x ahtopaine 1,2bar = 11,2 vai onko lämmmöstä aiheutuvia painehäviöit huomattavasti? Vaikuttaako välijäähdytin puristussuhteeseen miten?

      Korjatkaa jos... Iskun pituus 80mm joten 3mm kuparitiivisteellä + lisäkannentiivisteellä päästään peruskoneessa puristussuhteeseen ~6,5 eli ahtopaineen voi nostaa tasolle 1,5bar. Koneen kestävyyden kannalta kait olisi syytä pudottaa puristukset heti?

      "-Tapi" muutitko puristussuhdetta, eikö 1,35bar johda puristukseen n. 12,0? Miten koneen nakutuskestävyys vaikka lisäisi seossuhdetta, myöhästyttäisi ennakkoa ja käyttäisi 98? Onko muita keinoja vaikuttaa nakutukseen - etanoli?
      Ohoh, siinähän tuli varsinainen info pläjäys...

      Sulla on kyllä ihan kiitettävästi alan sanastoa käytössä mutta joko kirjoitit tän viestin kolmen promillen kaatohumalassa tai sitten sun pitää tsekata sun lähteet kun vaikuttaa siltä että sä oot vaan nakellu niitä em. sanoja ihan miten sattuu tuohon postiisi.

      Eikä kannata nyt vetää herneitä nenukkiin vaan mielummin lukasta nuo Northstarin edellämainitsemat teokset ainakin kertaalleen ajatuksella läpi.


      Nimim. toinen "säätäjä"
      Possuja ja Bemareita

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #18
        No olisit nyt samalla valaissut mikä tuossa em. tarinassa meni pieleen?

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #19
          Originally posted by tsbmw
          "-Tapi" muutitko puristussuhdetta, eikö 1,35bar johda puristukseen n. 12,0? Miten koneen nakutuskestävyys vaikka lisäisi seossuhdetta, myöhästyttäisi ennakkoa ja käyttäisi 98? Onko muita keinoja vaikuttaa nakutukseen - etanoli?
          En muuttanut puristussuhdetta. Dynaaminen puristuspaine ja puristussuhde ovat yllättävän vähän toisistaan riippuvaisia 0,35 bar ahtopaine (huom nolla eikä yksi) tekee dynaamisessa tapahtumassa mitä tekee, väliä on ainoastaan nakutuksella ja sen välttämisellä.

          Nakutusta voit ehkäistä
          -myöhästämmällä sytytystä
          -rikastamalla seosta
          -viilentämällä ilmaa
          -korkeaoktaanisella
          -tolueenilla (tämä ei ole se ensimmäinen kokeiltava)
          ---

          Comment

          • B 50
            Newbiemmer
            • Mar 2006
            • 3
            • Hyvinkää

            #20
            Originally posted by tsbmw
            M30B28 puristussuhde on 9,3 joten ilmeisesti max puristussuhde sytytystä säätäen voi olla 11,0 (korkein vakioautoissa käytetty kait 1981 Jaguarin V12 koneen 12,0).

            Meneekö laskenta ihan suoraan: 9,3 x ahtopaine 1,2bar = 11,2 vai onko lämmmöstä aiheutuvia painehäviöit huomattavasti? Vaikuttaako välijäähdytin puristussuhteeseen miten?

            Korjatkaa jos... Iskun pituus 80mm joten 3mm kuparitiivisteellä + lisäkannentiivisteellä päästään peruskoneessa puristussuhteeseen ~6,5 eli ahtopaineen voi nostaa tasolle 1,5bar. Koneen kestävyyden kannalta kait olisi syytä pudottaa puristukset heti?

            "-Tapi" muutitko puristussuhdetta, eikö 1,35bar johda puristukseen n. 12,0? Miten koneen nakutuskestävyys vaikka lisäisi seossuhdetta, myöhästyttäisi ennakkoa ja käyttäisi 98? Onko muita keinoja vaikuttaa nakutukseen - etanoli?
            Koitetaan purkaa;
            Max. puristussuhde voi olla yli 11, yli 12:kin on käytetty tuotantomalleissakin 60-luvun alkupuolella.
            Ei mene 9,3x1,2=11,2. Peruspuristus on staattinen puristussuhde. Hakusessa taisi olla dynaaminen puristussuhde. Siihen vaikuttaakin sitten suunnilleen kaikki mitä vaan voi kuvitella.(Myös onko aamulla vettä ojassa)
            Lämpö nostaa painetta.
            Kuuleri ei vaikuta puristussuhteeseen.
            Se 3:n millin kannentiiviste; männässä reunoilla on tasainen kaistale. Kannessa on reunoilla samanlainen tasainen alue. Se ei millään tavoin ole sattumaa, tarkotus on puristuksen loppuvaiheessa saada aikaan voimakas pyörteily palotilaan. Silloin pytyssä reunoilla ilma on viileämpää ja keskellä kuumempaa. Kuuma seos keskellä syttyisi ennen tulpan kipinää. Pyörre tasaa seoksen lämmöt, jolloin se sietää enemmän puristusta -> enemmän tehoa. Nyt jos tämä pyörteen aikaansaavaa rakoa kasvatetaan, voi tulos olla pienempi puristus(vähemmän tehoa), mutta silti nakuttaa.
            Tapin nakutuksenesto listalla pisti silmään rikkaampi seos ja viileämpi ilma. Viileämpi imuilma parantaa nakutuksen kestoa, rikkaampi seos viilentää ilmaa. Tuntuu vaan niin turhalta käyttää bensaa imuilman viilentämiseen, ylirikas seos kun ei tehoakaan lisää. Vesi sitoo höyrystyessään enemmän lämpöä itseensä kuin bensa.
            Saa oikasta...

