Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheRipper
    Bimmer Enthusiast
    • May 2012
    • 5013
    • Paimio

    Originally posted by Wespa View Post
    Aika monen hyvän öljyn kyljestä on viime vuosina kadonnut nimenomaan tuo Bemarin ll04-hyväksyntä, ainakin Mobilin Super x3000 ja Shell Helix Ultra tulevat äkkiä mieleen, molemmat siis 5w40 ja M54:seen oikein käypiä öljyjä muutenkin. Tuskinpa öljyjen koostumuksessa on muutoksia tapahtunut, eivät vaan ole enää halunneet maksaa sertifioinnista. :think
    Joo näin on käynyt. Mutta helpostihan tuo on tarkistettu kun katsoo vanhasta mitkä muut luokitukset on muille merkeille ja jos on samat kuin ennen niin samaa tavaraahan se on ei vaan BMW luokituksesta ole enään maksettu.
    F10 523iA 2010

    Ex: E39 528iA 1997
    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
    Ex: E65 745iA 2003
    Ex: E46 318i 1998
    Ex: E34 525iA 1989

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16457
      • Asikkala

      Originally posted by naikou View Post
      Käyttis fordiin sitä 5w30 fordin omaa
      Varsinkin jos on diesel.

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2717
        • Tampere

        Originally posted by Wespa View Post
        Aika monen hyvän öljyn kyljestä on viime vuosina kadonnut nimenomaan tuo Bemarin ll04-hyväksyntä...

        Tuskinpa öljyjen koostumuksessa on muutoksia tapahtunut, eivät vaan ole enää halunneet maksaa sertifioinnista. :think
        Aiemmin BMW LL-04 -luokituksen omanneiden öljyjen koostumus ja ominaisuudet ovat ennallaan, ellei tuotteissa ole mainittu muutoksista. Tuotekehityksen ja markkinoinnin näkökulmasta valmistajat pyrkivät enemminkin tuoda uusia tuotteita myyntiin kuin muuttaa jo olemassa olevien koostumusta.

        BMW LL-04 -luokituksen osalta on tarpeen oikaista se yleinen väärinkäsitys, että luokituksen poistumisen syynä monista öljytuotteista olisi ollut raha. Todellisuudessa vuonna 2004 julkaistu BMW LL-04 -luokitus uudistui vuoden 2018 joulukuussa, ja tämä tarkoitti aiempaa tiukempia vaatimuksia LL-04 -luokituksen omaavan moottoriöljyn ominaisuuksille (esim. LSPI). Tämä tarkoitti että suuri osa aiemmin LL-04 -luokituksen omaavista öljyistä ei enää täyttäneet päivittyneitä vaatimuksia. Mikäli luokitus säilyi näissä tuotteissa, niiden tuli täyttää uudet vaatimukset laboratoriomäärityksiä myöten. Osa öljyistä on saattanut olla sellaisenaan tiukentuneet vaatimukset täyttäviä, osassa luokitus poistui, osassa koostumista ja ominaisuuksia on muutettu tai tuotu markkinoille kokonaan uusia tuotteita, jotka on speksattu suoraan uusiin vaatimuksiin (esim. Castrol Edge M). Yhtenä taustatekijänä vaatimusten muutokseen on ollut myös tiettyjen moottorityyppien jakoketjuongelmat, joita on pyritty välttämään öljyn koostumusta uudistamalla.
        Last edited by JaniLap; 28-01-2023, 15:57.
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Vmatti
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2012
          • 329
          • Espoo

          Originally posted by JaniLap View Post
          Aiemmin BMW LL-04 -luokituksen omanneiden öljyjen koostumus ja ominaisuudet ovat ennallaan, ellei tuotteissa ole mainittu muutoksista. Tuotekehityksen ja markkinoinnin näkökulmasta valmistajat pyrkivät enemminkin tuoda uusia tuotteita myyntiin kuin muuttaa jo olemassa olevien koostumusta.

