Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring ja äänetoiston parannus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Axu83
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 601
    • Vantaa

    #16
    Originally posted by jamoc8 View Post
    Vai olenko sittenkin puukorva..:think

    Mulla oli se business casette systeemi ilman vahvareita ja kaksitiekajarit edessä (epäilen alkuperäisiksi, en oo kurkannut sisään)
    Mun mielestä olet Mutta hyvä jos noi tyydyttää. Alkaa vaan särkemään naurettavilla tasoilla, jonka IQ:t poisti täysin (jo ilman muita muutoksia)

    Business kasetti + 3tie hifisystem -> sama + Rainbow IQ 5.25" 2tie

    Taakse on ihan turha vaihdella mitään, paitsi jos omistaa isomman perheen, itse laitoin balanssia (fader) eteen joka ei maksa mitään ja lopputulos on sama.
    E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
    E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
    Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
    It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
    And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Axu83 View Post
      Business kasetti + 3tie hifisystem -> sama + Rainbow IQ 5.25" 2tie
      Miten Rainbow IQ:lla on tehty taajuuskaistojen yhdistäminen ja uusi jako, jos Hifi 3-tiessä jako on tehty BMW:llä aktiivisena ja jokaiselle elementille on oma päätteensä?
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • E39-530A
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 936
        • Espoo

        #18
        Heräte Business CD:ltä?

        RCA-lähtöjä taitaa olla turhaa odottaa alkuperäiseltä Business CD:ltä, mutta onko siellä erikseen herätettä subbarille (5/12V)? Kun signaalin joutuu siis ottamaan kajareilta, on kai laitettava sellainen muunnin sinne väliin, mitä tässä on puhuttu? Tässä olisi mukavasti pari päivää aikaa laitella, jos ei sada.:think
        E92 335iA -08

        ---
        ex E34 540iA -93
        ex E90 325iA -05
        ex E39 530iA -00
        ex Toyota Avensis
        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

        Comment

        • Väiski
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 412
          • Pirkanmaa

          #19
          Moi ite laitatin tälläisen härpäkkeen takapaksiin:


          Ottaa tosiaan signaalin takakajareista ja tarpeeksi hyvin soi ainkin mun tarpeisiin. Tämä siis ihan orkkis kajareiden rinnalle. Soittimena ihan vakio Business radio.

          Lähtee irti yhen pikaliittimen irroittamisella joten boxin ottaminen irti kontista todella nopeaa.
          "horsepower sells cars, torque wins races"
          F10 M550dx 470/900

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 936
            • Espoo

            #20
            Tänään raahasin kellarista subbari+vahvati-yhdistelmän ja onneksi siinä on myös high-input. Pitää vaan hommata vaikka Yleiselektroniikasta sellainen viisipinninen riviliiitin. Toivottavasti herätteelle kelpaa ihan kajarin signaali, ettei tarvi vetää vain herätettä varten piuhaa etuosasta.

            Mutta perhana miten sinne hattuhyllyn kajareihin pääsee (helposti) käsiksi? Korjausopas sanoo, että hattuhyllyn irroittamiseen tarvitaan penkkien, turvavöiden alakiinnitysten ja c-pilarien irroitus jne. En edes saanut (kiinteää) takapenkkiä irti, kun pikaisesti kokeilin.
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            • Jaksu
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 753
              • Kempele

              #21
              Originally posted by Clavurion View Post
              Miten Rainbow IQ:lla on tehty taajuuskaistojen yhdistäminen ja uusi jako, jos Hifi 3-tiessä jako on tehty BMW:llä aktiivisena ja jokaiselle elementille on oma päätteensä?
              IQ-linessa passiivijakari.

              Ihan vaan vinkkinä, että esimimerkiksi yksi jenkkipulju käyttää E39 "soundsystem upgrade stage 1" tjsp. Rainbow´n SLX 230-sarjaa ja kotimaastikin saatujen kommenttien perusteella se menee suuremmitta itkuitta E39:n vakiopaikoille ja hintakaan ei setillä ole päätä huimaava.
              xdrive

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #22
                Originally posted by Jaksu View Post
                IQ-linessa passiivijakari.
                Tämä oli kyllä tiedossa.

