Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 hifistelyä, Sedan + Touring. -Uusia asennuksia post: #146

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3452
    • Janakkala

    Eiköhän sinne hattuhyllylle kuuspuolikkaat mahdu, näin ainakin muistelen :think

    Joissakin soittimissa on takana liitinvalmiudet aux in piuhoille, vierekkäin cd vaihtajan liittimen kanssa. Tuossa meidän pirssissä niitä ei tosin ollut. Ota soitin irti ja katso löytyykö sieltä millaiset liittimet takaa.

    Helpoin tapa varmaan on laittaa sellaiset linjamuuntimet joilla muutetaan kaiutin lähtö rca lähtöön, tai hommata vahvistin (esim Focal solid mallit) joihin voi suoraan kytkeä kaiutin piuhat kiini.
    Toi vakio soitin on niin todellinen pullonkaula kunnon äänelle ettei sillä hyvää soundia saa vaikka kuinka hienoja hifivehkeitä sen jatkoksi laittaa.
    Tuli itsekkin tässä projektissa todettua
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • vize
      Bimmer Rookie
      • Aug 2010
      • 96
      • Suomi

      Kysäsenpä tässä.

      Kirjoitit, että vedit keskikonsolin alta uudet kaiutinjohdot soittimen taakse ja siellä liitit alkuperäiseen, jotka kulkee oviin. Katkoitko orkkikset vai saitko jotenkin liitettyä, että kaikki saa vielä helposti palautettua alkuperäiseksi?

      Sama juttu ovien sisällä. Miten liitit orkkis johdot jakosuotimiin?

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3452
        • Janakkala

        Juu eli kun vahvari on takaboksissa varapyöräkotelon pohjalla niin sieltä tulee kaiutinjohdot takapenkin alta keskikonsolin alle ja sieltä soittimen taakse.
        Soittimen takaa lähtee orkkisjohdot etu ovi kaiuttimille, tai siis niiden jakosuotimille.
        Auton alkuperäisessä liittimessähän on nyt adapteri sovite tuolle Kenwoodin soittimelle niin pätkäisin muistaakseni siitä adapterijohdosta ne etukaiutin johdot poikki ja tein siihen ne kytkennät.
        Taka kaiuttimia on turha kierrättää etu kautta kun ne on helppo sujautta hattuhyllylle muutenkin.
        Etuovien sisällä sitten pätkäsin se orkkiskaiutin liittimen poikki ja tinasin siihen pätkän lisää piuhaa minkä kytkin ovipahveihin limattuihin jakosuotimiin kiini.
        Tällä menetelmällä säästettiin aikaa ja vaivaa ettei tarvinnut tehdä uudelleen johtojen vientejä ovien sisään.
        Mielestäni se orkkis kaiutin piuha on ihan riittävän hyvälaatuista ja paksua tämän tason järjestelmälle ja paksummilla johdoilla ei olisi saatu vaivaan nähden mitään korvin kuultavaa parannusta aikaan.
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • mixout
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2011
          • 454
          • Keski-Suomi

          Siisti ja kliini tuo Spetken USB-toteutus Mistä hommasit tuon pintaan asennettavan USB-portin? Ja millä teit reiän tuohon muoviin? Aika pieni tuo kaulus mikä peittäisi huonosti tehdyn reiän reunat.
          Mikko Huusko Photography | mikkohuusko.com | Facebook | StuntFreaksTeam

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3452
            • Janakkala

            Originally posted by mixout View Post
            Siisti ja kliini tuo Spetken USB-toteutus Mistä hommasit tuon pintaan asennettavan USB-portin? Ja millä teit reiän tuohon muoviin? Aika pieni tuo kaulus mikä peittäisi huonosti tehdyn reiän reunat.
            dx.com:ista löytyy noita päitä muistaakseni oli 10kpl tai 20kpl erissä, joten pystyy vielä jokusen vastaavan toteutuksen tekeen.
            Kaulus on aika pieni joten vaatii tarkan reiän.
            Porasin ensin nurkkiin reiät ja siitä sitten reiät keskelle päin ja mattopuukolla pala pois keskeltä ja sitten lopuksi pienellä viilalla kihnutin sen reiän sopivan kokoiseksi.
            Taakse prujautin kuumaliimaa niin pysyy kunnolla kiini

            Tuosta, noita on monenlaisia....

            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • 205/65-15H
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1422

              Originally posted by vize View Post
              Kysäsenpä tässä.

