Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pienet autoaiheiset kysymykset IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by bemmeri View PostOnko jossain joku laskuri, tms. jolla voisi haarukoida perävälityksen tihennyksen vaikutusta?
En tarvii sellaista laskuria jolla lasketaan erilaiset välityssuhteet ja niiden vaikutus renkaan pyörimisnopeuteen (tai auton nopeuteen), vaan semmoinen laskuri/ohjelma josta näkisi suoraan vaikuttavan vääntömomentin renkaalle/tiehen.
Jotenkin ei mene jakeluun, se hyöty mitä yleensä puhutaan perän tihentämisen vaikutuksista, etenkin kun usein mainitaan että vaikuttaa kaikilla vaihteilla ja merkittävästi auton kiihtymiseen.
Nouseeko esim. vartin loppunopeus vai ei, jos perän tihentää vaikka 2:80-->3:30 perällä?
Toki ymmärrän että liikkeelle lähtö on tiuhalla perällä parempi kun pienimmällä vaihteella saadaan enemmän momenttia tiehen ja pidosta riippuen saadaan parempi lähtö, jolloin vartin aika voi olla merkittävästi parempi, mutta miten se loppunopeus? Mutta käsittääkseni ensimmäisillä metreillä ei ole niin suurta merkitystä loppunopeuteen. Eli käytännössä välityksen tiuhentaminen vaikuttaa ainoastaan pienimmän vaihteen kohdalla, jos vaan vaihteita on "riittävästi" ettei joudu ajamaan rajoitinta vasten suurimmalla vaihteella? Juu, esim. vartilla optimi olisi että juuri maalilinjalla alkaisi rajoitin paukkumaan suurimmalla vaihteella. Mutta nyt mietin tilannetta jossa auto kulkee huippuja enemmän kuin vartin loppunopeus on ja miten perävälitys vaikuttaa kiihtyvyyteen muuten kuin lähdössä paikaltaan.
Karkea esimerkki: jos perävälitystä tihennetään niin paljon että alkuperäinen ykkösvaihe olisi kokonaisvälitykseltään uudella perällä sama kuin tiuhan perän kakkosvaihe. Eli on saatu uudella perällä ykkösvaihteelle huomattavasti suuremmin vaikuttava momentti tiehen, mutta edelleen siellä on se kakkonen ja muut vaihteet joilla käytetään moottorin huippuvääntöalue hyödyksi. Niin millä tavalla se eroaa ajetaanko (tai pyöriikö renkaat) kakkosella vaikka 50km/h tai 70km/h ja toisella perällä vastaavien vaihteiden lukemat olisi 60 ja 80km/h.
Jos unohdetaan vartti ja lähetään vaikka kiihdyttämään 50km/h vauhdista vaikka 200km/h, vaihdelaatikosta valitaan sopiva vaihde jolla sillä nopeudella saadaan suurin momentti tiehen ja lähetään latomaan pykäliä sisään, niin miten tiheämällä välityksellä oleva perä voisi kiihtyttää nopeammin? (toki lähdössä voi olla pientä eroa suuntaan tai toiseen, koska moottorin vääntöhuippu voi sattua jommalle kummalle perävälitykselle paremmin, mutta ero häviää viimeistään kun vaihdetaan vaihteita). Edelleen kyse autosta jossa huippunopeus olisi tiuhalla perällä enemmän kuin tuo esimerkissä mainittu 200km/h.
Kyllä, perän vaihtoa mietin, mutta yritän järkeillä onko siinä järkeä vai ei.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Niin, minä olen aina mieltänyt asian niin, että tiheämpi välitys mahdollistaa keskimäärin suuremman tehon/väännnön käytön saman kiihdytyksen aikana kun vastaavasti pitemmällä välityksellä.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostNiin, minä olen aina mieltänyt asian niin, että tiheämpi välitys mahdollistaa keskimäärin suuremman tehon/väännnön käytön saman kiihdytyksen aikana kun vastaavasti pitemmällä välityksellä.
Voimansiirtolaitteisto on oikeasti tehonsiirtolaitteisto. Vitosvaihteella mun harrastekikotin laittaa tiehen ~700Nm. Ykkösvaihteella luokkaa 2500Nm. Miinus häviöt. Joka vaihteella teho takapyörällä on kuitenkin sama. Kysymykseen "parantaako tiheempi perä kiihtyvyyttä" vastaus on "joo, siinä missä pienemmän vaihteen kytkeminenkin parantaa".
