Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 314da
    Bimmer Fanatic
    • May 2015
    • 249
    • J

    Originally posted by Sisäänajettu View Post
    Onkohan tuo samaa tavaraa, kuin Shellin oma Helix Ultra 0W-30 ? Saisi aika paljon edullisemmin tuota, kuin marmorin tavaraa...
    Jos purkin kuleessa lukee BMW LL04 niin eipä käytölle ole estettä, voi olla samaa tai sitten ei. Tuota Helix 0w30 öljyä on sellaista joka ei täytä LL04 luokitusta ja sellaista joka täyttää.
    Shell Helix ECT C3 5w30 öljy täyttää tuon LL04 vaatimuksen ja sitä on ainakin hyvin ja kohtuu hintaan saatavissa esim Motonetistä.

    Comment

    • alpine3
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2010
      • 1271
      • Kajjjaani

      Originally posted by Tommix View Post
      Hommaat Redlinen Oil Additivea öljyn sekaan niin possu saa kaikki tarvitsemansa sinkit, fosfaatit ym. joista laakerit tykkää. Olen käyttänyt jo vuosia.
      Tarkastelin vähän lähemmin tuota sinkkifosfaattia (ZDDP) ja tuolla Road Machinen sivuilla (https://www.roadmachine.fi/tuote/bre...sisaanajooljy/) oli tieto että yli 2000 ppm:n pitoisuuksilla se aiheuttaa pitemmän päälle moottorissa raerajakorroosiota. Kun muistaa että siinä moottoriöljyssä itsessäänkin on vähintään 600 ppm:ää sitä sinkkifosfaattia niin kannattaa muussa kuin sisäänajokäytössä laimentaa tuota Redlinen tuotetta tuosta esim. Motonetin sivuilla olevasta annostusohjeesta (pullollinen 12 litraan moottoriöljyä).

      Tuolla Redlinen omilla tuotesivuilla (https://www.redlineoil.com/engine-oil-break-in-additive) onkin kerrottu tuotteen pitoisuuksista eri annostelumäärillä. Tämä vaan tiedoksi ja aion itsekin laittaa tätä öljyn sekaan seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
      Last edited by alpine3; 17-09-2019, 23:51.
      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

      Comment

      • SilverHawk
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2016
        • 271
        • Helsinki

        Ei varmaan kauhiasti mee vikaan, jos öljyt vaihattaa ennen talvea ja keväällä?
        Talveksi 0w-30 öljyt ja kesäksi 5w-30. Kyseessä N55 motti

        Comment

        • alpine3
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2010
          • 1271
          • Kajjjaani

          Ei varmasti, itse teen samalla tavalla.
          BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
          BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5425
            • S:t Karins

            Originally posted by SilverHawk View Post
            Ei varmaan kauhiasti mee vikaan, jos öljyt vaihattaa ennen talvea ja keväällä?
            Talveksi 0w-30 öljyt ja kesäksi 5w-30. Kyseessä N55 motti
            Aika "vettä" on 30 öljy N55:ssa kesällä. Ölpät on ihan normaalisti 110C, saaati jos polkee niin jopa yli. Itse laittaisin 5W-40:set. Jos radalla käy niin sitten jo jopa 10W-60...
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • SilverHawk
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2016
              • 271
              • Helsinki

              Originally posted by Tommix View Post
              Aika "vettä" on 30 öljy N55:ssa kesällä. Ölpät on ihan normaalisti 110C, saaati jos polkee niin jopa yli. Itse laittaisin 5W-40:set. Jos radalla käy niin sitten jo jopa 10W-60...
              Elikkä talvelle 0w-30 ja kesälle 5w-40

              Comment

              • Sisäänajettu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2018
                • 506
                • Helsinki

                Täällä mennään 0W-30 koko vuosi, koneena B47. Tuntunut toimivan tuossa aika kivasti, kylmänäkin käy paremmin kuin 5W-30. Tulee lähinnä lyhyempää matkaa ajettua ja tuo oli bemarin tiskillä suositus. En tosin bemarin omalla öljyllä mennyt vaan Castrolin Edgellä, ei valittamista. Mitähän seuraavaksi testiin ? Mobil 1 ESP ?

                BMW i3 60Ah REx -14
                Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  Originally posted by Sisäänajettu View Post
                  Täällä mennään 0W-30 koko vuosi, koneena B47. Tuntunut toimivan tuossa aika kivasti, kylmänäkin käy paremmin kuin 5W-30. Tulee lähinnä lyhyempää matkaa ajettua ja tuo oli bemarin tiskillä suositus. En tosin bemarin omalla öljyllä mennyt vaan Castrolin Edgellä, ei valittamista. Mitähän seuraavaksi testiin ? Mobil 1 ESP ?
                  Miksi pitäisi testailla eri öljyjä jos hyvin toimiva ja suositeltu öljy on löytynyt? Jos moottorilla on vähääkään taipumusta öljyn kulutukselle niin jatkuvalla öljymerkin vaihdolla yleensä kulutus lisääntyy hetkeksi.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10043
                    • KVLA

                    Originally posted by markok View Post
                    Miksi pitäisi testailla eri öljyjä jos hyvin toimiva ja suositeltu öljy on löytynyt? Jos moottorilla on vähääkään taipumusta öljyn kulutukselle niin jatkuvalla öljymerkin vaihdolla yleensä kulutus lisääntyy hetkeksi.
                    Tätä minä olen aina ihmetellyt.