              Katkoitko orkkikset vai saitko jotenkin liitettyä, että kaikki saa vielä helposti palautettua alkuperäiseksi?
              Jos pieni sissimarkkinointi sallitaan niin itse olisin toteuttanut asian näillä, mutta tuli ennakkotiedoista poiketen väärät liittimet
              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
              Ioniq5 AWD -22
              Leaf 40kwh -18

              Comment

              • Joma
                BTCF Member
                • Feb 2011
                • 1320
                • Masku

                Mitäs me nyt mahdettiin kytkeä väärin?

                Laitettiin uusi soitin vahvistin sekä erillissarja eteen.

                Etukaiuttimen vakio johdot, ettei tarvinnu läpiventejä ovista vetää. Onko täällä joku vahvistin välissä?

                Ongelmana lähinnä se ettei uudella soittimella pihahtanut yhtikäs mikään?

                Vakio soittimen kun tyrkkäs kiinni niin takakaijuttimista rupes taas kuulumaan.

                Liittimenä hifikonexista hankittu isoadapteri, vai mikä lie.

                Googlella koitettiin jo kun oltiin tallilla asentamassa. Lähinnä ihmetyttää että onko mankan takaa ---> oviin menevässä jokin jakosuodin tms välissä? :think
                HUomenna jossei muuta keksi niin vedetään kokonaan uudet johdot, tämä ei tosin sulje pois sitä että ei edes takakaijuttimista kuulunut mitään, kun otti vahvistimenkin välistä pois.

                Autona e46 bmw buisness audio
                E30 M52b28 M122h Amme
                E28 x monta
                E23 728i Ministeri
                E10 1600-2 Garret

                VW LT50 Huoltoajoneuvo
                HD lapio jätskikruiseri

                Comment

                • sprawl
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2008
                  • 60
                  • Jalasjärvi

                  Viestistä sai sen kuvan ettei myöskään vanhalla mankalla tule etukaiuttimista mitään?

                  Kyllä ne uudet piuhat kannattaa vetää muutenkin jos kaiuttimia uusii, tietää ainakin varmaksi sen mitä siellä piuhan päässä on.

                  Ite joskus chevrolet aleroon asensin kaiuttimia ja kävi samallailla kunnes selvis että takankontissa verhoilun takana oli vahvistin, sempä takia ei kuulunut aluksi mitään erillissarjasta jossa oma jakosuodin.
                  mitäs seuraaavaksi..

                  ex:
                  ML 400 V8
                  Ford mondeo mk4 v6
                  audi a6 2001 tdi
                  Ford focus mk3 gt v6
                  525i -11/91
                  vw golf -03 2.0TDI
                  chevrolet alero -01 2.4l
                  mitsu lancer -91
                  Saab 900 2.0i

                  Comment

                  • L.S.T
                    Newbiemmer
                    • Apr 2013
                    • 16
                    • Lohja

                    Miten olette ottaneet ovien vaimennuksessa huomioon tuon airbagin?

                    Comment

                    • Spetke
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 3452
                      • Janakkala

                      Originally posted by L.S.T View Post
                      Miten olette ottaneet ovien vaimennuksessa huomioon tuon airbagin?
                      Jättää bägin kohdalta bitumi levyt pois. Ei se sen kummenpaa vaadi.
                      Voi sinne bägin ja ovipellin väliin laittaa vaimennusmattoa, mutta tarkoitin jos ovipahvia vaimentaa niin siihen bägin kohtaan ei saa mennä vaimennusmattoa laittamaan.
                      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3452
                        • Janakkala

                        UUSIA ASENNUKSIA 5.6 2013

                        Tuli tuossa laiteltua E46 Touring malliin kanssa hiukan poppikone päivityksiä.
                        Autossa oli vakiona 16/9 navi näyttö CD vaihtajalla + BM54 radiomoduli.

                        Järjestelmää päivitettiin seuraavillla palikoilla:

                        -Rainbow SL-C6.2 erkkasarjalla, asennettiin etuoviin, vanhoilla paperikaiuttimilla heitettiin vesilintua.

                        -Alpine SBG-844BR 8" pikkusubbarilla, asennettiin tavaratilaan oikeaan etureunaan.

