Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Micce///M
    replied
    Spu, nykyään taitaa olla Kingspan toimii itsessään höyrynsulkuna. Tekee sen päälle vaan jollain lailla tuulettuvan sisäpinnan, kondenssi tulee olemaan luultavasti kovaa.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Tai maalaa ihan normaalilla maalilla ja uus kerros päälle 5-10 vuoden välein niin lattia pysyy aina kohtuu uutena eikä tarvi murehtia ja ressata öljyjen imeytymisestä.

    Leave a comment:


  • leksii
    replied
    Tai ostaa sopivalla pinnankarheudella olevaa epoksia niin ei tuu liukas?

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Miten eristeet kuuluisi oikeaoppisesti asentaa autotalliin, jota pidetään suurimman osan ajasta kylmänä ja lämmitetään tarvittaessa? Monista lähteistä on käynyt ilmi, että höyrynsulku muovia ei tulisi käyttää ollenkaan. Pitäisikö muovin tilalla olla jokin korvaava tuote?

    Kestääkö Mastertop tai muut vastaavat sirotepinnoitetut betonilattiat kylmänä pitämistä? Sirotteet eivät kuulemma toimi pakkasbetonissa, mutta miten hyvin sirotepinnoitettu tavallinen betoni kestää pakkasta?
    Eristämisessä miettisin käyttää SPU yms uretaanieristeitä enkä laittaisi kovin paksua kerrosta, ehkä max 100mm. Ilman höyrysulkua tekisin itse.

    Masteri ainakin kestää kylmää ihan normaalisti.
    Näin jälkikäteen en laittaisi mastertoppia vaan jonkin epoxin yms. Ei mastertop ole ihan niin hyvä kuin mainostetaan, mm imee öljyä jos ei heti pyyhi pois jne. Lisäksi epoxeista saa nätimmän pinnan ja samaan voi laittaa luikastumisen estävän sirotteen.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Miten eristeet kuuluisi oikeaoppisesti asentaa autotalliin, jota pidetään suurimman osan ajasta kylmänä ja lämmitetään tarvittaessa? Monista lähteistä on käynyt ilmi, että höyrynsulku muovia ei tulisi käyttää ollenkaan. Pitäisikö muovin tilalla olla jokin korvaava tuote?

    Kestääkö Mastertop tai muut vastaavat sirotepinnoitetut betonilattiat kylmänä pitämistä? Sirotteet eivät kuulemma toimi pakkasbetonissa, mutta miten hyvin sirotepinnoitettu tavallinen betoni kestää pakkasta?

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Autokatos tehty pilariperustuksella, eli n. 25cm tyhjää ulkovuorauksen ja maan välillä.

    Onko olemassa jotain hyvin kosteutta/säätä kestävää levyä jolla tuon välin saisi mukavasti täytettyä ja oli vielä ihan fiksun näköinen?
    Tyyliin vanhan ajan mineriittilevy, tms jossa oliso jo valmis pinta, tai sitten semmoinen johon saa jonkun "Yki"-rouheen pintaan.

    Saisi vähän pois noita sotkuja jotka tuuli tuo.

    T. Oisinpa tallin aikoinaan tehnyt.
    ,

    Sokkelilevy ja rouhe on jo valmiiksi pinnassa.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Ovi näissä talleissa on se heikko lenkki eikä seinät tai lattian kylmäkatkot
    Tässä olet kyllä varmaan täysin oikeassa.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Autokatos tehty pilariperustuksella, eli n. 25cm tyhjää ulkovuorauksen ja maan välillä.

    Onko olemassa jotain hyvin kosteutta/säätä kestävää levyä jolla tuon välin saisi mukavasti täytettyä ja oli vielä ihan fiksun näköinen?
    Tyyliin vanhan ajan mineriittilevy, tms jossa oliso jo valmis pinta, tai sitten semmoinen johon saa jonkun "Yki"-rouheen pintaan.

    Saisi vähän pois noita sotkuja jotka tuuli tuo.

    T. Oisinpa tallin aikoinaan tehnyt.
    ,
    Sokkelilevyä on olemassa mikä on tarkoitettu sokkelin päällystämiseen. Tämä saattaisi tuossa toimia.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Autokatos tehty pilariperustuksella, eli n. 25cm tyhjää ulkovuorauksen ja maan välillä.

    Onko olemassa jotain hyvin kosteutta/säätä kestävää levyä jolla tuon välin saisi mukavasti täytettyä ja oli vielä ihan fiksun näköinen?
    Tyyliin vanhan ajan mineriittilevy, tms jossa oliso jo valmis pinta, tai sitten semmoinen johon saa jonkun "Yki"-rouheen pintaan.

    Saisi vähän pois noita sotkuja jotka tuuli tuo.

    T. Oisinpa tallin aikoinaan tehnyt.
    ,
    Eli koristesokkeli ?.

    Kapeista harkoista muuraat valesokkelin ja siihen pinta tai jättää harkkosaumat vaan näkyviin.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Autokatos tehty pilariperustuksella, eli n. 25cm tyhjää ulkovuorauksen ja maan välillä.

    Onko olemassa jotain hyvin kosteutta/säätä kestävää levyä jolla tuon välin saisi mukavasti täytettyä ja oli vielä ihan fiksun näköinen?
    Tyyliin vanhan ajan mineriittilevy, tms jossa oliso jo valmis pinta, tai sitten semmoinen johon saa jonkun "Yki"-rouheen pintaan.

    Saisi vähän pois noita sotkuja jotka tuuli tuo.

    T. Oisinpa tallin aikoinaan tehnyt.
    ,

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Miten tämä on tehty? Onko tuon kaistaleen alla eriste ja kuinka paksusti siinä päällä on betonia? Onko nuo saumat jotain elastista massaa?
    Sisemmän sauman kohdalla on pystyssä foam ja saumakohdissa on 4mm terästä. Sisempi U-profiili ja ulompi asfaltin saumassa L-profiili. Välissä valettu luiska jossa sähkökaapelit varmistamassa ettei lattialämmitys jäädy missään tilanteessa, hätävarjelun liioittelua. Ei kannata normi autotalliin tehdä, tarkoitettu raskaalle kalustolle.

    Tässä sitten kotitallista ilman foameja ja lattarautoja täysin toimiva ratkaisu vesikiertoisella lattialämmityksellä ja viimeinen lenkki suoraan nosto-oven alla.
    Ei ole jäätynyt eikä talli kuluta normaalia enempää energiaa. Ovi näissä talleissa on se heikko lenkki eikä seinät tai lattian kylmäkatkot.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Oikeaoppisesti tehdään näin kuinka tein halliin.

    Miten tämä on tehty? Onko tuon kaistaleen alla eriste ja kuinka paksusti siinä päällä on betonia? Onko nuo saumat jotain elastista massaa?

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Kyllähän tuohon kylmäkatkoon varmasti riittää kahen sentin finfoamikin ja pintaan joku joustava liimasaumamäski jonka voi uusia helposti sit 20 vuoden päästä.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Oikeaoppisesti tehdään näin kuinka tein halliin.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Daa Daa View Post
    Pellin reunalle ajaa helposti upotuksen lattiaan, ei kannata etukäteen asiaa murehtia. Tuollainen riisipelti ei maksa kovin älyttömiä, 3m leveä kantattuna oli alle satkun..
    Millaisella koneella tuollaisen upotuksen teko onnistuu parhaiten, että leikkaus jälki olisi suora ja pohja tasainen koko pellin alueelta?

    Originally posted by Nifa View Post
    Oiskohan noi pellit parista kympistä sataseen, riippuen vähän että minkätason peltifirmoja sattuu alueella olemaan ja millasta peltiä haluat (paksuus, viimeistely). Ei pitäs kenenkään tallibudjetti siihen kaatua.
    Jos hinnat on tosiaan alle satasen niin eipä tuo silloin kyllä kallis ole. Olen kuvitellut tuollaisen alumiinipellin olevan kalliimpaa, mutta ehkä rautakaupoissa myynnissä olevat pienet pellin palaset vääristävät hintakäsitystä. Pitää kysellä mihin hintoihin täälläpäin saisi tuollaiset pellit peltifirmoista.

    Leave a comment:

Working...
X