                Minulle jää silti mysteeriksi, miten päätteiltä kolmelle elementille tulevasta suodatetusta taajuuskaistasta holvataan passiivinen jako 2-tie sarjaan ilman erillistä päätettä?
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Jaksu
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 753
                  • Kempele

                  #23
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Tämä oli kyllä tiedossa.
                  Minulle jää silti mysteeriksi, miten päätteiltä kolmelle elementille tulevasta suodatetusta taajuuskaistasta holvataan passiivinen jako 2-tie sarjaan ilman erillistä päätettä?
                  Niin sinä sitä

                  Ilman muutoksia ei mitenkään. Tuossa tapauksessa varmaan parasta korvata alkuperäinen vahvistin tai sitten heittää laadukkaammat elementit vakiovaffin jatkoksi ja toivoa parasta. Tosin jälkimmäistä en suosittele.
                  xdrive

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #24
                    Itse itselleni vastaten. Kyselin kaiutinpäivityksestä Bavarian Soundwerks:ltä. Hifi 3-tie sarjassa diskantti- ja bassoelementit korvataan Rainbow IQ-sarjan elementeillä. Alkuperäistä keskiäänielementtiä pitivät varsin hyvänä ja se jää järjestelmään sellaisenaan. Eli systeemi säilyy muutoin ennallaan aktiivisena 3-tienä. Rainbown elementit olivat valinneet, koska niiden ominaisuudet näyttävät istuvan alkuperäisille jakotaajuuksille. Elementit ovat hieman vakioelementtejä herkemmät, joten perussetin hieman honottava keskitaajuuspainotteinen toisto kääntyy hieman loudness suuntaan.

                    Entäs jos bassoelementin koteloa hieman puukottaa niin, että elementti toimii enemmän free-air:na? Toki pelkkä vaimennusaineen lisäys koteloon nostaa jonkin verran elementin "näkemää" tilavuutta.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Jaksu
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 753
                      • Kempele

                      #25
                      Kiitos ja kumarrus "agenttitoiminnasta" myös täältä suunnasta. Sen midin kotelon puhkaisu auttaa varmasti. Muistaakseni suht hinnakkaita nuo Rainbow´n tuotteet rapakon toiselle puolella kun vertaa kotimaisiin hintoihin?


                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Itse itselleni vastaten. Kyselin kaiutinpäivityksestä Bavarian Soundwerks:ltä. Hifi 3-tie sarjassa diskantti- ja bassoelementit korvataan Rainbow IQ-sarjan elementeillä. Alkuperäistä keskiäänielementtiä pitivät varsin hyvänä ja se jää järjestelmään sellaisenaan. Eli systeemi säilyy muutoin ennallaan aktiivisena 3-tienä. Rainbown elementit olivat valinneet, koska niiden ominaisuudet näyttävät istuvan alkuperäisille jakotaajuuksille. Elementit ovat hieman vakioelementtejä herkemmät, joten perussetin hieman honottava keskitaajuuspainotteinen toisto kääntyy hieman loudness suuntaan.

                      Entäs jos bassoelementin koteloa hieman puukottaa niin, että elementti toimii enemmän free-air:na? Toki pelkkä vaimennusaineen lisäys koteloon nostaa jonkin verran elementin "näkemää" tilavuutta.
                      xdrive

                      Comment

                      • ApriliaMan
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 235
                        • Lohja

                        #26
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Itse itselleni vastaten. Kyselin kaiutinpäivityksestä Bavarian Soundwerks:ltä. Hifi 3-tie sarjassa diskantti- ja bassoelementit korvataan Rainbow IQ-sarjan elementeillä. Alkuperäistä keskiäänielementtiä pitivät varsin hyvänä ja se jää järjestelmään sellaisenaan. Eli systeemi säilyy muutoin ennallaan aktiivisena 3-tienä. Rainbown elementit olivat valinneet, koska niiden ominaisuudet näyttävät istuvan alkuperäisille jakotaajuuksille. Elementit ovat hieman vakioelementtejä herkemmät, joten perussetin hieman honottava keskitaajuuspainotteinen toisto kääntyy hieman loudness suuntaan.

