Käytän Mobil 5W50 sekä S70 että M70:ssäni.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä moottoriöljyä käytätte part II
Collapse
X
-
Originally posted by Jamppa View PostNo lähinnä yleisellä tasolla tiedustelin. Itseä ehkä eniten kiinnostaisi S65 koneen kokemukset. Näyttäis siltä et pitää itsekkin kokeilla tuota 5w-50:stä.
Esim.
Mobil 1 extended life 10w-60
Motul 15w-50 300v competitionLast edited by Bmw Master; 25-02-2014, 05:03.
Comment
-
-
Originally posted by Jamppa View PostJoo, tuo HTHS arvo on varmaan tärkeä jos ajaa paljon rataa tms. Ei näytä 5W-50:ssä olevan kuin 4,4 tuo arvo.
Tuo extended life vois olla kans vaihtoehto, mut ei näytä sitäkään olevan ihan joka kaupassa.
Teboil 10w-60 myös yksi vaihtoehto jota ainakin rallissa käytetään, sinkkiä 1250ppm. HTHS vielä arvoitus, yritän selvittää.
Mobilista paljon hyviä kokemuksia ja öljyanalyysejä m5bordilla.Last edited by Bmw Master; 25-02-2014, 13:12.
Comment
-
-
Laitetaas tännekin pirun hyvä öljyjuttu Dynamiitti.com foorumilta:
Öljyt voisi jakaa näihin perustyyppeihin:
1. Mineraaliöljyt, semisynteettiset ja osa täyssynteettisinä mainostetuista halvemmista öljyistä:
- Valmistettu raakaöljystä erilaisilla prosesseilla ja heitetty joukko lisäaineita sekaan, laatu on mitä on koska tällaisen prosessin lopputuloksena syntyvä perusöljy ei ole koostumukseltaan kovinkaan tarkasti kontrolloitavissa. Nämä öljyt eivät juuri kestä kuumaa ja kylmänä pitää jääpiikillä nakutella purkista ulosLisäksi palaessaan näistä öljyistä tulee rutosti hiilijäämiä koneen sisäpintoihin.
2. Täyssynteettiset PAO-öljyt.
- Valmistettu täysin synteettisesti kemiallisilla prosesseilla mm. etyleenistä, raakaöljyä ei ole käytetty pohjana. Valmis perusöljy on käytännössä samaa ainetta kuin mineraaliöljy mutta tasalaatuisempaa ja moleekylitasolla tarkasti kontrolloitua ja siksi parempaa. PAO-öljyt ovat kylmässä pumpattavampia, kestävät kuumuutta paremmin ja muutenkin ovat ominaisuuksiltaan varsin ylivertaisia raakaöljystä valmistettuihin tuotteisiin nähden. Ongelmina kuitenkin säilyy mm. palamistuotteina tulevat hiilijäämät koneeseen joita voidaan vähentää lisäaineistuksella (joiden kuluminen pois on suurin syy vaihtaa niitä öljyjä edes huoltovälin mukaisesti)
3. Esteri-pohjaiset öljyt
- Esteriöljyt valmistetaan kasviöljyistä ja eläinrasvoista, mistä johtuu niiden korkeampi hinta. Esteriöljyjä on alunperin käytetty lentokoneiden suihkumoottoreissa, mutta pikkuhiljaa alkavat yleistyä autokäytössäkin. Kaupasta saatavat esterimoottoriöljyt ovat yleensä sekoitus esteriä ja PAO:a koska PAO tarjoaa keitokseen mukaan tiettyjä hyviä ominaisuuksia joita 100% esteriöljyllä ei saavuteta. Kuuman- ja kylmänkestoltaan esterit ovat hieman parempia kuin PAO-öljyt, ja palaessaan estereistä ei jää hiilijäämiä kuten PAO:sta. Tämä ei kuitenkaan ole suurin syy käyttää estereitä moottoreissa.
Suurin syy on se, että esterimolekyylit ovat polaarisia ja tarttuvat metallipintoihin elektrostaattisesti (vähän kuin motor-up mutta oikeasti). Tästä seuraa se että esim. kylmästarteissa kaikilla metallipinnoilla on ohut öljykalvo jo ennenkuin öljypumppu on ehtinyt koneen käynnistyttyä voidella joka paikan. Tätä ominaisuutta ei PAO-öljyillä ole. Kyseinen pienenpieni öljykalvo voi olla ero ehjällä ja lauenneella koneella jos esim. radalla mutkaa ajettaessa koneen voitelu ei suurista sivuttaisvoimista johtuen aivan joka paikassa pelaa 100-prosenttisesti. Esteriöljyt myöskin pysyvät rasituksessa metallipintojen välissä paljon kovempien voimien alaisuudessa PAO:ihin nähden.