                        -Groundzero radioactive GZRA 4.100G 4 kanavainen vahvistin, kanavat 1 ja 2 syöttävät etuovien erkkasarjaa ja kanavat 3 ja 4 sillattiin subbarille.
                        Vakio takakaiuttimet jätettiin paikoilleen soimaan hiljaisella volyymillä, niihin ei tehty minkäänlaisia muutoksia. Vahvistin säädettiin niin, että etupään erkkasarja ja subbari "määräävät tahdin"

                        -Grom USB2 boksi CD vaihtajan tilalle. CD vaihtaja heivattiin mäkeen ja nyt vaihtajaa simuloi kyseinen pieni "purkki".
                        Gromiin voi liittää suoraan USB tikulla musiikkia, tai ymmärtääkseni IPodin / Iphonen.
                        Lisäksi jatkopiuhoilla vedettiin eteen 3.5mm kuuloke liitäntä sekä bluetooth mikrofoni.
                        Bluetooth antenni löysi paikkansa C pilarin varhouksen alta aivan katon rajasta, josta jatkuu piuha eteen mikrofonille.

                        -Linjamuunnin laitettiin muuttamaan kaiutintasoiset signaalit rca muotoon vahvistinta varten.


                        Muutamia kuvia kyseisistä asennuksista:

                        Vakio ovipahvi irroitettuna:




                        Alkuperäinen kaiutin vs Rainbow edestä päin:




                        Alkuperäinen kaiutin vs Rainbow takaa päin:




                        Ground zero pääte:




                        Alpine subbari takapoksissa koe sovituksessa:





                        Diskanttien asentelua alkuperäisille paikoilleen peilikolmioihin.
                        Vanhat diskantit irti muovitelineistään ja pikkuisen joutui madaltamaan alkuperäistä kiinikettä jotta hiukan muhkeampi / paksumpi diskantti mahtuu vakio paikalle.
                        Sitten vaan kuumaliimalla diskantit kiini telineisiin:





                        Siinä diskantti valmiina asennettavaksi paikoilleen, johtoja piti hiukan jatkaa, jotta yltää jakosuotimille:





                        Ovipahveista ensin vanhat paperikajarit pois, joku entinen seppä oli rikkonut jo pari kiinikettäkin mutta onneksi jemmassa oli pussillinen uusia tilalle:





                        Uudet "pumput" asennettu vakio paikoille. raudasta joutui tekemään adapteri kiinikkeitä joilla saatiin ruuvattua elementti tiukasti paikoilleen.
                        Kuumaliimalla vielä vahvistelin kiinityksiä. Jakosuodin löysi tuttuun tapaan paikkansa ovipahvin toisesta alalaidasta. Sekin liimattiin kuumaliimalla kiini.
                        Kuvasta poiketen rämisevän kannen jätin jakosuotimesta pois. Ovipahvin kriittisimpään kohtaan liimattiin vielä kerros Focus vaimennus bitumimattoa.
                        Jakosuotimesta vedettiin sitä ennen kaiutin kaapelit elementtiin. Nekin liimattiin kiini kuumaliimalla.





                        Ovipeltiin sahattiin reilun kokoinen reikä elementin taakse jotta saatiin ilmatilaa ja bassotoistoa. Niin kuin aiemmassa hyväksi todetussa Focal asennuksessa.
                        Reiän työstön jälkeen pitää muistaa imuroida raudan murut pois oven sisältä jotta ne eivät rupea siellä ruostumaan. Reiän ympärys kannattaa myös ruoste suojata huolellisesti.
                        Kuvasta näkee myös kun diskantti on jo asennettu takaisin paikoilleen. Poistin peilikolmiosta myös alkuperäisen vaahtomuovi vällyn diskantin edestä.
                        Nyt näkyy ja toivottavasti myös kuuluu hopea reunuksinen diskantti paremmin.
                        Diskanttien johdot teipattiin alkuperäiseen johtosarjaan kiini, josta ne menevät ovipahveissa sijaitseville jakosuotimille.




                        Ovipahvin kiini asennus menossa, piuhat on jo kytketty jakosuotimeen.
                        Jakosuotimien kannet siis otin vielä pois koska nissä on hieman heppoiset muovikynnet niin ei ainakaan jää rämisemään ja resonoimaan.




                        Jatkuu seuraavassa postauksessa....
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3452
                          • Janakkala

                          Etuovien asennuksien jälkeen siirryttiin tavaratilan puolelle.
                          Verhoiluja purettiin pois tieltä jotta johdotukset voi vetää huolellisesti ja oikeista ja asiallisista paikoista.
                          Cd vaihtaja purettiin pois ja sen tilalle saatiin asennettua Grom boksi ja linjamuunnin.


                          Vahvistimen sijoittelua paikoilleen.
                          Vahvistin sovitettiin radiomudulin ja PDC / vetokoukkumodulin väliin. Vahvistinta hankittaessa suunniteltiin jo sille siistiä ja huomaamatonta asennuspaikkaa.
                          Ja yksi valinta kriteereistä oli juurikin pieni koko joka sopii kyseiseen väliin.