                        Entäs jos bassoelementin koteloa hieman puukottaa niin, että elementti toimii enemmän free-air:na? Toki pelkkä vaimennusaineen lisäys koteloon nostaa jonkin verran elementin "näkemää" tilavuutta.
                        Olenko ymmärtäny tämän oiken, elikkä etuovien basso/diskantti elementeillä heitetään vesilintua ja korvataan ne paremmilla elementeillä, keskiääni jätetään ennalleen (auton alkuperäine vahvistin pyörittää tätä pakettia), tarviiko erilliset jakosuotimet vai onko alkuperäisessä vahvistimessa jonkunlaiset suotimet?

                        Takaluukuun laitetaan pari subbaria hakkaamaan tahtia (alkuperäiseltä subilta ryöstetää signaali vahvarille jne.), niin tällä paketilla pitäis saada soimaan suht nätisti?

                        Jos näin on niin se on hienoa kun ei tarvi vaihtaa soitinta, vedellä johtoja etuoviin eikä rca piuhoja takaluukkuun.
                        e39 530iA ///M Sport -02
                        Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

                        ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by ApriliaMan View Post
                          Olenko ymmärtäny tämän oiken, elikkä etuovien basso/diskantti elementeillä heitetään vesilintua ja korvataan ne paremmilla elementeillä, keskiääni jätetään ennalleen (auton alkuperäine vahvistin pyörittää tätä pakettia), tarviiko erilliset jakosuotimet vai onko alkuperäisessä vahvistimessa jonkunlaiset suotimet?

                          Takaluukuun laitetaan pari subbaria hakkaamaan tahtia (alkuperäiseltä subilta ryöstetää signaali vahvarille jne.), niin tällä paketilla pitäis saada soimaan suht nätisti?

                          Jos näin on niin se on hienoa kun ei tarvi vaihtaa soitinta, vedellä johtoja etuoviin eikä rca piuhoja takaluukkuun.
                          Keskustelun otsikosta poiketen oma E39 on sedan, joten siinä ei ole vakiona lainkaan erillistä "subbaria" akun päällä. Signaali erilliselle subbarin vahvistimelle voidaan ryöstää touringissa subbarilta (alipäästösuodettu) tai takakaiuttimien piuhoista (täysi kaista).

                          Näitä Audio-järjestelmiä on kolme eri tasoa. Perus-, Hifi- ja DSP-systeemit. Oma hahmotelma koski Hifi-pakettia, jossa jo tehtaalta jako on tehty aktiivisena erillisillä päätteillään etuovien 3-tie kaiuttimille. Perussarjassa on etuovissa tietääkseni 2-tie kaiuttimet passiivisella jaolla. Joka tapauksessa etuovien elementtien korvaaminen pitäisi saamani tiedon valossa onnistua kivuttomasti ainakin tuolla Rainbown IQ-sarjalla.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Piplis
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 292
                            • Kerava

                            #28
                            Mitä löytyy e39 touringin vararenkaan alla olevan kohouman sisältä?

                            Peräkontin pohjassa on irrallinenkohouma, jota vasten varapyörä pysyy paikallaan, mutta mitä sen alla on? Onko kukaan irroittanut sitä tai voisiko kohoumaa yleensäkään irrottaa ja kääntää varapyörää "ylösalaisin" ja kiinnittää suoraan pohjaa vasten.

                            Tämä mahdollistaisi subikotelon tekemisen suoraan varapyörän sisään, jolloin ei tarvitsisi huolehtia kiinnityksestä tai kotelon piilottamisesta erikseen.
                            *-06 e46 330CiA Cabriolet*

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #29
                              Originally posted by Piplis View Post
                              Mitä löytyy e39 touringin vararenkaan alla olevan kohouman sisältä?
                              Perän ilmajousituksen kompressori ja venttiilistö.
                              ---

                              Comment

                              • Mad_Mike
                                BTCF Member
                                • Apr 2009
                                • 177
                                • Oulun seutu

                                #30
                                E39 touring takakaiuttimet

                                Oisko suosituksia mitkä esim. 2-tie kaiuttimet tuonne kattoon kannattas vaihtaa? Ja saako pelkillä takakaiuttimien vaihdolla YHTÄÄN bassoa kuulumaan? Kun tällähetkällä ei paljo naurata tuo äänentoisto. Tarkotus ois parannella muutenki tuota äänentoistoa mut näin ensiavuksi näitä kyselisin.
                                530XD LCI M-Sport

                                ex E39 530iA M-Sport
                                ex E39 530dAT

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