                    Comment

                    • Sisäänajettu
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2018
                      • 506
                      • Helsinki

                      Erittäin hyvin sanottu, mitäpä sitä toimivaa vaihtamaan, ei se vaihtamalla parane Jatketaan Castrolilla siis

                      BMW i3 60Ah REx -14
                      Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        Originally posted by alspe View Post
                        LL-04 luokitus siis takaa, että öljy soveltuva DPF-pöntöllisiin autoihin?
                        Käytännössä mikä tahansa LL-04 öljy käy N47D20C hiukkaspönttöautoon, eikö vain?
                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Jos autosi öljyvaatimus on LL-04 sitä sinne kuuluu laittaa. Niin helppoa se on
                        Originally posted by alspe View Post
                        Niin toki, meinasin, että tuliko vähätuhkaiset öljyt vielä LL04 luokituksen jälkeen DPF-pönttöjä varten. Mutta olisihan sitä luokitusta sitten muutettu DPF-pönttöä varten vai kuinka?
                        Originally posted by OVi View Post
                        LL04 takaa sen, että se soveltuu hiukkassuodattimella varustettuun Bemariin. Yleisellä tasolla ACEA C-luokitus kertoo sen, että öljy soveltuu hiukkassuodattimella varustettuihin autoihin ja LL04 luokitellut öljyt näyttävät olevan ACEA C3 luokkaa. Eri C-luokkien kesken on muitakin eroja, kuin tuhkautuvuus ja esimerkiksi C2 luokan öljyn voi korvata C3 luokitetulla, mutta ei välttämättä toisin päin, koska C2 on ohuempaa öljyä.


                        https://www.neste.fi/moottorioljyjen-luokitukset
                        Vielä samasta asiasta esimerkkinä nämä kaksi Castrolin öljyä. Molemmat LL-04 luokituksella toki, mutta toisen kyljessä lukee DPF. Onko siis niin, että LL-04 luokituksellakin toinen öljy voi olla vähempituhkaista ja siten parempaa hiukkaspönttöautoihin? Vai markkinointikikka?


                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2724
                          • Tampere

                          Originally posted by alspe View Post
                          Vielä samasta asiasta esimerkkinä nämä kaksi Castrolin öljyä. Molemmat LL-04 luokituksella toki, mutta toisen kyljessä lukee DPF. Onko siis niin, että LL-04 luokituksellakin toinen öljy voi olla vähempituhkaista ja siten parempaa hiukkaspönttöautoihin? Vai markkinointikikka?
                          Kumpikin tuote on yhtä vähätuhkaista moottoriöljyä (tuhkapitoisuus 0,8 painoprosenttia), joista "C3-versio" vain täyttää BMW LL-04 -luokituksen, mutta molemmat ovat ACEA C3 ja API SN -luokiteltuja, ja vastaavasti DPF-versio on GM:n Dexos2 -luokiteltu, muttei BMW LL-04 (tämä huomiona, koska monet BMW LL-04 öljyt ovat samalla myös Dexos2 -luokiteltuja).

                          C3-versio näyttää olevan hieman vähemmän jalostettua ja lisäaineistettua (sisältää suhteellisesti suuremman osuuden perusöljyä), kun DPF-versio vastaavasti sisältää suhteellisesti enemmän synteettisiä parafiinisia jakeita ja on siis tässä mielessä enemmän synteettistä moottoriöljyä kuin C3-versio.

                          Oma tulkintani tuotteiden soveltuvuudesta on, että aivan sama kumpaa haluaa käyttää - ainakin hiukkassuodattimen kannalta.

                          Mikä mahtaa olla tuotteiden hintaero?
                          Last edited by JaniLap; 03-10-2019, 15:31.
                          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            Originally posted by JaniLap View Post
                            Kumpikin tuote on yhtä vähätuhkaista moottoriöljyä (tuhkapitoisuus 0,8 painoprosenttia), joista "C3-versio" vain täyttää BMW LL-04 -luokituksen, mutta molemmat ovat ACEA C3 ja API SN -luokiteltuja, ja vastaavasti DPF-versio on GM:n Dexos2 -luokiteltu, muttei BMW LL-04 (tämä huomiona, koska monet BMW LL-04 öljyt ovat samalla myös Dexos2 -luokiteltuja).

                            C3-versio näyttää olevan hieman vähemmän jalostettua ja lisäaineistettua (sisältää suhteellisesti suuremman osuuden perusöljyä), kun DPF-versio vastaavasti sisältää suhteellisesti enemmän synteettisiä parafiinisia jakeita ja on siis tässä mielessä enemmän synteettistä moottoriöljyä kuin C3-versio.

                            Oma tulkintani tuotteiden soveltuvuudesta on, että aivan sama kumpaa haluaa käyttää - ainakin hiukkassuodattimen kannalta.

                            Mikä mahtaa olla tuotteiden hintaero?
                            Muutamia euroja oli 5L pytyn hintaerot kun tilasin Aeromotorsilta. Tuli klikattua ostoskoriin halvin 5L pytty "kunnon merkin" LL-04 öljy ja se oli tuo C3 purkki. Ehkä sillä ajelee sen puolitetun LL-vaihtovälin minkä yleensä öljyilläni ajan.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • Mike_sss
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2017
                              • 47
                              • suomi

                              Mikä olisi hyvää öljyä tollaseen enemmän ajettuun m52 joka jo vähän öljyä kuluttaa? Yksi moottorikorjaaja suositteli raskaankaluston 15w40. Mutta vähä jäin epäröimään ja taitaa olla talveksi vähä stydiä kamaa..

                              Comment

                              • Juho_
                                BTCF Member
                                • Jul 2016
                                • 1069
                                • Suomi

                                Teboil diamond 5w40 ainakin tuntuu hyvin pysyvän koneessa.
                                YouTube
                                Instagram // Juhon Moottoripaja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