                          Grom boksi ja linjamuunnin asennettiin CD vaihtajan tilalle samaan koloseen.
                          Kuvassa laitteet on vielä ulkona johdotuksien kytkennän takia.
                          BM54 radiomodulista otettiin tarvittavat signaalit ja virrat linjamuuntimelle. Linjamuunnin taasen herättää vahvistimen kun sinne tulee kaiutin signaali sisään.




                          Vahvistimen virta otettiin akun + navasta 8mm mutteri/pinnapultti liittimen alta. Väliin laitettiin 70A lasiputki sulake.
                          Johdon paksuus taisi olla silmämääräisesti 10 neliöistä, saattoi olla myös 16 neliöistä.
                          Maajohto vietiin samanlaisella kaapelilla suoraan runkopalkkiin mihin tulee myös akulta maajohto.
                          Vahvistimen virran tarve on max 40A ja piuhoista tuli noin 0.7-0,8M pitkät. Kaapelien päät ja liittimet myös tinattiin joka paikassa.






                          Sinne asettui hienosti Grom boksi ja linjamuunnin.
                          Muistitikku on helppo painaa paikoilleen aina tarpeen mukaan.
                          Bluetooth mikrofoni vedettiin eteen ns orkkis paikalleen, ja sen antenni asennettiin C pilarin taakse aivan katon rajaan.
                          Bluetooth ja 3.5mm kuulokeliitäntä tulee suoraan kiini Grom boksiin, musta ja harmaa liitin muistitikun yläpuolella.
                          Kuulokeliitäntä jätettiin toistaiseksi ratin alla vasemmalla puolella sijaitsevaan säilytyslokeroon. Sieltä sen saa myöhemmin vedettyä keskikonsoliin kun löydetään 3.5mm naaraspää asennuskauluksella.







                          Kaiken kaikkiaan sointi parani tässäkin projektissa aivan toisenlaisiin sfääreihin verrattuna alkuperäisiin laitteisiin.
                          Toisaalta ei voi kuin ihmetellä, että miten ihmeessä alkuperäiset musiikkilaitteet voivat olla niin huonot ja ala arvoiset E46 autoissa.
                          No nyt siitä ei tarvitse enään murehtia ainakaan tämän yksilön kohdalla.
                          Auton omistaja saa halutessaan kertoilla lisää tästä projektista jos sen aiheelliseksi näkee

                          PS: Pahoittelen yli/ali valottuneita puhelin tasoisia kuvia, mutta kerrankin aurinko paistoi koko pari päivää projektin ajan niin täydeltä taivaalta, ja kun se valo heijastui vielä lattiasta ja joka ikkunasta niin meinasi kuvaamiset ola erittäin haastavia
                          Last edited by Spetke; 06-06-2013, 10:10.
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • starcci
                            Newbiemmer
                            • Mar 2013
                            • 6
                            • Forssa

                            Perkele kun ei sattunut ottamaan työvaiheista kuvia. Tuli E46 touringiin asennettua Alpina INA-W910R 2-Din mankka. Ei todellakaan helpoimmasta päästä mitä olen näitä asennellut, mutta kai se siinä istuu(jotenkin edes)


                            Hifikulma Oy, Forssa

                            Comment

                            • Nupe68
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2012
                              • 105
                              • Häme

                              Originally posted by Spetke View Post
                              Auton omistaja saa halutessaan kertoilla lisää tästä projektista jos sen aiheelliseksi näkee
                              Ensinnäkin Iso Kiitos Spetkelle

                              Ja työn jälki kun hivelee paitsi korvia, myös silmiä, vaikka lähes kaikkihan ne piiloon jääkin. Tuossa on monta pientä juttua, joita ei välttämättä ymmärrä tai tiedosta, mutta niiden tuloksena esim. tuo erkkasarja soi paitsi kovempaa kuin ikinä edes tarvitsen, erittäin napakasti ja myös täysin puhtaasti ilman mitään värinöitä ja resonansseja - ja sopivasti balanssissa tuon pikku Alpinen refleksisubbarin kanssa. Tuo ei nimittäin kokonaisuutena ole ihan vaan yhden päivän homma - etenkään ajatuksen kanssa huolellisesti tehtynä, vaikka valmista jälkeä katsellessa joku voisi niin kuvitellakin. Ja taisi sattua projektin koko toteutuksen ajaksi vielä kesän kovimmat helteet päälle ...