Toki jos kierretään rataa niin normaali laatikolla on paljon parempi että käytössä on numerot 3,4,5 kuin 1,2,3. Mutta se taas johtuu muista asioista.Last edited by petrolhead; 29-07-2017, 19:52.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostSe perävälityksen muuttaminen on vähä sellasta peiton jatkamista niin otat jalkopäästä ja lisäät toiseen päähän sen.
.
Oon yrittäny perustella itelle jos tuolla välityksen tihentämisellä saisi muutakin hyötyä, kuin hauskuuskertoimen nousun.
Tietääkö joku mikä ohjelma on tuo millä alla olevassa kuvassa on tehty nuo laskelmat, vai onko tuo jonkun tekemä exel, tms juttu?
(yksi esimerkki mitä tuolla pystyy laskemaan, muutamia vastaavia laskelmia/kuvia löysin jossa tuo sama yläreunan "auto"kuvake, mutta ei sen tarkempaa tietoa ohjelmasta).
EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Tää on sellainen ihme myytti että monien kokeneidenkin autourheilijoiden ja virittäjien mielestä kiihtyvyys ilmanmuuta paranee kun vaihdetaan tiheämpään välitykseen. Sitten jos kysyy miksi, niin saa hyvin samankaltaisia selityksiä momentin kasvamisesta etc. Jos yrittää vaittää vastaan ja perustella asiaa jotenkin, se tyrmätään koska asia vaan on niin.
Ainoa selvä etu mitä itse olen keksinyt on se että vakiolaatikoiden välitykset on (jostain mulle tuntemattomasta syystä) niin perseestä. Eli pienet vaihteet on paljon harvempaan porrastettuja kuin isot. -> Tiuhemmalla välityksellä saadaan isot vaihteet paremmin nopeusalueelle ja välit pienemmiksi. Laatikosta riippuen joissakin (esim. sport getrag) isoin vaihde on "suora" jolla häviöt on pienemmät joten se on hyvä saada radallakin käyttöön. No nämä oli kaiketi niitä petrolin mainitsemia muita asioita.
Eikä se tiuha perä paranna edes paikalta lähtöä kun mennään siihen että ykkösellä pääsee vaan nytkäytttämään liikkeelle ja heti pitää vaihtaa. Parempi on kun välitys on sellainen että jaksaa lähteä hyvin mutta pystyy kiihdyttämään mahdollisimman pitkään vaihtamatta.
Comment
-
-
Laitetaan tänne.
Vanhojen peilien paikalle M6 peilit. Ei toimi moottorit -> Antaa LIN BUS erroria = vikakoodit siis niistä. Vaihdoin orkkispeileistä mootorit -> toimii, MUTTA nyt on apparin peili niin että sitä ei saa tarpeeksi säädettyä, että siitä oikeasti näkisi jotain. On ns. liian kaukana.
Mistähän tota lähtisi ihmettelemään? Ja niin, moottori on sama kaikissa malleissa (riippuen siis on muistipenkit vai ei)
Anyone?Helkama S3000
Myydään kutosen alustaosia
This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla
Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"
Comment
-
-
Originally posted by bemmeri View PostKuinka suuren osan katalysaattori/-t pystyy puhdistamaan CO ja HC päästöistä?
Kun katittomalla putkella CO tyhjäkäynnillä n. 2% ja HC jotain 600 (ajosta suoraan, lämmin moottori). Katit paikallaan olikin CO 0.03/0.04 ja HC 1/1.
Noin se menee.
Älä kysy miksi mutta minulla on ollut kaasariauto joka olisi mennyt läpi katillisien autojen päästöistä.
Toisaalta oma 540 pukkaa ilman kattia hc:tä useita satoja varsinkin tyhjäkäynnillä. Olen tullut siihen tulokseen että katti on tarkoitettukin polttamaan pieni määrä hc:ta.
Tiedä sitten mikä on totuus.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by racing02 View PostTää on sellainen ihme myytti että monien kokeneidenkin autourheilijoiden ja virittäjien mielestä kiihtyvyys ilmanmuuta paranee kun vaihdetaan tiheämpään välitykseen. Sitten jos kysyy miksi, niin saa hyvin samankaltaisia selityksiä momentin kasvamisesta etc. Jos yrittää vaittää vastaan ja perustella asiaa jotenkin, se tyrmätään koska asia vaan on niin.
