Isodrän ei estä pintavesien pääsyä kellarin seinään, joten sen kanssa on saatava kaadot kohdalleen. Tuollaisen pystysalaojituksen saa aikaan myös sepelillä, salaojasoralla, tai Lecasoralla mutta noidenkin kanssa pitää huolehtia, että pintavedet eivät pääse valumaan seinän viereen. Lecasora toimii samalla myös eristeenä, joten se korvaa täysin Isodrän levyn, mutta ei ole varmasti halpa vaihtoehto. Tai voi se olla etelässä ihan kilpailukykyinen muiden routaeristeiden kanssa, mutta ei tarvinut edes miettiä, että olisi ajattanut Lecasoraa pohjoiseen.
Pintavesiä saa kyllä ohjattua kauemmaksi maan alla, kun asentaa pintamaan alle hyvällä kaadolla styroxin+muovin, tai jonkun muun routaeristeen. Styroxin kanssa on pakko käyttää muovia, koska se imee vettä, mutta en jättäisi sitä pois minkään muunkaan routaeristeen kanssa, jos pintavedet pääsevät eristeen päälle. Veden ohjautumista saa tehostettua siten, että laittaa muovin päälle kerroksen salaojasoraa, jossa vesi pääsee kulkemaan ja vedenhän voi ohjata pois styroxin etureunaan asennettavalla salaojalla.
Patolevyn etu on se, että se estää pintaveden, sekä kapillaarisen kosteuden pääsyn kellarin seinään.
Autotallin rakentamisesta vol 2
Collapse
X
-
Mä en taas laittais patolevyä jos kellari on kylmä. Lämpimässähän se kosteus tiivistyy patolevyn ansiosta juuri oikeaan paikkaan eli patolevyn pintaan ja valuu sitä pitkin salaojaanOriginally posted by Iemel View PostToimii varmaan kummallakin ratkaisulla laittaa sinne sitten isodränit tai patolevyt koska tila on kylmä, siinä vaiheessa yleensä tulee ongelmia jos kellari on lämmin ja kosteus alkaa tiivistyä vääriin paikkoihin.
Isodränissä on se etu ettei karkeaa täyttöä tarvi hankkia sivuille niin paljoa, pieni täyttö salaojien ympärille riittää.
Eikös patolevy eristeiden kanssa ole ihan sama asia kuin tämä isodrän levy. Toimintaperiaate on ihan sama molemmissa. Toinen vain tulee kahdella kerroksella ja toinen yhdellä. Ei voi siis sanoa että patolevy on huono isodräniin verrattuna kun ne on ihan samoja vehkeitä.Last edited by GOOFY; 13-11-2020, 21:41.
Leave a comment:
-
Itse on tullut ostettua sekä Isodränin edustajalta Espoossa että ihan paikallisesta lvi-tarvikeliikkeestä. Hyvin palvelevasta rautakaupastakin voisi saada. Vähän kalliimmaksi tulee niillä kuin perus patolevy&eps, mutta toisaalta sitten maanvaihtoa tulee huomattavasti vähemmän. En nyt yhtään muista mitä tähän rintsikan sokkelin eristämiseen upposi kun 200mm laitoin ympäriinsä, ei se nyt ainakaan ihan kohtuuttomalta summalta tuntunut.Originally posted by markok View PostMissä näitä Isodrän tai Fuktisol levyjä myydään ja paljonko ne maksaa? Joka paikassa niistä paljon puhutaan, mutta tosi huonosti löytyy netistä myyjiä ja hintoja.
Leave a comment:
-
Missä näitä Isodrän tai Fuktisol levyjä myydään ja paljonko ne maksaa? Joka paikassa niistä paljon puhutaan, mutta tosi huonosti löytyy netistä myyjiä ja hintoja.Originally posted by Wespa View PostMahdollisimman hyvin jos teet niin nimenomaan et laita patolevyjä, vaan tuon Isodränin/Fuktisolin tms. Patolevykin voi toimia ihan ok, mutta salaojittava eriste ulkopuolelle on kaikin puolin parempi ratkaisu.
Leave a comment:
-
Tarkoitatko Lakun kellarin rakennetta vai yleisesti esim uudiskohdetta ?Originally posted by Freak View PostRuotsissa noita on käytetty vaikka kuinka kauan ja siellä tuntuvat toimivan. Ehkä maailma on toisenlainen rajan tuolla puolen.
Mulla on ollu käsitys, että patolevy ja styroksi/foamlevy ovat yhdessä huono yhdistelmä. Niitäkin on kyllä tässä maassa tehty molemmin päin eli joko eriste seinän ja patolevy väliin tai patolevyn ulkopuolelle.
Eriste pitää kuitenkin saada seinän ulkopuolelle jolloin seinä pysyy kuivana. Näiden ruotsalaisten lisäksi finnfoamilla on joku salaojittava eriste ja lecalla sorapusseista tehtävä salaojittava eriste.