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #21
              Originally posted by tsbmw
              M30B28 puristussuhde on 9,3 joten ilmeisesti max puristussuhde sytytystä säätäen voi olla 11,0 (korkein vakioautoissa käytetty kait 1981 Jaguarin V12 koneen 12,0).

              Meneekö laskenta ihan suoraan: 9,3 x ahtopaine 1,2bar = 11,2 vai onko lämmmöstä aiheutuvia painehäviöit huomattavasti? Vaikuttaako välijäähdytin puristussuhteeseen miten?

              Korjatkaa jos... Iskun pituus 80mm joten 3mm kuparitiivisteellä + lisäkannentiivisteellä päästään peruskoneessa puristussuhteeseen ~6,5 eli ahtopaineen voi nostaa tasolle 1,5bar. Koneen kestävyyden kannalta kait olisi syytä pudottaa puristukset heti?

              "-Tapi" muutitko puristussuhdetta, eikö 1,35bar johda puristukseen n. 12,0? Miten koneen nakutuskestävyys vaikka lisäisi seossuhdetta, myöhästyttäisi ennakkoa ja käyttäisi 98? Onko muita keinoja vaikuttaa nakutukseen - etanoli?
              Puristussuhde ei ole riippuvainen ahtopaineesta, eikä siitä, että onko käytössä välijäähdytin vai ei.

              Jos ajattelin laskevasi esim. puristuspainetta, tai jotain muuta, mikä kuvaa rasitusta moottorissa ahtopaineen kasvaessa, niin pitäisi ottaa huomioon, että kun puhutaan ahtopaineesta, niin se ei ole absoluuttista painetta. Yhden barin ahtopaineella moottoriin painetaan vapariin verrattuna jo kaksinkertaisella paineella ilmaa, eli karkeasti arvioiden myös rasitukset kaksinkertaistuvat, kun tuossa sinun laskussasi "puristussuhde" kasvaa vain ehkä 20%.

              Kuparitiivisteellä ja lisäkannentiivisteellä saa toki laskettua puristussuhdetta, mutta 3 mm + kaksi kannentiivistettä on jo niin paksu kakku, että ei tule toimimaan. Aika yleinen harhaluulo on, että paksumpi on parempi. Näin ei ole. Paksumpaan tiivisteeseen kohdistuu suurempi rasitus, kuin ohueen. Aivan älytön idea pinota tiivisteitä päällekkäin, kun monella on vaikeuksia saada se yksikin kestämään.

              Puristusten laskeminen, ovat hyvä idea, mutta jollain muulla tavalla.


              Comment

              • tsbmw
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 1495
                • Ilvola

                #22
                Mikä remmi sopiva kevyeen...

                M30B28 / 528i ... kevätpörriäinen alkaa heräillä taas.
                Myynnissä Eaton 45 mutta mahtaako olla paras jos aion vain parantaa alavääntöä ja ajelen enimmäkseen arkena 1500 - 3000r/min - (ja yks muu syy).

                Mikä ahdin paras alakierroksien tehon nostoon 0,35bar alta 2000r/min, remmi 46 - 65 vai ruuvi, onko merkeillä väliä?
                Polttoainetalous ja remmiahtimen koko ja malli?

                Teidän että haulla löytyisi ehkä tyhjentävästi, mutta silti kysyn vielä tässä:
                - Jos autoon ei tee mitään muutoksia ja E28 528i -83 oli mallisarjansa tehokkain (tosin taidetaan 535i ja M5 myöhemmiltä vuosilta laskea mallisarjaan) niin miten tehonnoston rajat menevät?
                - Jos ahdot 0,35bar + hukkaportti jolloin huipputeho ei nouse yli 20% - ei kait tarvii muuttaa mitään?
                - Kannattaako jotain pieniä muutoksia tehdä kun tarkoituksena on museokatsastaa auto 2008 jälkeen jahka siirtyy pois ympärivuotisesta arkikäytöstä. Silloin muutokset on poistettava?

