Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mohko
    replied
    Onko joku tehnyt muutoksen katos-> talliksi?

    Kohde olis kahden auton katos, missä on perällä varasto ja toinen sivu jo tehty. Sorapohjainen on alusta. 8x6metriä

    Jos joku pystyy kertomaan mitä valut ja seinät kustantaa, niin voisi alkaa ehdottamaan Hallituksen PJlle rahan käyttöä... 😁

    Leave a comment:


  • Nifa
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Laskin noita palkkien vahvuuksia omaan halliin 5,5 metrin jännevälille. IPE220 riittää ja niiden päälle kertopuu palkit.
    Itse lasken ja mitoitan maallikoille rakenteita vain korvausta vastaan. Vaikkakin jänneväli olisi alle 6m.

    MRL 117 a § & 119 §.

    Eli Vaikka bemu2000:lla olisi em. suunnittelutehtävän edellyttämä pätevyys ja osaaminen, on rakennushankkeeseen ryhtyvä kaikessa vastuussa, myös korvausvastuussa omaisuus- ja henkilövahingon sattuessa, eikä bemu2000:n kommentti siirtäne millään tapaa em. vastuita pois.

    Suosittelen hankkimaan suunnittelijan, joka myös laittaa nimensä suunnitelmiin alle.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Iemel View Post
    Uudessa talliprojektissa olisi tarkotus rakentaa jonkinnäköinen parvi koska tilan korkeus mahdollistaa sen.
    Jotta parven alla mahtuisi työskentelemään mahdollisimman hyvin, tarvisi yhdessä kohtaa tehdä hieman pidempi palkki jänneväliltään 5,5m

    Mistä materiaalista tuo kannattaisi tehdä ja minkä kokoinen?
    ko. kohdalla olisi parvella ns. toimisto jossa perus tarvikkeet kuten pöytä, sohva, jääkaappi ym. eli ei mitään mahdottoman painavaa.
    Ollaan mietitty jotain teräksistä U- tai I-palkkia?

    Ja sanottakoon vielä sen verran mitään mahdottoman paksua palkkia ei mielellään koska koko tilan korkeus vain n.4,2m ja alle jäävä työskentelytila olisi tarkoitus olla väh. 2m korkea, eli jos nyt ei ihan konttaamalla tarvisi mennä parvella

    Otat vähän liian pienen I-palkin ja teet alapintaan sopivan järeästä latasta "kolmion" eli latta päista alapintaan kiinni ja keskeltä esim 100-150mm irti palkin alapinnasta ja siihen väliin pultti ja mutteri jolla saat esijännitettyä palkin. Näin saat kohtuullisella palkilla rakenteen joka ei notku.
    Useissa rakenteissahan koon määrittää taipuma eikä se, kestääkö palkki vai ei.

    Mitään vastuuta en tietenkään ota mistään mitä tässä nyt neuvon mutta heitän vain ideana.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Laskin noita palkkien vahvuuksia omaan halliin 5,5 metrin jännevälille. IPE220 riittää ja niiden päälle kertopuu palkit.
    Entä jos jänneväli on 8½-9m?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    No eikö sitä pystytukea voisi laittaa yläpuolelle nii ei tarvisi laittaa niin jämerää palkkia vai kannattaako/saako sitä parvea roikottaa kattotooleista:think
    Ei saa. Alapaarteet ovat aivan muuta tarkoitusta varten kuin kannattelemaan mitään katon lisäksi. Tolppa alhaalta lienee ainut järkevä vaihtoehto jos haluaa pärjätä pienemmällä palkilla.

    Leave a comment:


  • Iemel
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    No eikö sitä pystytukea voisi laittaa yläpuolelle nii ei tarvisi laittaa niin jämerää palkkia vai kannattaako/saako sitä parvea roikottaa kattotooleista:think
    Tuokin on vaihtoehto, joskin hieman työläämpi.
    Jos tekisi sekä että jos palkin koko kasvaa liian suureksi? :think

    Originally posted by bemu2000 View Post
    Laskin noita palkkien vahvuuksia omaan halliin 5,5 metrin jännevälille. IPE220 riittää ja niiden päälle kertopuu palkit.
    Tämä olikin hyvä tieto, kiitos!

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Laskin noita palkkien vahvuuksia omaan halliin 5,5 metrin jännevälille. IPE220 riittää ja niiden päälle kertopuu palkit.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    No eikö sitä pystytukea voisi laittaa yläpuolelle nii ei tarvisi laittaa niin jämerää palkkia vai kannattaako/saako sitä parvea roikottaa kattotooleista:think
    Last edited by GOOFY; 13-03-2018, 17:04.