Ainoa selvä etu mitä itse olen keksinyt on se että vakiolaatikoiden välitykset on (jostain mulle tuntemattomasta syystä) niin perseestä. Eli pienet vaihteet on paljon harvempaan porrastettuja kuin isot. -> Tiuhemmalla välityksellä saadaan isot vaihteet paremmin nopeusalueelle ja välit pienemmiksi. Laatikosta riippuen joissakin (esim. sport getrag) isoin vaihde on "suora" jolla häviöt on pienemmät joten se on hyvä saada radallakin käyttöön. No nämä oli kaiketi niitä petrolin mainitsemia muita asioita.
Eikä se tiuha perä paranna edes paikalta lähtöä kun mennään siihen että ykkösellä pääsee vaan nytkäytttämään liikkeelle ja heti pitää vaihtaa. Parempi on kun välitys on sellainen että jaksaa lähteä hyvin mutta pystyy kiihdyttämään mahdollisimman pitkään vaihtamatta.
"Acceleration is equal to the engine torque times the total gearing divided by the weight of the vehicle. From the formula, increasing the total gear ratio has the same effect as increasing engine torque."
ja tuo lainaus on täältä: http://www.zr1specialist.com/HAT%20W...celeration.pdf
Ainakin loppukaneetin mukaan tuon kirjoittamisessa olisi ollut mukana joku GM:n Corvette-insinööri. jonkinlaisia kaavoiita kiihtyvyyden parantumiseen on myös esitetty erilaisilla perillä.
Eli lyhyesti: tiuhempi perä vaikuttaa kuten väännön lisäys moottorissa.
vähän yksityiskohtaisempi artikkeli täältä: http://www.hotrod.com/articles/how-gear-works/Last edited by BeamR; 10-08-2017, 10:33.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostNoin se menee.
Älä kysy miksi mutta minulla on ollut kaasariauto joka olisi mennyt läpi katillisien autojen päästöistä.
Toisaalta oma 540 pukkaa ilman kattia hc:tä useita satoja varsinkin tyhjäkäynnillä. Olen tullut siihen tulokseen että katti on tarkoitettukin polttamaan pieni määrä hc:ta.
Tiedä sitten mikä on totuus.
Mulla on kaksi paria katteja, laitoin myös ne orkkiskatit mitkä on pakosarjassa, ne on hieman kauempana kuin alunperin koska on 4-1 pakosarjat. Hyvin näyttävät silti puhdistavan.
Hyvä näin, niin ei tarvinnut venkslailla päästöjen kanssa tämän enempää.Last edited by bemmeri; 10-08-2017, 11:31.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Mistäs sai ulos Alpinan tehdasvarustelistan?? Vai saiko mistään... :think
bimmer.work ja muut vastaavat eivät tunnista Alpinaa...G30 530e xDrive A M-Sport -20
ex-Bimmerit:
F10 525dA xDrive M-Sport -13
E21 316 -80
E91 330xdA M-Sport -06
E53 X5 3.0iA Sport -04
E91 335xiA M-Sport -08
E60 530iA M-Sport -06
E36 320i Cabriolet M-Sport -96
E91 320d -06
E39 530iAT M-Sport -01
E36 328iA -96
E39 528iA -96
E36 325i -92
Comment
-
-
Originally posted by nappe74 View PostMistäs sai ulos Alpinan tehdasvarustelistan?? Vai saiko mistään... :think
bimmer.work ja muut vastaavat eivät tunnista Alpinaa...
Sillä bmw:n alkuperäisellä vin numerolla saat varustelistan. Se pitäisi löytyä autosta ja papereista jos ne tallessa, ainakin vanhemmissa.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Kuinka monella foorumilaisella on omakohtaisia kokemuksia, siitä että poliisia, tai katsuria kiinnostaa vaikkapa esim peruutus- tai takavalojen orkkis hehkujen tilalle vaihdettujen ledien e-hyväksynnät? Jos suurennuslasilla katsotaan, niin saatoin laittaa laittomat(LUE:ei e-hyväksyntää) peruutusvalopolttimot.EX: Ford mondeo -96"isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
NYT: E61 530xd -08 käyttis
Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.
Comment
-
Comment