Originally posted by BMW525Xda
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Perussuomalaiset haluavat poistaa autoveron seuraavalla vaalikaudella
Collapse
X
-
F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
-
-
Originally posted by BMW525Xda View Posthttp://fi.m.wikipedia.org/wiki/Huoltoasema
Suomessa myytiin -12 noin 5Mrd litraa polttoaineita.
Amismatikalla miljardin kerääminen polttoaineen korotuksella tekisi ~20c/L
Eli 1000 litraa vuodessa ostavan kulut kasvaisivat ~200€/vuosi
Polttoaineen hinnan korotus veroteknisesti ohjaisi myös ympäristöystävällisempään autoiluun sekä muihin liikkumismuotoihin.
Sotkamo Connection
Comment
-
-
Oletetaan maltillinen autojen ensirekisteröinnin kasvu, sanotaan vaikkapa että autoja myytäisiin 2000-luvun "huippuvuosien" tapaan, jolloin uusien autojen ensirekisteröintejä olisi n. 150,000 kpl. (tässä ei olisi edes mitään todellista kasvua, vaan paluu muutaman vuoden takaisiin lukuihin). Eli kasvua nykytasoon olisi vain 50,000 autoa.
Vuoden 2011 20 eniten myydyn automallin mediaanihinta oli noin 27,000 euroa sis ALV. Joten veroton mediaanihinta 21775 euroa.
Tällöin autokaupan ALV-lisätuotot verrattuna 2013 tasoon: 50,000 * 21775 * 0,24 = n 261 MEur
Suomessa liikennekäytössä 2013 noin 5milj autoa. Suoritetaan keskimääräinen 50e nosto ajoneuvoveroon: 5000000 * 50 = 250 MEur
Ollaanpa vielä oikeen vittumaisia ja laitetaan 10sent nosto PA hintaan. 5Mrd litraa * 0.1e/l = 500 MEur
=> 1.01 miljardin verokertymä näillä tempuilla. (hieman suurempi kuin kannettu autovero 2013, eli 927 MEur)
TeroLast edited by teropa; 16-12-2014, 20:45.E60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Laskelmista puuttuu vielä se mikäli oikeasti saisimme nuorennettua autokantaamme, että ne jotka loukkaantuvat vakavasti liikenneonnettomuuksissa loukkaantuvatkin vain lievästi ja lievästi loukkaantuneet pääsevätkin jo seuraavana päivänä töihin. Tämä se toisikin säästöjä.
Omasta mielestäni autoveroa voisi nostaa keskiarvona 100€ per auto. Pienempi päästöiset vähemmän ja suurempi päästöiset enemmän. Loput ja todennäköisesti enemmän tulisi alvina.
Ulkomaan tuontikin vähenisi tai sit ei riippuen miten autoliikkeet kilpailisi lähimaidemme kauppoja vastaan.E65 730d '08 Monaco blue
Ex: E60 523iA '08
Comment
-
-
Muistakaa, että valtiontaloudessa pitäisi harrastaa pitkäjänteisyyttä (asia joka tuntuu unohtuneen nykyisiltä poliitikoilta). Polttoaineverotukseen koskeminen on monessakin mielessä riskialtis keino, koska polttoaineen hintaan vaikuttavat monet muutkin seikat kuin vain pelkkä verotus. Verotus kyllä loiventaa maailmanmarkkinoilla tapahtuvia öljyn hinnan muutoksia, mutta Suomen budjettia ja verotusta ei pitäisi laatia kuten Venezuelassa tai Venäjällä. Eli tehdään liian naiiveja oletuksia tulevaisuudesta. Öljyn hinnan pitkän aikavälin kehitys on taatusti vain ylöspäin. Jos öljyn hinta alkaakin taas nousta, niin mikään ei takaa, etteikö se nousisi uusiin ennätyksiin. Jos täällä on sillä välin menty nostamaan polttoaineverotusta, voi hyvin äkkiä koko taloutemme vaarantua, jos raaka-aineiden hinnat kohoavat voimakkaasti. Tällaiset potentiaaliset muutokset tulisi verotuksessa huomioida. En siksi kannata polttoaineverotuksen korottamista edes sillä hinnalla, että autovero poistettaisiin, ellei tämä korotus ole todella lievä. Vanhalla autolla voi aina tarvittaessa ajaa hieman kauemmin, mutta jos ajaminen vie 3/4 palkasta, niin sitten olet kusessa.
Ajoneuvovero on tässä mielessä neutraalimpi ja se ei myöskään kohtuuttomasti rasita niitä, jotka joutuvat ajamaan enemmän kilometrejä vuodessa.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostMuistakaa, että valtiontaloudessa pitäisi harrastaa pitkäjänteisyyttä (asia joka tuntuu unohtuneen nykyisiltä poliitikoilta). Polttoaineverotukseen koskeminen on monessakin mielessä riskialtis keino, koska polttoaineen hintaan vaikuttavat monet muutkin seikat kuin vain pelkkä verotus. Verotus kyllä loiventaa maailmanmarkkinoilla tapahtuvia öljyn hinnan muutoksia, mutta Suomen budjettia ja verotusta ei pitäisi laatia kuten Venezuelassa tai Venäjällä. Eli tehdään liian naiiveja oletuksia tulevaisuudesta. Öljyn hinnan pitkän aikavälin kehitys on taatusti vain ylöspäin. Jos öljyn hinta alkaakin taas nousta, niin mikään ei takaa, etteikö se nousisi uusiin ennätyksiin. Jos täällä on sillä välin menty nostamaan polttoaineverotusta, voi hyvin äkkiä koko taloutemme vaarantua, jos raaka-aineiden hinnat kohoavat voimakkaasti. Tällaiset potentiaaliset muutokset tulisi verotuksessa huomioida. En siksi kannata polttoaineverotuksen korottamista edes sillä hinnalla, että autovero poistettaisiin, ellei tämä korotus ole todella lievä. Vanhalla autolla voi aina tarvittaessa ajaa hieman kauemmin, mutta jos ajaminen vie 3/4 palkasta, niin sitten olet kusessa.
Ajoneuvovero on tässä mielessä neutraalimpi ja se ei myöskään kohtuuttomasti rasita niitä, jotka joutuvat ajamaan enemmän kilometrejä vuodessa.
Juuri "kohtuuttomasti" ajamaan joutuvat pitäisikin saada vaihtamaan kulkupelinsä uudempaan ja vähäpäästöisempään.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostPolttoainekorotuksen ei tarvitse olla prosenttikorotus, voisi olla kiinteäkin esim. 20c/litra. Nykyinen polttoainevero sitten eläisi omaa elämäänsä polttoaineiden maailmahintojen mukana.
Juuri "kohtuuttomasti" ajamaan joutuvat pitäisikin saada vaihtamaan kulkupelinsä uudempaan ja vähäpäästöisempään.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostPolttoaineverotus on jo tähän mennessäkin perustunut kiinteään veron määrään. Ainoastaan hintaan lisättävän arvonlisäveron määrä muuttuu suhteessa polttoaineen hintaan, koska se lasketaan prosenteissa.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostKyllä, siten voisi lisätä nykyisten energiasisältö, hiilidioksiidi jne. verojen lisäksi "käyttöveron" 20c korvaamaan autoveron.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View PostMiksi se polttoaineeseen pitäisi laittaa? Ihan viimeinen paikkaBmw 320d -10
Volvo s40 2.4 -05
ex:bmw 316 e46 1.9 -02
,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostJos itse auton verotus poistetaan, jotakin muuta kautta kyseisen veron tuotot on saatava valtion kassaan nykyisessä budjetissa ja yhteiskuntarakenteessa.
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View PostMiksi se polttoaineeseen pitäisi laittaa? Ihan viimeinen paikka
Mutta kuten kirjoitin, tämä olisi tasapuolinen tapa verottaa auton käyttöä eikä omistamista, maksat sitä enemmän mitä enemmän ajat.
Ajatelkaa että nyt 90% auton ostaneista maksaa osamaksukorkoa autoveron osuudestakin....
Comment
-
Comment