memebuy23buy

Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• protoni
    replied
    Mikähän ylipäätään olisi sopiva kosteus talliin? Jossain lähteissä puhutaan <60% ja toisaalla <50%. Kuivaimella tuon säätäminen on sinänsä helppoa, mutta aika paljon enemmän maistuu sähkö jos rutistan 50% vrt 60%.

Tieto lisää tuskaa. Mitään ongelmaa ei oikeastaan edes ollut, kunnes hommasin kuivaimen sekä kosteus- ja sähkönkulutusmittarin.

Leave a comment:

• BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Laitatko suomeksi tuon kanavakalle tyristorisäätimellä ? Seinän puhkomisessa on vähän hommaa, harkkoseinät ympäriinsä.
    Harkkoseinästä nyt potkaisee läpi, isompi lihaskimppu lyö reiän.
    10mm pitkä terä ja poraa ympyrään reiät vieriviereen ja kopauttaa sen palan ulos.

Leave a comment:

• Laku
    replied
    Originally posted by kimmon View Post
    Hankaluushan tuossa on se, että ilman mitään lämpötilaeroja on vaikea saada ilmankiertoa aikaiseksi. Ja kuten itsekin sanoit, lämmittäminen menee aika lailla harakoille. Ei kai tuossa voi paljoa muuta kokeilla, kuin pitää sen kellarin kaikki räppänät kunnolla auki ja seurata muuttuuko mikään?
    Näin olen jo tehnyt. Olisi tosin kannattanut tehdä jo kesällä, nyt syksyllä kosteus ja sateen määrä on sitä luokkaa, että vaikea huomata muutoksia lyhyellä aikavälillä. Pakkastahan tuonne ei tule edes -20 ulkolämpötilassa. Ilmeisesti maa lämmittää.

Originally posted by BMW525Xda View Post
    Pätkä kierresaumaa ja kanavakalle tyristorisäätimellä.
    Laitatko suomeksi tuon kanavakalle tyristorisäätimellä ? Seinän puhkomisessa on vähän hommaa, harkkoseinät ympäriinsä.

Leave a comment:

• BMW525Xda
    replied
    Mitä mestarit sanovat tällaisesta tallista: 4 auton talli eli luokkaa 75m2 ja alla samankokoinen maansisällä oleva ilmeisen eristämätön kellari. Monttuyhteys, joka yleensä lankutettuna, on tallin lattiassa kellariin. Tallissa ilp, käytössä talviaikaan, paitsi viime vuoden lauhana ei lainkaan. Talli sopivan kuiva, autot pääosin säilytyskäytössä. Tallissa ilmanvaihtoräppänät aika lailla tukittuna.

Sen sijaa kellari on todella kostea. 2 sivua niin märkää, että betonilattialla olleet pahvilaatikot kastuvat ja hajoavat, samoin puulaatikot lahoavat. Kellarissa ei lämmitystä, olen nyt avannut kaikki räppänät ulos ja lankutusten läpikin toki pääsee ylös ilma. Salaojat, jos niitä on: Kunnosta en tiedä, mutta tuolla toisella kostealla sivulla jokin putki on, maata pitäisi varmasti kaivaa auki, kaatoa ei pysty tekemään.

Mikä auttaisi kellarin kosteuteen? Lämmitystä en haluaisi laittaa, kustannus kasvaa ja menee aika harakoille?
    Pätkä kierresaumaa ja kanavakalle tyristorisäätimellä.

Leave a comment:

• kimmon
    replied
    Mitä mestarit sanovat tällaisesta tallista: 4 auton talli eli luokkaa 75m2 ja alla samankokoinen maansisällä oleva ilmeisen eristämätön kellari. Monttuyhteys, joka yleensä lankutettuna, on tallin lattiassa kellariin. Tallissa ilp, käytössä talviaikaan, paitsi viime vuoden lauhana ei lainkaan. Talli sopivan kuiva, autot pääosin säilytyskäytössä. Tallissa ilmanvaihtoräppänät aika lailla tukittuna.

Sen sijaa kellari on todella kostea. 2 sivua niin märkää, että betonilattialla olleet pahvilaatikot kastuvat ja hajoavat, samoin puulaatikot lahoavat. Kellarissa ei lämmitystä, olen nyt avannut kaikki räppänät ulos ja lankutusten läpikin toki pääsee ylös ilma. Salaojat, jos niitä on: Kunnosta en tiedä, mutta tuolla toisella kostealla sivulla jokin putki on, maata pitäisi varmasti kaivaa auki, kaatoa ei pysty tekemään.

Mikä auttaisi kellarin kosteuteen? Lämmitystä en haluaisi laittaa, kustannus kasvaa ja menee aika harakoille?
    Hankaluushan tuossa on se, että ilman mitään lämpötilaeroja on vaikea saada ilmankiertoa aikaiseksi. Ja kuten itsekin sanoit, lämmittäminen menee aika lailla harakoille. Ei kai tuossa voi paljoa muuta kokeilla, kuin pitää sen kellarin kaikki räppänät kunnolla auki ja seurata muuttuuko mikään?

