Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rale
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 1483
    • Porvoo

    #946
    Originally posted by brainsurgery View Post
    Miksi se on laskennallinen? Onko japsituonti?

    Joku tuon ikäisiä autoja tuonut voisi vahvistaa, meneekö noissa kuitenkin painon mukaan verot, jos löytyy vain laskennallinen co2?
    On Japanista. Minä olin kanssa siinä uskossa, että painon mukaan olisi mennyt.
    Mutta ei ollu näin. Olisiko tuo päästö sitten pienemmällä prosentilla?

    Comment

    • brainsurgery
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2011
      • 1355
      • Helsinki

      #947
      Originally posted by Rale View Post
      On Japanista. Minä olin kanssa siinä uskossa, että painon mukaan olisi mennyt.
      Mutta ei ollu näin. Olisiko tuo päästö sitten pienemmällä prosentilla?
      Sit jos menee ihan tuon laskennallisen mukaan niin vastaushan onkin jo kerrottu

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6784
        • PK-seutu

        #948
        Originally posted by brainsurgery View Post
        Miksi se on laskennallinen? Onko japsituonti?

        Joku tuon ikäisiä autoja tuonut voisi vahvistaa, meneekö noissa kuitenkin painon mukaan verot, jos löytyy vain laskennallinen co2?
        Hyvä pointti. Enpä huomannut noteerata tuota sanaa "laskennallinen" ollenkaan.
        S65, S85, H1, N63TU, IB1

        Comment

        • kihe
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 174
          • Joensuu

          #949
          Originally posted by abject View Post
          Pidetään keskustelu aiheesta muistissa.

          Eilen sieltä tuli joku vastine jälleen. Eihän sitä vastaselvitystä oo tietysti taaskaan haluttu ymmärtää. Asiaan otettiinkin kantaa tällä kertaa ihan 3:lla (kolmella) lauseella, vaikka syttypaperia tuli useampi arkki. Paksut niput hölynpölytulostetta kyllä sinänsä jaksaa aina lämmittää metsänomistajan mieltä, keep 'em coming.

          Hallinto-oikeusvalitus olis seuraava steppi. Mulla ei oo tuosta vielä minkäänlaista kokemusta. Saataiskohan kaikki tästä samasta aiheesta valittaneet samalle foorumille ja löydettäis tuohon joku yleispätevä pohja? Ei sillä että meikäläisellä olis hirveästi enää mitään tuohon annettavana. Aikaahan tässä nyt on se kolme vuotta, että ehtii kai tuohon raapimaan yhtä sun toista kasaan vaikka allekirjoittaneenkin kokemuspohjalla.
          Pitäs varmaan jonkun tuoda maahan yli 10v auto > maksaa verot kiltisti ja viedä maasta pois tyyliin verojen maksusta seuraavana päivänä ja kysellä palautuksia. Siinä sitä ois "ihmettelyä" että miten autossa oleva vero putosi muutamassa päivässä nollaan kun ei vientipalautusta yli 10v autoihin.

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17878
            • PKS

            #950
            Originally posted by abject View Post
            Pidetään keskustelu aiheesta muistissa.

            Eilen sieltä tuli joku vastine jälleen. Eihän sitä vastaselvitystä oo tietysti taaskaan haluttu ymmärtää. Asiaan otettiinkin kantaa tällä kertaa ihan 3:lla (kolmella) lauseella, vaikka syttypaperia tuli useampi arkki. Paksut niput hölynpölytulostetta kyllä sinänsä jaksaa aina lämmittää metsänomistajan mieltä, keep 'em coming.

            Hallinto-oikeusvalitus olis seuraava steppi. Mulla ei oo tuosta vielä minkäänlaista kokemusta. Saataiskohan kaikki tästä samasta aiheesta valittaneet samalle foorumille ja löydettäis tuohon joku yleispätevä pohja? Ei sillä että meikäläisellä olis hirveästi enää mitään tuohon annettavana. Aikaahan tässä nyt on se kolme vuotta, että ehtii kai tuohon raapimaan yhtä sun toista kasaan vaikka allekirjoittaneenkin kokemuspohjalla.
            Minulla sama, viimeisessä kirjeessä ei enää otettu koko asiaan kantaa argumentein, oli vaan ilmoitettu että uutta tietoa ei annettu viimeisessä vastineessani Olihan siinä uutta tietoa, mutta jos ei osaa lukea niin.