          BMW LL-04 -luokituksen osalta on tarpeen oikaista se yleinen väärinkäsitys, että luokituksen poistumisen syynä monista öljytuotteista olisi ollut raha. Todellisuudessa vuonna 2004 julkaistu BMW LL-04 -luokitus uudistui vuoden 2018 joulukuussa, ja tämä tarkoitti aiempaa tiukempia vaatimuksia LL-04 -luokituksen omaavan moottoriöljyn ominaisuuksille (esim. LSPI). Tämä tarkoitti että suuri osa aiemmin LL-04 -luokituksen omaavista öljyistä ei enää täyttäneet päivittyneitä vaatimuksia. Mikäli luokitus säilyi näissä tuotteissa, niiden tuli täyttää uudet vaatimukset laboratoriomäärityksiä myöten. Osa öljyistä on saattanut olla sellaisenaan tiukentuneet vaatimukset täyttäviä, osassa luokitus poistui, osassa koostumista ja ominaisuuksia on muutettu tai tuotu markkinoille kokonaan uusia tuotteita, jotka on speksattu suoraan uusiin vaatimuksiin (esim. Castrol Edge M). Yhtenä taustatekijänä vaatimusten muutokseen on ollut myös tiettyjen moottorityyppien jakoketjuongelmat, joita on pyritty välttämään öljyn koostumusta uudistamalla.
          JaniLap:lta taas faktaa - arvostan tällaista.
          F01 740D xDrive Individual LCI
          Kawasaki H2SX SE

          Exät:
          F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
          Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

          "Trust your instincts, be yourself"

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3571
            • Raisio

            Olis kiva tietää mikä muutos öljyssä jos muuten viskositeetti sama parantaa metalliketjun ja muovipinnan välistä toimintaa esimerkiksi.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • Wespa
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2016
              • 1838
              • Karjaa

              Ainakin erilaiset friction modifier -tyyppiset lisäaineistukset, otaksun. :think
              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
              Porsche 944 -86 (DE)
              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3571
                • Raisio

                Eikös noiden ongelma ole enemmänkin venyminen kuin laahauspinnoista hajoaminen/kuluminen
                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1838
                  • Karjaa

                  No niinhän se tuntuu olevan, jo lähtöjään turhan venyväksi suunnitellulle ketjulle on paha öljyllä hifistelemällä mitään hokkuspokkuksia yrittää.
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5266
                    • Pirkkala

                    Haloo, nimenomaan tapeista se ketju "venyy" ei se teräs mihinkään veny
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3571
                      • Raisio

                      Haloo haloo vai sittenkin tappireijät kuluu ovaaleiksi?
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16457
                        • Asikkala

                        Originally posted by ritariässä View Post
                        Haloo haloo vai sittenkin tappireijät kuluu ovaaleiksi?
                        Tämä, ja poikki ketju menee tietenkin reiän kohdalta.

                        Comment

                        • IKa
                          BTCF Member
                          • Apr 2007
                          • 877
                          • Klaukkala

                          Päätin tehdä sigun M440i autoon ylimääräisen moottoriöljyn vaihdon 15tkm kohdalla (tosin siihen on vielä matkaa reilu 2tkm). Auton ohjekirja mainitsi ensisijaiseksi moottoriöljyn viskositeettiluokaksi SAE 0W-20 ja toissijaisesti SAE 0W-30. Mutta joka tapauksessa laatuluokka pitäisi olla BMW Longlife- 12 FE- tai BMW Longlife- 17 FE+

                          Bemarilla on olemassa oma BMW TwinPower Turbo SAE 0W-20 öljy, mutta yllättäen sitä ei tuntunut Euroopan varaosaliikkeistä löytyvän (USA:sta olisi löytynyt). Joten soitin Bavaria Espoon varaosamyyntiin ja kyselin öljyä heiltä. Vaikka kyseessä on BMW:n virallinen myynti/ huoltopiste, niin ei heidän kauttakaan ole ko. öljyä tällä hetkellä saatavana (osanumero ilmeisesti löytyi, mutta saatavuus näytti tyhjää). Kun kysyin, mitä öljyä he itse laittavat B58 moottoriin, niin vastaus oli BMW TwinPower Turbo SAE 0W-30. Seuraavaksi tiedustelin onko ko. öljyssä siis BMW Longlife- 12 FE- tai 17 FE+ luokitus. Vastaus oli, ettei siinä ole kuin BMW Longlife- 04 luokitus.

