Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3408
    • Kotka

    Ei laskuria, mutta ihan hyvä aiheeseen liittyvä video.

    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by bemmeri View Post
      Onko jossain joku laskuri, tms. jolla voisi haarukoida perävälityksen tihennyksen vaikutusta?
      En tarvii sellaista laskuria jolla lasketaan erilaiset välityssuhteet ja niiden vaikutus renkaan pyörimisnopeuteen (tai auton nopeuteen), vaan semmoinen laskuri/ohjelma josta näkisi suoraan vaikuttavan vääntömomentin renkaalle/tiehen.




      Jotenkin ei mene jakeluun, se hyöty mitä yleensä puhutaan perän tihentämisen vaikutuksista, etenkin kun usein mainitaan että vaikuttaa kaikilla vaihteilla ja merkittävästi auton kiihtymiseen.
      Nouseeko esim. vartin loppunopeus vai ei, jos perän tihentää vaikka 2:80-->3:30 perällä?
      Toki ymmärrän että liikkeelle lähtö on tiuhalla perällä parempi kun pienimmällä vaihteella saadaan enemmän momenttia tiehen ja pidosta riippuen saadaan parempi lähtö, jolloin vartin aika voi olla merkittävästi parempi, mutta miten se loppunopeus? Mutta käsittääkseni ensimmäisillä metreillä ei ole niin suurta merkitystä loppunopeuteen. Eli käytännössä välityksen tiuhentaminen vaikuttaa ainoastaan pienimmän vaihteen kohdalla, jos vaan vaihteita on "riittävästi" ettei joudu ajamaan rajoitinta vasten suurimmalla vaihteella? Juu, esim. vartilla optimi olisi että juuri maalilinjalla alkaisi rajoitin paukkumaan suurimmalla vaihteella. Mutta nyt mietin tilannetta jossa auto kulkee huippuja enemmän kuin vartin loppunopeus on ja miten perävälitys vaikuttaa kiihtyvyyteen muuten kuin lähdössä paikaltaan.
      Karkea esimerkki: jos perävälitystä tihennetään niin paljon että alkuperäinen ykkösvaihe olisi kokonaisvälitykseltään uudella perällä sama kuin tiuhan perän kakkosvaihe. Eli on saatu uudella perällä ykkösvaihteelle huomattavasti suuremmin vaikuttava momentti tiehen, mutta edelleen siellä on se kakkonen ja muut vaihteet joilla käytetään moottorin huippuvääntöalue hyödyksi. Niin millä tavalla se eroaa ajetaanko (tai pyöriikö renkaat) kakkosella vaikka 50km/h tai 70km/h ja toisella perällä vastaavien vaihteiden lukemat olisi 60 ja 80km/h.
      Jos unohdetaan vartti ja lähetään vaikka kiihdyttämään 50km/h vauhdista vaikka 200km/h, vaihdelaatikosta valitaan sopiva vaihde jolla sillä nopeudella saadaan suurin momentti tiehen ja lähetään latomaan pykäliä sisään, niin miten tiheämällä välityksellä oleva perä voisi kiihtyttää nopeammin? (toki lähdössä voi olla pientä eroa suuntaan tai toiseen, koska moottorin vääntöhuippu voi sattua jommalle kummalle perävälitykselle paremmin, mutta ero häviää viimeistään kun vaihdetaan vaihteita). Edelleen kyse autosta jossa huippunopeus olisi tiuhalla perällä enemmän kuin tuo esimerkissä mainittu 200km/h.