            Selväähän oli jo valituksia tehdessä, että ne ei valitettavasti tule menemään läpi. Sain sentään verotusarvolle tarkistuksen, vaikkakin se oli edelleen tehty samoin virhein kuin aiemmin. Onneksi oli sentään MARVO case, muuten olisi jäänyt aika hataraksi edes aloittaa valitusrumbaa.

            Suoraan sanottuna vitun turhaa prosessointia, annetaan mahdollisuus valittaa, mutta tiedetään jo valmiiksi että tuhlataan vain molempien osapuolten aikaa ja homma voi todella jatkua vasta hallinto-oikeudessa

            Originally posted by nullzwei View Post
            ^Juu, ensimmäiset rivit on jo "raaputettu".
            Taistelu jatkuu.
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

            E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
            Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6784
              • PK-seutu

              #951
              Originally posted by Dualfun View Post
              Minulla sama, viimeisessä kirjeessä ei enää otettu koko asiaan kantaa argumentein, oli vaan ilmoitettu että uutta tietoa ei annettu viimeisessä vastineessani Olihan siinä uutta tietoa, mutta jos ei osaa lukea niin.

              Selväähän oli jo valituksia tehdessä, että ne ei valitettavasti tule menemään läpi. Sain sentään verotusarvolle tarkistuksen, vaikkakin se oli edelleen tehty samoin virhein kuin aiemmin. Onneksi oli sentään MARVO case, muuten olisi jäänyt aika hataraksi edes aloittaa valitusrumbaa.

              Suoraan sanottuna vitun turhaa prosessointia, annetaan mahdollisuus valittaa, mutta tiedetään jo valmiiksi että tuhlataan vain molempien osapuolten aikaa ja homma voi todella jatkua vasta hallinto-oikeudessa



              Taistelu jatkuu.
              Itsellä on yksi yli 10v ikäinen tuotuna, mutta Mahti-casena. Odottelen siis toistaiseksi sivummalla ja liityn rintamaan kun jotain uutta asiassa tulee esiin
              Last edited by pyroz; 16-06-2017, 12:24.
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                #952
                Onhan nämä. Eräässä tapauksessa käytin argumenttina EU-tuomioistuimen tapausta 106/77 johon verottaja vastasi sanatarkasti seuraavasti: ...kyseessä on naudanlihan tuonnin yhteydessä perittävistä terveystarkastusmaksuista. Tuomiolla ei siten ole vaikutusta muutoksenhakijan ajoneuvon verotukseen...

                Ymmärtämättömät tunarit eivät kuitenkaan osanneet lukea ko. tuomion kokonaisuutta:

                ...Kaikesta edellä esitetystä seuraa, että jokainen kansallinen tuomioistuin, jonka käsiteltäväksi asia on saatettu sen toimivallan rajoissa, on velvollinen soveltamaan yhteisön oikeutta kokonaisuudessaan ja suojaamaan yhteisön oikeudessa yksityisille annettuja oikeuksia ja jättämään soveltamatta kaikkia sellaisia kansallisia oikeussääntöjä, jotka mahdollisesti ovat ristiriidassa yhteisön oikeuden kanssa, riippumatta siitä, onko nämä kansalliset oikeussäännöt annettu aikaisemmin vai myöhemmin kuin kyseinen yhteisön oikeussääntö...

                Tuosta saattaa herätä ajatus että verottaja ei ole tuomioistuin, eipä koske meitä? Koskee hyvinkin, sillä suoraan sovellettavat eurooppaoikeudelliset normit (ml. EU-tuomioistuimen päätökset) syrjäyttävät minkä tahansa kansallisen säädöksen, jopa perustuslain; Tällöin kansallinen viranomainen ei saa soveltaa EU-oikeuden kanssa ristiriitaista kansallista normia.

