Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OVi
    replied
    Isodrän ei estä pintavesien pääsyä kellarin seinään, joten sen kanssa on saatava kaadot kohdalleen. Tuollaisen pystysalaojituksen saa aikaan myös sepelillä, salaojasoralla, tai Lecasoralla mutta noidenkin kanssa pitää huolehtia, että pintavedet eivät pääse valumaan seinän viereen. Lecasora toimii samalla myös eristeenä, joten se korvaa täysin Isodrän levyn, mutta ei ole varmasti halpa vaihtoehto. Tai voi se olla etelässä ihan kilpailukykyinen muiden routaeristeiden kanssa, mutta ei tarvinut edes miettiä, että olisi ajattanut Lecasoraa pohjoiseen.

    Pintavesiä saa kyllä ohjattua kauemmaksi maan alla, kun asentaa pintamaan alle hyvällä kaadolla styroxin+muovin, tai jonkun muun routaeristeen. Styroxin kanssa on pakko käyttää muovia, koska se imee vettä, mutta en jättäisi sitä pois minkään muunkaan routaeristeen kanssa, jos pintavedet pääsevät eristeen päälle. Veden ohjautumista saa tehostettua siten, että laittaa muovin päälle kerroksen salaojasoraa, jossa vesi pääsee kulkemaan ja vedenhän voi ohjata pois styroxin etureunaan asennettavalla salaojalla.

    Patolevyn etu on se, että se estää pintaveden, sekä kapillaarisen kosteuden pääsyn kellarin seinään.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Originally posted by Iemel View Post
    Toimii varmaan kummallakin ratkaisulla laittaa sinne sitten isodränit tai patolevyt koska tila on kylmä, siinä vaiheessa yleensä tulee ongelmia jos kellari on lämmin ja kosteus alkaa tiivistyä vääriin paikkoihin.
    Isodränissä on se etu ettei karkeaa täyttöä tarvi hankkia sivuille niin paljoa, pieni täyttö salaojien ympärille riittää.
    Mä en taas laittais patolevyä jos kellari on kylmä. Lämpimässähän se kosteus tiivistyy patolevyn ansiosta juuri oikeaan paikkaan eli patolevyn pintaan ja valuu sitä pitkin salaojaan

    Eikös patolevy eristeiden kanssa ole ihan sama asia kuin tämä isodrän levy. Toimintaperiaate on ihan sama molemmissa. Toinen vain tulee kahdella kerroksella ja toinen yhdellä. Ei voi siis sanoa että patolevy on huono isodräniin verrattuna kun ne on ihan samoja vehkeitä.
    Last edited by GOOFY; 13-11-2020, 21:41.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Missä näitä Isodrän tai Fuktisol levyjä myydään ja paljonko ne maksaa? Joka paikassa niistä paljon puhutaan, mutta tosi huonosti löytyy netistä myyjiä ja hintoja.
    Itse on tullut ostettua sekä Isodränin edustajalta Espoossa että ihan paikallisesta lvi-tarvikeliikkeestä. Hyvin palvelevasta rautakaupastakin voisi saada. Vähän kalliimmaksi tulee niillä kuin perus patolevy&eps, mutta toisaalta sitten maanvaihtoa tulee huomattavasti vähemmän. En nyt yhtään muista mitä tähän rintsikan sokkelin eristämiseen upposi kun 200mm laitoin ympäriinsä, ei se nyt ainakaan ihan kohtuuttomalta summalta tuntunut.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Tarkoitatko Lakun kellarin rakennetta vai yleisesti esim uudiskohdetta ?
    Yleisesti kellareita.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Mahdollisimman hyvin jos teet niin nimenomaan et laita patolevyjä, vaan tuon Isodränin/Fuktisolin tms. Patolevykin voi toimia ihan ok, mutta salaojittava eriste ulkopuolelle on kaikin puolin parempi ratkaisu.
    Missä näitä Isodrän tai Fuktisol levyjä myydään ja paljonko ne maksaa? Joka paikassa niistä paljon puhutaan, mutta tosi huonosti löytyy netistä myyjiä ja hintoja.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Ruotsissa noita on käytetty vaikka kuinka kauan ja siellä tuntuvat toimivan. Ehkä maailma on toisenlainen rajan tuolla puolen.

    Mulla on ollu käsitys, että patolevy ja styroksi/foamlevy ovat yhdessä huono yhdistelmä. Niitäkin on kyllä tässä maassa tehty molemmin päin eli joko eriste seinän ja patolevy väliin tai patolevyn ulkopuolelle.

    Eriste pitää kuitenkin saada seinän ulkopuolelle jolloin seinä pysyy kuivana. Näiden ruotsalaisten lisäksi finnfoamilla on joku salaojittava eriste ja lecalla sorapusseista tehtävä salaojittava eriste.
    Tarkoitatko Lakun kellarin rakennetta vai yleisesti esim uudiskohdetta ?