      Kyllä, perän vaihtoa mietin, mutta yritän järkeillä onko siinä järkeä vai ei.
      Jos laitat sinne tiuhemman perän niin jokaikisestä vaihteesta tulee samanverran pienempi. Jokaisesta. "Kiihtyvyys vaihteella" paranee. Se on semi merkityksetön suure koska kyseisen vaihteen nopeusalue on muuttunut. Kiihtyvyys voi parantua tai heiketä riippuen miten hyvin ne muuttuneet välitykset osuu siihen nopeusalueeseen mitä käytetään. Kannattaa opetella ite laskeskelemaan noi niin homma aukee parhaiten. Vääntö on Nm ja teho on Nm/s.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5271
        • Pirkkala

        Niin, minä olen aina mieltänyt asian niin, että tiheämpi välitys mahdollistaa keskimäärin suuremman tehon/väännnön käytön saman kiihdytyksen aikana kun vastaavasti pitemmällä välityksellä.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Niin, minä olen aina mieltänyt asian niin, että tiheämpi välitys mahdollistaa keskimäärin suuremman tehon/väännnön käytön saman kiihdytyksen aikana kun vastaavasti pitemmällä välityksellä.
          No sun pitää huomioida että et pysty tekemään sillä vaihteella enää samaa kiihdytystä kun sen loppunopeus on pienempi. Se perävälityksen muuttaminen on vähä sellasta peiton jatkamista niin otat jalkopäästä ja lisäät toiseen päähän sen.
          Voimansiirtolaitteisto on oikeasti tehonsiirtolaitteisto. Vitosvaihteella mun harrastekikotin laittaa tiehen ~700Nm. Ykkösvaihteella luokkaa 2500Nm. Miinus häviöt. Joka vaihteella teho takapyörällä on kuitenkin sama. Kysymykseen "parantaako tiheempi perä kiihtyvyyttä" vastaus on "joo, siinä missä pienemmän vaihteen kytkeminenkin parantaa".

          Toki jos kierretään rataa niin normaali laatikolla on paljon parempi että käytössä on numerot 3,4,5 kuin 1,2,3. Mutta se taas johtuu muista asioista.
          Last edited by petrolhead; 29-07-2017, 19:52.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            Originally posted by petrolhead View Post
            Se perävälityksen muuttaminen on vähä sellasta peiton jatkamista niin otat jalkopäästä ja lisäät toiseen päähän sen.
            .
            Tässä hyvin kiteytyy se mitä kyselin/tarkoitin alun perin.

            Oon yrittäny perustella itelle jos tuolla välityksen tihentämisellä saisi muutakin hyötyä, kuin hauskuuskertoimen nousun.


            Tietääkö joku mikä ohjelma on tuo millä alla olevassa kuvassa on tehty nuo laskelmat, vai onko tuo jonkun tekemä exel, tms juttu?
            (yksi esimerkki mitä tuolla pystyy laskemaan, muutamia vastaavia laskelmia/kuvia löysin jossa tuo sama yläreunan "auto"kuvake, mutta ei sen tarkempaa tietoa ohjelmasta).

            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2043
              • Riihimäki

              Tää on sellainen ihme myytti että monien kokeneidenkin autourheilijoiden ja virittäjien mielestä kiihtyvyys ilmanmuuta paranee kun vaihdetaan tiheämpään välitykseen. Sitten jos kysyy miksi, niin saa hyvin samankaltaisia selityksiä momentin kasvamisesta etc. Jos yrittää vaittää vastaan ja perustella asiaa jotenkin, se tyrmätään koska asia vaan on niin.

              Ainoa selvä etu mitä itse olen keksinyt on se että vakiolaatikoiden välitykset on (jostain mulle tuntemattomasta syystä) niin perseestä. Eli pienet vaihteet on paljon harvempaan porrastettuja kuin isot. -> Tiuhemmalla välityksellä saadaan isot vaihteet paremmin nopeusalueelle ja välit pienemmiksi. Laatikosta riippuen joissakin (esim. sport getrag) isoin vaihde on "suora" jolla häviöt on pienemmät joten se on hyvä saada radallakin käyttöön. No nämä oli kaiketi niitä petrolin mainitsemia muita asioita.