                Ym. oikeustapauksessa 106/77 on siis kyseessä Simmenthal SpA:n kantama asia joka on yksi viitatuimmista autovero-oikeudenkäynteihin liittyvistä:

                Asia C-290/05 kohta 38 EIKÄ VEROTTAJA ARMON VUONNA 2017 OLLUT MUKA ASIASTA TIETOINEN
                Last edited by nullzwei; 16-06-2017, 13:18.

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #953
                  Kaksi mielenkiintoista auton arvoon sekä (verotus)arvon laskentaan liittyvää opinnäytetyötä.

                  ###Nimi ja linkki poistettu GDPR-syistä.###

                  Ja varsin raskaslukuinen, mutta erittäin mielenkiintoinen "muutaman" matemaattisen kaavan sisältävä Pro gradu:

                  2017 Niina Matikainen: Auton arvon aleneminen iän ja käytön myötä

                  Hyviä töitä molemmat, Matikaisen työ kertoo selkeästi, miten vähäinen otantamäärä vääristää regressioanalyysin (verottajan mahti-sovelluksessa käyttämä työkalu ajoneuvon arvon määrittämisessä)

                  Esimerkkinä Citroénin arvo-ennuste taulukossa sivulla 37.

                  Jutussa oli viitattu Grey-Hen:in laskentamalleihin, G-H mm. on julkisesti todennut, että laskentamallin otannassa tulisi olla "miljoonia" verrokkeja että tulokset olisivat jollain tavoin luotettavia. Lisäksi regressiomalli tuottaa ennustetun keskiarvon (ajoneuvon arvolle), mikä taas on pitkään tiedetty virheelliseksi tavaksi toteuttaa verotus.
                  Last edited by JP; 22-07-2020, 11:25. Reason: GDPR-Muokattu 2020

                  Comment

                  • ommiK
                    Bimmer Rookie
                    • May 2012
                    • 147
                    • Helsinki

                    #954
                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Kaksi mielenkiintoista auton arvoon sekä (verotus)arvon laskentaan liittyvää opinnäytetyötä.

                    ###Nimi ja linkki poistettu GDPR-syistä.###

                    Ja varsin raskaslukuinen, mutta erittäin mielenkiintoinen "muutaman" matemaattisen kaavan sisältävä Pro gradu:

                    2017 Niina Matikainen: Auton arvon aleneminen iän ja käytön myötä

                    Hyviä töitä molemmat, Matikaisen työ kertoo selkeästi, miten vähäinen otantamäärä vääristää regressioanalyysin (verottajan mahti-sovelluksessa käyttämä työkalu ajoneuvon arvon määrittämisessä)

                    Esimerkkinä Citroénin arvo-ennuste taulukossa sivulla 37.

                    Jutussa oli viitattu Grey-Hen:in laskentamalleihin, G-H mm. on julkisesti todennut, että laskentamallin otannassa tulisi olla "miljoonia" verrokkeja että tulokset olisivat jollain tavoin luotettavia. Lisäksi regressiomalli tuottaa ennustetun keskiarvon (ajoneuvon arvolle), mikä taas on pitkään tiedetty virheelliseksi tavaksi toteuttaa verotus.
                    Jälkimmäisen ongelma oli toisaalta pelkistä pyyntihinnoista laskenta. Ja jossain vilahti lause "autokauppias osaa aina hinnoitella auton oikein", joka osoittaa että esim merkkiliikkeiden alle vuoden ikäisten autojen hinnoittelupolitiikka tuonnin esteenä ei ole juolahtanut mieleen.
                    Last edited by JP; 22-07-2020, 11:25. Reason: GDPR-muokattu 2020
                    ex-E93

                    -- I'll do the stupid thing first and then you shy people follow. --

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1561
                      • Helsinki

                      #955
                      Taas vaihteeksi ELV valitus uutisia oikeudesta.