                -Tapi - olisiko asennukseen ohjeita?
                Mihin pulttaus, miten, mistä ja millä kulmilla putket, käytettävät materiaalit, ostopaikat, apulaitteet / säätöyksiköt ja mihin sekä muutokset ilmanottoon?
                Last edited by tsbmw; 12-02-2007, 10:35.
                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                - E28 528i, 528i+, M5

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #23
                  Asennuksesta melko mahdoton tehdä ohjeita kun kaikki pitää soveltaa ja kehitellä tarpeen mukaan. Kun aloitin projektin, ei minulla ollut vielä selkeää kuvaa kaikista ratkaisumalleista mutta ne kehittyivät purkamisen edetessä ja osia sovitellessa.

                  Et sinä sitä hukkaporttia mihinkään tarvitse.

                  M45 on liian pieni 2,8 litraiseen. Saat sillä tietysti alakierroksille sopivilla välityksillä lisää puhtia mutta se menee sitten ylikierroksille jossain kohdassa kierrosaluetta.

                  Ruuvi on pääasiassa parempi, mutta uudehkojen roots-ahtimien (kuten M45) ja vastaavankokoisen ruuvin ero hyötysuhteessa on melko mitätön. M45 ottaa pyöriäkseen 0,5 bar paineella @ 14 000 rpm vain 6 hp tehoa. Johan ilmastoinnin kompurakin kuormittaa enemmän..
                  ---

                  Comment

                  • nos
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 627
                    • Kokkola

                    #24
                    Mites onkohan kukaan ikinä soveltanut remmiahdinta käyttöön siten että se lähtisi pois pelistä jossain tietyllä kohtaa kierrosaluetta? Magneettiventtiili?
                    Taitaa vaan olla niin suuri säätö että saa unohtaa

                    Comment

                    • Suutari
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 3064
                      • Suomi

                      #25
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Ruuvi on pääasiassa parempi, mutta uudehkojen roots-ahtimien (kuten M45) ja vastaavankokoisen ruuvin ero hyötysuhteessa on melko mitätön. M45 ottaa pyöriäkseen 0,5 bar paineella @ 14 000 rpm vain 6 hp tehoa. Johan ilmastoinnin kompurakin kuormittaa enemmän..
                      nyt kyllä puhut aika läpiä eatoni vetää helposti aika paljon enemmän...minäkin sain helposti luistamaan 1.3+bar tuon oman hihnan(8uranen eatonin vakio) vaikka kuinka koitti kiriä. siksi tulossa uus hihnankiristin. Esim. tuolta kun kattelet 45 karttoja niin huomaat että puhutaan jostain 20hp tehoista tuolla painesuhteella..

                      ei ne ihan ilmatteeks pyöri ..

                      mulla itellä tuo värkki repii sen noin. 60-80hp jopa enemmän ihan mitä vaan siltä väliltä kun kunnolla vispaa. Jos alle 80hp jää itellä 1.2bar paineella niin olen tyytyväinen. Noitten uusien karttojen mukaan painesuhteen kasvaessa ahtimen hyötysuhde hiukan nousee joten se kompensoi tuota pikkusen mutta ei paljoa.



                      Last edited by Suutari; 12-02-2007, 16:40.
                      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                      -Official BTCF-Sauna Team-
                      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                      -Team BTCF Top Alcohol-
                      -Team Pimp My Bride-
                      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                      Comment

                      • vpernu
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 522
                        • Kouvola

                        #26
                        Originally posted by B 50 View Post
                        Koitetaan purkaa;
                        Max. puristussuhde voi olla yli 11, yli 12:kin on käytetty tuotantomalleissakin 60-luvun alkupuolella.
                        Ei mene 9,3x1,2=11,2. Peruspuristus on staattinen puristussuhde. Hakusessa taisi olla dynaaminen puristussuhde. Siihen vaikuttaakin sitten suunnilleen kaikki mitä vaan voi kuvitella.(Myös onko aamulla vettä ojassa)
                        Lämpö nostaa painetta.
                        Kuuleri ei vaikuta puristussuhteeseen.
                        Se 3:n millin kannentiiviste; männässä reunoilla on tasainen kaistale. Kannessa on reunoilla samanlainen tasainen alue. Se ei millään tavoin ole sattumaa, tarkotus on puristuksen loppuvaiheessa saada aikaan voimakas pyörteily palotilaan. Silloin pytyssä reunoilla ilma on viileämpää ja keskellä kuumempaa. Kuuma seos keskellä syttyisi ennen tulpan kipinää. Pyörre tasaa seoksen lämmöt, jolloin se sietää enemmän puristusta -> enemmän tehoa. Nyt jos tämä pyörteen aikaansaavaa rakoa kasvatetaan, voi tulos olla pienempi puristus(vähemmän tehoa), mutta silti nakuttaa.
                        Tapin nakutuksenesto listalla pisti silmään rikkaampi seos ja viileämpi ilma. Viileämpi imuilma parantaa nakutuksen kestoa, rikkaampi seos viilentää ilmaa. Tuntuu vaan niin turhalta käyttää bensaa imuilman viilentämiseen, ylirikas seos kun ei tehoakaan lisää. Vesi sitoo höyrystyessään enemmän lämpöä itseensä kuin bensa.
                        Saa oikasta...

