Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perussuomalaiset haluavat poistaa autoveron seuraavalla vaalikaudella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 327 2*t+ic
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 209

    Itse äänestän persuja, ja toivon virkamiespuolue kokoomukselle romahdusta.
    Toivottavasti seuraava hallitus olisi kepu, persu, rkp ja kd, vaan ei taida vielä aivan paikat riittää tarpeeksi suureen enemmistöön.

    Comment

    • -Jopi-
      Bimmer Rookie
      • Jan 2012
      • 148
      • Joensuu / Jyväskylä



      Ovelasti koostetulla listalla valtiovarainministeriö siis antaa ymmärtää, että autoja ostava tavallinen kansa hyötyisi autoveron poistosta vain 3 000-4 000 euroa, ja luksusautoja ostava asiakaskunta puolestaan vähintään 120 000 euroa. Tosiasiassa ”tavisautolistan” hinnat ovat tilastollisia mediaaneja, ja ”luksusautojen” listaan Mattila on kasannut kalleimmat löytämänsä yksittäiset esimerkit.
      Sieltähän se taas tuli. Tavallinen kansalainen hyötyy "vain" 3-4k. Eikö tuokin raha ole jo usean työssäkäyvän ihmisen kahden kuukauden nettopalkka. Varmasti menisi heti johonkin muuhun kulutukseen.

      Valtiovarainministeriön mukaan ei siis kannata antaa pieni-, normaali- ja keskituloisille useaa tuhatta euroa verokevennystä auton ostosta kun siitä joku rikas hyötyisi 120k. Onko tää nyt sitä pienituloisten edun ajamista. "Joudutte maksamaan 4k veroja sen takia ettei naapurin lääkäri nyt vaan saa omastaan 20k pois. Tämä on vain teidän köyhien edun mukaista". Sitä paitsi, kuinka monta autoa, jossa on veroa yli 100k, myydään vuosittain Suomessa.....
      Nyt:
      BMW E34 525i -90

      Exät:
      BWM E46 320i -01
      BMW E46 316i -99

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        13.11.2010. alivaltiosihteeri, valtiosihteeri, kansliapäällikkö (valtiovarainministeriö) Martti Hetemäki kirjoitti Helsingin Sanomat-nimisen lehden mielipideosastolla (s.C11) näin;

        "Esimerkki siitä, miten kulutusverotus kohdistuu yritysten voittoihin, on autoverotus. Suomen muita maita korkeampi autoverotus on laskenut Suomeen tuotujen autojen verottomia maahantuontihintoja verrattuna maihin, joissa autoverotus on ollut meitä kevyempää. Toisin sanoen ulkomaiset autonvalmistajat ovat joutuneet tinkimään katteistaan Suomeen viemissään autoissa. Autovero on siis ollut myös vero ulkomaisten autoyritysten voitoille."

        Silkkaa valetta kaikki tyynni. (Vrt. I-S ryhmäpoikkeusasetusviittaus, missä mainittiin näin; ”on olemassa näkemyksiä, joiden mukaan autonvalmistajat myyvät autoja Suomeen pienemmällä katteella korkean autoveron johdosta”.

        Se ei ole pitänyt paikkaansa sen jälkeen, kun ryhmäpoikkeusasetus muuttui vuonna 2003, eli noin 13 vuotta sitten. Tehdashinta kaikkialle Eurooppaan on sama, auton perushinta eri maissa johtuu maahantuojien omista painotuksista ja toivotuista kateprosenteista.)

        Että semmonen virkamies tällä kertaa.
        Last edited by nullzwei; 18-04-2015, 16:53.

        Comment

        • -Jopi-
          Bimmer Rookie
          • Jan 2012
          • 148
          • Joensuu / Jyväskylä

          Originally posted by nullzwei View Post
          13.11.2010. alivaltiosihteeri, valtiosihteeri, kansliapäällikkö (valtiovarainministeriö) Martti Hetemäki kirjoitti Helsingin Sanomat-nimisen lehden mielipideosastolla (s.C11) näin;

          "Esimerkki siitä, miten kulutusverotus kohdistuu yritysten voittoihin, on autoverotus. Suomen muita maita korkeampi autoverotus on laskenut Suomeen tuotujen autojen verottomia maahantuontihintoja verrattuna maihin, joissa autoverotus on ollut meitä kevyempää. Toisin sanoen ulkomaiset autonvalmistajat ovat joutuneet tinkimään katteistaan Suomeen viemissään autoissa. Autovero on siis ollut myös vero ulkomaisten autoyritysten voitoille."

          Silkkaa valetta kaikki tyynni. (Vrt. I-S ryhmäpoikkeusasetusviittaus, missä mainittiin näin; ”on olemassa näkemyksiä, joiden mukaan autonvalmistajat myyvät autoja Suomeen pienemmällä katteella korkean autoveron johdosta”.

          Se ei ole pitänyt paikkaansa sen jälkeen, kun ryhmäpoikkeusasetus muuttui vuonna 2003, eli noin 13 vuotta sitten. Tehdashinta kaikkialle Eurooppaan on sama, auton perushinta eri maissa johtuu maahantuojien omista painotuksista ja toivotuista kateprosenteista.)

          Että semmonen virkamies tällä kertaa.
          Millompa nämä olis asioista perillä. Toistetaan sitä mantraa joka omaan agendaan sopii parhaiten oli se sitten puhdasta paskaa tai ei.

          Normaali rivikansalainen ei kuitenkaan osaa/jaksa/halua/tajua tarkistaa virkamiehien sanomia, joten nielevät ne purkeskelematta.

          Onhan se kiva, että Martin mukaan Suomessa ihminen saa Toyotansa halvemmalla kuin Saksasta tai Ruotsista - eikun ei saakaan. Paljoa lohduttaa, jos auton nimellisarvo on hieman matalampi kun siihen lätkästään autoveroa päälle tuhansia euroja ja alviakin useampi prosentti enemmän kun em. maissa. Tuntuu olevan perus matikantaidot hukassa aika monella päättävällä taholla..
          Nyt:
          BMW E34 525i -90

          Exät:
          BWM E46 320i -01
          BMW E46 316i -99

          Comment

          • HC91
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 998
            • 29100/310053

            Originally posted by nullzwei View Post
            auton perushinta eri maissa johtuu maahantuojien omista painotuksista ja toivotuista kateprosenteista.)
            Jostain se katteesta tinkiminenkin on pois, pitäisi nähdä Suomi-Ruotsi vertailuna maahantuojan kulut vaikka myytyä autoa kohden. Mitäs jos täällä onkin vähemmän porukkaa siinä portaassa töissä, pienemmät palkat -> vähemmän verotuloja valtiolle. Vaan milloin on peruspolitiikon/-virkamiehen järki riittänyt ajattelemaan seurauksia yhtä porrasta pidemmälle...

            Tosin hinnat alkaen mallin varustelu ei ole joka maassa ihan 1:1, mitä vähän kyllä ihmettelen - tosin en varmaan itsekään Italiassa pers(u)grillejä ensimmäisenä kaipailisi.

            Lisäksi tuntuu että uudehkojen autojen osalta katetta petrataan varaosa- ja huoltopuolella. Mitä on tullut osia ostettua Frankfurter Ring 35:sta ja kotomaassa, niin ei se ero selity mitenkään rahti-, logistiikka- tahi varastokustannuksilla ja korkeammalla alv-kannalla.

            Vaalit käyty, tulos olisi voinut olla huonompikin - tokihan sen voi tälläkin kertää ryssiä idioottimaisella hallituskokoonpanolla ja surkealla hallitusohjelmalla.
            92' ///M5 3.8 individual
            09' 320d xDrive
            16' NIU N1 Sport
            19' NIU U+ Sport

            Comment

            • Attekun
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2013
              • 1407
              • Saarijärvi

              Originally posted by Timelord View Post
              Tulispa sellanen jytky että persuja olis enemmistö eduskunnasta. Ei tarttis selitellä.
              Yli 100 paikkaa persuille? No se olisikin aika jytky...

              Mutta ihan hyvä tuloshan sieltä nyt joka tapauksessa tuli. Veikkaan kolmea suurta hallitukseen eli Keskusta, Kokoomus ja Persut.
              Toyota Alphard MS
              Peugeot e-2008
              ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6935
                • N/A

                Saa nähdä lunastaako persut nyt lupauksensa jos pääsevät hallitukseen.

                Comment

                • crane
                  BTCF Member
                  • Mar 2003
                  • 6392
                  • Ex Lappilainen, nykyään etelä

                  Originally posted by Antti O View Post
                  Saa nähdä lunastaako persut nyt lupauksensa jos pääsevät hallitukseen.
                  Toki eihän ne yksin sitä voi lunastaa

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    Originally posted by crane View Post
                    Toki eihän ne yksin sitä voi lunastaa
                    Mutta kuitenkin kannattajien mielestä esim kokoomuslaiset yksin ajoi tämän maan johonkin peruuttamattomaan kuseen...
                    -22 Lexus ES300h
                    -08 Subaru Impreza

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Originally posted by HC91 View Post

                      Lisäksi tuntuu että uudehkojen autojen osalta katetta petrataan varaosa- ja huoltopuolella. Mitä on tullut osia ostettua Frankfurter Ring 35:sta ja kotomaassa, niin ei se ero selity mitenkään rahti-, logistiikka- tahi varastokustannuksilla ja korkeammalla alv-kannalla.
                      Tätä en jaksa itsekään ymmärtää millään muulla kuin oligopolistisella monopolilla, mitä autokauppiaat on Suomessa nylkyrimäisesti harrastaneet. Lähtökohtaisesti monikin uusi OEM-varaosa on jopa kymmeniä prosentteja edullisempi eurooppalaisesta nettikaupasta tilattuna kuin tämänkin foorumin marmoritiskiltä haettuna. Siitä vielä toinen pointti; eli kuljetusliike tuo usein isomman kasan (ilman lähetyskuluja) suoraan kotiovelle, eikä sitä tarvitse lähteä mistään hakemaan.

                      Urheilubisneksessäkin nettikaupat jyllää, on todella kumma että auto- ja varaosakaupassa ei "kyetä" samaan.

                      Toivotaan että EU ja persut mm. tekee kaikkensa että rikollinen autovero poistetaan mitä pikimmiten.

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        Originally posted by GameOver View Post
                        Mutta kuitenkin kannattajien mielestä esim kokoomuslaiset yksin ajoi tämän maan johonkin peruuttamattomaan kuseen...

                        Comment

                        • -Markus-
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1463
                          • Ihan Savossa

                          Hauska nähdä, notkahtaako autokauppa nyt ennen kun saavat tolkkua hallituksesta yms... . Itse en kyllä uskaltas nyt uutta autoa lähtee ostamaan, eikä kannattas muittenkaan..

                          Ford Mondeo Mk3 STW
                          VW E-Golf 2015
                          BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Tätä en jaksa itsekään ymmärtää millään muulla kuin oligopolistisella monopolilla, mitä autokauppiaat on Suomessa nylkyrimäisesti harrastaneet. Lähtökohtaisesti monikin uusi OEM-varaosa on jopa kymmeniä prosentteja edullisempi eurooppalaisesta nettikaupasta tilattuna kuin tämänkin foorumin marmoritiskiltä haettuna. Siitä vielä toinen pointti; eli kuljetusliike tuo usein isomman kasan (ilman lähetyskuluja) suoraan kotiovelle, eikä sitä tarvitse lähteä mistään hakemaan.
                            1958-2003 CIF-hinnoittelun aikana kansa totutettiin korkeisiin varaosien hintoihin koska katteet piti repiä niistä kun itse autot oli liian kalliita kansalle jotta niistä voisi ottaa kunnon katteita. Siitä lähtien on merkkiliikkeiden osat olleet kalliita ja josta on seurannut, että myös tarvikeosat on olleet kalliita vaikkakin halvempia kun merkkiosat. Muuri ei ole päässyt koskaan murtumaan johtuen siitä, että suuri osa porukasta ei asenna osia itse ja näin myös hanki niitä. Korjaamoiden kannattaisi tilata osia ulkoa mutta miksi nähdä vaivaa kun asiakkaat on tottuneet korkeisiin hintoihin ja korjattavaa on joka tapauksessa suunnilleen saman verran. Lisäksi laskun maksaa usein vakuutusyhtiö joka on varmin tapa pitää hinnat ylhäällä. Ne pajat jotka harrastaa osien ostoa ulkoa pitää katteet mielummin itsellään kun siirtää sen asiakkaille.

                            Aivan sama korkeisiin hintoihin tottuminen koskee myös uuteen autoon ostettavia lisävarusteita. Niistä on otettu perinteisesti paljon suurempi kate kun itse perusvarusteisesta autosta. Vaikka autovero nostaa myös varusteiden hintaa se ei selitä 3x listahintaa mitä Suomessa maksetaan ihan yleisesti. Maksetaan koska on totuttu vanhaan aikaan maksamaan jostain automaatti-ilmastoinnista 12000mk eli nykyisin 4000e kun Saksassa saman saa 1500 eurolla. 1500e + autoveron ja isomman ALV:n aiheuttama korotus tarkoittaisi jotain 2500-3000e hintaa mutta miksi tyytyä siihen kun voidaan ottaa ylimääräinen 1000e katetta.

                            Vastaavasti perusmallin hinta koitetaan painaa mahdollisimman alas jotta autovero saadaan painettua mahdollisimman pieneksi ja saadaan markkinaosuuksia. Tästä johtuen perushinnoista ei saa alennusta kun max. 5% kun Saksassa alennus voi helposti olla 15-20%. Poistuvalla mallilla jopa enemmän. Näitä tarjouksia ei Suomessa nähdä oikeastaan koskaan.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • Skunkki^
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 688
                              • Espoo

                              Originally posted by 928 GTS View Post
                              1958-2003 CIF-hinnoittelun aikana kansa totutettiin korkeisiin varaosien hintoihin koska katteet piti repiä niistä kun itse autot oli liian kalliita kansalle jotta niistä voisi ottaa kunnon katteita. Siitä lähtien on merkkiliikkeiden osat olleet kalliita ja josta on seurannut, että myös tarvikeosat on olleet kalliita vaikkakin halvempia kun merkkiosat. Muuri ei ole päässyt koskaan murtumaan johtuen siitä, että suuri osa porukasta ei asenna osia itse ja näin myös hanki niitä. Korjaamoiden kannattaisi tilata osia ulkoa mutta miksi nähdä vaivaa kun asiakkaat on tottuneet korkeisiin hintoihin ja korjattavaa on joka tapauksessa suunnilleen saman verran. Lisäksi laskun maksaa usein vakuutusyhtiö joka on varmin tapa pitää hinnat ylhäällä. Ne pajat jotka harrastaa osien ostoa ulkoa pitää katteet mielummin itsellään kun siirtää sen asiakkaille.

                              Aivan sama korkeisiin hintoihin tottuminen koskee myös uuteen autoon ostettavia lisävarusteita. Niistä on otettu perinteisesti paljon suurempi kate kun itse perusvarusteisesta autosta. Vaikka autovero nostaa myös varusteiden hintaa se ei selitä 3x listahintaa mitä Suomessa maksetaan ihan yleisesti. Maksetaan koska on totuttu vanhaan aikaan maksamaan jostain automaatti-ilmastoinnista 12000mk eli nykyisin 4000e kun Saksassa saman saa 1500 eurolla. 1500e + autoveron ja isomman ALV:n aiheuttama korotus tarkoittaisi jotain 2500-3000e hintaa mutta miksi tyytyä siihen kun voidaan ottaa ylimääräinen 1000e katetta.

                              Vastaavasti perusmallin hinta koitetaan painaa mahdollisimman alas jotta autovero saadaan painettua mahdollisimman pieneksi ja saadaan markkinaosuuksia. Tästä johtuen perushinnoista ei saa alennusta kun max. 5% kun Saksassa alennus voi helposti olla 15-20%. Poistuvalla mallilla jopa enemmän. Näitä tarjouksia ei Suomessa nähdä oikeastaan koskaan.
                              Nyt on taas niin vankkaa tietoa että huhhu!
                              Tottakai nyt siitä ilmastoinnista otetaan enemmän katetta kun koko autosta jää, ihan vaan siksi kun voidaan.

                              Varaosissa hinta taas saattaa selittyä vituilleen vedetyissä organisaatiokaavioissa:
                              Tehdas -> Euroopan varasto -> Maahantuonti -> Iso pörssiyritys / ketju välissä -> Jälleenmyyjä -> Loppukäyttäjä.

                              Nyt lasket, että jokainen ottaa välistä jotain, niin kuinka paljon hinta on noussut ennenkuin saat tuotteen itsellesi?
                              KIA Optima PHEV

                              Exät:
                              520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                              Comment

                              • 928 GTS
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1559
                                • Helsinki

                                Originally posted by Skunkki^ View Post
                                Nyt on taas niin vankkaa tietoa että huhhu!


                                Uudet henkilöautot ovat Suomessa keskimäärin 35 % kalliimpia kuin Saksassa. Sen sijaan tehdasasenteiset lisävarusteet ovat keskimäärin 80 % kalliimpia Suomessa. Pieni osa erosta selittyy sillä, että autovero on edelleen hieman progressiivinen. Pääosin lisävarusteiden kalleus Suomessa on kuitenkin hinnoittelupolitiikkaa ja ahneutta. Tehdashintojen yhtenäistäminen ei näköjään ulotu lisävarusteisiin.

                                Onko tilanne täysin muuttunut vuodesta 2003?

                                Entäs sitten tämä:
                                Tehdas -> Euroopan varasto -> Maahantuonti -> Iso pörssiyritys / ketju välissä -> Jälleenmyyjä -> Loppukäyttäjä

                                Porschen Suomen maahantuojalla tietyt osat maksaa 3x enemmän kun Saksassa. Missä välissä ketjua vedetään noin paljon enemmän välistä? Ketju on sama myös Saksassa. Homma perustuu ihan suoraan siihen, että Suomessa on totuttu tuollaiseen hinnoitteluun jo 70-luvulla eikä missään välissä ole tarvinnut tehdä muutosta koska kaikki merkkiliikkeen osat tulee saman toimitusketjun läpi suoraan Porschelta.
                                Last edited by 928 GTS; 23-04-2015, 07:37.
                                -92 928 GTS
                                -98 550 Maranello

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