              Eikä se tiuha perä paranna edes paikalta lähtöä kun mennään siihen että ykkösellä pääsee vaan nytkäytttämään liikkeelle ja heti pitää vaihtaa. Parempi on kun välitys on sellainen että jaksaa lähteä hyvin mutta pystyy kiihdyttämään mahdollisimman pitkään vaihtamatta.

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                Jenkki härveleissä kun on hienoja 3-vaihteisia automaatteja niin niissä saadaan hyötyä ylivaihteella ja tiheämmällä perällä kummasti.

                Tuossakin tosin pitää vaihtaa se laatikko...

                Comment

                • mikkod
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 5202
                  • Stadi

                  Laitetaan tänne.

                  Vanhojen peilien paikalle M6 peilit. Ei toimi moottorit -> Antaa LIN BUS erroria = vikakoodit siis niistä. Vaihdoin orkkispeileistä mootorit -> toimii, MUTTA nyt on apparin peili niin että sitä ei saa tarpeeksi säädettyä, että siitä oikeasti näkisi jotain. On ns. liian kaukana.
                  Mistähän tota lähtisi ihmettelemään? Ja niin, moottori on sama kaikissa malleissa (riippuen siis on muistipenkit vai ei)

                  Anyone?
                  Helkama S3000
                  Myydään kutosen alustaosia
                  This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                  Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    Kuinka suuren osan katalysaattori/-t pystyy puhdistamaan CO ja HC päästöistä?

                    Kun katittomalla putkella CO tyhjäkäynnillä n. 2% ja HC jotain 600 (ajosta suoraan, lämmin moottori). Katit paikallaan olikin CO 0.03/0.04 ja HC 1/1.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5271
                      • Pirkkala

                      Originally posted by bemmeri View Post
                      Kuinka suuren osan katalysaattori/-t pystyy puhdistamaan CO ja HC päästöistä?

                      Kun katittomalla putkella CO tyhjäkäynnillä n. 2% ja HC jotain 600 (ajosta suoraan, lämmin moottori). Katit paikallaan olikin CO 0.03/0.04 ja HC 1/1.

                      Noin se menee.

                      Älä kysy miksi mutta minulla on ollut kaasariauto joka olisi mennyt läpi katillisien autojen päästöistä.
                      Toisaalta oma 540 pukkaa ilman kattia hc:tä useita satoja varsinkin tyhjäkäynnillä. Olen tullut siihen tulokseen että katti on tarkoitettukin polttamaan pieni määrä hc:ta.
                      Tiedä sitten mikä on totuus.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        Originally posted by racing02 View Post
                        Tää on sellainen ihme myytti että monien kokeneidenkin autourheilijoiden ja virittäjien mielestä kiihtyvyys ilmanmuuta paranee kun vaihdetaan tiheämpään välitykseen. Sitten jos kysyy miksi, niin saa hyvin samankaltaisia selityksiä momentin kasvamisesta etc. Jos yrittää vaittää vastaan ja perustella asiaa jotenkin, se tyrmätään koska asia vaan on niin.

                        Ainoa selvä etu mitä itse olen keksinyt on se että vakiolaatikoiden välitykset on (jostain mulle tuntemattomasta syystä) niin perseestä. Eli pienet vaihteet on paljon harvempaan porrastettuja kuin isot. -> Tiuhemmalla välityksellä saadaan isot vaihteet paremmin nopeusalueelle ja välit pienemmiksi. Laatikosta riippuen joissakin (esim. sport getrag) isoin vaihde on "suora" jolla häviöt on pienemmät joten se on hyvä saada radallakin käyttöön. No nämä oli kaiketi niitä petrolin mainitsemia muita asioita.

                        Eikä se tiuha perä paranna edes paikalta lähtöä kun mennään siihen että ykkösellä pääsee vaan nytkäytttämään liikkeelle ja heti pitää vaihtaa. Parempi on kun välitys on sellainen että jaksaa lähteä hyvin mutta pystyy kiihdyttämään mahdollisimman pitkään vaihtamatta.