                              Originally posted by Spetke View Post
                              Kaiken kaikkiaan sointi parani tässäkin projektissa aivan toisenlaisiin sfääreihin verrattuna alkuperäisiin laitteisiin.
                              Kyllä. Nyt ollaan todellakin täysin eri sfääreissä. Huono puoli tässä projektissa on vaan se, että aiemmin niin kauniisti soinut Volvo 850 kuulostaa nyt varsin lattealta. Ja jos tuo toukka joskus menee vaihtoon, niin tästä eteenpäin vaatimukset äänentoistolle on jotain aivan muuta kuin aiemmin kun tuohon pääsee nyt tottumaan.

                              Originally posted by Spetke View Post
                              Toisaalta ei voi kuin ihmetellä, että miten ihmeessä alkuperäiset musiikkilaitteet voivat olla niin huonot ja ala arvoiset E46 autoissa.
                              Tämä on kieltämättä lähes nolo juttu. Itse en ole (tähän asti) kovin vaativa osannut olla äänentoiston suhteen; esimerkiksi Fiat Stilo -03 tai Volvo 850 -95 farmari perus OEM kajareilla ja äänentoistolla on menty ilman henkisiä hiertymiä, mutta niihin verrattuna BMW:n (ainakin e46:n) orkkis äänentoisto on susipaska.

                              Kun kärry tuli Saksasta, niin luulin ensin, että ämyrit on rikki, mutta ne nyt vaan on niin surkeat. Ehkä ne on tehtykin vain autopuhelinta ja BMW Assistia varten ja että navigaattorin puheäänestä saa selvää? Ja kuitenkin jonkinsortin premium -kärrystä pitäisi olla kyse? Vuosi tuli ajeltua kuunnellen oikeastaan vaan M57N:n soundeja.

                              Kaikki komponentit tuli haettua Powersetistä Tampereelta, tosin juuri tuota vahvaria ei silloin hyllyssä ollut (tuli päivän toimitusajalla). Samalla sai mukavan alennuksen. Komponenttien valinnassa tuo vahvari oli helpoin juttu; tuo nimenomainen Ground Zero Radioactive GZRA 4.100G kun sopii juuri tuohon koloon kuin hansikas, siinä on hyvät suotimet & säädöt ja etenkin kokoisekseen siinä on hyvin tehoa. Lisäksi siinä on suojapiirit ja tuuletin. Tuo asennuspaikka on aika ahdas (minne muualle se edes mahtuisi tilojen kärsimättä, penkkien allakin ahdistaa?), mutta eilisilta ja osin yö tuli soiteltua aika kovaakin pari tuntia putkeen, eikä se ylikuumentunut.

                              Subbari on hiukan hankala juttu pienessä farkussa, jos ei halua uhrata tilaa. Ja näkyvillä oleva subbari on 2-piippuinen juttu, jos herra Alfred Nussi sattuu iltakävelylle, näkee sen, rikkoo ikkunan ja päättelee samalla, että siellä missä on subbari, on jossain myös vahvistin - ja sitä hakiessaan hajottaa koko auton. Tietysti voi pitää sitä näkösuojaverhoa kiinni, mutta itse olen farkussa aina pitänyt tavaratilan lähes tyhjänä ja verhon tarkoituksella auki. Tuo pikku Alpine oli kuitenkin halpa, soi hämmästyttävän hyvin ja Spetke laittoi pikabanaaniliittimet piuhoihin, joilla se on helppo irrottaa, jos tarvii mökkireissulle kaiken tilan tai auto jää pidemmäksi ajaksi jonnekin parkkiin.

                              Valmiita & räätälöityjä subbarikoteloratkaisuja kun ei taida e46 Touringille olla kuin tämä, ja tuon kanssa pitäisi kikkailla irrotettavalle vetokoukulle koteloineen uusi ratkaisu.

                              Tuo Grom - mp3 boxi on oma stoorinsa, siitä lisää täällä.
                              Hyvin se toimii, näyttää biisien nimet, samalla tuli ratin nappuloista toimiva BT Handsfree ja 3,5mm AUX
                              Last edited by Nupe68; 06-06-2013, 23:46.
                              e46 330d touring -04
                              Ex: 1502 -75 Pastellblau

                              Comment

                              • Jygga
                                BTCF Member
                                • May 2013
                                • 197
                                • Oulu / Kainuu

                                ... ... ... ...
                                Last edited by Jygga; 13-07-2013, 10:51.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