    Leave a comment:


  • Iemel
    replied
    Toimii varmaan kummallakin ratkaisulla laittaa sinne sitten isodränit tai patolevyt koska tila on kylmä, siinä vaiheessa yleensä tulee ongelmia jos kellari on lämmin ja kosteus alkaa tiivistyä vääriin paikkoihin.
    Isodränissä on se etu ettei karkeaa täyttöä tarvi hankkia sivuille niin paljoa, pieni täyttö salaojien ympärille riittää.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Ruotsissa noita on käytetty vaikka kuinka kauan ja siellä tuntuvat toimivan. Ehkä maailma on toisenlainen rajan tuolla puolen.

    Mulla on ollu käsitys, että patolevy ja styroksi/foamlevy ovat yhdessä huono yhdistelmä. Niitäkin on kyllä tässä maassa tehty molemmin päin eli joko eriste seinän ja patolevy väliin tai patolevyn ulkopuolelle.

    Eriste pitää kuitenkin saada seinän ulkopuolelle jolloin seinä pysyy kuivana. Näiden ruotsalaisten lisäksi finnfoamilla on joku salaojittava eriste ja lecalla sorapusseista tehtävä salaojittava eriste.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Pordränillä (joista nuo kaksi ovat kopioita) menestyksekkäästi jo vuodesta 1965. :think
    Minun pienellä otannalla työmaista (uudis/saneeraus) en ole yhdessäkään nähnyt näitä rännejä vielä. Siis en yhdelläkään

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Isoränneillä ja fucktisoleilla pari vuotta.

    Pordränillä (joista nuo kaksi ovat kopioita) menestyksekkäästi jo vuodesta 1965. :think

    Leave a comment:


  • Tyko
    replied
    Aika kova statement, että patolevy olisi jokin kuivan perustuksen tai maanvastaisen rakenteen pelastus. Patolevy ei ole vedeneriste.

    Tässä nimenomaisessa tapauksessa patolevy varmasti pelastaisi paljonkin, kun kyse on kuitenkin "vain" kylmästä kellaritilasta eikä varsinaisesta asuintilasta.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Mahdollisimman hyvin jos teet niin nimenomaan et laita patolevyjä, vaan tuon Isodränin/Fuktisolin tms. Patolevykin voi toimia ihan ok, mutta salaojittava eriste ulkopuolelle on kaikin puolin parempi ratkaisu.
    Patolevyllä on tehty varmaan 30-40 vuotta kuivia perustuksia ja kellareita. Isoränneillä ja fucktisoleilla pari vuotta. Luottaisin patolevyyn edelleen, mutta jokainen tekee omanlaisiaan.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Jos kaivinkoneeseen päädyn, kaivautan kyllä kaiken tuolta pitkältä sivulta auki ja teen mahdollisimman hyvin sen. Siinä tapauksessa pitää laittaa patolevyt toki, mutta mites uretaani- tai polystyreenilevyt lisäksi?

    Mahdollisimman hyvin jos teet niin nimenomaan et laita patolevyjä, vaan tuon Isodränin/Fuktisolin tms. Patolevykin voi toimia ihan ok, mutta salaojittava eriste ulkopuolelle on kaikin puolin parempi ratkaisu.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Iemel View Post
    Voisiko tuossa kohteessa toimia maanvastaisissa seinissä isodrän levy?
    Sen kai pitäisi periaatteessa sekä eristää että toimia pystysalaojana, joten kosteudenlähde poistuu oli se sitten maasta nousevaa tai kylmälle pinnalle tiivistyvää.
    Tuo ratkaisu tosin vaatii kaivinkonetta joka ei tainnut olla mieluinen ratkaisu
    Tarkoitatko ulkopuolelle? Jos kaivinkoneeseen päädyn, kaivautan kyllä kaiken tuolta pitkältä sivulta auki ja teen mahdollisimman hyvin sen. Siinä tapauksessa pitää laittaa patolevyt toki, mutta mites uretaani- tai polystyreenilevyt lisäksi?

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Turder View Post
    Meillä oli aiemmassa talossa maapohjalla kellarin yksi osa ja sinne nousi kosteutta (ei niinkään näkyvää vettä) maasta ja siellä oli joitain kuormalavoja tms aiempi omistaja pitänyt, mitkä tietenkin kostui, lahosi ja maatui. Oli aika duuni siivota pois kaikki tuollainen biomössö sieltä mutta sekin hieman kuivatti tilaa kun sai pois materiaalin mikä sitoi kosteutta. Maapohjahan kuivui aina kesällä harmaalle hiekalle ja tuulettui pois (tilassa oli ihan ok tuuletus, toki aina voisi olla parempi) mutta nuo puut oli siellä aina märkänä. Selkeä muutos hajussa ainakin kun sai pois tuon materiaalin sieltä, ja mutuna kosteuskin pieneni kun nopeammin maalattia aina kuivui.
    Joo. Täytyy putsata mahdollisimman tyhjäksi kaikesta "eloperäisestä" kamasta. Jopa kumijatkojohtoihin tulee hometta (ovat likaisia), vaikka roikkuvat hyllyn koukulla .

    Leave a comment:

Working...
X