                        "Acceleration is equal to the engine torque times the total gearing divided by the weight of the vehicle. From the formula, increasing the total gear ratio has the same effect as increasing engine torque."

                        ja tuo lainaus on täältä: http://www.zr1specialist.com/HAT%20W...celeration.pdf

                        Ainakin loppukaneetin mukaan tuon kirjoittamisessa olisi ollut mukana joku GM:n Corvette-insinööri. jonkinlaisia kaavoiita kiihtyvyyden parantumiseen on myös esitetty erilaisilla perillä.

                        Eli lyhyesti: tiuhempi perä vaikuttaa kuten väännön lisäys moottorissa.

                        vähän yksityiskohtaisempi artikkeli täältä: http://www.hotrod.com/articles/how-gear-works/
                        Last edited by BeamR; 10-08-2017, 10:33.
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Noin se menee.

                          Älä kysy miksi mutta minulla on ollut kaasariauto joka olisi mennyt läpi katillisien autojen päästöistä.
                          Toisaalta oma 540 pukkaa ilman kattia hc:tä useita satoja varsinkin tyhjäkäynnillä. Olen tullut siihen tulokseen että katti on tarkoitettukin polttamaan pieni määrä hc:ta.
                          Tiedä sitten mikä on totuus.
                          Luulen että hc putosi lähelle nollaa kun molemmissa v-bandeissa ihan pieni vuoto. Vähän eriparia nuo kattiputkien laipat, tarviisi laittaa sitä tahnaa jos haluaa ihan tiiviin. Mutta ei kuitenkaa liikaa vuoda että ois tullu hylky testistä. Häkään tuolla ei ole vaikutusta, mutta ehkä noihin palamattomiin kun saa hieman lisää happea ja palaa sitten kateissa pois.
                          Mulla on kaksi paria katteja, laitoin myös ne orkkiskatit mitkä on pakosarjassa, ne on hieman kauempana kuin alunperin koska on 4-1 pakosarjat. Hyvin näyttävät silti puhdistavan.
                          Hyvä näin, niin ei tarvinnut venkslailla päästöjen kanssa tämän enempää.
                          Last edited by bemmeri; 10-08-2017, 11:31.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • nappe74
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 2846
                            • South Carelia

                            Mistäs sai ulos Alpinan tehdasvarustelistan?? Vai saiko mistään... :think

                            bimmer.work ja muut vastaavat eivät tunnista Alpinaa...
                            G30 530e xDrive A M-Sport -20

                            ex-Bimmerit:
                            F10 525dA xDrive M-Sport -13
                            E21 316 -80
                            E91 330xdA M-Sport -06
                            E53 X5 3.0iA Sport -04
                            E91 335xiA M-Sport -08
                            E60 530iA M-Sport -06
                            E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                            E91 320d -06
                            E39 530iAT M-Sport -01
                            E36 328iA -96
                            E39 528iA -96
                            E36 325i -92

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              Originally posted by nappe74 View Post
                              Mistäs sai ulos Alpinan tehdasvarustelistan?? Vai saiko mistään... :think

                              bimmer.work ja muut vastaavat eivät tunnista Alpinaa...

                              Sillä bmw:n alkuperäisellä vin numerolla saat varustelistan. Se pitäisi löytyä autosta ja papereista jos ne tallessa, ainakin vanhemmissa.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • JiiVee92
                                BTCF Member
                                • Mar 2017
                                • 931
                                • Kouvola/Myllykoski



                                Kuinka monella foorumilaisella on omakohtaisia kokemuksia, siitä että poliisia, tai katsuria kiinnostaa vaikkapa esim peruutus- tai takavalojen orkkis hehkujen tilalle vaihdettujen ledien e-hyväksynnät? Jos suurennuslasilla katsotaan, niin saatoin laittaa laittomat(LUE:ei e-hyväksyntää) peruutusvalopolttimot.
                                EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                                NYT: E61 530xd -08 käyttis
                                Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