                      Hovioikeuden tuomio autoverosta kannetun arvonlisäveron (elv) korvausvelan vanhentumisesta - valtio vapautettiin kaikesta korvausvelvollisuudesta
                      15.6.2017 11.32

                      Kantaja oli 29.7.2003 tehnyt veroilmoituksen Tullille EU:n alueelta Suomeen tuodusta käytetystä henkilöautosta. Autosta oli Tullin 13.10.2003 tekemällä autoveropäätöksellä määrätty maksettavaksi autoveron lisäksi autoverolle kannettua arvonlisäveroa (elv) 1.241,61 euroa. Päätökseen ei ollut haettu muutosta. Kantaja oli vaatinut, että Suomen valtio velvoitetaan korvaaman kantajalle vahingonkorvauksena autoverosta kannetusta arvonlisäverosta 1.241,61 euroa korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen 16.8.2013 lukien. HO katsoi, että vanhentumisaika oli alkanut 19.3.2009 (EUT:n tuomio C-10/08). Vanhentuminen oli katkaistu vasta kanteen vireillepanolla 16.7.2013. Velka oli vanhentunut ja kanne oli sillä perusteella hylättävä. Suomen valtion / Tullin ja A:n oikeudenkäyntikuluvaatimukset hylättiin. (Vailla lainvoimaa 15.6.2017)


                      Asia etenee kaikesta päätellen korkeimpaan oikeuteen. Josko sitten saataisiin vihdoinkin ELV lopullisesti käsiteltyä ja 11-12 tullissa odottavaa korvauspyyntöä ratkaistua. Tosin oikeuksissa on kai samaa liittyen muitakin tapauksia menossa.
                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        #956
                        Originally posted by ommiK View Post
                        Jälkimmäisen ongelma oli toisaalta pelkistä pyyntihinnoista laskenta. Ja jossain vilahti lause "autokauppias osaa aina hinnoitella auton oikein", joka osoittaa että esim merkkiliikkeiden alle vuoden ikäisten autojen hinnoittelupolitiikka tuonnin esteenä ei ole juolahtanut mieleen.
                        Kyllä.

                        "Pyyntihinnan voidaan olettaa kuitenkin olevan melko lähellä lopullista toteutunutta hintaa, sillä hyvä myyjä osaa arvioida auton hinnan sellaiseksi, että sen saa myydyksi, mutta toisaalta siitä ei haluta suurta tappiota.

                        Pyyntihinta kuvastaa sitä hintaa, mitä myyjä toivoisi saavansa autosta, eikä siitä olla välttämättä halukkaita joustamaan kovin paljoa. Lopullisen myyntihinnan sisältävän datan kerääminen voi olla kuitenkin niin haastavaa, että tarvittavien havaintoyksiköiden lukumäärän saaminen voi olla hankalaa."

                        :think

                        Comment

                        • j-a
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2005
                          • 1522
                          • PohojosPohojammaa

                          #957
                          Haastavat hommat tuppaa olemaan hankalia... Liekkö gradun ohjaaja jaksanut olla ihan loppuun asti hereillä...
                          Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                          Ylimääräisenä tarjolla:

                          E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                          F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                          Comment

                          • ommiK
                            Bimmer Rookie
                            • May 2012
                            • 147
                            • Helsinki

                            #958
                            Originally posted by j-a View Post
                            Haastavat hommat tuppaa olemaan hankalia... Liekkö gradun ohjaaja jaksanut olla ihan loppuun asti hereillä...
                            Tilastotieteellisestihän tuo on täysin oikein, joten varmaan saanut siitä vitosen. Ei sillä silti reaalimaailmassa tee mitään.
                            ex-E93

                            -- I'll do the stupid thing first and then you shy people follow. --

                            Comment

                            • herja
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1649

                              #959
                              Jäikö se ELV mitä kannettiin tämän verohölmöilyn alussa, nyt kuitenkin hyvittämättä ko ajankohtana auton verottaneille? Laitoin kyllä vetoomusta sisään jo useampi vuosi sitten kun aihe oli viimeksi tapetilla.
                              Retard Member

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 5145
                                • Paimio

                                #960
                                Originally posted by herja View Post
                                Jäikö se ELV mitä kannettiin tämän verohölmöilyn alussa, nyt kuitenkin hyvittämättä ko ajankohtana auton verottaneille? Laitoin kyllä vetoomusta sisään jo useampi vuosi sitten kun aihe oli viimeksi tapetilla.
                                Ei kyllä se palautettiin ihan valittamattakin.
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X