Tästä jutusta on väännetty mm. irkkikanavalla jo useaan otteeseen ja moni on pitänyt esteriöljyjä suurinpiirtein mustana magiana ja markkinointimiesten kusetuksena, jolla viedään tyhmiltä rahat pois.. oliskohan se tv-shopissa myyty motoruppi moiseen (terveeseen?) ennakkoluuloisuuteen osasyyllinen. Fakta kuitenkin on että Mineraali < Semisynteettinen < Täyssynteettinen PAO < Esteri+PAO
Jokainen luokoon oman mielipiteensä ja arvioikoon käyttötarpeensa. Itse näkisin, että ihan normimoottorissakin ja normikäytössä on Suomen kylmissä olosuhteissa estereistä merkittävää hyötyä koneen pitkäikäisyyden kannalta.. viritetyissä koneissa, turbomoottoreissa, ratakäytössä jne en kyllä missään nimessä viitsisi öljyissä säästää varsinkin jos halvinta esteriöljyä eli Motulin 8100 e-techiä saa 50-60e 5 litran kannun vs. joku 35-40e esim. castrolin formula rs:stä. Tuo 300V sisältää käsittääkseni isomman konsentraation estereitä ja on siksi vielä hieman kalliimpaa litrahinnaltaan.
Täältä löytyy jonkun verran juttua:
Jos sitten esteriöljyä haluaa ostaa niin vaihtoehtoina tällä hetkellä on ainakin nämä:
Motul 8100 ester e-tech
Motul 300V-sarja (http://www.motorspot.com/300v.html)
Silkolenen Pro S -tuotteet
Redlinen täyssynteettiset
Lähde: http://www.dynamiitti.com/forum/viewtopic.php?t=34720Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-
Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
PM tavoittaa, puhelimella ei.
Comment
-
-
Originally posted by Jolli View Post
1. Mineraaliöljyt, semisynteettiset ja osa täyssynteettisinä mainostetuista halvemmista öljyistä:
- Valmistettu raakaöljystä erilaisilla prosesseilla ja heitetty joukko lisäaineita sekaan, laatu on mitä on koska tällaisen prosessin lopputuloksena syntyvä perusöljy ei ole koostumukseltaan kovinkaan tarkasti kontrolloitavissa. Nämä öljyt eivät juuri kestä kuumaa ja kylmänä pitää jääpiikillä nakutella purkista ulosLisäksi palaessaan näistä öljyistä tulee rutosti hiilijäämiä koneen sisäpintoihin.
2. Täyssynteettiset PAO-öljyt.
- Valmistettu täysin synteettisesti kemiallisilla prosesseilla mm. etyleenistä, raakaöljyä ei ole käytetty pohjana. Valmis perusöljy on käytännössä samaa ainetta kuin mineraaliöljy mutta tasalaatuisempaa ja moleekylitasolla tarkasti kontrolloitua ja siksi parempaa. PAO-öljyt ovat kylmässä pumpattavampia, kestävät kuumuutta paremmin ja muutenkin ovat ominaisuuksiltaan varsin ylivertaisia raakaöljystä valmistettuihin tuotteisiin nähden.Last edited by Bmw Master; 25-02-2014, 13:16.
Comment
-
-
Valvoline vr1 10w60 ja perus autoissa mobil 5w40.
2tahtien puolella castrollia kaksipyöräisissä ja mikroautossa on ollut tuota esteripohjaista öljyä.Autopalvelu MH-motor
Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
Maxxecu myynti ja asennus
www.mh-motor.fi 0503218217
Kulkineet:
E6 2000 touring
E6 2002 touring
E30 318is ///Mtechnic 2
E34 ///M5 nürburgring
E34 S62b50 turbo dct
E39 523i ///Msport
F30 320d
Comment
-
-
Kenelläkään kokemuksia Q8 öljyistä bemareiden moottoreissa? Kannattaako kokeilla?LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10
Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Comment
-
-
Originally posted by tyr View PostMitä öljyä kannattaa laittaa? Autona e12 518 kaasari. Ja osaako joku sanoa paljon menee?.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by Haju69 View PostKenelläkään kokemuksia Q8 öljyistä bemareiden moottoreissa? Kannattaako kokeilla?Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
E36 318is class II, e30 turpo
Comment
-
Comment