Onko joku tehnyt muutoksen katos-> talliksi?
Kohde olis kahden auton katos, missä on perällä varasto ja toinen sivu jo tehty. Sorapohjainen on alusta. 8x6metriä
Jos joku pystyy kertomaan mitä valut ja seinät kustantaa, niin voisi alkaa ehdottamaan Hallituksen PJlle rahan käyttöä... 😁
Autotallin rakentamisesta vol 2
Collapse
X
-
Originally posted by bemu2000 View PostLaskin noita palkkien vahvuuksia omaan halliin 5,5 metrin jännevälille. IPE220 riittää ja niiden päälle kertopuu palkit.
MRL 117 a § & 119 §.
Eli Vaikka bemu2000:lla olisi em. suunnittelutehtävän edellyttämä pätevyys ja osaaminen, on rakennushankkeeseen ryhtyvä kaikessa vastuussa, myös korvausvastuussa omaisuus- ja henkilövahingon sattuessa, eikä bemu2000:n kommentti siirtäne millään tapaa em. vastuita pois.
Suosittelen hankkimaan suunnittelijan, joka myös laittaa nimensä suunnitelmiin alle.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Iemel View PostUudessa talliprojektissa olisi tarkotus rakentaa jonkinnäköinen parvi koska tilan korkeus mahdollistaa sen.
Jotta parven alla mahtuisi työskentelemään mahdollisimman hyvin, tarvisi yhdessä kohtaa tehdä hieman pidempi palkki jänneväliltään 5,5m
Mistä materiaalista tuo kannattaisi tehdä ja minkä kokoinen?
ko. kohdalla olisi parvella ns. toimisto jossa perus tarvikkeet kuten pöytä, sohva, jääkaappi ym. eli ei mitään mahdottoman painavaa.
Ollaan mietitty jotain teräksistä U- tai I-palkkia?
Ja sanottakoon vielä sen verran mitään mahdottoman paksua palkkia ei mielellään koska koko tilan korkeus vain n.4,2m ja alle jäävä työskentelytila olisi tarkoitus olla väh. 2m korkea, eli jos nyt ei ihan konttaamalla tarvisi mennä parvella
Otat vähän liian pienen I-palkin ja teet alapintaan sopivan järeästä latasta "kolmion" eli latta päista alapintaan kiinni ja keskeltä esim 100-150mm irti palkin alapinnasta ja siihen väliin pultti ja mutteri jolla saat esijännitettyä palkin. Näin saat kohtuullisella palkilla rakenteen joka ei notku.
Useissa rakenteissahan koon määrittää taipuma eikä se, kestääkö palkki vai ei.
Mitään vastuuta en tietenkään ota mistään mitä tässä nyt neuvon mutta heitän vain ideana.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by GOOFY View PostNo eikö sitä pystytukea voisi laittaa yläpuolelle nii ei tarvisi laittaa niin jämerää palkkia vai kannattaako/saako sitä parvea roikottaa kattotooleista:think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by GOOFY View PostNo eikö sitä pystytukea voisi laittaa yläpuolelle nii ei tarvisi laittaa niin jämerää palkkia vai kannattaako/saako sitä parvea roikottaa kattotooleista:think
Jos tekisi sekä että jos palkin koko kasvaa liian suureksi? :think
Originally posted by bemu2000 View PostLaskin noita palkkien vahvuuksia omaan halliin 5,5 metrin jännevälille. IPE220 riittää ja niiden päälle kertopuu palkit.
Leave a comment:
-
-
Laskin noita palkkien vahvuuksia omaan halliin 5,5 metrin jännevälille. IPE220 riittää ja niiden päälle kertopuu palkit.
Leave a comment:
-
-
Uudessa talliprojektissa olisi tarkotus rakentaa jonkinnäköinen parvi koska tilan korkeus mahdollistaa sen.
Jotta parven alla mahtuisi työskentelemään mahdollisimman hyvin, tarvisi yhdessä kohtaa tehdä hieman pidempi palkki jänneväliltään 5,5m
Mistä materiaalista tuo kannattaisi tehdä ja minkä kokoinen?
ko. kohdalla olisi parvella ns. toimisto jossa perus tarvikkeet kuten pöytä, sohva, jääkaappi ym. eli ei mitään mahdottoman painavaa.
Ollaan mietitty jotain teräksistä U- tai I-palkkia?
Ja sanottakoon vielä sen verran mitään mahdottoman paksua palkkia ei mielellään koska koko tilan korkeus vain n.4,2m ja alle jäävä työskentelytila olisi tarkoitus olla väh. 2m korkea, eli jos nyt ei ihan konttaamalla tarvisi mennä parvella
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Brasco View PostMinkäslainen ilmanvaihto kannattaa rakenteilla olevaan talliin tehdä?
Tallia pidetään aina plussan puolella ja talvella ajetaan autoa silloin tällön sisään.Lämmityksen tulee hoitamaan Ilppi.
Huippuimurin meinasin laittaa kellokytkimellä ainakin, mutta riittääkö normaali "tuuletukseen" venttiilit alas ja ylös?
Leave a comment:
-
-
Minkäslainen ilmanvaihto kannattaa rakenteilla olevaan talliin tehdä?
Tallia pidetään aina plussan puolella ja talvella ajetaan autoa silloin tällön sisään.Lämmityksen tulee hoitamaan Ilppi.
Huippuimurin meinasin laittaa kellokytkimellä ainakin, mutta riittääkö normaali "tuuletukseen" venttiilit alas ja ylös?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostAinakin maali tarttuu kuin tauti, tippuili tippoja maalausvaiheessa eikä meinaa irrota millään ilveellä. Enkä keksi miksei epoxi tähän tarrautuisi, pintahan on huokoinen.
Tuosta eristämisestä vielä. Olenko ymmärtänyt oikein, että lämmittämättömässä tallissa kosteutta kertyy seinän sisään silloin kun ulkoilma on lämpöisempi kuin sisäilma?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by markok View PostTuo Mastertop vs. epoksi on Ikuisuus kysymys ja molemmilla on puolensa. Oliko niin, että Mastertop pintaa ei voi myöhemmin enää muuttaa epoksi pinnaksi kohtuullisella kustannuksella? Joskus muistelen kuulleen, ettei siihen maali tai epoksi tartu.
Leave a comment:
-
-
Tuo Mastertop vs. epoksi on Ikuisuus kysymys ja molemmilla on puolensa. Oliko niin, että Mastertop pintaa ei voi myöhemmin enää muuttaa epoksi pinnaksi kohtuullisella kustannuksella? Joskus muistelen kuulleen, ettei siihen maali tai epoksi tartu.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostEristämisessä miettisin käyttää SPU yms uretaanieristeitä enkä laittaisi kovin paksua kerrosta, ehkä max 100mm. Ilman höyrysulkua tekisin itse.
Masteri ainakin kestää kylmää ihan normaalisti.
Näin jälkikäteen en laittaisi mastertoppia vaan jonkin epoxin yms. Ei mastertop ole ihan niin hyvä kuin mainostetaan, mm imee öljyä jos ei heti pyyhi pois jne. Lisäksi epoxeista saa nätimmän pinnan ja samaan voi laittaa luikastumisen estävän sirotteen.
Leave a comment:
-
Leave a comment: