Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perussuomalaiset haluavat poistaa autoveron seuraavalla vaalikaudella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8257
    • Järvikylä (Nakkila)

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Jos itse auton verotus poistetaan, jotakin muuta kautta kyseisen veron tuotot on saatava valtion kassaan nykyisessä budjetissa ja yhteiskuntarakenteessa.

    Voi esittää parempiakin vaihtoehtoja mutta polttoaineen verotukseen autoveron siirtäminen olisi tasapuolista verottamista käytöstä (määrä) eikä omistamisesta. Lisäksi kansantaloudellisesti tämä mahdollistaisi veron määrän muuttamista suhdanteiden mukaan jos näin haluttaisiin tehdä.
    paljon parempi paikka on ajoneuvovero.. jos nyt johonkin pitäisi siirtää
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Hebbu ///M3
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 1627
      • Dallas

      Originally posted by BMW525Xda View Post
      http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Huoltoasema

      Suomessa myytiin -12 noin 5Mrd litraa polttoaineita.
      Amismatikalla miljardin kerääminen polttoaineen korotuksella tekisi ~20c/L

      Eli 1000 litraa vuodessa ostavan kulut kasvaisivat ~200€/vuosi

      Polttoaineen hinnan korotus veroteknisesti ohjaisi myös ympäristöystävällisempään autoiluun sekä muihin liikkumismuotoihin.

      Ja yhen autonyrittäjän turveyhistelmälle 30000e...
      Sotkamo Connection

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        Oletetaan maltillinen autojen ensirekisteröinnin kasvu, sanotaan vaikkapa että autoja myytäisiin 2000-luvun "huippuvuosien" tapaan, jolloin uusien autojen ensirekisteröintejä olisi n. 150,000 kpl. (tässä ei olisi edes mitään todellista kasvua, vaan paluu muutaman vuoden takaisiin lukuihin). Eli kasvua nykytasoon olisi vain 50,000 autoa.

        Vuoden 2011 20 eniten myydyn automallin mediaanihinta oli noin 27,000 euroa sis ALV. Joten veroton mediaanihinta 21775 euroa.

        Tällöin autokaupan ALV-lisätuotot verrattuna 2013 tasoon: 50,000 * 21775 * 0,24 = n 261 MEur
        Suomessa liikennekäytössä 2013 noin 5milj autoa. Suoritetaan keskimääräinen 50e nosto ajoneuvoveroon: 5000000 * 50 = 250 MEur
        Ollaanpa vielä oikeen vittumaisia ja laitetaan 10sent nosto PA hintaan. 5Mrd litraa * 0.1e/l = 500 MEur

        => 1.01 miljardin verokertymä näillä tempuilla. (hieman suurempi kuin kannettu autovero 2013, eli 927 MEur)

        Tero
        Last edited by teropa; 16-12-2014, 20:45.
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • mr81
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2010
          • 300
          • PK-seutu

          Laskelmista puuttuu vielä se mikäli oikeasti saisimme nuorennettua autokantaamme, että ne jotka loukkaantuvat vakavasti liikenneonnettomuuksissa loukkaantuvatkin vain lievästi ja lievästi loukkaantuneet pääsevätkin jo seuraavana päivänä töihin. Tämä se toisikin säästöjä.

          Omasta mielestäni autoveroa voisi nostaa keskiarvona 100€ per auto. Pienempi päästöiset vähemmän ja suurempi päästöiset enemmän. Loput ja todennäköisesti enemmän tulisi alvina.
          Ulkomaan tuontikin vähenisi tai sit ei riippuen miten autoliikkeet kilpailisi lähimaidemme kauppoja vastaan.
          E65 730d '08 Monaco blue
          Ex: E60 523iA '08

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
            Ja yhen autonyrittäjän turveyhistelmälle 30000e...
            Kuljetusyrityksille on mahdollista rakentaa verovähennysoikeuksiin kompensaatio.

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Muistakaa, että valtiontaloudessa pitäisi harrastaa pitkäjänteisyyttä (asia joka tuntuu unohtuneen nykyisiltä poliitikoilta). Polttoaineverotukseen koskeminen on monessakin mielessä riskialtis keino, koska polttoaineen hintaan vaikuttavat monet muutkin seikat kuin vain pelkkä verotus. Verotus kyllä loiventaa maailmanmarkkinoilla tapahtuvia öljyn hinnan muutoksia, mutta Suomen budjettia ja verotusta ei pitäisi laatia kuten Venezuelassa tai Venäjällä. Eli tehdään liian naiiveja oletuksia tulevaisuudesta. Öljyn hinnan pitkän aikavälin kehitys on taatusti vain ylöspäin. Jos öljyn hinta alkaakin taas nousta, niin mikään ei takaa, etteikö se nousisi uusiin ennätyksiin. Jos täällä on sillä välin menty nostamaan polttoaineverotusta, voi hyvin äkkiä koko taloutemme vaarantua, jos raaka-aineiden hinnat kohoavat voimakkaasti. Tällaiset potentiaaliset muutokset tulisi verotuksessa huomioida. En siksi kannata polttoaineverotuksen korottamista edes sillä hinnalla, että autovero poistettaisiin, ellei tämä korotus ole todella lievä. Vanhalla autolla voi aina tarvittaessa ajaa hieman kauemmin, mutta jos ajaminen vie 3/4 palkasta, niin sitten olet kusessa.

              Ajoneuvovero on tässä mielessä neutraalimpi ja se ei myöskään kohtuuttomasti rasita niitä, jotka joutuvat ajamaan enemmän kilometrejä vuodessa.

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Originally posted by Ramzez View Post
                Muistakaa, että valtiontaloudessa pitäisi harrastaa pitkäjänteisyyttä (asia joka tuntuu unohtuneen nykyisiltä poliitikoilta). Polttoaineverotukseen koskeminen on monessakin mielessä riskialtis keino, koska polttoaineen hintaan vaikuttavat monet muutkin seikat kuin vain pelkkä verotus. Verotus kyllä loiventaa maailmanmarkkinoilla tapahtuvia öljyn hinnan muutoksia, mutta Suomen budjettia ja verotusta ei pitäisi laatia kuten Venezuelassa tai Venäjällä. Eli tehdään liian naiiveja oletuksia tulevaisuudesta. Öljyn hinnan pitkän aikavälin kehitys on taatusti vain ylöspäin. Jos öljyn hinta alkaakin taas nousta, niin mikään ei takaa, etteikö se nousisi uusiin ennätyksiin. Jos täällä on sillä välin menty nostamaan polttoaineverotusta, voi hyvin äkkiä koko taloutemme vaarantua, jos raaka-aineiden hinnat kohoavat voimakkaasti. Tällaiset potentiaaliset muutokset tulisi verotuksessa huomioida. En siksi kannata polttoaineverotuksen korottamista edes sillä hinnalla, että autovero poistettaisiin, ellei tämä korotus ole todella lievä. Vanhalla autolla voi aina tarvittaessa ajaa hieman kauemmin, mutta jos ajaminen vie 3/4 palkasta, niin sitten olet kusessa.

                Ajoneuvovero on tässä mielessä neutraalimpi ja se ei myöskään kohtuuttomasti rasita niitä, jotka joutuvat ajamaan enemmän kilometrejä vuodessa.
                Polttoainekorotuksen ei tarvitse olla prosenttikorotus, voisi olla kiinteäkin esim. 20c/litra. Nykyinen polttoainevero sitten eläisi omaa elämäänsä polttoaineiden maailmahintojen mukana.

                Juuri "kohtuuttomasti" ajamaan joutuvat pitäisikin saada vaihtamaan kulkupelinsä uudempaan ja vähäpäästöisempään.

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Polttoainekorotuksen ei tarvitse olla prosenttikorotus, voisi olla kiinteäkin esim. 20c/litra. Nykyinen polttoainevero sitten eläisi omaa elämäänsä polttoaineiden maailmahintojen mukana.

                  Juuri "kohtuuttomasti" ajamaan joutuvat pitäisikin saada vaihtamaan kulkupelinsä uudempaan ja vähäpäästöisempään.
                  Polttoaineverotus on jo tähän mennessäkin perustunut kiinteään veron määrään. Ainoastaan hintaan lisättävän arvonlisäveron määrä muuttuu suhteessa polttoaineen hintaan, koska se lasketaan prosenteissa.

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Polttoaineverotus on jo tähän mennessäkin perustunut kiinteään veron määrään. Ainoastaan hintaan lisättävän arvonlisäveron määrä muuttuu suhteessa polttoaineen hintaan, koska se lasketaan prosenteissa.
                    Kyllä, siten voisi lisätä nykyisten energiasisältö, hiilidioksiidi jne. verojen lisäksi "käyttöveron" 20c korvaamaan autoveron.

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8257
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Kyllä, siten voisi lisätä nykyisten energiasisältö, hiilidioksiidi jne. verojen lisäksi "käyttöveron" 20c korvaamaan autoveron.
                      Miksi se polttoaineeseen pitäisi laittaa? Ihan viimeinen paikka
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • tuningki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1205
                        • $ievi

                        Originally posted by peto2 View Post
                        Miksi se polttoaineeseen pitäisi laittaa? Ihan viimeinen paikka
                        näinpä. kaikki kallistuu taas kun kaikkea polttoaine liikuttaa..
                        Bmw 320d -10
                        Volvo s40 2.4 -05
                        ex:bmw 316 e46 1.9 -02
                        ,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
                        ,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Jos itse auton verotus poistetaan, jotakin muuta kautta kyseisen veron tuotot on saatava valtion kassaan nykyisessä budjetissa ja yhteiskuntarakenteessa.
                          Tuottoja ei ole tarvetta saada mikäli yhteiskunnan kuluja saadaan vastaavalla määrällä supistettua. Valtiotasolla pitää olla samaa skaalautuvuutta kuin yksityistasolla eli jos tulot pienenevät niin tulee pienentää myös kuluja. Asian ollessa toisinpäin ei toki kuluja kannata myöskaan harkitsematta kasvattaa.

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            Tuottoja ei ole tarvetta saada mikäli yhteiskunnan kuluja saadaan vastaavalla määrällä supistettua.
                            Eipä tule kyllä yhtään käytännön esimerkkiä mieleen, missä tämä asia olisi toteutunut, kun puhutaan valtion raha ja veropolitiikasta.

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by peto2 View Post
                              Miksi se polttoaineeseen pitäisi laittaa? Ihan viimeinen paikka
                              Voi ollakin, minulle nyt käytännössä on aivan se ja sama minne se laitetaan tai ei laiteta...vaikutus omatalouteen on marginaalinen jokaisessa tapauksessa, ajan vuodessa n.50tkm yksityisajoja.

                              Mutta kuten kirjoitin, tämä olisi tasapuolinen tapa verottaa auton käyttöä eikä omistamista, maksat sitä enemmän mitä enemmän ajat.

                              Ajatelkaa että nyt 90% auton ostaneista maksaa osamaksukorkoa autoveron osuudestakin....

                              Comment

                              • brainsurgery
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2011
                                • 1355
                                • Helsinki

                                ALViin prosentti lisää niin autovero on kuitattu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