Leave a comment:

• Laku
    replied

Leave a comment:

• BMW525Xda
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Mun mielestä homehtuminen tapahtuu kosteuden takia, ei seisovan ilman takia. Nyt on ulkona 80 rosenttinen kosteus. En halua sitä ilmaa talliin sisälle kun siellä on nyt alle 50 mutta jostakin syystä sitä sinne pitäs imeä
    Joo ei, +16 ja 53%rh. Käyttö määrää veden määrän, kyllä sinne kosteutta tulee jos metrin lumipatjan ajaa sisään. Mutta säilytyksessä pysyy varmaan rajojen sisällä.

Leave a comment:

• GOOFY
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Epäilen homehtumista. Minulla ei ole räppänöitä alkuunkaan tallissa. Vein äsken kosteusmittarin sinne, katsotaan illalla paljonko tallin kosteusprosentti on ilmassa.
    Mun mielestä homehtuminen tapahtuu kosteuden takia, ei seisovan ilman takia. Nyt on ulkona 80 rosenttinen kosteus. En halua sitä ilmaa talliin sisälle kun siellä on nyt alle 50 mutta jostakin syystä sitä sinne pitäs imeä

Leave a comment:

• BMW525Xda
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Tossa tuli tinkaa yhen kans autotallin ilmanvaihdosta. Aina selitetään ilmanvaihdon tarpeellisuudella ja että kuinka paljon sitä pitäs kierrättää ja sitä rataa. Jos on pieni talli ja siellä ei oleskella eli se on vain auton säilyttämistä varten. Lämpötila pidetään koko talven 10 asteen pinnassa ja kosteudenkerääjällä ilmankosteus pysyttelee siinä 40-50 prosentissa. Pidän kaikki räppänät tallista kiinni koko talven. Mun talli kuulemma homehtuu kun en päästä ilmaa kiertämään siellä
    Epäilen homehtumista. Minulla ei ole räppänöitä alkuunkaan tallissa. Vein äsken kosteusmittarin sinne, katsotaan illalla paljonko tallin kosteusprosentti on ilmassa.

Leave a comment:

• GOOFY
    replied
    Tossa tuli tinkaa yhen kans autotallin ilmanvaihdosta. Aina selitetään ilmanvaihdon tarpeellisuudella ja että kuinka paljon sitä pitäs kierrättää ja sitä rataa. Jos on pieni talli ja siellä ei oleskella eli se on vain auton säilyttämistä varten. Lämpötila pidetään koko talven 10 asteen pinnassa ja kosteudenkerääjällä ilmankosteus pysyttelee siinä 40-50 prosentissa. Pidän kaikki räppänät tallista kiinni koko talven. Mun talli kuulemma homehtuu kun en päästä ilmaa kiertämään siellä

Leave a comment:

• RedBullet
    replied
    Originally posted by topsi View Post
    Itse tein kynnyksen niin että lattia on n. 1cm korkeammalla kuin ulkopuolen asfaltti, joka lähtee heti kaatamaan. Väliin sihtailin juuri oven kohdalle finfoam-levyn joka tekee katkon lämpimän laatan ja asfaltin välille.

Tuohon päälle pitää laittaa vielä turkkipelti, jossa pikku pokkaus. alle jäävän pienen tyhjän tilan ajattelin täyttää vain uretaanilla.

Mitä lattiaan tulee niin autopaikan alueelta kaataa hieman nosturiupotukseen, jonka keskellä kaivo. Sivuun jäävä alue sen sijaan on tasainen. Pieni kaato ei ole haitannut käyttöä ainakaan vielä.
    Itsellä tulossa juuri samanlainen rakenne kynnykseen. Oletko todennut toimivaksi?

Onko kukaan laittanut Sikafloorin hierrettävää pinnoitetta lattiaan? Mastertopin kanssa vastaava.

Leave a comment:

• TinoTK
    replied
    Originally posted by Juhi$ View Post
    2014 (ikuisuus näköjään jo tuostakin) Otin Door Masterilta kaksi erikoismittaista nosto ovea automatiikoilla ja yhdellä käyntiovella. Käyntiovi maksoi tuolloin tuohon pakettiin 490€.
    Täytyy tuolta kysellä tarjous

Leave a comment:

• Juhi$
    replied
    2014 (ikuisuus näköjään jo tuostakin) Otin Door Masterilta kaksi erikoismittaista nosto ovea automatiikoilla ja yhdellä käyntiovella. Käyntiovi maksoi tuolloin tuohon pakettiin 490€.
    Last edited by Juhi$; 15-05-2020, 13:37.

Leave a comment:

• Joma
    replied
    Itse kun omia tarjouksiani kattelen tuolta sähköpostista, niin aika pitkälti kyllä.

Ovi tosin vähän isompi 4000x3500.

Leave a comment:

• TinoTK
    replied
    Onko todella noin että kaikissa autotallin nosto-ovissa käyntiovi tuo 700-900e lisähintaa? Nosto-oven hinta 599e ja käyntiovesta psykoosit tulille ja loppusumma 1300e.
    Last edited by TinoTK; 14-05-2020, 12:23.

Leave a comment:

Working...
X