    Leave a comment:


  • Iemel
    replied
    Uudessa talliprojektissa olisi tarkotus rakentaa jonkinnäköinen parvi koska tilan korkeus mahdollistaa sen.
    Jotta parven alla mahtuisi työskentelemään mahdollisimman hyvin, tarvisi yhdessä kohtaa tehdä hieman pidempi palkki jänneväliltään 5,5m

    Mistä materiaalista tuo kannattaisi tehdä ja minkä kokoinen?
    ko. kohdalla olisi parvella ns. toimisto jossa perus tarvikkeet kuten pöytä, sohva, jääkaappi ym. eli ei mitään mahdottoman painavaa.
    Ollaan mietitty jotain teräksistä U- tai I-palkkia?

    Ja sanottakoon vielä sen verran mitään mahdottoman paksua palkkia ei mielellään koska koko tilan korkeus vain n.4,2m ja alle jäävä työskentelytila olisi tarkoitus olla väh. 2m korkea, eli jos nyt ei ihan konttaamalla tarvisi mennä parvella

    Leave a comment:


  • RikuBMW
    replied
    Originally posted by Brasco View Post
    Minkäslainen ilmanvaihto kannattaa rakenteilla olevaan talliin tehdä?
    Tallia pidetään aina plussan puolella ja talvella ajetaan autoa silloin tällön sisään.Lämmityksen tulee hoitamaan Ilppi.

    Huippuimurin meinasin laittaa kellokytkimellä ainakin, mutta riittääkö normaali "tuuletukseen" venttiilit alas ja ylös?
    Näin ainakin itselle neuvottiin tekemään, alas ja ylös perus lautasventtiilit. Lisäksi mulla on nosto-ovessa vielä IV-ritilä. Lämmityksenä tulee kans olemaan ilppi. Oma projekti valmistunee kaikilta osin lokakuun aikana. 107,5m2 lämmintä ja vajaa 40m2 katosta omassa uudessa tallissa.

    Leave a comment:


  • Brasco
    replied
    Minkäslainen ilmanvaihto kannattaa rakenteilla olevaan talliin tehdä?
    Tallia pidetään aina plussan puolella ja talvella ajetaan autoa silloin tällön sisään.Lämmityksen tulee hoitamaan Ilppi.

    Huippuimurin meinasin laittaa kellokytkimellä ainakin, mutta riittääkö normaali "tuuletukseen" venttiilit alas ja ylös?

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Ainakin maali tarttuu kuin tauti, tippuili tippoja maalausvaiheessa eikä meinaa irrota millään ilveellä. Enkä keksi miksei epoxi tähän tarrautuisi, pintahan on huokoinen.
    Taitaa tuo pinnan huokoisuus riippua aika paljon siitä miten hyvin pinta on liipattu. Pintahan on melkein kuin lasia kun liipataan huolella. Sillä ajattelin, että maali ei välttämättä kunnolla tartu.

    Tuosta eristämisestä vielä. Olenko ymmärtänyt oikein, että lämmittämättömässä tallissa kosteutta kertyy seinän sisään silloin kun ulkoilma on lämpöisempi kuin sisäilma?

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Tuo Mastertop vs. epoksi on Ikuisuus kysymys ja molemmilla on puolensa. Oliko niin, että Mastertop pintaa ei voi myöhemmin enää muuttaa epoksi pinnaksi kohtuullisella kustannuksella? Joskus muistelen kuulleen, ettei siihen maali tai epoksi tartu.
    Ainakin maali tarttuu kuin tauti, tippuili tippoja maalausvaiheessa eikä meinaa irrota millään ilveellä. Enkä keksi miksei epoxi tähän tarrautuisi, pintahan on huokoinen.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Tuo Mastertop vs. epoksi on Ikuisuus kysymys ja molemmilla on puolensa. Oliko niin, että Mastertop pintaa ei voi myöhemmin enää muuttaa epoksi pinnaksi kohtuullisella kustannuksella? Joskus muistelen kuulleen, ettei siihen maali tai epoksi tartu.

    Leave a comment:


  • ike24
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Eristämisessä miettisin käyttää SPU yms uretaanieristeitä enkä laittaisi kovin paksua kerrosta, ehkä max 100mm. Ilman höyrysulkua tekisin itse.

    Masteri ainakin kestää kylmää ihan normaalisti.
    Näin jälkikäteen en laittaisi mastertoppia vaan jonkin epoxin yms. Ei mastertop ole ihan niin hyvä kuin mainostetaan, mm imee öljyä jos ei heti pyyhi pois jne. Lisäksi epoxeista saa nätimmän pinnan ja samaan voi laittaa luikastumisen estävän sirotteen.
    Spu eristehän ei edes tarvitse erikseen höyrysulkumuovia tai tuulensuojalevyä.ja 100mm spu vastaa abaut 200mm villaa. Kyllä mastertoppi kannattaa laittaa jos haluaa kulutusta kestävän. Epoxi ei taas kestä nastoilla ajoa ym rajumpaa käyttöä.

    Leave a comment:

Working...
X