Leave a comment:
-
Toimii varmaan kummallakin ratkaisulla laittaa sinne sitten isodränit tai patolevyt koska tila on kylmä, siinä vaiheessa yleensä tulee ongelmia jos kellari on lämmin ja kosteus alkaa tiivistyä vääriin paikkoihin.
Isodränissä on se etu ettei karkeaa täyttöä tarvi hankkia sivuille niin paljoa, pieni täyttö salaojien ympärille riittää.
Leave a comment:
-
Ruotsissa noita on käytetty vaikka kuinka kauan ja siellä tuntuvat toimivan. Ehkä maailma on toisenlainen rajan tuolla puolen.
Mulla on ollu käsitys, että patolevy ja styroksi/foamlevy ovat yhdessä huono yhdistelmä. Niitäkin on kyllä tässä maassa tehty molemmin päin eli joko eriste seinän ja patolevy väliin tai patolevyn ulkopuolelle.
Eriste pitää kuitenkin saada seinän ulkopuolelle jolloin seinä pysyy kuivana. Näiden ruotsalaisten lisäksi finnfoamilla on joku salaojittava eriste ja lecalla sorapusseista tehtävä salaojittava eriste.
Leave a comment:
-
Aika kova statement, että patolevy olisi jokin kuivan perustuksen tai maanvastaisen rakenteen pelastus. Patolevy ei ole vedeneriste.
Tässä nimenomaisessa tapauksessa patolevy varmasti pelastaisi paljonkin, kun kyse on kuitenkin "vain" kylmästä kellaritilasta eikä varsinaisesta asuintilasta.
Leave a comment:
-
Patolevyllä on tehty varmaan 30-40 vuotta kuivia perustuksia ja kellareita. Isoränneillä ja fucktisoleilla pari vuotta. Luottaisin patolevyyn edelleen, mutta jokainen tekee omanlaisiaan.Originally posted by Wespa View PostMahdollisimman hyvin jos teet niin nimenomaan et laita patolevyjä, vaan tuon Isodränin/Fuktisolin tms. Patolevykin voi toimia ihan ok, mutta salaojittava eriste ulkopuolelle on kaikin puolin parempi ratkaisu.
Leave a comment:
-
Originally posted by Laku View PostJos kaivinkoneeseen päädyn, kaivautan kyllä kaiken tuolta pitkältä sivulta auki ja teen mahdollisimman hyvin sen. Siinä tapauksessa pitää laittaa patolevyt toki, mutta mites uretaani- tai polystyreenilevyt lisäksi?
Mahdollisimman hyvin jos teet niin nimenomaan et laita patolevyjä, vaan tuon Isodränin/Fuktisolin tms. Patolevykin voi toimia ihan ok, mutta salaojittava eriste ulkopuolelle on kaikin puolin parempi ratkaisu.
Leave a comment:
-
Tarkoitatko ulkopuolelle? Jos kaivinkoneeseen päädyn, kaivautan kyllä kaiken tuolta pitkältä sivulta auki ja teen mahdollisimman hyvin sen. Siinä tapauksessa pitää laittaa patolevyt toki, mutta mites uretaani- tai polystyreenilevyt lisäksi?Originally posted by Iemel View PostVoisiko tuossa kohteessa toimia maanvastaisissa seinissä isodrän levy?
Sen kai pitäisi periaatteessa sekä eristää että toimia pystysalaojana, joten kosteudenlähde poistuu oli se sitten maasta nousevaa tai kylmälle pinnalle tiivistyvää.
Tuo ratkaisu tosin vaatii kaivinkonetta joka ei tainnut olla mieluinen ratkaisu
Leave a comment:
-
Joo. Täytyy putsata mahdollisimman tyhjäksi kaikesta "eloperäisestä" kamasta. Jopa kumijatkojohtoihin tulee hometta (ovat likaisia), vaikka roikkuvat hyllyn koukullaOriginally posted by Turder View PostMeillä oli aiemmassa talossa maapohjalla kellarin yksi osa ja sinne nousi kosteutta (ei niinkään näkyvää vettä) maasta ja siellä oli joitain kuormalavoja tms aiempi omistaja pitänyt, mitkä tietenkin kostui, lahosi ja maatui. Oli aika duuni siivota pois kaikki tuollainen biomössö sieltä mutta sekin hieman kuivatti tilaa kun sai pois materiaalin mikä sitoi kosteutta. Maapohjahan kuivui aina kesällä harmaalle hiekalle ja tuulettui pois (tilassa oli ihan ok tuuletus, toki aina voisi olla parempi) mutta nuo puut oli siellä aina märkänä. Selkeä muutos hajussa ainakin kun sai pois tuon materiaalin sieltä, ja mutuna kosteuskin pieneni kun nopeammin maalattia aina kuivui.
.
Leave a comment:
Leave a comment: