Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemarin ostamisen sietämätön vaikeus Vol2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arben
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2011
    • 1122
    • suomi

    Originally posted by jmp2002 View Post
    + bensojen hankinta hinta on suht paljon korkeempi vs. Diesel... kun vähänkään vertaa samoilla varusteilla, ni bensojen tarjonta on vähäistä.
    Sekä bensa tuntuu olevan helpompi myydä ”kun mä ajan vaan 15-20tkm vuodes nii diesel tulee nii kalliiks sen veron takii

    Comment

    • bmw323it
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1828
      • N/A

      Nyt kun tämä keskustelu kuitenkin lähti vähän noista hybrideistä liikkeelle, niin pitäisikö nekin ottaa laskelmiin mukaan?

      25000km ajosuoritteella:
      Diesel: 5.3 l/100km, dieselvero 600€, polttoaine 1.282 €/l => kulut 2298€
      Bensa: 8.4 l/100km, dieselvero 0€, polttoaine 1.433 €/l => kulut 3009€
      Hybrid: 6.0 l/100km, dieselvero 150€??, polttoaine 1.433 €/l => kulut 2299€

      Hybridin kokonaiskulutus tietysti riippuu siitä paljonko latailee sähköllä, jonka hintaa muutenkaan ei ole otettu laskelmassa huomioon. Ja hybridillä taisi olla jonkun verran dieselveroa kuormittamassa, eikö?

      Sen mitä olen noilla luvuilla leikkinyt, niin olen tullut siihen tulokseen, että ero diesel-hybrid välille jää niin pieneksi, ettei sillä ole itselle merkitystä.
      Nyt:
      BMW 530e (g30)
      BMW 335i (e90)
      BMW 323iC (e36)
      BMW 850i (e31)
      Golf GTE
      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6746
        • PK-seutu

        Originally posted by bmw323it View Post
        Nyt kun tämä keskustelu kuitenkin lähti vähän noista hybrideistä liikkeelle, niin pitäisikö nekin ottaa laskelmiin mukaan?

        25000km ajosuoritteella:
        Diesel: 5.3 l/100km, dieselvero 600€, polttoaine 1.282 €/l => kulut 2298€
        Bensa: 8.4 l/100km, dieselvero 0€, polttoaine 1.433 €/l => kulut 3009€
        Hybrid: 6.0 l/100km, dieselvero 150€??, polttoaine 1.433 €/l => kulut 2299€

        Hybridin kokonaiskulutus tietysti riippuu siitä paljonko latailee sähköllä, jonka hintaa muutenkaan ei ole otettu laskelmassa huomioon. Ja hybridillä taisi olla jonkun verran dieselveroa kuormittamassa, eikö?

        Sen mitä olen noilla luvuilla leikkinyt, niin olen tullut siihen tulokseen, että ero diesel-hybrid välille jää niin pieneksi, ettei sillä ole itselle merkitystä.
        Hybridin kulutus on eri jokaisella erilaisella käytöllä. Sitä ei voi katsoa suoraan pelkästään vuoden ajosuoritteen mukaan. Joku voi ajaa joka päivä 50km ja toinen 200km ei ihan joka päivä vaikka vuotuinen ajosuorite on sama. Ja onko ne ajetut kilometrit pelkkää motaria, kaupunkiajoa, sekalaista? Kaikki vaikuttaa.

        Oma ajoprofiili on 70km työmatka-ajoa, josta reilu 70% on moottoritietä ja vajaa 30% taajamaa / Helsingin ruuhkaa. Välillä kaupassa käyntiä pelkällä sähköllä, välillä 300km työmatkoja. Kokonais ajosuorite noin 25tkm vuoteen.

        F31 330d M-sport: n. 10€/100km (15tkm vuoteen = 11,5€/100km)
        F31 320d M-sport: n. 9€/100km (15tkm vuoteen = 10,3€/100km)
        F30 330e M-sport: n. 7,5€/100km (15tkm vuoteen = 7,7€/100km) (Lataus vain kotona. Mikäli töissäkin voisi ladata putoaisi kulutus merkittävästi lisää)

        Sitten se game changer. BMW i3: n. 1,9€/100km (kesällä 1,8€. Talvella 2€. Ei sisällä ilmaisia latauksia missään. 100% kotona ladattua Carunaa tukien )

        Luvuissa mukana siis ajamiseen kulutettu energia (polttoaine & sähkö) ja vuotuinen ajoneuvovero. Hankintahinnoissa on toki eroa, mutta jotkut tekee huonoja autokauppoja oli malli mikä tahansa. Se on itsestä kiinni myös. On totta, että noista F3x malleista hybridi on kallein hankkia, mutta eroa vastaavaan 330d malliin ei ole kuitenkaan merkittävästi.
        Last edited by pyroz; 18-12-2020, 10:13.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • bmw323it
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1828
          • N/A

          Originally posted by pyroz View Post
          F31 330d M-sport: n. 10€/100km (15tkm vuoteen = 11,5€/100km)
          F31 320d M-sport: n. 9€/100km (15tkm vuoteen = 10,3€/100km)
          F30 330e M-sport: n. 7,5€/100km (15tkm vuoteen = 7,7€/100km) (Lataus vain kotona. Mikäli töissäkin voisi ladata putoaisi kulutus merkittävästi lisää)

          Sitten se game changer. BMW i3: n. 1,9€/100km (kesällä 1,8€. Talvella 2€. Ei sisällä ilmaisia latauksia missään. 100% kotona ladattua Carunaa tukien )
          Kiitos, tämä oli loistava vertailu. Ymmärsin että tämä perustui todellisiin toteutuneisiin kuluihin ja sisälsi dieselverot?
          Nyt:
          BMW 530e (g30)
          BMW 335i (e90)
          BMW 323iC (e36)
          BMW 850i (e31)
          Golf GTE
          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6746
            • PK-seutu

            Originally posted by bmw323it View Post
            Ymmärsin että tämä perustui todellisiin toteutuneisiin kuluihin ja sisälsi dieselverot?
            Kyllä, mutta tuo laskelma pitää kutinsa vain minun kohdalla. Hybridin lukema voi vaihdella suuresti, myös alemmas. Yritin täsmentää näille muutamille (KYLLÄ DIISSELI ON AINA PARAS JA HALVIN!) tyypeille, että totuuksia on monenlaisia...

            Ainut skenaario milloin voi suoraan sanoa ettei hybridissä ole järkeä on jos ei voi ladata edes kotona. Jos taas voi ladata kotona ja myös työpaikalla niin monien käytännön bensankulutus voi painua lähelle nollaa niissä arkiajoissa, jos työmatka kohtuullinen ja akku riittää siihen matkaan.
            Last edited by pyroz; 18-12-2020, 10:46.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • Ozzy #69#
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2006
              • 1642
              • Pirkanmaa

              Originally posted by pyroz View Post

              Jos taas voi ladata kotona ja myös työpaikalla niin monien käytännön bensankulutus voi painua lähelle nollaa niissä arkiajoissa, jos työmatka kohtuullinen ja akku riittää siihen matkaan.
              Mulla toteutuu juurikin tämä tuolla 330e:llä ja lisäksi latauksetkin riittää suurimmaksi osaksi pelkästään työpaikan päässä.
              Ajoa tullut nyt vuoden sisään n.8000km ja tankannut auton 4 kertaa tässä ajassa.....
              G20 330e M-Sport sunset orange

              Comment

              • Turder
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 464
                • Suomi

                Joo hybridin kulutusta ja täten kuluja on todella hankala haarukoida kun ei tiedä paljonko todellisuudessa ajaisi sähköllä, ja tämä vielä muuttuu tosi paljon käyttäjän ja ajoprofiilin/matkojen jne mukaan. Mutta laskekelin juuri tuollaisilla Golf/3-sarja jne luokan autoilla veron, polttoaineen ja sähkön kulut ja vakuutukset, ja jotain tällaista tuli. Pitäisi melkein muuten laskea vaikka VW Golfilla nuo kaikki koska sitä saa näillä kaikilla käyttövoimaversioilla. Excelissä on vielä helppo skenaroida erilaisia ajomääriä varsinkin hybridillä. Sähköhinnat ottanut nyt viime kuukausien spot-hinnasta pienellä varmuusvaralla, kun se on sähkösopparina ja öisin hinnat on käytännössä aina 0-2snt/kWh ja siirto 1.xx snt/kWh siihen päälle. Nyt tosin kai Olkiluodon ongelmat vähän nostattaneet hintaa mutta eniveis. Sähkönkulutus on aikalailla keskiarvo vuodelle mitä jossain VTT julkaisussa taisi olla, ehkä hitusen yläkanttiin? Bensan ja dieselin hinnan katoin kun viimeksi tankkasin mutta nämäkin elää, välillä on eroa yli 20snt/l, joskus alle 10snt/l. Mutta joka tapauksessa mitä sähköisempi voimalinja, sitä halvempi sillä on ajaa.

                Code:
                	        bensa	diesel	plug-in	sähkö
                ajoneuvovero	199	300	126	100
                käyttövoimavero	0	332	0	0
                hinta eur/litra	1.35	1.22	1.35	0
                hinta snt/kWh	0	0	4	4
                l/100km	        7	4.9	3	0
                kWh/100km	0	0	25	25
                km pa-aineella	20000	20000	10000	0
                km sähköllä	0	0	10000	20000
                yhteensä	2089	1827.6	631	300
                Last edited by Turder; 18-12-2020, 11:59. Reason: parempi taulukko

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17528
                  • Turku

                  Miten tuo sähkönhinta on vain 4snt/kWh? Totuushan on siirtohintoineen n. 12snt/kWh.
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Vertailuissa ei kannata keskittyä tehoihin, auton ostajaa keskimäärin ei kiinnosta 0-100 liikennevalot. Paikasta A paikkaan B riittää 90% ostajista. Ja kun otatte sen halvimman golffin 1.0t moottorilla on sähköauton, bensiinin ja dieselin hankintaerotus niin suuri että 5% ostajista on kiinnostunut muista kuin bensiiniautoista. Henkilö joka on kiinnostunut 0-100 arvoista voi ostaa minkä hyvänsä auton, osa heistä ostaa M4 toinen teslan. Jne.

                    Comment

                    • bmw323it
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1828
                      • N/A

                      Originally posted by Laku View Post
                      Miten tuo sähkönhinta on vain 4snt/kWh? Totuushan on siirtohintoineen n. 12snt/kWh.
                      Eikä hybridin bensankulutuskaan ole 3 l/100km.

                      Jos söhkön hinnaksi laittaa 12c/kWh ja hybridin bensankulutukseksi saman 7 l/100mk kuin bensa-autolla, niin taitaisi tulla jotain tällaistä:

                      Code:
                      	 	 bensa	diesel	plug-in	sähkö
                      ajoneuvovero	199	300	126	100
                      käyttövoimavero	0	332	0	0
                      hinta eur/litra	1.35	1.22	1.35	0
                      hinta snt/kWh	0	0	12	12
                      l/100km		7	4.9	7	0
                      kWh/100km	0	0	25	25
                      km pa-aineella	20000	20000	10000	0
                      km sähköllä	0	0	10000	20000
                      yhteensä	2089	1827.6	1371	700
                      Tosin edelleenkin tuossa puuttuu diesel-vero hybridiltä ja sähköautolta. Ne pitäisi vielä lisätä. Hybridillä se lienee jotain kymppejä, sähköautolla satasen luokkaa??

                      Mutta kuten moni on sanonut, hybridin toteuma taitaa riippua niin paljon omasta käyttö- ja lataustavasta, että tällaiset yleiset laskelmat ovat jokseenkin hyödyttömiä.
                      Nyt:
                      BMW 530e (g30)
                      BMW 335i (e90)
                      BMW 323iC (e36)
                      BMW 850i (e31)
                      Golf GTE
                      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                      Comment

                      • Turder
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2008
                        • 464
                        • Suomi

                        Originally posted by Laku View Post
                        Miten tuo sähkönhinta on vain 4snt/kWh? Totuushan on siirtohintoineen n. 12snt/kWh.
                        Äh unohdin siirron veron, mutten huomioinut tarkoituksella kiinteää kk-maksua (vähän niin ja näin miten sen haluaa kirjata/kohdistaa, koska se menee vaikkei kuluttaisi yhtään). Esim. viime yönä sähkön markkinahinta+marginaali oli karvan alta jotain 1.8-1.9snt/kWh. Siirtohinta yöllä on mulla 1.69snt/kWh ja veroista tulee 2.79snt/kWh lisää. Jos ottaa mukaan kk-maksun niin nykyinen kulutus (ilman sähköautoa/plugaria) jaettuna euroilla on n. 10snt/kwh+sähkön spot-hinta. Eli 12snt/kWh on aika oikein. Toki keskiarvo painuisi jos kulutusta on enemmän eli latailisi sähköä autoon.

                        Originally posted by bmw323it View Post
                        Eikä hybridin bensankulutuskaan ole 3 l/100km.

                        Mutta kuten moni on sanonut, hybridin toteuma taitaa riippua niin paljon omasta käyttö- ja lataustavasta, että tällaiset yleiset laskelmat ovat jokseenkin hyödyttömiä.
                        Laskin nuo hybridin kulutukset omalle työmatka-ajolle ja siinä pääsisin helposti puolet ajosta sähköllä ja puolet siis bensaa, tai tuo olisi aikalailla worst case scenario. Ajaisin bensalla ainoastaan tarvittaessa maantien 80-alueella joten siinä menee tuollainen bensaturbo varmasti 6l/100km, ellei allekin. Tällöin kun sadasta kilsasta ajat puolet bensalla niin kokonais bensakulutus olisi tuo n. 3l/100km. Siihen sitten puolet sähköllä ajoa joka laskettu erikseen. Nykyisin kun noissa on rangea jo 60-80km niin pääsisi päivän n. 50km suoritteesta töihin ja kotiin enemmänkin sähköllä. Työkaveri ajaa Volvon T8:lla samanmoista matkaa ja sillä bensaa menee 2.xx l/100km kuukaudesta toiseen. Mutta joo, saahan noilla menemään vaikka 11l/100km

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17528
                          • Turku

                          Originally posted by Turder View Post
                          Äh unohdin siirron veron, mutten huomioinut tarkoituksella kiinteää kk-maksua (vähän niin ja näin miten sen haluaa kirjata/kohdistaa, koska se menee vaikkei kuluttaisi yhtään). Esim. viime yönä sähkön markkinahinta+marginaali oli karvan alta jotain 1.8-1.9snt/kWh. Siirtohinta yöllä on mulla 1.69snt/kWh ja veroista tulee 2.79snt/kWh lisää. Jos ottaa mukaan kk-maksun niin nykyinen kulutus (ilman sähköautoa/plugaria) jaettuna euroilla on n. 10snt/kwh+sähkön spot-hinta. Eli 12snt/kWh on aika oikein. Toki keskiarvo painuisi jos kulutusta on enemmän eli latailisi sähköä autoon.
                          En nyt pysynyt logiikassasi lainkaan mukana, mutta päädyit kuitenkin samaan 12 senttiin :think.

                          Tuossa heittämässäni 12 sent/kWh ei TIETENKÄÄN ole mitenkään huomioitu kiinteitä kuukausimaksuja. Myyntihinta, siirtohinta ja verot.

                          Edit: Sähkön myyntihintahan pyörii tällä hetkellä jossain vajaa 5sent/kWh?
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Eemeli
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 1605
                            • pk-seutu

                            Harva plugari on diesel, ja jos, niin tuskin vie 40% enemmän, kuin vastaava diesel.

                            Hyvä näitä malleja on silti kehittää ja pyöritellä, auttanee monia pohdinnoissaan.

                            Oma valinta oli vaihtaa diesel maasturi bensahybridi maasturiin, ajoa tulee vuoteen noin 15tkm ja pitkälti lyhyitä matkoja kuntarajojen sisällä. En jaksanut Exceliä tehdä, kun arvonalenema on näissä vehkeissä kuitenkin järkyttävä. Enemmän kiinnostus uutta tekniikkaa kohtaan ja on siinä jotain maagista lipua sähköllä, mitkä vaakakupissa painoi. Bensakutosessa on kuitenkin rähinää riittävästi kun sitä haluaa ja toinen auto vielä perinteinen.

                            Karkeasti lasken säästäväni dieselverossa 50e/kk ja bensakuluissa 50-100e/kk johtuen pääosin alle 10km matkoista, joskin niitä kertyy lasten takia monta päivässä. Silti 50-80km kantama riittää sähköllä valtaosaan päivistä ja suurimpaan osaan kilometrejä. Kokemusta on huonosta hybridistä 4kk ajalta ja sitä tuli ladattua aina talliin ajaessa, eikä tuottanut ongelmia, mutta on ratkaisevaa, että lataus on yhtä helppoa kuin autotallin oven sulkeminen.

                            Comment

                            • tiko4tiko
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2020
                              • 809
                              • Lappeenranta

                              Originally posted by Laku View Post
                              En nyt pysynyt logiikassasi lainkaan mukana, mutta päädyit kuitenkin samaan 12 senttiin :think.

                              Tuossa heittämässäni 12 sent/kWh ei TIETENKÄÄN ole mitenkään huomioitu kiinteitä kuukausimaksuja. Myyntihinta, siirtohinta ja verot.

                              Edit: Sähkön myyntihintahan pyörii tällä hetkellä jossain vajaa 5sent/kWh?
                              Jees näin ainakin mulla, siirtoon ja veroon 8snt ja itse sähköön vajaat 4snt 12snt yhteensä ja päälle kiinteää maksua 11eur/kk
                              Mini, E24, E90, G70
                              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 809
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by bmw323it View Post
                                Eikä hybridin bensankulutuskaan ole 3 l/100km.

                                Jos söhkön hinnaksi laittaa 12c/kWh ja hybridin bensankulutukseksi saman 7 l/100mk kuin bensa-autolla, niin taitaisi tulla jotain tällaistä:

                                Code:
                                	 	 bensa	diesel	plug-in	sähkö
                                ajoneuvovero	199	300	126	100
                                käyttövoimavero	0	332	0	0
                                hinta eur/litra	1.35	1.22	1.35	0
                                hinta snt/kWh	0	0	12	12
                                l/100km		7	4.9	7	0
                                kWh/100km	0	0	25	25
                                km pa-aineella	20000	20000	10000	0
                                km sähköllä	0	0	10000	20000
                                yhteensä	2089	1827.6	1371	700
                                Tosin edelleenkin tuossa puuttuu diesel-vero hybridiltä ja sähköautolta. Ne pitäisi vielä lisätä. Hybridillä se lienee jotain kymppejä, sähköautolla satasen luokkaa??

                                Mutta kuten moni on sanonut, hybridin toteuma taitaa riippua niin paljon omasta käyttö- ja lataustavasta, että tällaiset yleiset laskelmat ovat jokseenkin hyödyttömiä.
                                Tämän varmaan aika hyvin oikeassa suunnassa. Väittäisin kyllä tuota hybrdin kulutusta alemmaksi noin pienellä autolla ja koneella. Käytännössä hybridin kulutus on vain maantieajosta ja sielläkin järjestelmä kerää energiaa talteen aika tehokkaasti. inorealsiti vähentäisi yhden litran aja optimisti 1,5 eli 135-200 hybridin vuosikuluja alas.
                                Mini, E24, E90, G70
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