                        mun mielest toi homma menee niin et puristuksen loppuvaihees paljealueella ilma on puristunu kovemmal paineel eli reunoilla polttoaineseos on kuumempaa ku keskellä..ja itelläni on tost kokemust ku tuhosin 2 mäntää vakiopuristeisest turbokoneest(m10) eli männät reunat oli täys rotan puremii ja keskel ei mitää jälkii..

                        Comment

                        • m5 lemans
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 190
                          • espoo

                          #27
                          Originally posted by BMW318! View Post
                          Kertokaa kaikki remmiahtimesta, hyötysuhde, kuinka kova rasitus koneelle, kulutus vertaen turboon jen sen sallaista...ei mitään arvailua kiitos..
                          Nimimerkillä kokemusta on: '01 530 "Kimi" (Kompressor Intercooler M-sport Injection): Orkkis 230 hp. Kompuralla (Vortech) 325 hp + IC 360 hp. Ahtopaine 0.55 baria. Kulutus noin 11 L. Yksityiskohtia saa kysymällä jos kiinostaa.

                          Comment

                          • tsbmw
                            BTCF Member
                            • Jun 2004
                            • 1495
                            • Ilvola

                            #28
                            Originally posted by m5 lemans View Post
                            Nimimerkillä kokemusta on: '01 530 "Kimi" (Kompressor Intercooler M-sport Injection): Orkkis 230 hp. Kompuralla (Vortech) 325 hp + IC 360 hp. Ahtopaine 0.55 baria. Kulutus noin 11 L. Yksityiskohtia saa kysymällä jos kiinostaa.
                            Nimenomaan kiinnostaa!
                            1) Miten katsastus onnistuu, tehonlisäys sentään 40%? Omassa ei kait kovin ahista päästörajat (vm 83)m - - - ja tehopainosuhde oli?
                            2) Mitä tarttis kysyä? Kerro kokemuksista - hajonneita laakereita, kansi uusiksi, pakosarja puhki, kannentiiviste vuotaa, perän spoorit hajos, kardaanin kumit, öljyt ylikuumenee, jne.?'
                            3) Vinkkejä mitä ei pidä tehdä! Maksan ennen +1k€ jos säästän jatkossa -2k€ + saan iloisen mielen. Kone on vähän ajettu (tai no onhan sentää 120tkm), joten pikkupiristys kait viel...
                            En haluis kaikkee kantapään kautta... ennen vähemmän, mutta huolettomammin! - Toisaalta kaikki kiva maksaa ja eihän tässä voi hävitä kun rahaa... "Tuurilla ne isotkin laivat seilaa"
                            Last edited by tsbmw; 12-02-2007, 22:55.
                            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                            - E28 528i, 528i+, M5

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #29
                              Originally posted by Suutari
                              eatoni vetää helposti aika paljon enemmän...minäkin sain helposti luistamaan 1.3+bar tuon oman hihnan(8uranen eatonin vakio)
                              Joo, muistin ainakin yksikön väärin, mutta suuruusluokka on tässä tapauksessa edelleenkin sielläpäin: Käsittääkseni tässä ei ole tarkoitus ahtaa lähellekään 1 bar ahdoilla? 0,35 bar:lla ahdin vie täysillä pyöriessään n. 17 hp. Ja 2,8 litraiseen on ihan turha haaveilla edes tuosta 0,35 bar:sta M45:lla.
                              ---

                              Comment

                              • reddewil
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 3015
                                • West Coast

                                #30
                                Originally posted by -Tapi View Post
                                Joo, muistin ainakin yksikön väärin, mutta suuruusluokka on tässä tapauksessa edelleenkin sielläpäin: Käsittääkseni tässä ei ole tarkoitus ahtaa lähellekään 1 bar ahdoilla? 0,35 bar:lla ahdin vie täysillä pyöriessään n. 17 hp. Ja 2,8 litraiseen on ihan turha haaveilla edes tuosta 0,35 bar:sta M45:lla.
                                No mites tämä Eatonin sivun teksti: Model 45 is designed for 2.0L to 3.0L ? Vai tuota tehon menetystäkö nyt epäilet? Kestää pyöriä yli "luvatun" mutta hyötysuhde tipahtaa kyllä...
                                ...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