                          Tuli siis hankittua ylimääräiseen moottoriöljyn vaihtoon tuota Longlife- 04 öljyä. Ei se varmaan huono ole, mutta kovasti silti ihmettelen, miksi BMW:n virallisen huoltokanavan kautta ei saa sitä öljyä jota BMW itse suosittelee
                          G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                          Comment

                          • ritariässä
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 3571
                            • Raisio

                            Originally posted by IKa View Post
                            Päätin tehdä sigun M440i autoon ylimääräisen moottoriöljyn vaihdon 15tkm kohdalla (tosin siihen on vielä matkaa reilu 2tkm). Auton ohjekirja mainitsi ensisijaiseksi moottoriöljyn viskositeettiluokaksi SAE 0W-20 ja toissijaisesti SAE 0W-30. Mutta joka tapauksessa laatuluokka pitäisi olla BMW Longlife- 12 FE- tai BMW Longlife- 17 FE+

                            Bemarilla on olemassa oma BMW TwinPower Turbo SAE 0W-20 öljy, mutta yllättäen sitä ei tuntunut Euroopan varaosaliikkeistä löytyvän (USA:sta olisi löytynyt). Joten soitin Bavaria Espoon varaosamyyntiin ja kyselin öljyä heiltä. Vaikka kyseessä on BMW:n virallinen myynti/ huoltopiste, niin ei heidän kauttakaan ole ko. öljyä tällä hetkellä saatavana (osanumero ilmeisesti löytyi, mutta saatavuus näytti tyhjää). Kun kysyin, mitä öljyä he itse laittavat B58 moottoriin, niin vastaus oli BMW TwinPower Turbo SAE 0W-30. Seuraavaksi tiedustelin onko ko. öljyssä siis BMW Longlife- 12 FE- tai 17 FE+ luokitus. Vastaus oli, ettei siinä ole kuin BMW Longlife- 04 luokitus.

                            Tuli siis hankittua ylimääräiseen moottoriöljyn vaihtoon tuota Longlife- 04 öljyä. Ei se varmaan huono ole, mutta kovasti silti ihmettelen, miksi BMW:n virallisen huoltokanavan kautta ei saa sitä öljyä jota BMW itse suosittelee
                            Eli koneeseen meni sellaista öljyä mikä ei täytä tämän auton osalta valmistajan öljyvaatimuksia, ymmärsinkö oikein?

                            Aika rohkeaa kun kuitenkin takuullinen auto. Toisaalta jos vaihto tehdään itse eikä huoltohistoriassa näy tämä vaihto, sitten sitä ei tiedä tehtaan takuuosastokaan jos joskus vahinko tulee.
                            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                            Comment

                            • TheRipper
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2012
                              • 5013
                              • Paimio

                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Eli koneeseen meni sellaista öljyä mikä ei täytä tämän auton osalta valmistajan öljyvaatimuksia, ymmärsinkö oikein?

                              Aika rohkeaa kun kuitenkin takuullinen auto. Toisaalta jos vaihto tehdään itse eikä huoltohistoriassa näy tämä vaihto, sitten sitä ei tiedä tehtaan takuuosastokaan jos joskus vahinko tulee.
                              Tuskinpa tuolla nyt suurta vahinkoa saa aikaan varsinkin kun puolitetulla vaihtovälillä mennään.

                              Mutta on kyllä outoa ja suorastaan käsittämätöntä että virallinen merkkihuolto ei myöskään käytä sitten oikeaa tehtaan suosittelemaa öljyä...Tämä kyllä lisää taas luoton puutetta merkkihuoltoon ihan kympillä.
                              F10 523iA 2010

                              Ex: E39 528iA 1997
                              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                              Ex: E65 745iA 2003
                              Ex: E46 318i 1998
                              Ex: E34 525iA 1989

                              Comment

                              • ritariässä
                                BTCF Member
                                • Jan 2006
                                • 3571
                                • Raisio

                                Kirjoituksesta jäi käsitys että ostettiin väärää öljyä eikä teetetty öljyvaihtoa marmorilla, luinkohan oikein?

                                Ripperin kirjoituksista heijastuu aina, marmorit paskoja, helppoheikkikorjaamot jees, mielipide sekin
                                Last edited by ritariässä; 09-03-2023, 17:08.
                                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